Sida 183 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 dec 2021 08:40
av taliz
”Allvarliga motorskador”.
Lätt en kvarleva från nån ICE-instruktionsbok.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 dec 2021 09:32
av mati
taliz skrev:
Lätt en kvarleva från nån ICE-instruktionsbok.
Misstänker samma.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 dec 2021 10:06
av HelectriC
Fast det står att man inte ska bogsera innan 200 mil är passerade. Jag tycker inte ett släp till tippen är att tolka som bogsering. Bogsering måste ju vara av annan bil?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 dec 2021 10:35
av Tessi19
Det står under avsnittet Bogsera med släpvagn

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 dec 2021 10:36
av mati
HelectriC skrev:
Fast det står att man inte ska bogsera innan 200 mil är passerade. Jag tycker inte ett släp till tippen är att tolka som bogsering. Bogsering måste ju vara av annan bil?
Fast rubriken säger att det handlar om att dra släp. Jag håller med taliz. Känns som en kvarleva från nån fossilbilsmanual. En elmotor behöver knappast köras in. Den har ju inte riktigt samma mekaniska gnugga-metall-mot-metall egenskaper.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 dec 2021 10:38
av Tessi19
Du får testa om det blir Allvarliga motorskador ;)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 dec 2021 14:21
av mati
Tessi19 skrev:
Du får testa om det blir Allvarliga motorskador ;)
Vi får hoppas att inte kamremmen går av eller nåt. :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 09:47
av Klintan
Angående extraljus så läste jag i den norska facebookgruppen att de fått från Hyundai att man absolut inte får koppla in sig direkt på den röda helljussignalen, kan förbruka garantin. Oavsett om det verkligen är så så tar jag det säkra före det osäkra och satsar på en XBB-lösning, som görs helt utan åverkan på bilen. En dongle i ODB2-uttaget och ett bluetoothrelä under huven. Bara plus och jord (i jordpunkt, ej direkt på batteriet), som behöver kopplas in. Kan till och med använda en Flic Button för att styra extraljuset.
https://www.lumise.se/extraljus/xbb-don ... 020103700/

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 12:16
av PapaD
Hur fungerar obd2 lösningen? Lyssnar den på bilens bus efter kommandon heljljus-på/av? Eller frågar den om och om igen vilket ljusläge bilen har? Jag hittar inte info om det.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 13:58
av icreate
Jag har svårt att tro att garantin slutar gälla totalt sett. Skulle du få problem med ditt ordinarie helljus och vill att garantin ska gälla så får de väl utreda huruvida din inkoppling på den röda kabeln är en faktor som påverkar just det.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 14:03
av Klintan
Tyckte det kunde vara värt en slant att slippa göra ingrepp i bilen. Om reläet råkar bränna något kort så kan det ju bli dyrt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 15:04
av mati
Klintan skrev:
Tyckte det kunde vara värt en slant att slippa göra ingrepp i bilen. Om reläet råkar bränna något kort så kan det ju bli dyrt.
Jag resonerar likadant. Jag föredrar en lösning som inte kräver några ingrepp i bilen, även om de tycks vara obetydliga. Jag beställde en sådan OBD2-grunka också.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 15:27
av PapaD
Ni får berätta hur det går. Jag är fundersam på om can bussen blir nerlusad med frågor om ljusläge från dongeln, vilket skulle störa bilen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 16:15
av Gargamel
På den ice-bil jag satte extraljus på, hade en piggy back-sensor som löste av kabeln utan att Göran åverkan på kabelns, funkade bra så tyckte jag

