Sida 184 av 231

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 12:11
av martinot
Holve skrev:
Var och tittade på en Id3a idag. Kvaliteten på stolarna kändes inte okej. Plastig inredning och navigatorn kändes väldigt fossil. Säljaren upplyste mig oxå att Tesla gjorde förlust på varje såld bil och stora investerare hade börjat dra sig ur. Det lutar mer och mer åt en M3
Undrar vad den säljaren fått den informationen om gällande Teslas interna vinstmarginaler.

Oavsett så är det ett väldigt märkligt "argument" att ta upp av en bilsäljare. Var det en fristående säljare, eller någon officiell VW-ÅF?

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 12:15
av MWall
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Jag betalade 5750 per år för min (första och sista) dieselbil.
Och, ja, den var äldre än 3 år

Finns billigare än så.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 12:16
av MWall
TobbeTesla skrev:
Det står ju i inslaget att skatten för V90 är 8336kr/år?

De första tre åren ja...

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 12:24
av Fredrik j
MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
Det står ju i inslaget att skatten för V90 är 8336kr/år?

De första tre åren ja...
Precis. Att prisraset ska gå så snabbt att bilarna dumpas bort redan innan dom blivit 3 år tror jag inte ens Zalman hävdat. Jag menar en 4-5år gammal fossilbil.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 12:29
av mikebike
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Vad är skitbilligt/småpengar för en några år gammal bil?
Sedan kostar det drygt 4000:- per år för parkera på gatan. Nej, någon "backupbil" är verkligen inte aktuellt för oss.
Ett tag hade vi en BMW Z3, dock inte som backup, och definitivt inte en diesel. 8-)

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 12:38
av nek0
MWall skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Jag betalade 5750 per år för min (första och sista) dieselbil.
Och, ja, den var äldre än 3 år

Finns billigare än så.
Min diesel har alltid kostat 1416kr/år
Inte mycket att gnälla över.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 12:45
av MWall
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Vad är skitbilligt/småpengar för en några år gammal bil?
Sedan kostar det drygt 4000:- per år för parkera på gatan. Nej, någon "backupbil" är verkligen inte aktuellt för oss.
Ett tag hade vi en BMW Z3, dock inte som backup, och definitivt inte en diesel. 8-)

Tror det är svårt att ha en bil som bara står. Men om man som vi behöver två bilar i vardagen så kan ju den som går minst vara en äldre fossilbil med rejäl dragvikt osv. Funderar i svaga stunder på att skaffa en V70/XC70 istället för i3:an. Den körs bara drygt 1000 mil per år så bränslekostnaden är det lilla. Då kan man ta den på t ex fjällresan när det är knöligt med laddning osv.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 12:48
av Fredrik j
MWall skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Vad är skitbilligt/småpengar för en några år gammal bil?
Sedan kostar det drygt 4000:- per år för parkera på gatan. Nej, någon "backupbil" är verkligen inte aktuellt för oss.
Ett tag hade vi en BMW Z3, dock inte som backup, och definitivt inte en diesel. 8-)

Tror det är svårt att ha en bil som bara står. Men om man som vi behöver två bilar i vardagen så kan ju den som går minst vara en äldre fossilbil med rejäl dragvikt osv. Funderar i svaga stunder på att skaffa en V70/XC70 istället för i3:an. Den körs bara drygt 1000 mil per år så bränslekostnaden är det lilla. Då kan man ta den på t ex fjällresan när det är knöligt med laddning osv.
Precis vad jag menar. Traditionellt har ju andrabilen i en familj varit en lite mindre, lite äldre bil som mest rullar korta sträckor. Nu skulle det ju finnas möjlighet att uppgradera den och ha möjlighet att dra ett tungt släp, dra en husvagn eller åka till fjällen.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 13:35
av TobbeTesla
MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
Det står ju i inslaget att skatten för V90 är 8336kr/år?

