Re: Ni som beställt MYP
Postat: 10 mar 2022 11:06
Fick också mail imorse Grå MYP beställd oktober 2021 

6/1-22larjon skrev:Samma här och jag har också beställt svart/vit. Helt klart den bästa kombon!Frippanecci skrev:Fick också mailet nu på morgonen.
- allt godkänt och klart.
Svart/vit.
När beställde du?
Ja det närmar sig ju slutet på ett kvartalBogge skrev:La beställningen igår, godkänd och klar med DNB samma dag![]()
Snabba puckar nu från Tesla ?
Bra att veta avseende Y.Tellus skrev:Performance Y har dock sänkt fjädring och model 3P. Hjuldiametern bak på performance är 726mm (275/35-21) vs 712mm (255/40-20) på LR, dvs 7mm högre. Ändå är performance bilen 1 cm till 2,8 cm lägre enligt forumsidor och folk som mätt.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -y.231285/
Gällande vinterdäcken så tänker jag troligtvis köra med samma fälg och enbart köpa däcken.Mattias K skrev:Står i valet och kvalet mellan LR och Performance.
Verkar bara gå att få LR med 20” fälgar på om man vill ha bilen innan juli, så prisskillnaden är ju inte så stor.
Är dock lite fundersam kring komfort och försäkrings premie på performance.
Nån som har en aning om hur mkt dyrare P blir att försäkra?
Och hur tänker ni med vinterdäck? Snackade med dom på Tesla i Sätra och de sa att man måste ha 21” kan dock läsa att en del i USA verkar köra på 19” utan problem. Tänker att fjällresan blir behagligare på 19”…
Kom gärna med inspel!
Tänker samma, hoppas bara det inte ger nåt problem…lakke skrev:Blir nog 19 tummare för mig på vintern
Hoppas och tänker väl lite att det borde va liknande som model 3 long range och performence. Inte så stor skillnad där i försäkring. Skulle få 430 på en y long range så max 500 hoppas jag det kommer bli för MYPMattias K skrev:Tänker samma, hoppas bara det inte ger nåt problem…lakke skrev:Blir nog 19 tummare för mig på vintern
Lutar åt en Performance nu, väger ju upp en del att få en Tysk-byggd oxå!
Är dock lite orolig för att man kommer få en försäkringspremie chock…
Problemet är att man bara kan välja de alldeles för mjuka hakka r3 däcken. Så det går helt bort att köpa vinterhjul från Tesla.Mattias K skrev:Står i valet och kvalet mellan LR och Performance.
Verkar bara gå att få LR med 20” fälgar på om man vill ha bilen innan juli, så prisskillnaden är ju inte så stor.
Är dock lite fundersam kring komfort och försäkrings premie på performance.
Nån som har en aning om hur mkt dyrare P blir att försäkra?
Och hur tänker ni med vinterdäck? Snackade med dom på Tesla i Sätra och de sa att man måste ha 21” kan dock läsa att en del i USA verkar köra på 19” utan problem. Tänker att fjällresan blir behagligare på 19”…
Kom gärna med inspel!
Vilka rekommenderar du?HelectriC skrev:Problemet är att man bara kan välja de alldeles för mjuka hakka r3 däcken. Så det går helt bort att köpa vinterhjul från Tesla.Mattias K skrev:Står i valet och kvalet mellan LR och Performance.
Verkar bara gå att få LR med 20” fälgar på om man vill ha bilen innan juli, så prisskillnaden är ju inte så stor.
Är dock lite fundersam kring komfort och försäkrings premie på performance.
Nån som har en aning om hur mkt dyrare P blir att försäkra?
Och hur tänker ni med vinterdäck? Snackade med dom på Tesla i Sätra och de sa att man måste ha 21” kan dock läsa att en del i USA verkar köra på 19” utan problem. Tänker att fjällresan blir behagligare på 19”…
Kom gärna med inspel!
Jag har väldigt bra erfarenhet med Conti VikingContact 7.Ilduce77 skrev:Vilka rekommenderar du?HelectriC skrev:Problemet är att man bara kan välja de alldeles för mjuka hakka r3 däcken. Så det går helt bort att köpa vinterhjul från Tesla.Mattias K skrev:Står i valet och kvalet mellan LR och Performance.
Verkar bara gå att få LR med 20” fälgar på om man vill ha bilen innan juli, så prisskillnaden är ju inte så stor.
Är dock lite fundersam kring komfort och försäkrings premie på performance.
Nån som har en aning om hur mkt dyrare P blir att försäkra?
Och hur tänker ni med vinterdäck? Snackade med dom på Tesla i Sätra och de sa att man måste ha 21” kan dock läsa att en del i USA verkar köra på 19” utan problem. Tänker att fjällresan blir behagligare på 19”…
Kom gärna med inspel!
