Har fått VIN

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Backontrack

Re: Har fått VIN

Inlägg av Backontrack »

Ifixis skrev:
Fick detta besked av min DS idag:

Vi har flera bilar stående (klara) vid fabriken men ej inbokade på transporter, där inkluderad även din bil. Tyvärr har våra nya produktlanseringar, ombyggnationer i fabriken och nya logistikrutter gjort att några bilar blivit stående längre än normalt. Vi är på logistik dagligen om status men inget nytt i dagsläget. Största anledningen är att vi håller på att övergå ifrån lastbilar till färja upp till Sverige istället.

"Den som väntar på något gott får vänta längre än planerat" - gammalt Tesla-ordspråk...
Obegripligt, de hade ju inte behövt slita sista veckan varje kvartal om de bara kunde planera ut det på tre månader....
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Märkligt att de uttrycker det som att den inte är inbokad ens. Det borde ju åtminstone finnas en plan, även om det är så att nästa fraktfartyg till Göteborg (om det nu är det de skeppas) inte går förrän om ett par veckor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Jaha, det blir en julklapp i år då... är det någon som vet hur lång tid transporten genom USA tar?? Min bil är tydligen kvar på fel sida pölen enligt min DS. Lämnade fabriken 2/10 :roll:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare

Inlägg av takarlsson »

Johnalm skrev:
Jaha, det blir en julklapp i år då... är det någon som vet hur lång tid transporten genom USA tar?? Min bil är tydligen kvar på fel sida pölen enligt min DS. Lämnade fabriken 2/10 :roll:
Hur känns det att missat den nye datorn med par veckor? Själv är jag rätt sur.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

takarlsson skrev:
Johnalm skrev:
Hur känns det att missat den nye datorn med par veckor? Själv är jag rätt sur.
Jag litar på att lagstiftarna gör sitt jobb och försenar autonom körning tre-fyra år tills det är dags att byta bil.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Nån som fått leverans denna vecka? Jag såg minst 5 nya x i Upplands Väsby utanför servicecenter tidigare i veckan. Så nån borde ha fått nåt iaf :-)
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Nu har jag fått VIN på min Model X P100DL. Leverans innan årsskiftet kanske inte är omöjligt...
Model X P100D
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

EricH skrev:
Nu har jag fått VIN på min Model X P100DL. Leverans innan årsskiftet kanske inte är omöjligt...
Hoppsan, första X P100DL jag hört talas om här på forumet, gratulerar till en grym bil!
PS. Vågar man spekulera i förmånsvärdet? 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Johnalm skrev:
EricH skrev:
Hoppsan, första X P100DL jag hört talas om här på forumet, gratulerar till en grym bil!
164000 per år preliminärt.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

EricH skrev:
Johnalm skrev:
EricH skrev:
Va inte så farligt ändå.

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

EricH skrev:
Johnalm skrev:
EricH skrev:
Det är ju nästan försvarbart 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare

Inlägg av Ifixis »

Min bil är "fortfarande under transport" och de "vill inte lova för mycket kring exakt leveransdag".

På min slutfaktura står alltså prel. leveransdag 30/9 och drygt en vecka innan det datumet fick jag höra att det fanns möjlighet med leverans redan i september…

Sedan dess har det varit stiltje, men jag fick i fredags veta att bilen lämnat Holland (där den stått färdig under obestämd tidsrymd) och var på väg per båt mot Göteborg ("men ingen direkttransport"…).

De skyller fördröjningen av leveransen på att de börjat köra bilarna per båt i stället för per lastbil från Holland. Nu har jag dock fått besked att de ämnar "ordna någon kompensation till dig för dröjsmålet våra logistikändringar orsakade".

Vad kan man förvänta sig för kompensation? Finns några tips på vad jag skulle kunna be att få?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Ifixis skrev:
Min bil är "fortfarande under transport" och de "vill inte lova för mycket kring exakt leveransdag".

På min slutfaktura står alltså prel. leveransdag 30/9 och drygt en vecka innan det datumet fick jag höra att det fanns möjlighet med leverans redan i september…

Sedan dess har det varit stiltje, men jag fick i fredags veta att bilen lämnat Holland (där den stått färdig under obestämd tidsrymd) och var på väg per båt mot Göteborg ("men ingen direkttransport"…).

De skyller fördröjningen av leveransen på att de börjat köra bilarna per båt i stället för per lastbil från Holland. Nu har jag dock fått besked att de ämnar "ordna någon kompensation till dig för dröjsmålet våra logistikändringar orsakade".

