Sida 19 av 29
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 07:30
av Leo
Grattis! Har du räknat ut kör- respektive laddtid?
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 07:32
av Dafro
Grattis! Men som sagt mer data till oss skärmpassagerare.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 07:35
av GustavE
Såhär låg övriga till samtidigt som första bil (Model 3 Jojje) gick i mål.
Model S G
Ioniq 5 W
EV6
Model 3 L
Polestar
ID4
Ioniq 5 H
Model 3 N (OBS stämmer troligen ej, ej uppdaterad GPS på en timme)
Model S R
Model S S i Skellefteå
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 07:45
av Jojje167
Leo skrev:Grattis! Har du räknat ut kör- respektive laddtid?
Tack! Har ärligt talat inte haft tid att fylla i protokollet, men har all data loggat så ska fylla i det senare.
Kollade igenom lite snabbt nu och hade dessa laddtider:
Ystad 100%
Linköping 8min, 17-48%. 250kW SuC
Sollentuna 17min, 5-58%. 250kW SuC
Hudiksvall 14min, 0-50%. 250kW SuC
Örnsköldsvik 25min, 1-56%. 150kW SuC (fick 119kW)
Skellefteå 25min, 2-63% 130kW SuC (fick 126kW)
Haparanda 8%
Total laddtid 1tim 29min
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 08:04
av Niklas Z
Mitt internet krånglade, men vi är på hotellet. Kom fram 07.59.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 08:19
av GustavE
Väldigt jämnt mellan platserna 3-7
Ioniq 5 W
EV6
Model S G
Polestar
ID4
Blir nog en sydkorean på bronsplats. Men så jämnt att vägval i centrala Haparanda kan avgöra.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 08:33
av GustavE
Efter över 160 mil rullar alltså 5 bilar (plats 3-7) in i mål inom loppet av ca 5 minuter.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 08:35
av iAkita
Framme kl. 8.33.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 08:36
av Wilson
Sådärja! Framme 08:30
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 08:45
av Niklas Z
Tog en liten bild
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 08:45
av Generalbogge
8.34 på både Generalbogge och joel80.
Men jag var en billängd före

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 08:47
av joel80
Kom fram 08:34.
Jag kapade över 2 timmar på förra årets körning!
Totalt 19:34h.
En Polestar bland Model-3or,Ioniq 5 och EV6or hade jag aldrig trott!

Stor förbättring på laddningen i år. Både infrastrukturmässigt men också själva bilen.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 09:06
av Zalman3
Allas tider i mål?
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 09:10
av Niklas Z
Jag startade 13.01 och var framme 07.59.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 09:30
av Bjelke
Sofie är nästan i Luleå nu iaf…
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 09:40
av Bjelke
Zalman3 skrev:leiflodde skrev:Först måste man lyfta på hatten för er som tar er på denna utmaning och framföra allt kör försiktigt
Inte tänkt jättemycket på detta innan men ladd hastigheten kanske blir mer viktig i framtiden jämfört med (ännu) större batteri?
Viken av bilarna kan ta emot högst ladd hastighet?
M3 toppar väl på ca 1.600km/h i laddhastighet.
Ja laddhastighet är det enda som spelar roll faktiskt, räknat i km/h alltså, förutom den allra
första sträckan såklart.
Sedan påverkar ju laddinfra, får man den effekt bilen kan ta emot? Får man det så är ekvationen klar.
Men på ett sånt här rejs så blir det ju fler faktorer såklart, taktik/modighet/vägarbeten/laddare som funkar
eller är upptagna osv.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 10:13
av Robin_j
Min förbrukning och tid imål blev brutalt mycket bättre än vad jag trodde att det skulle gå gjorde bara en liten miss annars gick allt perfekt hela vägen delade laddstolpe i 1 min 1 gång annars "full fart" hela tiden.
Önskar mig ett 90 batteri till min bil väldig skillnad i fart när vi stod bredvid varandra
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 10:23
av Lophornis
Startade strax efter 13:00 kom imål kl 08:41
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 10:40
av Generalbogge
Jojje167 skrev:Haparanda! Åkte 13:01 och framme 07:24
Stort grattis Jojje. Riktigt fin putsning av rekordet dessutom.
Jäkligt bra kämpat allihopa. Snart är även sista ekipage i mål. Innan middagen dessutom

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 10:56
av joel80
Generalbogge skrev:8.34 på både Generalbogge och joel80.
Men jag var en billängd före

Jag svängde in mot hotellet och du höger in på en annan parkering! Vill lämna in en protest!

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 10:58
av Albin
Vad tror vi, Sofie borde klara Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 från förra året väl, med några minuter tillgodo?
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 11:07
av Generalbogge
Albin skrev:Vad tror vi, Sofie borde klara Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 från förra året väl, med några minuter tillgodo?
Jodå, med råge. Fantastiska tider rakt igenom. Enorma förbättringar sedan förra året. Det väldigt överraskande för min del.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 11:18
av jonasl
Är det pga snabbare laddare + öppna Tesla-laddare norröver?
Det har ju byggts ut mycket den flytta sommaren i hela landet!
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 11:20
av Bjelke
Albin skrev:Vad tror vi, Sofie borde klara Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 från förra året väl, med några minuter tillgodo?
Hon glider in om någon minut nu iaf

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 31 jul 2022 12:48
av iAkita
Nu har jag sammanställt hur länge jag laddade sammanlagt under resan. Det är helt klart laddnätverket i norr som är begränsande, snarare än bilen. Upp till Umeå (125 mil) laddade jag sammanlagt 57 minuter. Det är effektiv laddtid, tiden att koppla in och ur laddaren är inte medräknad. Laddtiden från Umeå upp till Haparanda var 1 timme och 3 minuter. Då har jag inte räknat in tiden som gick åt att få igång laddningen vid SuC, det krävdes tre försök och byte av laddare.
Tyvärr hjälper inte öppnandet av SuC oss med eGMP bilar, så vi får hoppas på att Ionity eller någon annan bygger ut i norr. Kommer upp vettiga laddare hela vägen längst kusten i norr skulle jag nog kunna kapa laddtiden med en dryg halvtimme och komma in på under 19 timmar. Men att kapa en timme och komma ner på jojjes tid skulle vara helt omöjligt. Mycket imponerande av både bil och förare!
Generalen har gett oss ett formulär att fylla i med förbrukning och laddtider under de olika delsträckorna. Jag kommer ladda upp det senare, för er som gillar grotta ner er.