Re: Artikel i media
Postat: 04 okt 2018 18:11
Jag har inte plus så jag kan inte läsa, men det vore kul att veta mängden kobolt i olika saker så man får perspektiv
Collin är verkligen en bakåtsträvare.Remuz skrev:Jag har inte plus så jag kan inte läsa, men det vore kul att veta mängden kobolt i olika saker så man får perspektiv
Jag har ingen koll på hur mycket kobolt de använder men hittade denna rätt innehållsrika, färska artikel:evilirish skrev:Apple har väl varit världens största konsument av kobol innan. Intressant att det bolaget inte svartmålas i pressen..
Det är intressant och viktigt förstå statistik.TiborBlomhall skrev:Vad jag förstått har unga kvinnor alltid önskat elbil i högre grad än män ända sen de börjat göra undersökningen. Nyheten är att nu har även unga män börjat intressera sig för elbilar.TeslaTissel skrev:Nu tänder unga män mer på eldrift
Två av tre bilägare vill helst ha eldrift nästa gång de byter bil. Bland unga män märks ett betydligt större intresse för eldrift än tidigare. Det visar en enkät till 1 000 bilägare som gjorts av företaget Mejsel på uppdrag av elbilmässan Ecarexpo.(TT)
Jag undrar hur de ställde frågorna?
För vad jag insett är att även unga kvinnor önskar sig elbil?
http://elbilsnytt.se/nu-tander-unga-man-mer-pa-eldrift/
Hepp!
eCarExpo har i åratal mycket skickligt skaffat uppmärksamhet för sin mässa genom att skicka ut pressmeddelanden om deras undersökning bit för bit. Väldigt bra för det ökar medvetenheten om elbilar i allmänhet.
Jerka skrev:Lustigt att han skriver att ”ingen pratar om kobolten i elbilar” när det har skrivits flera spaltmeter om det senaste åren. Är det någon industri som har nagelfarits stenhårt så är det ju elbilsindustrin. Alla har sin egen vinkling på varför elbilar egentligen är dåliga för miljön.
Det alla alltid missar är dock följande faktum:
Råvaror till batterier framställs under dåliga förhållanden: kan lösas
Batterierna är energikrävande att tillverka och blir därmed miljöfarliga beroende på elmixen: kan lösas
Om elen kommer från kolkraft blir det ändå smutsigt i slutändan: kan lösas
Bensinbilar går på fossila bränslen: kan aldrig någonsin lösas hur mycket man än förfinar motorerna, blandar i etanol, fuskar med avgastester osv.
Elbilar är inte perfekta idag men de innebär en väg framåt där bensin- och dieselbilar kört fast för länge sen.
Kul att de pratar om rex nu när BMW tydligen ska tar bort rex varianten av i3. Nej jag säger allt eller inget, dvs bara el eller fossilt... (och då väljer vi el såklart)12man skrev:Wankelmotor är bra, bränner olja som en 2-taktare, party i öknen, idioti
Här är lite info om kobolt jag hittat. Notera årtalen på första bilden.Leo skrev:Ja särskilt med tanke på att tex kobolt även används i karalysatorer och i petroleumindustrim i någon form av ”avsvavlingsprocesser” eller vad det kallas. Skulle killgissa att den faktiska användningen IDAG av kobolt är större i anknytning till fossilbilar än i just elbilsbatterier (eftersom det ännu säljs så få elbilar relativt sett)
OM man ska tro artikelförfattarna, vilka elkomponenter i Sverige drivs då inte av kolkraft? Tänder jag en lampa så drivs den av kokraft, om man ska fullfölja deras resonemang. Nu skriver jag på min bärbara dator, visserligen utan laddkabel i, men jag kommer ju så småningom att behöva ladda den. Det sker i så fall med kolel. Och så vidare.evilirish skrev:Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."
Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
Får sälja Teslorna och köpa dieselbilar... Eller det kanske är annorlunda i Schweiz.evilirish skrev:Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."
Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
Nä, kokraften är för Toyota Mirai eller var det bara shit från de manliga nötkreaturen?Niklas Z skrev:OM man ska tro artikelförfattarna, vilka elkomponenter i Sverige drivs då inte av kolkraft? Tänder jag en lampa så drivs den av kokraft, om man ska fullfölja deras resonemang. Nu skriver jag på min bärbara dator, visserligen utan laddkabel i, men jag kommer ju så småningom att behöva ladda den. Det sker i så fall med kolel. Och så vidare.
Niklas Z skrev:OM man ska tro artikelförfattarna, vilka elkomponenter i Sverige drivs då inte av kolkraft? Tänder jag en lampa så drivs den av kokraft, om man ska fullfölja deras resonemang. Nu skriver jag på min bärbara dator, visserligen utan laddkabel i, men jag kommer ju så småningom att behöva ladda den. Det sker i så fall med kolel. Och så vidare.evilirish skrev:Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."
Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
Man blir ju mörkrädd hur vissa resonerar. Så det gick åt en del kolkraft när dom skrev sin artikel på datorn. Lås in dom i ett rum med en dieselbil på tomgång så kanske dom kommer fram till bättre saker.evilirish skrev:Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."
Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/
Nu vet jag inte exakt hur elproduktionen i Schweiz ser ut, men med deras resonemang är det ju superbra att ladda en elbil i Polen eller Tyskland. Då får man ju marginalelen från överskottet av den svenska eller norska elproduktionen och den är ju som vi vet väldigt grön.jpetters skrev:Får sälja Teslorna och köpa dieselbilar... Eller det kanske är annorlunda i Schweiz.evilirish skrev:Ännu en FUD-artikel på SvD: https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-milj ... d-kolkraft
"Men när vi i dag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft, skriver debattörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors."
Varför fortsätter jag läsa smörjan.. :/