Sida 185 av 239
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 18:50
av ANLI
Ni som kan och har model S
Uppdaterade model S har fått bra kritik väcker visst begär.
Kanske vänta till radarn kommer tillbaka och bättre kameror?
Jag tycker nedan i model 3 är dåligt.
Autopilot mm fungerar väl inte bättre i model S?
Tesla vision utan radar? (Har radarn kvar i min model 3 med gammal mjukvara)
USS tas bort i model S också?
Backkamera som bara funkar i torrt väglag
Regnsensor som med autopilot vision vispar på torr ruta
Tveksam helljusautomatik
Ej fungerade skyltavläsning
Galonklädsel och ratt i samma material
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 19:22
av Fredrik j
Bjelke skrev: ↑13 jan 2023 17:33
Är det inte lagkrav på att man ska kunna stänga av den? Dvs inte någon
automatik…
Tvärtom. I usa har det länge varit lagkrav på att ha ett system som automatiskt stänger av airbagen om det sitter en barnstol på platsen.
Det är väl det man nu har globalt kanske?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 19:50
av Hertsh
ANLI skrev:Ni som kan och har model S
Uppdaterade model S har fått bra kritik väcker visst begär.
Kanske vänta till radarn kommer tillbaka och bättre kameror?
Jag tycker nedan i model 3 är dåligt.
Autopilot mm fungerar väl inte bättre i model S?
Tesla vision utan radar? (Har radarn kvar i min model 3 med gammal mjukvara)
USS tas bort i model S också?
Backkamera som bara funkar i torrt väglag
Regnsensor som med autopilot vision vispar på torr ruta
Tveksam helljusautomatik
Ej fungerade skyltavläsning
Galonklädsel och ratt i samma material
Samma problem med S o X. Enligt Tesla ska USS tas bort för S o X 2023, medan det hände redan i oktober (lr var det redan i September?) för 3 o Y.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 19:54
av Legato
Fredrik j skrev: ↑13 jan 2023 19:22
Bjelke skrev: ↑13 jan 2023 17:33
Är det inte lagkrav på att man ska kunna stänga av den? Dvs inte någon
automatik…
Tvärtom. I usa har det länge varit lagkrav på att ha ett system som automatiskt stänger av airbagen om det sitter en barnstol på platsen.
Det är väl det man nu har globalt kanske?
Det har de haft i en herrans massa år. Åtminstone sedan min första Tesla 2016.
Möjligt att det gått att stänga av, har ingen aning, automatiken fungerar felfritt.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 20:23
av Fredrik j
Legato skrev: ↑13 jan 2023 19:54
Fredrik j skrev: ↑13 jan 2023 19:22
Bjelke skrev: ↑13 jan 2023 17:33
Är det inte lagkrav på att man ska kunna stänga av den? Dvs inte någon
automatik…
Tvärtom. I usa har det länge varit lagkrav på att ha ett system som automatiskt stänger av airbagen om det sitter en barnstol på platsen.
Det är väl det man nu har globalt kanske?
Det har de haft i en herrans massa år. Åtminstone sedan min första Tesla 2016.
Möjligt att det gått att stänga av, har ingen aning, automatiken fungerar felfritt.
Ja, det är ju välbeprövade system vid det här laget. Samtliga bilar sålda i usa har det sedan säkert 20år.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 20:42
av Tellus
Åkt M3P 2019 sista dagarna, jäklar va sköna stolar jämfört med MYP, mycket mjukare.
Men nu över till Plaid.
Vilka skit däck nokian r5 är, alltså dom passar väl för normalstarka bilar om man inte har så höga krav.
I regn flyter bilen upp och dåligt grepp överlag på blött underlag.
Testade att rejsa S Plaid med r5 mot M3P 2019 med 4 år gamla michelin alpin.
Plaid har inte en chans upp till 100. Ca 4,2 sek på plaid, spelar ingen roll om man kör i sport eller plaid mode.
På M3P finns inte tillstymmelse till släpp, 0-100 på ca 3,7 sek.
R5 däcken går dock rätt tyst och bekvämt, men med båtkänsla vid aktivare körning. Nu är ju plaid lite mer skepp vs m3p. Får se hur det känns med nya sulorna.
Har beställt p zero winter, som är standard i övriga europa på plaid vinterhjulen. Bara Norge, Sverige och Finland som har corolla däck på plaid.