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 18:07
av mati
PapaD skrev:
Ni får berätta hur det går. Jag är fundersam på om can bussen blir nerlusad med frågor om ljusläge från dongeln, vilket skulle störa bilen.
Jag har i alla fall kommit så långt att jag skruvat dit hållaren bakom nummerskylten. Jag har pillat in en tråd genom det fyrkantiga hålet bakom nummerplåten, upp till låset för huven. Därifrån följer den vajern som öppnar huven, genom samma hål. Har man kommit dit så är man nästan framme vid 12V-batteriet.
Det är enklast när man tar ut frunken. Den sitter fast med ett antal skruvar och en kabel för belysningen. Är frunken bortplockad så ser bilen ut som en ICE-bil utan motor. :lol: Men allt är så mycket enklare att komma åt.
Det som är trixigt och som jag hittills inte lyckats med är att dra in den feta kabeln till reläsatsen. Den är lite stel (inte konstigt i -10 grader) och vill inte som jag vill. Jag får göra ett nytt försök imorgon.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 18:23
av Bjelke
mati skrev:
PapaD skrev:
Ni får berätta hur det går. Jag är fundersam på om can bussen blir nerlusad med frågor om ljusläge från dongeln, vilket skulle störa bilen.
Jag har i alla fall kommit så långt att jag skruvat dit hållaren bakom nummerskylten. Jag har pillat in en tråd genom det fyrkantiga hålet bakom nummerplåten, upp till låset för huven. Därifrån följer den vajern som öppnar huven, genom samma hål. Har man kommit dit så är man nästan framme vid 12V-batteriet.
Det är enklast när man tar ut frunken. Den sitter fast med ett antal skruvar och en kabel för belysningen. Är frunken bortplockad så ser bilen ut som en ICE-bil utan motor. :lol: Men allt är så mycket enklare att komma åt.
Det som är trixigt och som jag hittills inte lyckats med är att dra in den feta kabeln till reläsatsen. Den är lite stel (inte konstigt i -10 grader) och vill inte som jag vill. Jag får göra ett nytt försök imorgon.
Du får ta in bilen i värmen ju ;) :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 18:52
av mati
Bjelke skrev:
Du får ta in bilen i värmen ju ;) :lol:
Jag kan koppla terassvärmaren till V2L-uttaget :geek: :mrgreen:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 dec 2021 22:36
av Tessi19
Idag var det -5 grader,torr väglag utan snömodd , körde E20 mycket 60-80 km/t men hälften (90-100km) 100-110 km/t.
Kör med farthållare på +5km/t över hastighetsbegränsningen.
Tre vuxna och två barn (+240kg) ingen övrig nämnvärt packning .
Värmen på väg till Göteborg var 19 grader i bilen.
Körde med genomsnitt förbrukning 22,6kWh/100km.

Vägen tillbaka var det kallare mellan -10 och -5 grader. Värmen i bilen 22 grader.
Samma väg och fart men nu 26 kWh/100km.

Båda gånger var bilen uppvärmt före avgång.

Brukar se lite lägre förbrukningar hos andra på forumet men samtidigt var det rätt så kallt och en hel del (100 km) över 100km/t.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 dec 2021 01:04
av Skabb1
Tessi19 skrev:
Idag var det -5 grader,torr väglag utan snömodd , körde E20 mycket 60-80 km/t men hälften (90-100km) 100-110 km/t.
Kör med farthållare på +5km/t över hastighetsbegränsningen.
Tre vuxna och två barn (+240kg) ingen övrig nämnvärt packning .
Värmen på väg till Göteborg var 19 grader i bilen.
Körde med genomsnitt förbrukning 22,6kWh/100km.

Vägen tillbaka var det kallare mellan -10 och -5 grader. Värmen i bilen 22 grader.
Samma väg och fart men nu 26 kWh/100km.

Båda gånger var bilen uppvärmt före avgång.

Brukar se lite lägre förbrukningar hos andra på forumet men samtidigt var det rätt så kallt och en hel del (100 km) över 100km/t.
Låter lite som samma härad jag hamnar i.
Körde västkusten - Motala ikväll och landade in på 23 ungefär. Först E6, sen en hel del 80, en del 100 osv. Tydligt att förbrukningen drar iväg rejält på motorväg. Låg nog över 26,5 efter de inledande milen på E6. Ganska kallt på den sidan visserligen, men ändå.

