Sida 181 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 jun 2021 11:32
av Epicure
Här är en lista på alla e-MSPs som du kan använda för att ladda på Ionity, samt vad det kostar:
https://www.electricfelix.com/ionity
Virta verkar vara det som är billigast och som funkar bäst i Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 jun 2021 12:52
av Esterox
mati skrev:Esterox skrev:Laddar med IONITY-kortet. Smidigt och enkelt.
Finns det nåt sånt? Ett specifikt Ionity-kort?
Ja eller kanske står audi på det, minns inte men ligger i bilen och det jag fick hem efter jag registrerade mig. Har aldrig använt app utan bara kortet. Blipp och sen är man igång.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 jun 2021 13:35
av mati
Esterox skrev:mati skrev:Esterox skrev:Laddar med IONITY-kortet. Smidigt och enkelt.
Finns det nåt sånt? Ett specifikt Ionity-kort?
Ja eller kanske står audi på det, minns inte men ligger i bilen och det jag fick hem efter jag registrerade mig. Har aldrig använt app utan bara kortet. Blipp och sen är man igång.
Jaha, det är det du menar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jun 2021 12:09
av mati
Ny prishöjning hos Maingau Energie från 1/8. Inte riktigt samma kraftiga påslag som för ett år sedan, men ändå rätt saftigt med ~13%. De säger att de är tvungna att göra detta eftersom priserna hos laddoperatörerna har ökat så mycket. Kan ju vara så. Tyvärr är detta ingen bra utveckling, för inte ökar väl bensinpriserna så mycket varje år? Det skulle ju bli uppror. Man undrar ju hur länge detta kan fortsätta innan elbilismen har kvävts till döds.
https://www.maingau-energie.de/e-mobili ... trom-Tarif
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jun 2021 12:48
av dfa
mati skrev:Ny prishöjning hos Maingau Energie från 1/8. Inte riktigt samma kraftiga påslag som för ett år sedan, men ändå rätt saftigt med ~13%. De säger att de är tvungna att göra detta eftersom priserna hos laddoperatörerna har ökat så mycket. Kan ju vara så. Tyvärr är detta ingen bra utveckling, för inte ökar väl bensinpriserna så mycket varje år? Det skulle ju bli uppror. Man undrar ju hur länge detta kan fortsätta innan elbilismen har kvävts till döds.
https://www.maingau-energie.de/e-mobili ... trom-Tarif
Gäller det för alla, även de som är energikunder eller bara för oss utanför Tyskland? Om det är så som i det andra fallet kan jag förstå att de inte är intresserade av att subventionera oss med rabatterade priser.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 jun 2021 13:27
av mati
dfa skrev:mati skrev:Ny prishöjning hos Maingau Energie från 1/8. Inte riktigt samma kraftiga påslag som för ett år sedan, men ändå rätt saftigt med ~13%. De säger att de är tvungna att göra detta eftersom priserna hos laddoperatörerna har ökat så mycket. Kan ju vara så. Tyvärr är detta ingen bra utveckling, för inte ökar väl bensinpriserna så mycket varje år? Det skulle ju bli uppror. Man undrar ju hur länge detta kan fortsätta innan elbilismen har kvävts till döds.
https://www.maingau-energie.de/e-mobili ... trom-Tarif
Gäller det för alla, även de som är energikunder eller bara för oss utanför Tyskland? Om det är så som i det andra fallet kan jag förstå att de inte är intresserade av att subventionera oss med rabatterade priser.
Det gäller för alla. Men för energikunderna blir påslaget mindre ser det ut som.
Någon subventionering kan det inte längre vara tal om. Så var det ju i början, då körde de med samma pris för alla, och det var ganska billigt. Så är det inte längre. Nu tar de tydligen vad det kostar och lite till. Spännande att Ionity inte nödvändigtvis är dyrare längre. I Sverige skiljer det bara 1ct/kWh mot andra DC-laddare och i Österrike och Danmark är annan DC-laddning alltså dyrare än Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 jun 2021 15:21
av Zalman3
Shell och Renault är förmodligen intresserade av Ionity stake.
Shell och Renault är uppenbarligen två av flera intresserade parter som vill delta i det snabba laddningsnätverket Ionity. De slutliga buden på en andel på 20 till 25 procent av det gemensamma företaget till ett värde av 400 till 500 miljoner euro ska lämnas i juli.
Nyhetsbyrån Reuters skriver med hänvisning till insiders. Expansionen av investerargruppen och aktieägarna skulle inte komma som en överraskning. Tillbaka i mars avslöjades att IONITY banken BNP Paribas för sökandet efter anlitade externa investerare . Vid den tidpunkten rapporterade Reuters också att det finns ett antal investerare som Macquarie, EQT, Meridiam, OMERS och IFM bland de potentiella köparna. Nu finns det tydligen specifika indikationer på intresseanmälningar från Renault och Shell.
Ionity har haft ett platspartnerskap med Shell sedan slutet av 2017 : Båda sidor har kommit överens om att upprätta Ionity-stationer på 80 Shell-platser i tio europeiska länder. Dessa inkluderar Belgien, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Österrike, Polen, Slovakien, Slovenien, Tjeckien och Ungern.
Som känt ligger bakom Ionity biltillverkarna Mercedes-Benz, BMW, Ford, Volkswagen (via Audi och Porsche) och sedan slutet av 2020 Hyundai-Kia . Hittills har de fem aktieägarna vardera 20 procent av det gemensamma företaget.
https://www.electrive.net/2021/06/30/sh ... eressiert/
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 jun 2021 17:24
av mati
Zalman3 skrev:
Nyhetsbyrån Reuters skriver med hänvisning till insiders. Expansionen av investerargruppen och aktieägarna skulle inte komma som en överraskning. Tillbaka i mars avslöjades att IONITY banken BNP Paribas för sökandet efter anlitade externa investerare . Vid den tidpunkten rapporterade Reuters också att det finns ett antal investerare som Macquarie, EQT, Meridiam, OMERS och IFM bland de potentiella köparna. Nu finns det tydligen specifika indikationer på intresseanmälningar från Renault och Shell.
Heja Google translate, äh... vad menas? Såhär ska det vara:
Redan i mars tillkännagavs att Ionity har anlitat storbanken BNP Paribas som ska leta efter externa investerare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 jun 2021 21:45
av Bjelke