De första tre åren ja...
Aha missförstod diskussionen Bild

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 13:50
av taliz
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 14:14
av MWall
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.

Exempel på såna höjningar?

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 14:17
av Svenssons
MWall skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.

Exempel på såna höjningar?
https://www.bytbil.com/nyheter/sa-mycke ... september).

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 14:19
av Fredrik j
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
Är det så? Vill minnas att den dieselbil jag köpte ny 2009 hade högre årsskatt än vad min nuvarande från 2018 kommer få när dom 5 skattefria åren löper ut. Jag minns att jag på -09:an hamnade över brytgränsen för inbetalning varje kvartal.
På min nuvarande diesel S90 kommer årsskatten bli 1259kr fr.o.m. 2023.

1259 är ju överkomligt och fortfarande en bit ifrån 3000.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 14:43
av nek0
Svenssons skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.

Exempel på såna höjningar?
https://www.bytbil.com/nyheter/sa-mycke ... september).
Var ser du att gamla avgasbilar ska få höjd bilskatt?

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 15:43
av JK800
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 21:29
av martinot
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 21:34
av TobbeTesla
martinot skrev:
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 21:35
av MWall
Privatleasingerbjudandet är väl bättre? Då får man dessutom mer i milersättning om man kör i tjänsten.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 21:49
av martinot
Håller med er båda. Det är sällan operationell leasing lönar sig för elförmånsbilar. Hade gått på finansiell leasing, och tagit hela risken (och vinsten) själv.

Men detta kändes ändå lite väl lågt tycker jag.

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 22:08
av Bruno
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 22:36
av Yeahman82
Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Strålande! Om det blir några års ytterligare leveransförsening på ID.4 så kan vår 21 år gamla väntebil bli ännu billigare :lol:

Re: VW I.D

Postat: 25 jan 2021 22:44
av Fredrik j
Bruno skrev:
taliz skrev:
Gamla avgasbilar med (idag) förhållandevis höga utsläpp har ju successivt fått allt högre skatt. Den utveckligen lär knappast avstanna framöver.
När de blir 30 år blir det gratis :lol:
Nä, dom fortsätter skicka en avgift på 65kr/år...:)

Re: VW I.D

Postat: 26 jan 2021 08:21
av JK800
TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.

Re: VW I.D

Postat: 26 jan 2021 08:42
av TobbeTesla
JK800 skrev:
TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.

Re: VW I.D

Postat: 26 jan 2021 09:08
av JK800
TobbeTesla skrev:
JK800 skrev:
TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
JK800 skrev:
Någon är som tagit ut en ID3 eller ID4 med operationell leasing. Alltså att leasing bolag eller VW står för risken i värdminskningen. Och vad har ni då fått för restvärde efter 3 år då? Jag själv har fått 45% på 3år och 6000mil Tycker det känns lite lågt. Audi, Volvo och MB ger alla runt 55%
Speciellt på elbil så låter 45% enormt lågt efter 3 år med endast 6000 mils körning.

Tycker det borde ligga närmare 60-65% för en elbil, och runt 55% (precis som du nämner) för en ICE.

Om det är totalt antal mil, och inte 6000 mil per år, i tre års tid?
Håller med. Skulle absolut ta den på finansiell leasing istället för det restvärdet.
Tyvärr saknar jag möjlighet att välja ID bilar på finansiell leasing. Tesla kan jag välja på finansiell men där är det MY som är intressant och vet inte när jag hinner få en sådan och skulle vilja byta innan 1/7 eller senast till hösten.
Ok men privatleasa den istället då. 45% restvärde låter helt värdelöst.
Privatleasing blir dyrare. 7725kr/månad (för max) utan vinterhjul och med 1000 övermil om året.

Så räknar du på privatleasing 7725*36=278K plus att du själv inte får bonusen 70k så betalar du. 348k för en bil på 615K 348/615=56% så även privat betalar du av runt 55% på bilen.