(Till spekulanten av mina r5 däck, affären är inte bindande

dom kanske passar bättre på andra bilar eller till andra förare och priset är ju bra)
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 21:15
av JanE
Hej, en fråga, varför är inte bromsarna röda på plaid? På försäljningsbilderna är dom röda.
Fick min bil levererad den 22 dec. Bromsarna är svarta.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 21:30
av bjornnilsson
JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:15
Hej, en fråga, varför är inte bromsarna röda på plaid? På försäljningsbilderna är dom röda.
Fick min bil levererad den 22 dec. Bromsarna är svarta.
Plaid-batchen som kom i Q4 hade svarta bromsar. Q1 sägs få nya performance-bromsar som blir röda.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 21:32
av mikebike
JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:15
Hej, en fråga, varför är inte bromsarna röda på plaid? På försäljningsbilderna är dom röda.
Fick min bil levererad den 22 dec. Bromsarna är svarta.
De kanske sparar dem till Plaid+ ?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 21:35
av JanE
bjornnilsson skrev: ↑13 jan 2023 21:30
JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:15
Hej, en fråga, varför är inte bromsarna röda på plaid? På försäljningsbilderna är dom röda.
Fick min bil levererad den 22 dec. Bromsarna är svarta.
Plaid-batchen som kom i Q4 hade svarta bromsar. Q1 sägs få nya performance-bromsar som blir röda.
Jaha! Tack.
Har det någon betydelse? Är dom första batchens bromsar sämre eller handlar det endast om färgen?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 21:54
av NEO
JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:35
bjornnilsson skrev: ↑13 jan 2023 21:30
JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:15
Hej, en fråga, varför är inte bromsarna röda på plaid? På försäljningsbilderna är dom röda.
Fick min bil levererad den 22 dec. Bromsarna är svarta.
Plaid-batchen som kom i Q4 hade svarta bromsar. Q1 sägs få nya performance-bromsar som blir röda.
Jaha! Tack.
Har det någon betydelse? Är dom första batchens bromsar sämre eller handlar det endast om färgen?
Sämre, de nya har högre ”thermal capacity”
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 22:04
av bjornnilsson
JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:35
bjornnilsson skrev: ↑13 jan 2023 21:30
JanE skrev: ↑13 jan 2023 21:15
Hej, en fråga, varför är inte bromsarna röda på plaid? På försäljningsbilderna är dom röda.
Fick min bil levererad den 22 dec. Bromsarna är svarta.
Plaid-batchen som kom i Q4 hade svarta bromsar. Q1 sägs få nya performance-bromsar som blir röda.
Jaha! Tack.
Har det någon betydelse? Är dom första batchens bromsar sämre eller handlar det endast om färgen?
Läs och begrunda.
https://teslanorth.com/2023/01/05/tesla ... -calipers/
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 22:09
av LarsaR
Tellus skrev: ↑13 jan 2023 20:42
Åkt M3P 2019 sista dagarna, jäklar va sköna stolar jämfört med MYP, mycket mjukare.
Men nu över till Plaid.
Vilka skit däck nokian r5 är, alltså dom passar väl för normalstarka bilar om man inte har så höga krav.
I regn flyter bilen upp och dåligt grepp överlag på blött underlag.
Testade att rejsa S Plaid med r5 mot M3P 2019 med 4 år gamla michelin alpin.
Plaid har inte en chans upp till 100. Ca 4,2 sek på plaid, spelar ingen roll om man kör i sport eller plaid mode.
På M3P finns inte tillstymmelse till släpp, 0-100 på ca 3,7 sek.
R5 däcken går dock rätt tyst och bekvämt, men med båtkänsla vid aktivare körning. Nu är ju plaid lite mer skepp vs m3p. Får se hur det känns med nya sulorna.
Har beställt p zero winter, som är standard i övriga europa på plaid vinterhjulen. Bara Norge, Sverige och Finland som har corolla däck på plaid.
(Till spekulanten av mina r5 däck, affären är inte bindande

dom kanske passar bättre på andra bilar eller till andra förare och priset är ju bra)
Det är lugnt, behöver kunna köra Hornsgatan av och till, övrig tid vinterväg

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jan 2023 22:18
av Tars
Iom att tesla inte säljer fobbar längre och jag personligen anser att det är något som jag faktiskt behöver så har jag nu beställt via ebay.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 10:22
av bjornnilsson
Tars skrev: ↑13 jan 2023 22:18
Iom att tesla inte säljer fobbar längre och jag personligen anser att det är något som jag faktiskt behöver så har jag nu beställt via ebay.