Värdelös översättning som vanligt, tack Mati

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 10:02
av Gargamel
Epicure skrev:Här är en lista på alla e-MSPs som du kan använda för att ladda på Ionity, samt vad det kostar:
https://www.electricfelix.com/ionity
Virta verkar vara det som är billigast och som funkar bäst i Sverige.
Ionity är billigast och funkar i regel bäst för mig.
Så listan är bara ett stort tyckande av någon som bara går på det dyraste priset.
Jag betalar bara 0.29 EUR/kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 10:06
av Gargamel
Var ute på en 120-nånting mils körning mellan måndag och igår, torsdag.
Neråt inga problem, förutom 2 timmars kö efter nyköping mot norrköping.
Andra bullar på vägen hem, åker via Kristianstand och laddar där, inga problem, åker vidare och landar i värnamo CircleK/Ionity, där gick det inte att betala för varesig mercedes eller audi med blipp-korten vi har, så jag fick ringa ionity och tjejen som svarade efter cirka 5 minuter, kunde starta laddare från sin sida, så där fick jag en gratisladdning.
Åker vidare och landar i mantorp för att ladda igen, Great! en laddare ledig av 4, nähepp, den är ju ledig för den är UR FUNKTION..
Vänta 15 minuter innan första bilen av de 3 åker innan jag kunde ladda.
Så pga allt strul så tog hemresan på cirka 55 mil 8.5 timma.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 11:07
av HelectriC
blir intressant att se nu under sommaren när jag planerar att ladda så mycket som möjligt hos Ionity pga det kraftigt reducerade priset genom Polestar och Plugsurfing (ingen månadskostnad och bara 3,54/kWh). Jag har ju spottat och svurit över ionity länge, men med ett acceptabelt pris, så ska dom få en chans. Tidigare erfarenheter har tyvärr varit att bilen inte tar till sig så hög effekt just från ionity och betydligt mer från andra 350kW laddare från andra märken. Men vi får se!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 11:25
av Epicure
Gargamel skrev:Epicure skrev:Här är en lista på alla e-MSPs som du kan använda för att ladda på Ionity, samt vad det kostar:
https://www.electricfelix.com/ionity
Virta verkar vara det som är billigast och som funkar bäst i Sverige.
Ionity är billigast och funkar i regel bäst för mig.
Så listan är bara ett stort tyckande av någon som bara går på det dyraste priset.
Jag betalar bara 0.29 EUR/kWh.
Alla priserna som listas på webbsidan gäller för laddning på Ionity. Att ladda på Ionitys laddstationer kostar olika mycket beroende på vilken tjänsteleverantör (eMSP) man använder. Att du betalar €0,29/kWh är ju för att din tjänsteleverantör erbjuder dig det priset. Har man en bil från exempelvis Audi, Mercedes, BMW, Jaguar eller annat märke som har partnerskap med Ionity via tjänsteleverantörer som exempelvis DCS (Digital Charging Solutions) så får man ett billigare pris. Men har man en Tesla så behöver man använda en tredjepartslösning, en så kallad eMSP som står för emobility service provider. Det är dessa som har listats på den webbsidan jag länkade till.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 11:37
av joel80
De nya Ionity-laddarna är på plats nu vid Cirkle K i Gävle men de har inte tagit bort avspärrningarna ännu.
Är nog inte så långt bort från att öppna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 11:39
av martinot
joel80 skrev:De nya Ionity-laddarna är på plats nu vid Cirkle K i Gävle men de har inte tagit bort avspärrningarna ännu.
Är nog inte så långt bort från att öppna.
Härligt - grattis till en ny station!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 12:04
av Hoppsan_84
