Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

okra skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
okra skrev:
Nu har jag skrivit på för att få en ny cyber grey ioniq 5 advanced rwd. Hämtar ut den nästa vecka :-)

Rätt nöjd med att få tag i en bil när det verkar vara jättlång väntetid. Lokala handlaren hade väntetider till sommaren och kunde inte lova något. Bilen fanns långt upp i norr där vissa handlare verkar ha lagerbilar fortfarande. Blir spännande att gå från att aldrig ägt elbil till att köra 100 mil i kallt väder hem efter att ha hämtat bilen. Jag får uppleva elbil worst case scenario direkt.

Någon som vet om man kan ladda i vägguttag i garaget tills man fått laddbox? Kan man begränsa effekten för att vara på den säkra sidan?
Kul. Du kastar dig verkligen in i äventyret kan man säga. :-)

Det följer med en sladd så du kan ladda i ett vägguttag. Bilen tillåter tre inställningsalternativ för laddströmmen: Min - Medium - Max.
Så som jag ser det är Min = 50% och Medium = 75% (eller så). Det innebär med andra ord att om du kör med inställning Min så drar den 5A från vägguttaget. Det är i alla fall så jag har förstått det. Har inte testat laddsladden själv. Men via laddbox fungerar det så.
Finns tror jag om jag minns rätt från manualen (kolla i den,finns länk någonstans på forum) även möjlighet att ställa in på UMC (medföljande laddare med vanlig stickpropp), min ligger dock forfarande oanvänd och inplastat i lastutrymmet.

Se till att ha med dig en typ2 laddkabel när du åker för ditt äventyr hem! Den ingår INTE när man köper bilen om du inte har köpt till den.
När behöver man en sån kabel? På laddstationerna finns väl egna kablar?

PS jag har tänkt köpa laddbox hemma och då kan man ju köpa en kabel till den.
När du laddar vid Typ 2-stolpar på stan och destinationer, där du kan ladda upp till 11 kW behöver du en Typ 2-laddkabel. Kan vara bra att ha en extra liggande i bilen så slipper du koppla ur kabeln ur boxen där hemma. Snabbladdning behövs ingen egen kabel.
Vägguttagsladdaren som följer med är möjlig att ställa strömstyrka på, har för mig att det är mellan 6-16A, står i instruktionsboken. Håll in en knapp och stega fram strömstyrkan om jag minns rätt.
Elbilist sedan 2014
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

DanneLKPG skrev:
Så här grön är min Teal-Green i solen. Mycket fint! Om man gillar gröna bilar dvs!
Gillas! Där har du lyckats fånga den i sitt esse! Hade lätt valt den färgen om jag hade kunnat välja.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
MrRun skrev:
Damn vad den värmer bra! Synd bara att den inte vill riktigt med laddkabeln i utan trixande.
Det där var konstigt. Jag tänkte aldrig på att det inte ska fungera, men min värmer både med och utan sladd inkopplad. Med eller utan timer. Det är bara trycka på AC-knappen i appen och så börjar den. Har gjort det flera gånger. Fungerade varje gång. Helt utan trixande. Det kanske slutar fungera nu, bara för att jag skrev det. :?
Men jag håller f ö med. Den värmer nåt så in i bänken bra. Några minuter och så är den go och varm. Trots massor minusgrader.
HelectriC skrev:
Verkar som problemet med att inte kunna förvärma med sladd i försvann vid senaste uppdatering. Nu verkar det funka hos mig också.
Till er båda; drar den också elen till förvärmningen från elnätet nu, istället för att som tidigare dra den från batteribanken?
Elen till värmaren kommer direkt från ett polskt kolkraftverk (dvs inte från batteriet)
Perfekt - coal for the win! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Skabb1 skrev:
Funderade på en viss mätare i instrumentklustret och vad den faktiskt visar. Jag tolkar det som förbrukningen men samtidigt är det en annan lägre siffra än den jag har för "ackumulerad info".
Stapeln är momenten förbrukning. Siffran bredvid är genomsnittsförbrukning sedan laddning tror jag. Du kan skrolla igenom alla olika förbrukningsvärden med höger rattknappen. Något av alla värden är samma som det som står bredvid stapeln.
Siffran beror på vilken inställning man har i någon meny. Beror tror jag på när genomsnittsförbrukning ska nollas; vid varje start, efter laddning eller manual. Jag har efter laddning och då tar den genomsnittet från starten (ackumulering) av oklar anledning. Som Mati skriver kommer siffran överens med någon av infon i mitten (från att bilen startade/sedan senaste laddning/ackumulerat).
Tack för era svar!
Drog en veva på lunchen och det verkar som att den motsvarar snittförbrukning efter senaste laddning hos mig.

