Teslaspotting

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Re: Teslaspotting

Inlägg av drzaphod »

Segelflygaren skrev:
drzaphod skrev:
Stod precis vid Flemmingsbergs station och väntade på frugan. Röd Tesla hämta också upp någon.
Det var jag, om din är vit.
Precis, den är vit med panorama tak.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

I fredags vid ca. 10.30 åkte jag hemma ifrån på Ängsvägen i Huddinge och från Kallkärrsvägen kom en likadan Tesla som följde efter mig bort till Volvo där jag körde in till jobbet. Jag bet att vissa reagerade på att två vita Teslor kom körande på Häradsvägen som i karavan. Någon här som också bor i Huddinge?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Såg en grymt snygg röd MS på Djurgården i kväll runt tio som åkte in mot stan och körde vidare längs strandvägen.

Någon här som känner sig "skyldig"? :)
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

På min träningsrunda på cykel tog jag en kaffepaus i Jämjö och där såg jag en blå P85 drog iväg ljudlöst just när jag kom
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag såg en mattsvart på Birger Jarlsgatan i Stockholm idag. Aldrig sett innan!

Och fyra bilar som laddade i InfraCity (varav två taxi). Jag har aldrig sett så många på samma gång där.

Garaget på jobbet har nu 3 teslor inom 10 meter. Tyvärr har alla inte varit där samtidigt sen jag fick min så jag har inte kunnat ta en bild på det.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag såg en blå P85D från insidan idag, och fick även chansen att prova insane mode :)

(Släpade med frugan på en provkörning, och hon blev lika såld som jag, så nu är det väl bara en tidsfråga innan det beställs!)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Jag så 7st på superchargen i Falkenberg kl 4
Jag snackade med några av dom dom körde Eurpean superchager race 6 norska och en dansk
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare

Inlägg av Friel »

Kan inte hålla mig! På hemväg från stugan på kusten idag tog jag en sväng förbi SC i Uddevalla. Fyra Teslor på ladd. Alla norskregistrerade. Själv väntar jag på leverans den 24/7. Har varit med på förlossningen av mina två döttrar. Nu väntar tredje förlossningen om 22 dagar, alltså leveransen av Teslan!
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

danni skrev:
Jag såg en blå P85D från insidan idag, och fick även chansen att prova insane mode :)

(Släpade med frugan på en provkörning, och hon blev lika såld som jag, så nu är det väl bara en tidsfråga innan det beställs!)
Farligt att hålla på med sådana tokigheter i sommarvärmen. Kan göra stora fräthål i plånboken... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

lator skrev:
danni skrev:

Farligt att hålla på med sådana tokigheter i sommarvärmen. Kan göra stora fräthål i plånboken... ;)
Ja, skojar du! Vi har inte kunnat tänka på eller prata om något annat än den biljäveln idag. Jag vet exakt var det här kommer sluta... Det stora argumentet för att vinna över frugan var att "då kan du ju åka till Ullared varje vecka om du vill och det kommer inte kosta en krona extra" ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Att Ullared gör hål i plånboken, det vet varje man som har varit där (med en kvinna)... Hoppas att garaget inte byggs om till en "walk in closet"... :lol:

Men allvarligt så är det nog omöjligt att undvika en beställning om man ligger så till att det går att få ihop ekonomin på något sätt. Det uppskattades inte när jag pratade om att sälja huset för att få råd med en Tesla så jag ligger fortfarande i den säkra zonen. Äkta fattiglapp ( trots att jag inte är Same...)

Hoppas att ni löser det så att ni slipper åka PHEV i fortsättningen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

danni skrev:
lator skrev:
danni skrev:

Ja, skojar du! Vi har inte kunnat tänka på eller prata om något annat än den biljäveln idag. Jag vet exakt var det här kommer sluta... Det stora argumentet för att vinna över frugan var att "då kan du ju åka till Ullared varje vecka om du vill och det kommer inte kosta en krona extra" ;)
+1 :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

lator skrev:
Att Ullared gör hål i plånboken, det vet varje man som har varit där (med en kvinna)... Hoppas att garaget inte byggs om till en "walk in closet"... :lol:

Men allvarligt så är det nog omöjligt att undvika en beställning om man ligger så till att det går att få ihop ekonomin på något sätt. Det uppskattades inte när jag pratade om att sälja huset för att få råd med en Tesla så jag ligger fortfarande i den säkra zonen. Äkta fattiglapp ( trots att jag inte är Same...)