HelectriC skrev:blir intressant att se nu under sommaren när jag planerar att ladda så mycket som möjligt hos Ionity pga det kraftigt reducerade priset genom Polestar och Plugsurfing (ingen månadskostnad och bara 3,54/kWh). Jag har ju spottat och svurit över ionity länge, men med ett acceptabelt pris, så ska dom få en chans. Tidigare erfarenheter har tyvärr varit att bilen inte tar till sig så hög effekt just från ionity och betydligt mer från andra 350kW laddare från andra märken. Men vi får se!
Så du menar att Ionity/Tritium låter Polestar ladda saktare än vad du skulle gjort med tex Fortum/ABB?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 12:06
av Gargamel
Hoppsan_84 skrev:HelectriC skrev:blir intressant att se nu under sommaren när jag planerar att ladda så mycket som möjligt hos Ionity pga det kraftigt reducerade priset genom Polestar och Plugsurfing (ingen månadskostnad och bara 3,54/kWh). Jag har ju spottat och svurit över ionity länge, men med ett acceptabelt pris, så ska dom få en chans. Tidigare erfarenheter har tyvärr varit att bilen inte tar till sig så hög effekt just från ionity och betydligt mer från andra 350kW laddare från andra märken. Men vi får se!
Så du menar att Ionity/Tritium låter Polestar ladda saktare än vad du skulle gjort med tex Fortum/ABB?
Troligen inte, batteriet hade troligen inte optimal temperatur och behövdes kylas/värmas innan den fick bättre fart tror jag det handlar om.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 12:52
av thnis
joel80 skrev:De nya Ionity-laddarna är på plats nu vid Cirkle K i Gävle men de har inte tagit bort avspärrningarna ännu.
Är nog inte så långt bort från att öppna.
Perfekt!

Den kommer vi att använda när vi är i Gävle och hälsar på. Troligtvis med en P2’a.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 19:02
av HelectriC
Hoppsan_84 skrev:HelectriC skrev:blir intressant att se nu under sommaren när jag planerar att ladda så mycket som möjligt hos Ionity pga det kraftigt reducerade priset genom Polestar och Plugsurfing (ingen månadskostnad och bara 3,54/kWh). Jag har ju spottat och svurit över ionity länge, men med ett acceptabelt pris, så ska dom få en chans. Tidigare erfarenheter har tyvärr varit att bilen inte tar till sig så hög effekt just från ionity och betydligt mer från andra 350kW laddare från andra märken. Men vi får se!
Så du menar att Ionity/Tritium låter Polestar ladda saktare än vad du skulle gjort med tex Fortum/ABB?
Jag har ingen aning om vad det beror på men de få gånger jag har testat och med samma förutsättningar, så laddar Ionity långsammare. Men nej, jag tror inte att Ionity medvetet begränsar laddhastigheten hos Polestar, så konspiratorisk är jag inte

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 19:58
av Hoppsan_84
HelectriC skrev:Hoppsan_84 skrev:HelectriC skrev:blir intressant att se nu under sommaren när jag planerar att ladda så mycket som möjligt hos Ionity pga det kraftigt reducerade priset genom Polestar och Plugsurfing (ingen månadskostnad och bara 3,54/kWh). Jag har ju spottat och svurit över ionity länge, men med ett acceptabelt pris, så ska dom få en chans. Tidigare erfarenheter har tyvärr varit att bilen inte tar till sig så hög effekt just från ionity och betydligt mer från andra 350kW laddare från andra märken. Men vi får se!
Så du menar att Ionity/Tritium låter Polestar ladda saktare än vad du skulle gjort med tex Fortum/ABB?
Jag har ingen aning om vad det beror på men de få gånger jag har testat och med samma förutsättningar, så laddar Ionity långsammare. Men nej, jag tror inte att Ionity medvetet begränsar laddhastigheten hos Polestar, så konspiratorisk är jag inte