Nu laddar jag för första långresan Skåne-Bohuslän imorgon. Säkert helt ensam på vägarna sådär dagen före jul... :roll: Noterar att 1 av 4 laddare på Ionity i Varberg är offline. Suck... Ionitys tillgänglighet verkar sådär. Tur att jag och sambon inte är gifta.. skilsmässa ej möjlig utväg med andra ord.

Ska bli intressant att se vad den suger i sig på den halländska 120-sträckan...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Elen till värmaren kommer direkt från ett polskt kolkraftverk (dvs inte från batteriet)
Just det, coal. Jag mötte en såndär burning coal idioten idag på köpcenter-parkeringen. Han gasade och det skvätte grus och det dånade och det osades stora svarta moln över hela parkeringen. Undrar om han får stå ut med lika många sura kommentarer som en annan. Skulle inte tro det. Folk står bredvid och nickar erkännande och skrattar. Det är tydligen så det ska se ut.
Senast i veckan fick jag höra en sådan sur kommentar igen, tänk att jag återigen har skaffat elbil. Trots 5 år av ett konstant haglande av nedlåtande kommentarer. Måste vara jobbigt för folk när de inte lyckas med sitt svartmåleri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Senast i veckan fick jag höra en sådan sur kommentar igen, tänk att jag återigen har skaffat elbil. Trots 5 år av ett konstant haglande av nedlåtande kommentarer. Måste vara jobbigt för folk när de inte lyckas med sitt svartmåleri.
Ren och skär avundsjuka blandat med okunskap.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Tror tyvärr okunskap är den absolut största faktorn i de här fallen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Nej. Jag tenderar faktiskt till att hävda att det är dumhet eller till och med ondska. Hur kan en människa i övre medelåldern annars hitta glädje i att tjata samma bullshit om och om igen? I flera år. Nu senast var det mitt fel att vi har elbrist i Sverige. "Bra, köp du dina elbilar som förbrukar en massa el, vi har ju så mycket el ändå...". Hade jag varit anställd på det företaget hade jag förmodligen kunnat anmäla honom för mobbning. Nu är jag bara konsult och saknar därmed alla former av mänskliga rättigheter och det förväntas av mig att jag håller skäft. Och så är jag ganska bra på att skita i idioter. Jag bemöter inte detta längre. Och de andra anställda säger i princip ingenting. Inte till mig i alla fall. Men det är å andra sidan ingen som tar mitt parti heller. Så jag antar att beteendet är allmänt accepterat.
Tur man jobbar hemifrån. :)
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Nej. Jag tenderar faktiskt till att hävda att det är dumhet eller till och med ondska. Hur kan en människa i övre medelåldern annars hitta glädje i att tjata samma bullshit om och om igen? I flera år. Nu senast var det mitt fel att vi har elbrist i Sverige. "Bra, köp du dina elbilar som förbrukar en massa el, vi har ju så mycket el ändå...". Hade jag varit anställd på det företaget hade jag förmodligen kunnat anmäla honom för mobbning. Nu är jag bara konsult och saknar därmed alla former av mänskliga rättigheter och det förväntas av mig att jag håller skäft. Och så är jag ganska bra på att skita i idioter. Jag bemöter inte detta längre. Och de andra anställda säger i princip ingenting. Inte till mig i alla fall. Men det är å andra sidan ingen som tar mitt parti heller. Så jag antar att beteendet är allmänt accepterat.
Off Topic, men jag har liksom du solceller som på ett år producerar mer än dubbelt så mkt som bilen drar. Det brukar tysta de flesta som pratar om elbrist.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jag har också solceller men produktionen sker ju nör inte ör direkt ont av det, i dec har jag producerat 1 kWh.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Idioter kan man inte lära ngt. De som är intresserade kan man nämna att förbrukningen är mycket lägre än de flesta SPA bad som folk har.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Skabb1 skrev:
Tack för era svar!
Drog en veva på lunchen och det verkar som att den motsvarar snittförbrukning efter senaste laddning hos mig.

