Det inte bara kan vara olagligt, det är helt tveklöst olagligt, och det är i regel allvarligare än felparkering (även om det också kan vara samma brott att ta någons parkeringsplats men då krävs det uppsåt). Brottet ifråga heter egenmäktigt förfarande och beskrivs i brottsbalkens 8 kap 8 §:gellerstam skrev:Tagga ner lite.Limbster skrev:Du vet att det kan vara olagligt att blockera någons bil medvetet! Hur känns det att sitta på internet och uppmuntra till brottslighet?HelectriC skrev:gellerstam skrev:Vart ICEad idag på jobbet på min förhyrda parkeringsplats.![]()
Hen hade varit snätt nog att lägga en lapp i sin bil med telefonnummer och texten" Ring om det är något." Hehehe, Jag tänker lite mer tvärtom, hen kan nog ringa mig om det är ngt .... fast jag la ingen lapp med telefonnummer i bilen. Hen får söka på reg nummer, hamna på leasingbolag och fråga snällt efter förare där.![]()
![]()
(Eller prata med fastighetsägaren som har sitt kontor precis framför min parkeringsplats.)
Helt rätt av dig att blocka! Ända sättet för vissa att lära sig.
Men visa mig den paragrafen som säger att det är olagligt att blockera sin egen parkeringsplats.
Och
Var uppuntrar jag till brottslighet? Jag visar en bil som blockerar en annan? Ingen stans har jag bett andra göra detta!
Du kan få dagsböter (som baseras på inkomsten och därför kan bli rätt saftiga) eller till och med fängelse för det brottet. Så risken är ju att den du parkerat in bestämmer sig för att reagera på samma sätt som du reagerat och eskalerar det hela genom att ringa polisen. Då kan du finna dig själv i en situation där du fått bilen bogserad och sen blir åtalad.Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.
Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Här kan du läsa om en man som blev åtalad för att göra exakt det du gjort: https://goo.gl/zZZuAA