Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

Mickep skrev:
Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

renes skrev:
Mickep skrev:
Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.
Är inte kabeln avsiktligt så kort för att minska förluster/värme och för att det ska vara smidigt? Ionitys kablar är längre, men de är tunga och bökiga eftersom de är vätskekylda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

mati skrev:
renes skrev:
Mickep skrev:
Hehe de alltid kul att trolla de som ser rött när någon säger att tesla borde öppna upp suc nätverket.
Även om det moraliskt och teoretiskt (tesla har sagt att det är möjligt att öppna upp) så är det praktiskt svårt.(kabeln är inte anpassningsbar och det behövs uppdatering av bilarnas firmware för att tillåta det, en app skulle dock lösa det)
Varför är inte kabeln anpassningsbar? Borde väl inte vara någon större operation att byta ut den mot en längre.
Är inte kabeln avsiktligt så kort för att minska förluster/värme och för att det ska vara smidigt? Ionitys kablar är längre, men de är tunga och bökiga eftersom de är vätskekylda.
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen, så det borde funka. Vätskekylda skulle ge mer ombyggnation av laddaren, förstås.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

renes skrev:
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
Vad menar du med detta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)
Ska vi slå vad? Finns absolut ingenting som tyder på att Tesla tänker öppna upp.
Lite smått pubertalt med vadslagning om vem som gissar rätt kanske? Från min sida handlar det iaf om en gissning, du kanske sitter inne med tvärsäker information från framtiden? ;)

Däremot finns det en del tecken på att Tesla kommer öppna upp som är väl beskrivna i Electreks podd från den 25/6 men det behöver inte bli så för det, det finns skäl till att det inte kommer att öppnas upp också. Vi får avvakta och se.

För de som vill höra Electreks podd finns den här https://open.spotify.com/episode/0hTQCI ... l_branch=1
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Svårt att se hur Tesla skulle kunna vinna på att öppna för andra.
Visst skulle dom kunna tjäna en del på att andra laddar där, men samtidigt skulle ju en av de centrala USPerna för deras bilar försvinna.
Jämförelsevis är nog de potentiella intäkterna för snabbladdning alltför små vs ökad bilförsäljning om man fortsätter hålla det exklusivt.

Möjligen skulle man kunna samarbeta med nya uppstickare som inte riktigt konkurrerar med Tesla varken i volym eller funktion. Tex Rivian och liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 441
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kikat »

Finns inga praktiska hinder att öppna upp SuC. Kabelns längd bör räcka. De flesta nya elbilar har liknande placering av laddlucka som Tesla har. Är den på andra sidan är det ju bara att ta parkeringsrutan jämte. Laddlucka i framskärmen är inte många rena elbilar som har. På SuC där det går att köra igenom räcker kabeln till dessa också.

SuC V3 är vätskekyld och smalare kablar. Smidigare att handskas med och lägre tillverkningskostnad då man kan gå ner i dimension annars är de ingen större fördel med dessa.

Har funnits SuC som andra bilar än Teslor kunnat ladda på så att ingen särskild mjukvara i bilarna är nödvändig vet vi.
Det enda som behövs är en styrning för övriga bilar så det går att betala och starta laddning. Förmodligen en app då det inte finns några inputenheter på själva stolparna.

Om och när det kommer ske vet ingen. Allt är bara spekulationer.
wheels
Inlägg: 715
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av wheels »

Lite dum fråga kanske, men SuC kommunicerar väl med bilen för att starta laddningen. Betyder inte det att alla andra bilmärken måste fixa sin programvara så att Elon kan ta betalt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

wheels skrev:
Lite dum fråga kanske, men SuC kommunicerar väl med bilen för att starta laddningen. Betyder inte det att alla andra bilmärken måste fixa sin programvara så att Elon kan ta betalt.
Kan lösas med app.

Jag tror inte Elon personligen har något emot att öppna SuC för alla, han har visionen att elektrificera världen så snabbt som möjlig, och då är öppen SuC et stort steg på vägen dit.
Jag tror däremot aktionärerna är mycket mot, pga det tar bort mycket av försprånget Tesla har på resten av branschen.

Personlig tror jag öppen-SuC-rykten(också från den länkade podden) baseras på feltolkning av att Tesla vann upphandlingen av en handfull laddstolpar i Västra Norge och Norra Sverige.
Dessa kommer vara öppna för alla, och helt oberoende av SuC-nätverket.

Sen kan Tesla öppna SuC ändå, men jag tror det måste minst genom styrelsen, och där tror jag inte Elon har flertalet bakom sig.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Trist att Ionity låg nere men i Varberg finns det flera andra hyperchargers (Eon, Recharge och Virta).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Vad är "hyperchargers"?

Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Vad är "hyperchargers"?

Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers. :)
Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.

ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Vad är "hyperchargers"?

Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers. :)
För bara 10-20 år sedan brukade det vara Turbochargers som var främsta alternativet till Superchargers när man ville få mer kräm ur motorn :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Vad är "hyperchargers"?

Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers. :)
Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.

ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
Nja, det är nått märke/modell tror jag. Står även på circle ks 300kw tex.

EDIT: https://www.hypercharger.it/products/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

mati skrev:
renes skrev:
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
Vad menar du med detta?
En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

renes skrev:
mati skrev:
renes skrev:
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
Vad menar du med detta?
En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.
Okej, då fattar jag vad du menar. Du pratar om värmeförlusterna vs temperatur. Det blev lite begreppsförvirring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Vad är "hyperchargers"?

Aldrig hört det begreppet förut, men säkert jag som missat det. Antar att det är något som är bättre/värre än superchargers. :)
Norrmännen verkar kalla 150 kW laddare för hyperchargers, det var ju tidigare en benämning på snabbladdare till små radiostyrda elbilar.

ABB kallar dem för HPC-laddare, högeffektsladdare på Svenska.
Nja, det är nått märke/modell tror jag. Står även på circle ks 300kw tex.

EDIT: https://www.hypercharger.it/products/
Ok, en Italiensk tillverkare. Men det blandas friskt med benämningarna. Både Ultrafast och HPC används:

300kW All-in-one ultrafast charger

Scaleable solution in 75kW steps

CCS 2 500A HPC cable cooled and uncooled
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

mati skrev:
renes skrev:
mati skrev:
renes skrev:
Förlusterna och värmen skulle öka, men inte temperaturen
Vad menar du med detta?
En ledare med en viss area kommer att dissipera en viss mängd energi i form av värme per meter längd. Om man t.ex. fördubblar längden så kommer den totala värmemängden över hela längden att fördubbla, men eftersom värmemängden per meter fortfarande är samma så kommer temperaturen på kablen inte att gå upp. Du har helt enkel en längre, lika varm, kabel.
Okej, då fattar jag vad du menar. Du pratar om värmeförlusterna vs temperatur. Det blev lite begreppsförvirring.
Yup. Precis.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Nyasfalterat och jag har sett tekniker jobba med laddarna senaste dagarna.

Circle K Hagaström, GävleBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Robertrimmevik »

20210708_180115.jpg
Och jag som var rädd för kö. :D
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Du borde nog uppdatera din signatur. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Vilken bil kör du?
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

heldiggrisen skrev:
Johnalm skrev:
Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?

Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Vilken bil kör du?
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Visst är det så att man enbart kan få WeCharge rabatten med det fysiska kortet?
Skriv svar