Nu laddar jag för första långresan Skåne-Bohuslän imorgon. Säkert helt ensam på vägarna sådär dagen före jul... :roll: Noterar att 1 av 4 laddare på Ionity i Varberg är offline. Suck... Ionitys tillgänglighet verkar sådär. Tur att jag och sambon inte är gifta.. skilsmässa ej möjlig utväg med andra ord.
I hela detta året så har vi kört mycket mer med elbilen på semester än vår diesel, och jag har ibland experimenterat och försökt att ladda på alternativ till SuC. Dock inte Ionity, men väl andra lösningar som Volvo Cars i Mjölby och på Circle K. I somras på resa så var vi tex. förbi på Volvo Cars/Polestar i Mjölby, och där var de två enda lediga laddpunkterna trasiga, och på närmaste CK så var alla de två laddpunkterna upptagna, och med andra bilar redan väntandes på kö. Inte populärt hos familjen. Då hotade de med att vägra åka elbil om jag försökte lägga mer tid på "konstiga laddare". Order från fru och barn var att endast ladda på SuC, och inte hålla på med "dumheter" som att lägga/slösa tid på att åka till andra laddare.

Så numera är det endast SuC som gäller när familjen är med. Allt för husfridens skull! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

martinot skrev:
Skabb1 skrev:
Tack för era svar!

I hela detta året så har vi kört mycket mer med elbilen på semester än vår diesel, och jag har ibland experimenterat och försökt att ladda på alternativ till SuC. Dock inte Ionity, men väl andra lösningar som Volvo Cars i Mjölby och på Circle K. I somras på resa så var vi tex. förbi på Volvo Cars/Polestar i Mjölby, och där var de två enda lediga laddpunkterna trasiga, och på närmaste CK så var alla de två laddpunkterna upptagna, och med andra bilar redan väntandes på kö. Inte populärt hos familjen. Då hotade de med att vägra åka elbil om jag försökte lägga mer tid på "konstiga laddare". Order från fru och barn var att endast ladda på SuC, och inte hålla på med "dumheter" som att lägga/slösa tid på att åka till andra laddare.

Så numera är det endast SuC som gäller när familjen är med. Allt för husfridens skull! :D
Nu har vi ju bara ett liiiiiiitet problem martinot…. Vi skriver i tråden Ioniq 5….
SuC är tyvärr inte aktuellt för oss stackare som inte har förmånen att köra Tesla. (JA! - jag saknar min kära 3’a fortfarande :cry:)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Just det, coal. Jag mötte en såndär burning coal idioten idag på köpcenter-parkeringen. Han gasade och det skvätte grus och det dånade och det osades stora svarta moln över hela parkeringen. Undrar om han får stå ut med lika många sura kommentarer som en annan. Skulle inte tro det. Folk står bredvid och nickar erkännande och skrattar. Det är tydligen så det ska se ut.
Märkligt med parkeringen. Aldrig råkat ut, eller bevittnat, något sådant! Men man har ju hört berättas om det. Trodde faktiskt att det mest var en myt.

Ja, skall folk köra bil i längden så måste de nog förlika sig med ny teknik som elbilar. Annars så får det vara deras förlust, och de som får åka omkring med knuten näve i byxfickorna. :D

Finns alltid bakåtsträvare!
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Märkligt med parkeringen. Aldrig råkat ut, eller bevittnat, något sådant! Men man har ju hört berättas om det. Trodde faktiskt att det mest var en myt.

