Rätt säker på att jag inte anmält ett enda inlägg på över ett år (antagligen längre än så), och är vidare även rätt säker på att jag aldrig anmält något av dina inlägg. Så om någon anmält något du skrivit nyligen så var det alltså inte jag.
Audi A6 e-tron
Moderator: Redaktion
-
SwedishAdvocate
Re: Audi A6 e-tron
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bra, då är vi på samma våglängd - i alla fall i den fråganSwedishAdvocate skrev: ↑26 dec 2025 19:54Rätt säker på att jag inte anmält ett enda inlägg på över ett år (antagligen längre än så), och är vidare även rätt säker på att jag aldrig anmält något av dina inlägg. Så om någon anmält något du skrivit nyligen så var det alltså inte jag.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
SwedishAdvocate
Jag har haft 340 hk varianten av Cupra Tavascan (VZ) som lånebil. Den har Tibor skrivit en relativt positiv artikel om här på forumet. Och jag har kört en 2019 Model 3 LR AWD. Har tryckt gasen i botten i bägge. Tycker den omedelbara gasresponsen från stillastående eller knappt rullande är brutalare i Cupran än i Teslan, men föredrar responsen i Teslan. Sen tycker jag en helt vanlig gasdriven Golf 7 kombi med 205 breda 16 tumsfälgar har bättre vägegenskaper än Cupran om man svänger med lite fart. Cupran kändes stötig och studsig i jämförelse. Ska man utvärdera mer än så här lär man nog få hålla hus på en avskild vägsträcka… Kan Europcar ha lämnat ut den här Cupran med för högt däcktryck?… Så skulle det kanske kunna vara. Däcktrycket kontrollerade jag inte.roffe_s skrev: ↑26 dec 2025 19:05Men snälla - kan vi andra inte få återgå till att prata A6 och fakta om den bilen? Hur A6 skulle prestera kan Du näppeligen ha något att bidra till, då är det mer intressant att ta del av tankarna från de som köpt och hämtat bilen samt framfört den på besvärliga underlag.SwedishAdvocate skrev: ↑26 dec 2025 18:26Och vad består besvikelsen i?…Tillsynsmannen skrev: ↑26 dec 2025 12:15I senaste Teknikens värld (nr 1 2026) utses Zeekr 7x till årets testbil. Kul för dem, men kinabil, hmmm. Audi A6 E-tron är en av årets besvikelserNåja, i alla fall en snygg besvikelse.
[…
Har vi inte redan konstaterat att resultatet i älgtestet beror på däcken?
Vill man ha bättre prestanda i en undanmanöver som det här älgtestet så kan man ju bara trä på ett par andra däck. Förslagsvis samma som sitter på A6 e-hybrid som TV nämner i den där ingressen. Skulle gissa på att Audi själva har förståelse för det, och säkert kommer vara tillmötesgående om man skulle vilja ha ett par andra däck än e.Primacy.
EDIT:
Eller sätt på samma däck som satt på den där Zeekern. Då kommer Audin lätt prestera bättre än vad Zeekern gjorde i älgtestet.
On Topic: Är det någon som har koll på i vilken grad parametrar för t ex förarstöd, antispinn och - sladd, effektfördelning fram/bak, ”trottelrespons” och andra chassiparametrar kan modifieras via OTA? Av vad jag kunnat läsa mig fram till och prova själv är det ju en riktigt bra bil med vissa områden med tydlig förbättringspotential. På en så pass ny plattform kunde man kanske hoppas det vore möjligt utan tidsödande verkstadsbesök. [Min u.]
A6 bör ju rimligen ha potential att fånga upp många av de som valt andra märken som tjänste- eller förmånsbil. Men numera krävs nog att bilen regelbundet och utan besvär för ägaren kan uppdateras under de första åren för att plattformen ska nå sin fulla potential. Därav min fråga.
Men oavsett… Jag har ju svårt att se att den här Audin skulle kunna vara märkbart sämre i vardagstrafik än Tavascan VZ, som då Tibor har gett ett relativt bra betyg.
Har för övrigt även gjort en skarp undanmanöver bestående av ett halvt älgtest med ovanstående Golf kombi från ~100 km/h. Med lyckad utgång.
Har även hävt en sladd i snöhalka på motorväg i ~110 km/h samma Golf kombi på kontinentala friktionsdäck (Nokian). Med ~4-5 retursladdar. På höger sida var det en långtradare. På vänster sida en betongbarriär. Och jag har naturligtvis aldrig krockat*. Så jag är inte helt värdelös på att köra bil.