Verkligheten synd att laddningen går så segt på Ionity. Först vid 70 % kom jag upp över 90 kw. Då rullade jag in med ca 24 % på batteriet.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 dec 2021 06:05
av Dafro
Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 dec 2021 06:25
av Walker
Dafro skrev:
Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.
Hade de inte vinterOS i Seoul för några år sedan? ;)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 dec 2021 06:39
av Dafro
Walker skrev:
Dafro skrev:
Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.
Hade de inte vinterOS i Seoul för några år sedan? ;)
Tänkte inte på det, som han från Sumpan sa. Då har dom inga ursäkter då.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 dec 2021 07:23
av mati
Dafro skrev:
Det här med avsaknad av förvärmning av batteriet gör att jag är nöjd med att jag gick för E-tron istället för Ioniq 5, dock begagnad mot ny… men detta måste dom väl lösa ganska snart får vi hoppas. Gick utrullningen av dessa för fort kanske för visst i Asien lär det ju inte behövas men i Norden är det ju ett måste. Är ju ingen bra reklam att säga att man har typ den snabbaste laddhastigheten men bara 8 månader per år.
Det beror på vad man behöver. Jag störde mig nåt så in i bänken på att e-tron alltid förvärmer batteriet. Det gör den nämligen bokstavligen alltid, oavsett om man bara ska åka lite snabbt till mataffären eller om man ska på långfärd. Det är en av anledningarna varför jag alltid körde med e-Golfen istället, just eftersom förbrukningen i e-tron lätt kunde bli dubbelt så hög på de korta turerna (några mil per dag) som jag oftast kör.
Så om man uttrycker det krasst är e-tron inte ett dyft bättre än Ioniq 5. Den ena värmer alltid batteriet - helt i onödan - och den andra gör det aldrig, med nackdelen att snabbladdning inte alls blir så snabb som de lovar. Det ena är lika dumt som det andra.
Jag som aldrig snabbladdar föredrar av begripliga skäl Ioniq med sin energisnåla approach. Den som behöver snabbladda regelbundet kör nog bättre med en e-tron, åtminstone fram tills Hyundai har fixat mjukvaran.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 dec 2021 07:41
av Dafro
Eftersom jag laddar hemma så bryr jag mig inte så mycket om den drar det dubbla de få mil jag gör om dagen, men har dock svårt att se att den ska dra 5-6kwh per mil men det kommer väl visa sig. Men om en bil som utger sig för att kunna ladda med över 200 men sedan bara klarar 50-70 så fort det är lite kallare så skulle jag bli galen särskilt som detta inte är någon känd info, fast jag är som dig kommer i princip aldrig snabbladda.

Men visst om man fick önska så vore det väl bra om det gick att välja i E-tron. Om jag kommer till stugan (32) mil utan att ladda så blir jag helnöjd.
Första längre resan blir i morgon, får se vad jag säger efter den.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 dec 2021 07:47
av mati
Dafro skrev:
Eftersom jag laddar hemma så bryr jag mig inte så mycket om den drar det dubbla de få mil jag gör om dagen, men har dock svårt att se att den ska dra 5-6kwh per mil men det kommer väl visa sig. Men om en bil som utger sig för att kunna ladda med över 200 men sedan bara klarar 50-70 så fort det är lite kallare så skulle jag bli galen särskilt som detta inte är någon känd info, fast jag är som dig kommer i princip aldrig snabbladda.

Men visst om man fick önska så vore det väl bra om det gick att välja i E-tron. Om jag kommer till stugan (32) mil utan att ladda så blir jag helnöjd.
Första längre resan blir i morgon, får se vad jag säger efter den.
Jag sa inte att den drar 5-6 kWh/mil. Det gör den såklart inte. Men 3kwh/mil är inget ovanligt på vintern. Med "det dubbla" menade jag förstås jämfört med e-Golfen.