Det verkar finnas många olika. Köpte du en för 2023? Och olika för din x respektive s?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 11:46
av Idesta
Trots att Tesla sa att jag inte skulle kunna använda en FOB från 2020 till en Model 3 inte skulle fungera att koppla till nya S så funkade det fint.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 12:00
av Tars
bjornnilsson skrev:Tars skrev: ↑13 jan 2023 22:18
Iom att tesla inte säljer fobbar längre och jag personligen anser att det är något som jag faktiskt behöver så har jag nu beställt via ebay.
Det verkar finnas många olika. Köpte du en för 2023? Och olika för din x respektive s?
Jepp. Det är den som inte går att köpa i Sverige
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 12:01
av Tars
Idesta skrev:Trots att Tesla sa att jag inte skulle kunna använda en FOB från 2020 till en Model 3 inte skulle fungera att koppla till nya S så funkade det fint.
Ja, det va det jag misstänkte. Men nu har jag beställt så får vi se.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 12:08
av Oscar11
Tellus skrev: ↑13 jan 2023 20:42
Åkt M3P 2019 sista dagarna, jäklar va sköna stolar jämfört med MYP, mycket mjukare.
Men nu över till Plaid.
Vilka skit däck nokian r5 är, alltså dom passar väl för normalstarka bilar om man inte har så höga krav.
I regn flyter bilen upp och dåligt grepp överlag på blött underlag.
Testade att rejsa S Plaid med r5 mot M3P 2019 med 4 år gamla michelin alpin.
Plaid har inte en chans upp till 100. Ca 4,2 sek på plaid, spelar ingen roll om man kör i sport eller plaid mode.
På M3P finns inte tillstymmelse till släpp, 0-100 på ca 3,7 sek.
R5 däcken går dock rätt tyst och bekvämt, men med båtkänsla vid aktivare körning. Nu är ju plaid lite mer skepp vs m3p. Får se hur det känns med nya sulorna.
Har beställt p zero winter, som är standard i övriga europa på plaid vinterhjulen. Bara Norge, Sverige och Finland som har corolla däck på plaid.
(Till spekulanten av mina r5 däck, affären är inte bindande

dom kanske passar bättre på andra bilar eller till andra förare och priset är ju bra)
Kan annars rekommendera Dunlop winter sport. Har kört 3000 mil med dessa och de är bra.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 16:24
av LarsaR
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 18:35
av NEO
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 19:22
av LarsaR
NEO skrev: ↑14 jan 2023 18:35
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Bättre styrrespons, lättare att gå tight i kurvor, flyt ut ur desamma mm. Utan track mode men med sport gas. Följer planerad linje bättre. Mindre BÅT!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 19:36
av Rimlig
NEO skrev:
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.
Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 20:02
av Wagge
Hur är det med takräcken, till min 2018 går det ju inte att montera takräcken men hur är det med refreshen?
Undrar också över vilka laddkablar som medföljer?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 jan 2023 20:05
av Tars
Rimlig skrev:NEO skrev:
Identisk fjädring. Däremot är det lägre vikt på nya S så möjligt att det påverkar marginellt. Upplever inte fjädringen bättre på något sätt alls.
Jag vet inte om det i så fall var något fel på fjädringen i min tidigare MS P -20. Nu har jag inte kört bana el dyl än, men om man ser hur den hanterar ojämnheter och fartgupp så är min upplevelse att Plaiden höjt komfortnivån rejält.
Det var det absolut märkbar skillnad mellan komfort och Sport även i min gamla Raven S P -20, men inte jättestor skillnad. Men i Plaiden så är det enorm skillnad - kör jag över fartgrupp i komfort känns den som en äkta jänkare och sväljer varje ojämnhet. I sportläget är det däremot tight och sportig.
21” i båda fallen.
Dvs utan att ha koll på om det faktiskt är någon ändrad fjädring så är upplevelsen i min S Plaid att skillnaden jättestor.
Fjädringen må va densamma, men när jag lyfte upp bilarna upplever jag allt som mycket rejälare, och kortare bärarmar som gör känslan mer tajt skulle jag säga. S:en är det störst skillnad på från raven till nya. Som en monster m3p.