Det va skönt att höra.
Förenklat fungerar laddningen så att bil och laddare presenterar sig för varandra.
Laddaren säger jag 500A tillgängligt och bilen svarar jag vill ha 300A och så levererar laddaren det.
Under laddningen är det hela tiden bilen som begär och laddaren som levererar.
Det är klart så att om laddaren har 200A tillgängligt och bilen begär 300A så är det 200A som sätter gränsen.
Låter det krångligt är det bara för jag är dålig på att förklara

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 20:03
av Bjelke
Hoppsan_84 skrev:HelectriC skrev:Hoppsan_84 skrev:HelectriC skrev:blir intressant att se nu under sommaren när jag planerar att ladda så mycket som möjligt hos Ionity pga det kraftigt reducerade priset genom Polestar och Plugsurfing (ingen månadskostnad och bara 3,54/kWh). Jag har ju spottat och svurit över ionity länge, men med ett acceptabelt pris, så ska dom få en chans. Tidigare erfarenheter har tyvärr varit att bilen inte tar till sig så hög effekt just från ionity och betydligt mer från andra 350kW laddare från andra märken. Men vi får se!
Så du menar att Ionity/Tritium låter Polestar ladda saktare än vad du skulle gjort med tex Fortum/ABB?
Jag har ingen aning om vad det beror på men de få gånger jag har testat och med samma förutsättningar, så laddar Ionity långsammare. Men nej, jag tror inte att Ionity medvetet begränsar laddhastigheten hos Polestar, så konspiratorisk är jag inte

Det va skönt att höra.
Förenklat fungerar laddningen så att bil och laddare presenterar sig för varandra.
Laddaren säger jag 500A tillgängligt och bilen svarar jag vill ha 300A och så levererar laddaren det.
Under laddningen är det hela tiden bilen som begär och laddaren som levererar.
Det är klart så att om laddaren har 200A tillgängligt och bilen begär 300A så är det 200A som sätter gränsen.
Låter det krångligt är det bara för jag är dålig på att förklara

Det går väl knappast att förklara det enklare och bättre

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2021 20:13
av HelectriC
Hoppsan_84 skrev:HelectriC skrev:Hoppsan_84 skrev:HelectriC skrev:blir intressant att se nu under sommaren när jag planerar att ladda så mycket som möjligt hos Ionity pga det kraftigt reducerade priset genom Polestar och Plugsurfing (ingen månadskostnad och bara 3,54/kWh). Jag har ju spottat och svurit över ionity länge, men med ett acceptabelt pris, så ska dom få en chans. Tidigare erfarenheter har tyvärr varit att bilen inte tar till sig så hög effekt just från ionity och betydligt mer från andra 350kW laddare från andra märken. Men vi får se!
Så du menar att Ionity/Tritium låter Polestar ladda saktare än vad du skulle gjort med tex Fortum/ABB?
Jag har ingen aning om vad det beror på men de få gånger jag har testat och med samma förutsättningar, så laddar Ionity långsammare. Men nej, jag tror inte att Ionity medvetet begränsar laddhastigheten hos Polestar, så konspiratorisk är jag inte

Det va skönt att höra.
Förenklat fungerar laddningen så att bil och laddare presenterar sig för varandra.
Laddaren säger jag 500A tillgängligt och bilen svarar jag vill ha 300A och så levererar laddaren det.
Under laddningen är det hela tiden bilen som begär och laddaren som levererar.
Det är klart så att om laddaren har 200A tillgängligt och bilen begär 300A så är det 200A som sätter gränsen.
Låter det krångligt är det bara för jag är dålig på att förklara