Har precis beställt en vit LR med svart inredning och 20 tums, men tog inga vinterhjul, eftersom de kostar lika mycket att köpa senare... Men tänkte kanske leta på annat håll än tesla..
Jag tog Volvos regnummer (som äger en MYP) och det skiljde 71kr/månad mot en LR för migMattias K skrev:Tänker samma, hoppas bara det inte ger nåt problem…lakke skrev:Blir nog 19 tummare för mig på vintern
Lutar åt en Performance nu, väger ju upp en del att få en Tysk-byggd oxå!
Är dock lite orolig för att man kommer få en försäkringspremie chock…
Har du kvar reg.numret? Hade velat testa också!Jontez skrev:Jag tog Volvos regnummer (som äger en MYP) och det skiljde 71kr/månad mot en LR för migMattias K skrev:Tänker samma, hoppas bara det inte ger nåt problem…lakke skrev:Blir nog 19 tummare för mig på vintern
Lutar åt en Performance nu, väger ju upp en del att få en Tysk-byggd oxå!
Är dock lite orolig för att man kommer få en försäkringspremie chock…
XYK40Nil_concorde skrev:Har du kvar reg.numret? Hade velat testa också!Jontez skrev:Jag tog Volvos regnummer (som äger en MYP) och det skiljde 71kr/månad mot en LR för migMattias K skrev:Tänker samma, hoppas bara det inte ger nåt problem…lakke skrev:Blir nog 19 tummare för mig på vintern
Lutar åt en Performance nu, väger ju upp en del att få en Tysk-byggd oxå!
Är dock lite orolig för att man kommer få en försäkringspremie chock…
Stort tackIzze skrev:XYK40Nil_concorde skrev:Jontez skrev:Jag tog Volvos regnummer (som äger en MYP) och det skiljde 71kr/månad mot en LR för migMattias K skrev:Tänker samma, hoppas bara det inte ger nåt problem…lakke skrev:Blir nog 19 tummare för mig på vintern
Lutar åt en Performance nu, väger ju upp en del att få en Tysk-byggd oxå!
Är dock lite orolig för att man kommer få en försäkringspremie chock…
Har du kvar reg.numret? Hade velat testa också!
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XYK40N
Utifrån min egen erfarenhet av M3P så tappar P mer i värde då den är dyrare men sett i % så är det nog väldigt lika.Ladrene skrev:Brottar mig in i tråden efter 46 sidor härlig och peppande läsning:
Har en 2017 MS 75D men har sedan senaste besöken i segeltorp inte kunnat släppa tanken på att ”byta upp” (?) mig till en MY.
Högre (fru-vänligare) körställning, bättre att lasta, vänligare mot ryggen när man ska knöggla in ett barn och en vagn, räckvidd! Några av de argument jag använder till mig själv för att motivera bytet.
Men: inte minst det faktum att jag räknar med en lägre kostnad trots en rent prislappsmässigt dubbelt så dyr bil. (Värdeminskning ej inräknad)..
Är man och boende i Storstockholm så helförsäkringen för min MS är ju det som dränerar. I övrigt älskar jag min MS!
Min fråga till er som kanske har bättre koll på MY än jag själv: hur resonerar ni kring andrahandsvärdet om 2-3 år?
Kommer jag stå där med enkom restvärdet kvar? Dvs att jag ätit upp hela min kontantinsats och inte kommer ha möjlighet att köpa något nytt eller?
Ur ett värdeminskningsperspektiv: väljer man LR eller P?
Lystico skrev:Utifrån min egen erfarenhet av M3P så tappar P mer i värde då den är dyrare men sett i % så är det nog väldigt lika.Ladrene skrev:Brottar mig in i tråden efter 46 sidor härlig och peppande läsning:
Har en 2017 MS 75D men har sedan senaste besöken i segeltorp inte kunnat släppa tanken på att ”byta upp” (?) mig till en MY.
Högre (fru-vänligare) körställning, bättre att lasta, vänligare mot ryggen när man ska knöggla in ett barn och en vagn, räckvidd! Några av de argument jag använder till mig själv för att motivera bytet.
Men: inte minst det faktum att jag räknar med en lägre kostnad trots en rent prislappsmässigt dubbelt så dyr bil. (Värdeminskning ej inräknad)..
Är man och boende i Storstockholm så helförsäkringen för min MS är ju det som dränerar. I övrigt älskar jag min MS!
Min fråga till er som kanske har bättre koll på MY än jag själv: hur resonerar ni kring andrahandsvärdet om 2-3 år?
Kommer jag stå där med enkom restvärdet kvar? Dvs att jag ätit upp hela min kontantinsats och inte kommer ha möjlighet att köpa något nytt eller?
Ur ett värdeminskningsperspektiv: väljer man LR eller P?
Frågan är bara vad 4680 batteriet kommer göra med oss som har den "äldre" batteritekniken.