Ullared håller jag mig borta från. Det är inte plånboken som är problemet där, utan allt folk och hysteri. Får panik.

Ja, alltså, det finns plats i ekonomin. Vi får kanske prioritera om lite. Och framförallt handlar det om att vi då inte får riktigt så stora marginaler och sparmöjligheter som jag skulle vilja ha. Vi tänkte spara ihop en fet kontantinsats och bygga ett hus någon gång i framtiden - vi bor i hyresrätt idag. En alldeles för dyr hyresrätt, dessutom. Egentligen borde vi köpa oss ett radhus tjugo minuter utanför stan tillsvidare istället. Då kunde vi haft råd med två Tesla istället, eller åtminstone en Tesla och en i3:a. Nåja, jag ska våndas lite mer över siffrorna, ändra hundra gånger i mitt Excel-blad, göra färdigt bokslutet för mitt bolag, och till slut lura mig själv att det går utan några som helst problem :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Den är såklart värd varenda krona, hur man än räknar och har sig så är det väldigt mycket pengar för en bil.
Man Ska ju inte behöva prioritera bort för mycket annat, för då kan det blir fel.

När det gäller ullared, så har jag varit tydlig på punkten - Jag tänker inte köra dit!!
Om det fanns en Supercharger på parkeringen, så skulle jag kunna tänka mig att köra dit. Då kan hon handla medans jag laddar. Men Så fort bilen fulladdad, så åker vi hem igen. Då har hon ju upp till en timme på sig. :lol:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Slå till!!! glöm inte att drifts- och servicekostnaderna är ganska låga eller i vissa fall 0:-

Jag mailade idag Tesla Kastrup (som är närmst för mig) att jag behövde en Chademo adapter och att mina torkare är dåliga och svaret blev att adaptern kostade 3400 DDK men att torkarna byter de bara ut om det nu är sant låter det för bra.

Chademo koster DKK3400, vindues viskere plejer vi som regel blot at skifte for jer ved check, hvis det er resultatet af et monterings/indstillings problem.
Skal jeg reservere en Chademo til dig?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Låter ju bra.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

leiflodde skrev:
Slå till!!! glöm inte att drifts- och servicekostnaderna är ganska låga eller i vissa fall 0:-
Men värdeminskningen är ganska häftig - någon räknade ut i en annan tråd (baserat på siffror från en beg.-försäljning) att värdeminskningen är så stor att den överstiger vad jag fakturerar till mina kunder när jag kört i tjänsten, och dessutom överstiger vad jag kan betala ut till mig själv per körd km. Den stora kostnaden för Teslan märker man alltså inte förrän man säljer den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Fast med det garanterade restvärdet har jag ju ett tak på värdeminskningen också. Allt går att räkna ut på förhand och som firmabil blir den billig relativt sitt pris och sin klass, men visst är det ju en bil som kostar mycket pengar att ha.

Vi kör i dagsläget ca 1500 mil om året. Med en Tesla hade vi nog kört mer än så, bara för att. Men med fast kostnad på eluttaget vid bilen och restvärdet garanterat upp till 2500 mil om året så blir ju upp till tusen extra mil om året verkligen gratis på riktigt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag känner av en viss urspårning och startar en ny tråd eller söker upp en gammal vad gäller kostnader/värdeminskning för en Model S.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

lator skrev:

De gör inte alls hål i plånboken då jag inte hatt råd att så många bilar som jag har
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Stefan T skrev:
lator skrev:

De gör inte alls hål i plånboken då jag inte hatt råd att så många bilar som jag har

Det beror nog på vad det är för plånbok. Det är inte all som har en som är så stryktålig.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

För komma lite on topic så såg jag en svart 85'a parkerad utanför Danderyds sjukhus idag vid 16 tiden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag såg tre svarta i Nordstans p-hus imorse. En norsk och två svenska (förr var det bara norska). En av de svenska stod på en laddplats utan att ha pluggat in.

Sen såg jag en till svart på min egen parkeringsplats på kvällen ;)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

En vit i Ystad-rondellen i Malmö i morse strax innan 8
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Såg en grön tesla, en leaf , en volt och en i3a på väg hem från arlanda i går :)
Skriv svar