Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Re: Ionitys laddnätverk
Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Är inte kabeln avsiktligt så kort för att minska förluster/värme och för att det ska vara smidigt? Ionitys kablar är längre, men de är tunga och bökiga eftersom de är vätskekylda.renes skrev:Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen, så det borde funka. Vätskekylda skulle ge mer ombyggnation av laddaren, förstås.mati skrev:Är inte kabeln avsiktligt så kort för att minska förluster/värme och för att det ska vara smidigt? Ionitys kablar är längre, men de är tunga och bökiga eftersom de är vätskekylda.renes skrev:Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.Mickep skrev:Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Vad menar du med detta?renes skrev:Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Lite smått pubertalt med vadslagning om vem som gissar rätt kanske? Från min sida handlar det iaf om en gissning, du kanske sitter inne med tvärsäker information från framtiden?MWall skrev:Ska vi slå vad? Finns absolut ingenting som tyder på att Tesla tänker öppna upp.Maw skrev:En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå..

Däremot finns det en del tecken på att Tesla kommer öppna upp som är väl beskrivna i Electreks podd från den 25/6 men det behöver inte bli så för det, det finns skäl till att det inte kommer att öppnas upp också. Vi får avvakta och se.
För de som vill höra Electreks podd finns den här https://open.spotify.com/episode/0hTQCI ... l_branch=1
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Svårt att se hur Tesla skulle kunna vinna på att öppna för andra.
Visst skulle dom kunna tjäna en del på att andra laddar där, men samtidigt skulle ju en av de centrala USPerna för deras bilar försvinna.
Jämförelsevis är nog de potentiella intäkterna för snabbladdning alltför små vs ökad bilförsäljning om man fortsätter hålla det exklusivt.
Möjligen skulle man kunna samarbeta med nya uppstickare som inte riktigt konkurrerar med Tesla varken i volym eller funktion. Tex Rivian och liknande.
Visst skulle dom kunna tjäna en del på att andra laddar där, men samtidigt skulle ju en av de centrala USPerna för deras bilar försvinna.
Jämförelsevis är nog de potentiella intäkterna för snabbladdning alltför små vs ökad bilförsäljning om man fortsätter hålla det exklusivt.
Möjligen skulle man kunna samarbeta med nya uppstickare som inte riktigt konkurrerar med Tesla varken i volym eller funktion. Tex Rivian och liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns inga praktiska hinder att öppna upp SuC. Kabelns längd bör räcka. De flesta nya elbilar har liknande placering av laddlucka som Tesla har. Är den på andra sidan är det ju bara att ta parkeringsrutan jämte. Laddlucka i framskärmen är inte många rena elbilar som har. På SuC där det går att köra igenom räcker kabeln till dessa också.
SuC V3 är vätskekyld och smalare kablar. Smidigare att handskas med och lägre tillverkningskostnad då man kan gå ner i dimension annars är de ingen större fördel med dessa.
Har funnits SuC som andra bilar än Teslor kunnat ladda på så att ingen särskild mjukvara i bilarna är nödvändig vet vi.
Det enda som behövs är en styrning för övriga bilar så det går att betala och starta laddning. Förmodligen en app då det inte finns några inputenheter på själva stolparna.
Om och när det kommer ske vet ingen. Allt är bara spekulationer.
SuC V3 är vätskekyld och smalare kablar. Smidigare att handskas med och lägre tillverkningskostnad då man kan gå ner i dimension annars är de ingen större fördel med dessa.
Har funnits SuC som andra bilar än Teslor kunnat ladda på så att ingen särskild mjukvara i bilarna är nödvändig vet vi.
Det enda som behövs är en styrning för övriga bilar så det går att betala och starta laddning. Förmodligen en app då det inte finns några inputenheter på själva stolparna.
Om och när det kommer ske vet ingen. Allt är bara spekulationer.
Re: Ionitys laddnätverk
Lite dum fråga kanske, men SuC kommunicerar väl med bilen för att starta laddningen. Betyder inte det att alla andra bilmärken måste fixa sin programvara så att Elon kan ta betalt.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Kan lösas med app.wheels skrev:Lite dum fråga kanske, men SuC kommunicerar väl med bilen för att starta laddningen. Betyder inte det att alla andra bilmärken måste fixa sin programvara så att Elon kan ta betalt.
Jag tror inte Elon personligen har något emot att öppna SuC för alla, han har visionen att elektrificera världen så snabbt som möjlig, och då är öppen SuC et stort steg på vägen dit.
Jag tror däremot aktionärerna är mycket mot, pga det tar bort mycket av försprånget Tesla har på resten av branschen.
Personlig tror jag öppen-SuC-rykten(också från den länkade podden) baseras på feltolkning av att Tesla vann upphandlingen av en handfull laddstolpar i Västra Norge och Norra Sverige.
Dessa kommer vara öppna för alla, och helt oberoende av SuC-nätverket.
Sen kan Tesla öppna SuC ändå, men jag tror det måste minst genom styrelsen, och där tror jag inte Elon har flertalet bakom sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Trist att Ionity låg nere men i Varberg finns det flera andra hyperchargers (Eon, Recharge och Virta).biffen skrev:Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.martinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
För bara 10-20 år sedan brukade det vara Turbochargers som var främsta alternativet till Superchargers när man ville få mer kräm ur motornmartinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, det är nått märke/modell tror jag. Står även på circle ks 300kw tex.Off Grid Byggaren skrev:Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.martinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
EDIT: https://www.hypercharger.it/products/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.mati skrev:Vad menar du med detta?renes skrev:Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Okej, då fattar jag vad du menar. Du pratar om värmeförlusterna vs temperatur. Det blev lite begreppsförvirring.renes skrev:En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.mati skrev:Vad menar du med detta?renes skrev:Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ok, en Italiensk tillverkare. Men det blandas friskt med benämningarna. Både Ultrafast och HPC används:taliz skrev:Nja, det är nått märke/modell tror jag. Står även på circle ks 300kw tex.Off Grid Byggaren skrev:Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.martinot skrev:Vad är "hyperchargers"?
Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers.
ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
EDIT: https://www.hypercharger.it/products/
300kW All-in-one ultrafast charger
Scaleable solution in 75kW steps
CCS 2 500A HPC cable cooled and uncooled
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Yup. Precis.mati skrev:Okej, då fattar jag vad du menar. Du pratar om värmeförlusterna vs temperatur. Det blev lite begreppsförvirring.renes skrev:En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.mati skrev:Vad menar du med detta?renes skrev:Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Nyasfalterat och jag har sett tekniker jobba med laddarna senaste dagarna.
Circle K Hagaström, Gävle
Circle K Hagaström, Gävle

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Du borde nog uppdatera din signatur.Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Vilken bil kör du?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Visst är det så att man enbart kan få WeCharge rabatten med det fysiska kortet?heldiggrisen skrev:Vilken bil kör du?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?