Vad kan man förvänta sig för kompensation? Finns några tips på vad jag skulle kunna be att få?
Ludicrous? Mjukvara för AP gratis? Snuttefilt med Tesla-logga?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Johnalm skrev:
Ifixis skrev:

Ludicrous? Mjukvara för AP gratis? Snuttefilt med Tesla-logga?
En 3D-printad pepparkaksform ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Samma info till mig. Hade du också problem med att de behövde byta någon del som skruvats för hårt och som senare gjorde att hela baksätet behövde bytas?
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare

Inlägg av Ifixis »

Beigler skrev:
Samma info till mig. Hade du också problem med att de behövde byta någon del som skruvats för hårt och som senare gjorde att hela baksätet behövde bytas?
Det verkar som om du fått mer info än jag fått. Under hela tiden bilen var i fabriken i Holland fick jag bara veta att det inte gick att säga något leveransdatum förrän bilen blev färdig från fabriken, inget om orsaken till att bilen var i fabriken. 24/10 fick jag veta att bilen varit färdig ett tag, men att den väntade på transport och att det inte går att säga något leveransdatum förrän transporten är bokad. Nu när bilen till slut är på väg får jag beskedet att det inte går att säga något leveransdatum förrän bilen är i Göteborg och lastats om till lastbil för vidare transport.

Jag har således ingen aning om varför det dröjde så länge i Holland, men det tog i alla fall från ca sista veckan i september till ca 15-20 oktober att fixa. Sedan dess har den alltså stått klar i Holland...
Användarvisningsbild
otjernberg
Teslaägare

Inlägg av otjernberg »

Ifixis skrev:

Var i samma sits men har nu fått min MX 90D. Fick en typ 2 kabel som plåster på såret.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Fick i torsdags besked att bilen äntligen var klar i Holland, sedan har det varit tyst. Någon som uppfattat om båtarna går någon specifik dag eller hur långt efter att den är färdig som den når Stockholm?
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Beigler skrev:
Fick i torsdags besked att bilen äntligen var klar i Holland, sedan har det varit tyst. Någon som uppfattat om båtarna går någon specifik dag eller hur långt efter att den är färdig som den når Stockholm?
Vet inte om min bil är representativ, jag har haft samma strul som vissa i tråden ovan. Min bil lämnade Holland på båt efter lång försening, torsdag den 3/11. Skall komma till GBG nu på torsdag 17/11 dvs efter två veckor till havs i en segeldriven pråm (?) :-)
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare

Inlägg av Ifixis »

SQLS skrev:
Beigler skrev:
Vet inte om min bil är representativ, jag har haft samma strul som vissa i tråden ovan. Min bil lämnade Holland på båt efter lång försening, torsdag den 3/11. Skall komma till GBG nu på torsdag 17/11 dvs efter två veckor till havs i en segeldriven pråm (?) :-)
Det verkar som om våra bilar åker tillsammans. Min lämnade också Holland sent torsdag kväll 3/11 för "inte direkttransport till Göteborg". Det sades dock inget om transporttid, eller vilka andra hamnar den skulle lägga till vid på vägen.
Kan man hoppas på att de är snabba med omlastningen i Götet så att den kan anlända Stockhult "redan" på fredag?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Imponerande logistikavdelning. De kanske skulle rekrytera en person från H&M för att fixa logistiken och en annan person från finansbranschen för att förstå vikten av att inte låsa kapital i lager.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag fick vintermattorna som kompensation, ca tre veckor sen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Ifixis skrev:
SQLS skrev:
Beigler skrev:
Det verkar som om våra bilar åker tillsammans. Min lämnade också Holland sent torsdag kväll 3/11 för "inte direkttransport till Göteborg". Det sades dock inget om transporttid, eller vilka andra hamnar den skulle lägga till vid på vägen.
Kan man hoppas på att de är snabba med omlastningen i Götet så att den kan anlända Stockhult "redan" på fredag?
Det kan man verkligen hoppas på. Förvänta sig... det vet jag inte :-) Känner mig både luttrad och besviken för tillfället. HOPPAS att de i alla fall utnyttjat stilleståndstiden i Holland till att göra en grundlig inspektion/iordningställning så att man inte behöver lämna in den för lagning direkt.

Japp, låter som att de samåker. Kanske åkte de linjebåt? (https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysholms_Linie_Aquavit) . Det ordades ju om viss kompensation som plåster på såren för förseningen, så jag mailade och önskade mig en Model 3 :D
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Beigler skrev:
Imponerande logistikavdelning. De kanske skulle rekrytera en person från H&M för att fixa logistiken och en annan person från finansbranschen för att förstå vikten av att inte låsa kapital i lager.
Ja, undrar på vad som hände... Men som jag förstått det så tog hela Holland semester efter Q3 racet, samtidigt som de bytte transportsätt. En annan förklaring kan vara att logistik och laglig marihuana är en dålig kombo? :roll:
henrik lundgren

Inlägg av henrik lundgren »

Dåliga nyheter för de som går i väntans tider: HAMNSTREJK! http://tt.omni.se/5d2e215962d608d77ebc5 ... 276228578d
Skriv svar