Ja, skall folk köra bil i längden så måste de nog förlika sig med ny teknik som elbilar. Annars så får det vara deras förlust, och de som får åka omkring med knuten näve i byxfickorna. :D

Finns alltid bakåtsträvare!
Vaaa? Har du aldrig sett rolling coal bilar? Här ser man sånt ofog i tid och otid. Är människorna i Skaraborg verkligen så efterblivna jämfört med resten av landet? (Retorisk fråga, jag tror jag vet svaret)
Sambon frågade mig bara om jag hade sett bilen med den stora skorstenen. Hon är också van. Inget märkligt liksom.
Det värsta jag har sett var en ombyggd Volvo med en stor skorsten mitt på motorhuven. Som ett ånglok. Så körde den omkring på E20 och pyste ut svart rök i mängder. Frågan jag alltid ställer mig i dessa sammanhang är om det kan vara tillåtet. Tydligen, annars hade ju dessa rökmaskiner inte funnits.

Och så är det jag som ryckte ut säkringen till motorljudsgeneratorn i min Ioniq5 eftersom jag vill ha en helt ljudlös bil. Vi är alla olika.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

MrRun skrev:
HelectriC skrev:
Verkar som problemet med att inte kunna förvärma med sladd i försvann vid senaste uppdatering. Nu verkar det funka hos mig också.
Låter riktigt bra! Uppdatering hos ÅF? För den senaste för Navi som man kan lägga in själv har jag lagt in.
oklart eftersom jag dels gjorde egen uppdatering via USB för att under samma vecka även ha bilen hos ÅF för att fixa däcktrycksensorer när de även passade på att göra några uppdateringar som man inte kan göra själv.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
mati skrev:
MrRun skrev:
Damn vad den värmer bra! Synd bara att den inte vill riktigt med laddkabeln i utan trixande.
Det där var konstigt. Jag tänkte aldrig på att det inte ska fungera, men min värmer både med och utan sladd inkopplad. Med eller utan timer. Det är bara trycka på AC-knappen i appen och så börjar den. Har gjort det flera gånger. Fungerade varje gång. Helt utan trixande. Det kanske slutar fungera nu, bara för att jag skrev det. :?
Men jag håller f ö med. Den värmer nåt så in i bänken bra. Några minuter och så är den go och varm. Trots massor minusgrader.
HelectriC skrev:
Till er båda; drar den också elen till förvärmningen från elnätet nu, istället för att som tidigare dra den från batteribanken?
ja, från elnätet
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Skabb1 skrev:
Funderade på en viss mätare i instrumentklustret och vad den faktiskt visar. Jag tolkar det som förbrukningen men samtidigt är det en annan lägre siffra än den jag har för "ackumulerad info".
du har 3 olika förbrukningar att visa: totalt sedan du nollställde, sedan senaste laddning och sedan senaste tur började. vippa brytaren upp/ned, så hittar du den som visar samma tal som vid sidan av stapeln/momentanförbrukningen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Techno_Bass
elbilist

Inlägg av Techno_Bass »