Jo absolut, jag är väl medveten om hur det funkar, men erfarenheten säger att av en eller annan grund så ber alltså inte bilen om att få lika mycket sprutt från Ionity som från vissa andra. Men förhoppningsvis så blir motsatsen bevisad nästa helg när jag ska köra långt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jul 2021 18:01
av Off Grid Byggaren
Åkte E4 norrut från Stockholm idag.
Uppsala vara alla platser lediga. Vi toppade upp och tog oss sedan till Sundsvall.
Tönnebro E.ON stod en ID3 och laddade.
Huddiksvall var det en Polestar som laddade på Ionity.
När vi kom till Sundsvall Ionity stod en Polestar även där, de hade åkt från Umeå på morgonen.
Det var 29 grader i skuggan, säkert 40 grader i solen. Verkar som att laddhastigheten stryps lite i hettan. Jag kom in med 15% SoC och fick 144 kW i början, sedan gick det ned till 115 kW ganska snart.
Men vi laddade ikapp Polestarbilen, och blev klara före den faktiskt. När vi åkte kom en till Polestar och laddade.
Polestar bilens laddeffekt:
E-tron 55 laddeffekt:
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jul 2021 19:53
av Nect
Off Grid Byggaren skrev:Åkte E4 norrut från Stockholm idag.
Uppsala vara alla platser lediga. Vi toppade upp och tog oss sedan till Sundsvall.
20210704_083237.jpg
Tönnebro E.ON stod en ID3 och laddade.
Huddiksvall var det en Polestar som laddade på Ionity.
När vi kom till Sundsvall Ionity stod en Polestar även där, de hade åkt från Umeå på morgonen.
Det var 29 grader i skuggan, säkert 40 grader i solen. Verkar som att laddhastigheten stryps lite i hettan. Jag kom in med 15% SoC och fick 144 kW i början, sedan gick det ned till 115 kW ganska snart.
Men vi laddade ikapp Polestarbilen, och blev klara före den faktiskt. När vi åkte kom en till Polestar och laddade.
Polestar bilens laddeffekt:
20210704_174000.jpg
E-tron 55 laddeffekt:
20210704_174052.jpg
Var faktiskt förbi Tönnebro och tänkte toppa upp medans jag skulle köpa en kaffe men fick vända. Knökfullt både på macken, parkeringen och samtliga 4 HPC upptagna plus en väntande Id3. Var runt kl 16.30. Känns som man inte kan planera laddstopp efter mat längre då alla gör likadant..Blir spännande sommar detta för oss som kör annat än Tesla
Blev en sträcka på 27mil med 3,5 mil kvar på GOM. Startade med 90% laddning. Snitthastighet 98 km/h. Låg ca 10 km/h över skyltning. Men körningen inne i Sthlm drog nog ner snittet ganska mycket. 23,6 kWh/100km
(Frirulla verkar göra ganska mycket faktiskt, och E-tronen bara rullar på

)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 jul 2021 21:17
av joel80
Nect skrev:Off Grid Byggaren skrev:Åkte E4 norrut från Stockholm idag.
Uppsala vara alla platser lediga. Vi toppade upp och tog oss sedan till Sundsvall.
20210704_083237.jpg
Tönnebro E.ON stod en ID3 och laddade.
Huddiksvall var det en Polestar som laddade på Ionity.
När vi kom till Sundsvall Ionity stod en Polestar även där, de hade åkt från Umeå på morgonen.
Det var 29 grader i skuggan, säkert 40 grader i solen. Verkar som att laddhastigheten stryps lite i hettan. Jag kom in med 15% SoC och fick 144 kW i början, sedan gick det ned till 115 kW ganska snart.
Men vi laddade ikapp Polestarbilen, och blev klara före den faktiskt. När vi åkte kom en till Polestar och laddade.
Polestar bilens laddeffekt:
20210704_174000.jpg
E-tron 55 laddeffekt:
20210704_174052.jpg
Var faktiskt förbi Tönnebro och tänkte toppa upp medans jag skulle köpa en kaffe men fick vända. Knökfullt både på macken, parkeringen och samtliga 4 HPC upptagna plus en väntande Id3. Var runt kl 16.30. Känns som man inte kan planera laddstopp efter mat längre då alla gör likadant..Blir spännande sommar detta för oss som kör annat än Tesla
Blev en sträcka på 27mil med 3,5 mil kvar på GOM. Startade med 90% laddning. Snitthastighet 98 km/h. Låg ca 10 km/h över skyltning. Men körningen inne i Sthlm drog nog ner snittet ganska mycket. 23,6 kWh/100km
(Frirulla verkar göra ganska mycket faktiskt, och E-tronen bara rullar på

)
Jag svängde också in vid Tönnebro idag med husvagnen bakom Polestar'n... (Vid 13-tiden) Fullt på HPC-laddarna och jag tror det var en i kö. Jag stannade bara för att kissa men tänkte toppa upp lite om det var ledigt. Klarade mig hem ändå (9% kvar hemma i Gävle).
50kW-laddaren var ledig.
Startade med 95% och var hemma med 10%. ca 17 mil.