Sida 185 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 jul 2021 20:12
av Johnalm
Tycker P&C funkat bra hittills, kom på i efterhand att jag har ett kort från Porsche charging service som säkert hade fungerat för att "få igång" betalningen. Råkar jag ut för samma sak igen så ska jag testa. Går även att betala med Amex via Ionitys betalsida.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 jul 2021 20:24
av Lophornis
Fastned har plug and charge. Första gången startar man med appen sedan avslutar man med appen därefter kommer stationen ihåg din bil. Borde lätt som en plätt kunna appliceras på alla nätverk som kör appar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 jul 2021 23:28
av Daven
Lophornis skrev:Fastned har plug and charge. Första gången startar man med appen sedan avslutar man med appen därefter kommer stationen ihåg din bil. Borde lätt som en plätt kunna appliceras på alla nätverk som kör appar.
Skysst första gången jag hört om någon laddkedja som löst det själva.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 jul 2021 06:14
av chaffis75
Off Grid Byggaren skrev:
En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
Vill bara varna för pay pal, betalar du i annan valuta än den som kontot är kopplat till så gör de ett omotiverat stort påslag för växlingen av valuta, betydligt mer än vad kort bolagen brukar lägga på.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 jul 2021 07:32
av HelectriC
chaffis75 skrev:Off Grid Byggaren skrev:
En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
Vill bara varna för pay pal, betalar du i annan valuta än den som kontot är kopplat till så gör de ett omotiverat stort påslag för växlingen av valuta, betydligt mer än vad kort bolagen brukar lägga på.
Kan du inte välja det under inställningar hos Paypal? Det brukar man ju kunna när man köper något med Paypal. Men det kanske är annorlunda när betalningen går automatiskt efter varje laddsession?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 jul 2021 08:22
av taliz
Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 jul 2021 09:21
av Hoppsan_84
taliz skrev:Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte.

Ionity eller PayPal?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 jul 2021 10:33
av Gargamel
Hoppsan_84 skrev:taliz skrev:Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte.

Ionity eller PayPal?
PayPal, han skrev ju om PayPal.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jul 2021 22:14
av Gargamel
Åkte ner till Emmaboda (av alla ställena) idag.
Stannade till lite snabbt i södertölje, halvfullt på 4 laddarna, helt ok.
Kom till Ionity norrköping, 4 laddare.. JA! en ledig, samtidigt som jag svänger in på den så kommer det en etron och en id3 och blir snopna.
Men, det visade sig sedan att min var "trasig", skärmen hade frusit på hjälp-skärmen, ringde snabbt ionity som försökte starta om den, funkade inte, men de kunde starta laddningen manuellt, så jag fick ladda gratis idag på den laddaren, 3:e gången som jag fått ladda gratis pga struls med deras laddare.
Stannade till i Oskarshamn, en av 4 laddare tagna. En kvart senare rullar samma e-tron in som i norrköping, plus en annan id3:a, och vips blev det fullt där också.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 jul 2021 23:56
av dfa
Gargamel skrev:Åkte ner till Emmaboda (av alla ställena) idag.
Stannade till lite snabbt i södertölje, halvfullt på 4 laddarna, helt ok.
Kom till Ionity norrköping, 4 laddare.. JA! en ledig, samtidigt som jag svänger in på den så kommer det en etron och en id3 och blir snopna.
Men, det visade sig sedan att min var "trasig", skärmen hade frusit på hjälp-skärmen, ringde snabbt ionity som försökte starta om den, funkade inte, men de kunde starta laddningen manuellt, så jag fick ladda gratis idag på den laddaren, 3:e gången som jag fått ladda gratis pga struls med deras laddare.
Stannade till i Oskarshamn, en av 4 laddare tagna. En kvart senare rullar samma e-tron in som i norrköping, plus en annan id3:a, och vips blev det fullt där också.
Körde Stockholm GBG idag, var beredd på det värsta på grund av alla artiklar och forumposts om hur mycket kaos och köer det är på Ionity under helg och semester.
Visade sig inte vara några problem alls, minst två lediga överallt. Laddade i Norrköping och Ulricehamn. Kollade ChargeFinder och de laddare jag passerade/undvek (Mantorp, Gränna) och där fanns lediga stalls. Enda som var fullt var Powerstop Mjölby där vi svängde in för en kisspaus.
Verkar som om det är lite lotteri om det är fullt eller ej, men jag såg till att sitta och köra( dvs inte ladda) mellan 12-14 vilket kanske påverkade.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 06:10
av Zalman3
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 07:01
av Bjelke
Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 07:08
av mati
Bjelke skrev:Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu

Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 08:06
av Esterox
Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
I världen då eller ?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 09:06
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Hur ser statistiken ut om man jämför tesla supercharger med ionity? Hur många stationer har dom och hur många blir det per såld bil i Sverige?
Tänker då att man räknar BMW, Daimler och VAG.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 11:30
av dfa
mati skrev:Bjelke skrev:Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu

Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.
i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?
Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.
Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 11:57
av martinot
Fredrik j skrev:Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Hur ser statistiken ut om man jämför tesla supercharger med ionity? Hur många stationer har dom och hur många blir det per såld bil i Sverige?
Tänker då att man räknar BMW, Daimler och VAG.
Ford kanske inte börjat sälja elbilar än, men även Hyundai och KIA borde räknas med.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 12:01
av martinot
dfa skrev:mati skrev:Bjelke skrev:Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu

Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.
i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?
Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.
Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
Förutom rykten att samtal pågår om laddsamarbete mellan Tesla och VAG, så är det ju även många rykten om att VAG tröttnat på Ionity (läs troligen tröttnat på de andra delälgarnas ovilja att investera), och istället kommer bygga upp ett helt eget laddnät.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 19:30
av Bjelke
martinot skrev:dfa skrev:mati skrev:Bjelke skrev:Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nu

Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.
i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?
Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.
Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
Förutom rykten att samtal pågår om laddsamarbete mellan Tesla och VAG, så är det ju även många rykten om att VAG tröttnat på Ionity (läs troligen tröttnat på de andra delälgarnas ovilja att investera), och istället kommer bygga upp ett helt eget laddnät.
Intressant hur VAG kommer att lägga upp det isf

kommer dom att prioritera ”sina egna”? Nästan 100% säkert antar
jag, men hur gör dom i hela upplägget? Lika som Tesla idag? Eller är det det som är grejen med ryktena kring Tesla, dom
bygger typ massor med laddare och gör partnerskap med Tesla och båda låter alla sina respektive bilar laddar på
alla stolpar? DET vore intressant och fullt genomförbart

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 19:53
av Dodde
Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?
Är inte VAG nöjda med IONITY?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 20:45
av Nect
Dodde skrev:Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?
Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 22:18
av Bjelke
Nect skrev:Dodde skrev:Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?
Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Med all rätt då kan man tycka, fast samtidigt knepigt att det kunna bli så (VAG borde ju haft lite mer att
säga till om tänker jag)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 22:23
av iAkita
Bjelke skrev:Nect skrev:Dodde skrev:Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?
Är inte VAG nöjda med IONITY?
Om jag kommer ihåg det rätt gillar inte VAG Ionitys prissättning och låga ambitioner.
Med all rätt då kan man tycka, fast samtidigt knepigt att det kunna bli så (VAG borde ju haft lite mer att
säga till om tänker jag)
Det återstår väl att se om det är med all rätt. Enligt rapporterna från kontinenten verkar det fortfarande vara väldigt låg utnyttjandegrad och minimal risk för köer. Här i Sverige har det hänt något den här sommaren - det är fullt tryck på laddarna. Om inte Ionity bygger ut stationerna i Götaland och Svealand till 6 laddare till nästa sommar (vilket de är förberedda för) så är kritiken befogad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 22:34
av Off Grid Byggaren
Det kryllar ju av Polestar bilar på Ionity nu här i Sverige.
Åkte Härnösand -Stockholm nu i veckan, behövde inte köa, men det var 2-3 bilar på varje Ionity station.
Förra sommaren stod vi helt själva. Nästa sommar blir det nog köer även i Norrland.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jul 2021 22:37
av Zalman3
Off Grid Byggaren skrev:Det kryllar ju av Polestar bilar på Ionity nu här i Sverige.
Åkte Härnösand -Stockholm nu i veckan, behövde inte köa, men det var 2-3 bilar på varje Ionity station.
Förra sommaren stod vi helt själva. Nästa sommar blir det nog köer även i Norrland.
Det ÄR köer redan i Norrland.
Har laddat 2ggr i Örnsköldsvik denna vecka och det var kö till CCS laddaren båda gångerna.