Är väll inget konstigt att få leverans måndagkväll av nya bilen och sen bege sig på körning genom hela Sverige med familjen dagen efter?
Från Skåne till Norrbotten ~ 150mil. Vi stannade i Gävle för övernattning och fortsatte resten idag.
Kommer från en Mercedes GLC och komfort mässigt är denna Ioniq inte så långt ifrån faktiskt, men ljudnivån i kupén upplever vi otroligt nog bättre, trots 20" vinterhjul.
Finns mkt att skriva om denna bil och resa men för trött nu men kan sumera såhär:
Vilken bil!
20211222_210435.jpg
20211221_113711.jpg
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
20180122.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Techno_Bass skrev:
Är väll inget konstigt att få leverans måndagkväll av nya bilen och sen bege sig på körning genom hela Sverige med familjen dagen efter?
Från Skåne till Norrbotten ~ 150mil. Vi stannade i Gävle för övernattning och fortsatte resten idag.
Kommer från en Mercedes GLC och komfort mässigt är denna Ioniq inte så långt ifrån faktiskt, men ljudnivån i kupén upplever vi otroligt nog bättre, trots 20" vinterhjul.
Grattis. Och visst är det som du skriver. Jag var helt övertygad om att jag aldrig någonsin kommer ha en bil igen som är något så när jämförbar med min förra e-tron när det gäller komforten och ljudnivån. Det fanns inte i min värld att Ioniq 5 på något sätt skulle kunna konkurrera med en tysk "lyx-SUV" för över en miljon.
Jag har aldrig aldrig varit så glad över att jag haft fel. :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Körde senaste dagarna Bergen-Göteborg, ca 76mil under blandade former, mellan -5 till +2 med en stor otymplig takbox på och bilen fullsmockad med grejer. Vi var nog en bit över maxlast. Genomsnittförbrukning 20kWh/10mil. Det är bra, med tanke på att samma resa under sommar och utan takbox (dock med cyklar bak) inte var så väldigt långt ifrån. Stora skillnaden nu var horribelt dålig laddhastighet. Laddade bara ionity och hade mellan 30-60kW uansett hur jag gjorde. Enda gången den hoppade upp var efter några timmar på motorväg i 120kmh, då laddade jag 140kW i Stora Höga. Nu blev det alltså onödigt långa laddstopp och detta måste Hyundai fixa!
Men bilen levererar komfort på hög nivå, hörde i stort sett bara lite vindbrus från boxen, that's it :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu har jag själv inte problemet med låg laddhastighet. Det finns en god chans att min bil aldrig behöver snabbladdas under tiden jag har den. Men det borde ju ändå vara ett övergående bekymmer för er andra.
Men visst är det ovanligt lite vindbrus? På gränsen till inget vindbrus alls oavsett hastighet. Ingen aning hur Hyundai har lyckats med detta konststycke. Är det de laminerade rutorna tro? Eller avsaknaden av handtag och andra utstickande delar? Förmodligen en kombination.
E-tron kunde generera en del vindbrus framför allt när det blåste snett från sidan. Inget dramatiskt, men nånting jag brukade reagera på i den annars väldigt tysta bilen. Ioniq visar inga sådana tendenser alls. Det enda som låter är alla trudelutt-ljud, pling-plong hit och pling pling dit. Det mesta har jag lyckats få tyst på, men allt verkar inte gå att stänga av. Det dummaste är när bilen berättar för mig att jag har precis passerat fartkameran som den har paknik-varnat för i flera minuter. Ungefär som "nu är jag snart tyst, nu kan du gasa på igen". Synd att fartkameravarningen bara har läget På eller Av. Lagom finns inte.
Trevligt dock att Hyundai valde att lägga motorbrumbrumljudet på en egen säkring som inte övervakas. Säkringen kan alltså råka gå sönder utan att man märker det. :)
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

HelectriC skrev:
Körde senaste dagarna Bergen-Göteborg, ca 76mil under blandade former, mellan -5 till +2 med en stor otymplig takbox på och bilen fullsmockad med grejer. Vi var nog en bit över maxlast. Genomsnittförbrukning 20kWh/10mil. Det är bra, med tanke på att samma resa under sommar och utan takbox (dock med cyklar bak) inte var så väldigt långt ifrån. Stora skillnaden nu var horribelt dålig laddhastighet. Laddade bara ionity och hade mellan 30-60kW uansett hur jag gjorde. Enda gången den hoppade upp var efter några timmar på motorväg i 120kmh, då laddade jag 140kW i Stora Höga. Nu blev det alltså onödigt långa laddstopp och detta måste Hyundai fixa!
Men bilen levererar komfort på hög nivå, hörde i stort sett bara lite vindbrus från boxen, that's it :)
Roligt att höra om så bra förbrukning. Bådar gott inför Sälen senare i vinter.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

En kul sak var när vi passerade gränsen från Norge till Sverige, så var det som bekant kontroll av vaccinpass. Eftersom jag hade glömt det i bagaget fick jag köra till sidan och gå ur bilen. När jag satt mig tillbaks kom polisen bort och kontrollerade med efterföljande kommentar "det är något fel på handtagen, dom sticker ut". Jag tryckte på låsknappen och vipps så hade de fällts in med kommentaren "så praktiskt" :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar