Sida 182 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jul 2021 22:10
av Off Grid Byggaren
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jul 2021 22:15
av joel80
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jul 2021 22:48
av Off Grid Byggaren
Ja det är många nya elbilsförare nu.

I Norrland är det fortfarande rätt så glest mellan snabbladdare, så det kan behöva toppas upp rejält.

Med e-tron laddar det på rätt bra även vid 90% och eftersom den har sin höga förbrukning behöver jag ofta fylla fullt för att nå fram till destinationen.
20210704_224224.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 jul 2021 22:59
av joel80
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det är många nya elbilsförare nu.

I Norrland är det fortfarande rätt så glest mellan snabbladdare, så det kan behöva toppas upp rejält.

Med e-tron laddar det på rätt bra även vid 90% och eftersom den har sin höga förbrukning behöver jag ofta fylla fullt för att nå fram till destinationen.
20210704_224224.jpg
Ja den tuffar på rätt bra långt upp... men jag pratade alltså om Polestar 2. Där går det ju ner ganska mycket till 80-85% av vad jag sett.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 10:45
av Gargamel
joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
På Bee-laddaren i Södertälje ser jag väldigt ofta att någon ställer sin bil på den laddaren och sedan bli upphämtad av någon och de åker iväg, kan stå flera timmar och låsa upp den enda skräpladdaren macken har.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 10:47
av Aida
joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
40 minuter är väl jäkligt länge om man är tvåa på bollen och måste stå och vänta tills bilen framför är klar?!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 11:18
av joel80
Aida skrev:
joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
40 minuter är väl jäkligt länge om man är tvåa på bollen och måste stå och vänta tills bilen framför är klar?!
Gäller väl Ionity-laddare i tråden? Det är 4-8 st på varje ställe i allafall. Det ska mycket till om det är fullt och alla precis kommit dit och startat.
Jag har aldrig fått vänta på snabbladdning på Ionity. På enstaka laddare har det hänt, men oftast planerar jag så att om det är upptaget på den första finns det ett antal andra val runtomkring.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 11:21
av joel80
Gargamel skrev:
joel80 skrev:
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
På Bee-laddaren i Södertälje ser jag väldigt ofta att någon ställer sin bil på den laddaren och sedan bli upphämtad av någon och de åker iväg, kan stå flera timmar och låsa upp den enda skräpladdaren macken har.
Vad har det med det jag skrev att göra?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 12:12
av martinot
Gargamel skrev:

På Bee-laddaren i Södertälje ser jag väldigt ofta att någon ställer sin bil på den laddaren och sedan bli upphämtad av någon och de åker iväg, kan stå flera timmar och låsa upp den enda skräpladdaren macken har.
Trist! :(

Jo, detta är ju därför alla borde ha liknande system som på Teslas SuC för att förhindra sådant missbruk. Finns alltid några få människor som inte drar sig för att fördärva för alla andra, så länge som de själva tjänar på det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 12:35
av joel80
martinot skrev:
Gargamel skrev:

På Bee-laddaren i Södertälje ser jag väldigt ofta att någon ställer sin bil på den laddaren och sedan bli upphämtad av någon och de åker iväg, kan stå flera timmar och låsa upp den enda skräpladdaren macken har.
Trist! :(

Jo, detta är ju därför alla borde ha liknande system som på Teslas SuC för att förhindra sådant missbruk. Finns alltid några få människor som inte drar sig för att fördärva för alla andra, så länge som de själva tjänar på det.
Kanske nån med Bee-abonnang med fastpris som använder den som sin huvudladdare.
Det är ju en del av problemet när man inför sånna abonnemang och samtidigt har många laddplatser med bara en laddare (och bara 50kW). Men det säger ändå inte speciellt mycket om hur en viss bilmodell laddar snabbt eller inte.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 13:08
av Hoppsan_84
Fördelen med MER i Södertälje är ju Ionity.
Även om priset är det dubbla har jag alternativ.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 13:28
av Nect
joel80 skrev:
Aida skrev:
joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
40 minuter är väl jäkligt länge om man är tvåa på bollen och måste stå och vänta tills bilen framför är klar?!
Gäller väl Ionity-laddare i tråden? Det är 4-8 st på varje ställe i allafall. Det ska mycket till om det är fullt och alla precis kommit dit och startat.
Jag har aldrig fått vänta på snabbladdning på Ionity. På enstaka laddare har det hänt, men oftast planerar jag så att om det är upptaget på den första finns det ett antal andra val runtomkring.
Finns det en Ionity station i Sverige som har fler än 4st laddplatser?