*Inser så klart att det finns viltolyckor som är omöjliga att undvika. Men har haft tillräckligt med tur och sluppit en sån så här långt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mmm. Personligen har jag kört många herrans mil på bana på såväl två som fyra hjul (ofta som instruktör), undvikit många olyckor men under karriären även misslyckats att missa en älg (som tack och lov överlevde enligt eftersöket). Så - jag är måhända erfaren men inte felfri. Jag tror däremot att vi lär oss särskilt mycket de gånger vi inte riktigt räcker till…SwedishAdvocate skrev: ↑26 dec 2025 22:07Jag har haft 340 hk varianten av Cupra Tavascan (VZ) som lånebil. Den har Tibor skrivit en relativt positiv artikel om här på forumet. Och jag har kört en 2019 Model 3 LR AWD. Har tryckt gasen i botten i bägge. Tycker den omedelbara gasresponsen från stillastående eller knappt rullande är brutalare i Cupran än i Teslan, men föredrar responsen i Teslan. Sen tycker jag en helt vanlig gasdriven Golf 7 kombi med 205 breda 16 tumsfälgar har bättre vägegenskaper än Cupran om man svänger med lite fart. Cupran kändes stötig och studsig i jämförelse. Ska man utvärdera mer än så här lär man nog få hålla hus på en avskild vägsträcka… Kan Europcar ha lämnat ut den här Cupran med för högt däcktryck?… Så skulle det kanske kunna vara. Däcktrycket kontrollerade jag inte.roffe_s skrev: ↑26 dec 2025 19:05Men snälla - kan vi andra inte få återgå till att prata A6 och fakta om den bilen? Hur A6 skulle prestera kan Du näppeligen ha något att bidra till, då är det mer intressant att ta del av tankarna från de som köpt och hämtat bilen samt framfört den på besvärliga underlag.SwedishAdvocate skrev: ↑26 dec 2025 18:26Och vad består besvikelsen i?…Tillsynsmannen skrev: ↑26 dec 2025 12:15I senaste Teknikens värld (nr 1 2026) utses Zeekr 7x till årets testbil. Kul för dem, men kinabil, hmmm. Audi A6 E-tron är en av årets besvikelserNåja, i alla fall en snygg besvikelse.
[…
Har vi inte redan konstaterat att resultatet i älgtestet beror på däcken?
Vill man ha bättre prestanda i en undanmanöver som det här älgtestet så kan man ju bara trä på ett par andra däck. Förslagsvis samma som sitter på A6 e-hybrid som TV nämner i den där ingressen. Skulle gissa på att Audi själva har förståelse för det, och säkert kommer vara tillmötesgående om man skulle vilja ha ett par andra däck än e.Primacy.
EDIT:
Eller sätt på samma däck som satt på den där Zeekern. Då kommer Audin lätt prestera bättre än vad Zeekern gjorde i älgtestet.
On Topic: Är det någon som har koll på i vilken grad parametrar för t ex förarstöd, antispinn och - sladd, effektfördelning fram/bak, ”trottelrespons” och andra chassiparametrar kan modifieras via OTA? Av vad jag kunnat läsa mig fram till och prova själv är det ju en riktigt bra bil med vissa områden med tydlig förbättringspotential. På en så pass ny plattform kunde man kanske hoppas det vore möjligt utan tidsödande verkstadsbesök. [Min u.]
A6 bör ju rimligen ha potential att fånga upp många av de som valt andra märken som tjänste- eller förmånsbil. Men numera krävs nog att bilen regelbundet och utan besvär för ägaren kan uppdateras under de första åren för att plattformen ska nå sin fulla potential. Därav min fråga.
Men oavsett… Jag har ju svårt att se att den här Audin skulle kunna vara märkbart sämre i vardagstrafik än Tavascan VZ, som då Tibor har gett ett relativt bra betyg.
Har för övrigt även gjort en skarp undanmanöver bestående av ett halvt älgtest med ovanstående Golf kombi från ~100 km/h. Med lyckad utgång.
Har även hävt en sladd i snöhalka på motorväg i ~110 km/h samma Golf kombi på kontinentala friktionsdäck (Nokian). Med ~4-5 retursladdar. På höger sida var det en långtradare. På vänster sida en betongbarriär. Och jag har naturligtvis aldrig krockat*. Så jag är inte helt värdelös på att köra bil.
*Inser så klart att det finns viltolyckor som är omöjliga att undvika. Men har haft tillräckligt med tur och sluppit en sån så här långt.
Ändå behöver jag veta mer om de bilar som skrivs om i våra trådar. Helt enkelt för att jag inte kört dem under lång tid själv. Tekniska data eller en kort provkörning räcker inte till för att utröna alla egenskaper på en modern bil. På samma sätt som en bil eller mc med 25% av effekt och prestanda 0-100 kan vara mer komfortabla, betydligt roligare och mer inspirerande att köra än de värsta effektmonstren.
Det är också en anledning till att erfarna recensenter kan komma fram till att en enklare bil med lägre pris och med mindre effekt faktiskt kan vara ett bättre köp. Och även att vi konsumenter väljer olika bilar beroende på vår målbild eller preferenser.
Det är den typen av kunskap, erfarenheter och intryck jag hoppas hitta i våra modelltrådar. I bl a denna tråden finns några exempel på väldigt välskrivna recensioner som många uppenbarligen uppskattar. Så även jag.
Ergo - vår diskussion är kanske inte främst är relaterad till vad vi kan läsa oss till, vad ChatGPT kan sammanställa eller ens vår bakgrund och erfarenhet som förare. Det handlar mer om de erfarenheter och intryck som de som lever med bilarna i sin vardag kan delge oss. Nu har vi varit tämligen OT i några inlägg, finns det fler funderingar kanske vi ska lämna tillbaka tråden och ta det via PM
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021