Ionity i Uppsala är på senare tid ofta upptagen på samtliga platser vissa tider. Men där är även problemet att en av laddarna är urfunktion och har varit det väldigt länge. Trots flertalet felanmälningar verkar de inte bry sig om att fixa den...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 13:37
av martinot
Nect skrev:
joel80 skrev:
Gäller väl Ionity-laddare i tråden? Det är 4-8 st på varje ställe i allafall. Det ska mycket till om det är fullt och alla precis kommit dit och startat.
Jag har aldrig fått vänta på snabbladdning på Ionity. På enstaka laddare har det hänt, men oftast planerar jag så att om det är upptaget på den första finns det ett antal andra val runtomkring.
Finns det en Ionity station i Sverige som har fler än 4st laddplatser?

Ionity i Uppsala är på senare tid ofta upptagen på samtliga platser vissa tider. Men där är även problemet att en av laddarna är urfunktion och har varit det väldigt länge. Trots flertalet felanmälningar verkar de inte bry sig om att fixa den...
Nej, 2-4 st laddpunkter per Ionity-station i Sverige.

4 är standard. 2 på någon utanför Stockholm. Har tyvärr aldrig sett mer än max. 4 i Sverige (vilket är en del av problemet med Ionity här).

Inte heller allt för ovanligt (har jag fått till mig) att någon av dessa få laddpunkter dessutom ibland är trasig.

Få laddpunkter per station gör det extra känsligt givetvis. Tesla SuC Varberg hade två laddpunkter ur funktion för några veckor sedan (är tydligen åtgärdat nu har jag läst här på forumet), men inget problem då jag laddade själv och 16 andra laddpunkter lediga och fungerande. Så många laddpunkter gör även att risken vid tekniska problem inte blir fullt så stora som när bara max 4 finns.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 17:15
av Hoppsan_84
Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 22:40
av MrRun
Hoppsan_84 skrev:
Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.
Åh fn. Trodde det stod helt stilla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2021 22:48
av Nect
Hoppsan_84 skrev:
Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.
Norrbagge som är chef över Ionity Norden och de satsar mest i Norge. Det förklarar även Strömstad :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 07:51
av biffen
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 08:15
av Maw
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 08:23
av mikebike
Maw skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
Om 5 år?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.

Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?

2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 08:34
av Hmpftfhdns
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Ajdå. Undrar om strömfelet hade samband med åskan och att Ionity isf är känsligare än de andra. Viktigt att laddarna byggs robust och att drift/felavhjälpning funkar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 08:54
av Maw
mikebike skrev:
Maw skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
Om 5 år?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.

Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?

2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år... :)

Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.

En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 09:17
av mikebike
Maw skrev:
mikebike skrev:
Maw skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
Om 5 år?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.

Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?

2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år... :)

Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.

En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)
Nej, du förstår inte. Jag vill helst inte köpa ytterligare en Tesla, men jag känner att det är enda alternativet p.g.a. Teslas SuC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 09:29
av mati
Hmpftfhdns skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Ajdå. Undrar om strömfelet hade samband med åskan och att Ionity isf är känsligare än de andra. Viktigt att laddarna byggs robust och att drift/felavhjälpning funkar.
Naturligtvis är Ionity känsligare. Premiumströmmen hos Ionity som specialtillverkas och distribueras i utvalda specialkablar är naturligtvis inte lika robust som den dåliga pöbelströmmen som alla andra säljer. Men i gengäld får man en mycket bättre produkt som är överlägsen på alla sätt. :evil: :evil: :evil: :evil:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 09:41
av Maw
mikebike skrev:
Maw skrev:
mikebike skrev:
Maw skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
Om 5 år?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.

Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?

2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år... :)

Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.

En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)
Nej, du förstår inte. Jag vill helst inte köpa ytterligare en Tesla, men jag känner att det är enda alternativet p.g.a. Teslas SuC.
Ok, jag förstår.
Ja, i dagsläget lämnar laddnätverken en del i övrigt att önska.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2021 10:02
av MWall
Maw skrev:
En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)
Ska vi slå vad? Finns absolut ingenting som tyder på att Tesla tänker öppna upp.