Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Limbster skrev:
HelectriC skrev:
gellerstam skrev:
Vart ICEad idag på jobbet på min förhyrda parkeringsplats. :x

Hen hade varit snätt nog att lägga en lapp i sin bil med telefonnummer och texten" Ring om det är något." Hehehe, Jag tänker lite mer tvärtom, hen kan nog ringa mig om det är ngt .... fast jag la ingen lapp med telefonnummer i bilen. Hen får söka på reg nummer, hamna på leasingbolag och fråga snällt efter förare där. :lol: :lol: :lol:

(Eller prata med fastighetsägaren som har sitt kontor precis framför min parkeringsplats. :-) )
ICEad.jpg

Helt rätt av dig att blocka! Ända sättet för vissa att lära sig.
Du vet att det kan vara olagligt att blockera någons bil medvetet! Hur känns det att sitta på internet och uppmuntra till brottslighet?
Tagga ner lite.

Men visa mig den paragrafen som säger att det är olagligt att blockera sin egen parkeringsplats.
Och
Var uppuntrar jag till brottslighet? Jag visar en bil som blockerar en annan? Ingen stans har jag bett andra göra detta!
Det inte bara kan vara olagligt, det är helt tveklöst olagligt, och det är i regel allvarligare än felparkering (även om det också kan vara samma brott att ta någons parkeringsplats men då krävs det uppsåt). Brottet ifråga heter egenmäktigt förfarande och beskrivs i brottsbalkens 8 kap 8 §:
Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Du kan få dagsböter (som baseras på inkomsten och därför kan bli rätt saftiga) eller till och med fängelse för det brottet. Så risken är ju att den du parkerat in bestämmer sig för att reagera på samma sätt som du reagerat och eskalerar det hela genom att ringa polisen. Då kan du finna dig själv i en situation där du fått bilen bogserad och sen blir åtalad.

Här kan du läsa om en man som blev åtalad för att göra exakt det du gjort: https://goo.gl/zZZuAA
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Anmäla kan man ju alltid göra. Tror inte någon fälts. Och skulle man fällas kan det ju vara värt det.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kler skrev:
Anmäla kan man ju alltid göra. Tror inte någon fälts. Och skulle man fällas kan det ju vara värt det.
Återigen, se länken precis ovanför ditt inlägg. En man i Uddevalla dömdes till 12000 kr i böter för att ha gjort precis det här. Bötesbeloppet är dessutom inkomstberoende, så tjänar man hyfsat blir det mer än så.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

gellerstam skrev:
Hen hade varit snätt nog att lägga en lapp i sin bil med telefonnummer och texten" Ring om det är något." Hehehe, Jag tänker lite mer tvärtom, hen kan nog ringa mig om det är ngt .... fast jag la ingen lapp med telefonnummer i bilen. Hen får söka på reg nummer, hamna på leasingbolag och fråga snällt efter förare där.
Vad är nyttan med detta? Hade det inte varit enklare att ringa henne på numret som hon lagt fram i sin bil, och be henne flytta den så du kan ladda? Eller, om man verkligen inte har tid med det, lägga en lapp i sin egen bil där man skriver "jag behövde ladda, ring mig på XXXXXX när du vill ge tillbaka min plats".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
gellerstam skrev:
Limbster skrev:
HelectriC skrev:
gellerstam skrev:

Hen hade varit snätt nog att lägga en lapp i sin bil med telefonnummer och texten" Ring om det är något." Hehehe, Jag tänker lite mer tvärtom, hen kan nog ringa mig om det är ngt .... fast jag la ingen lapp med telefonnummer i bilen. Hen får söka på reg nummer, hamna på leasingbolag och fråga snällt efter förare där. :lol: :lol: :lol:

(Eller prata med fastighetsägaren som har sitt kontor precis framför min parkeringsplats. :-) )
ICEad.jpg

Helt rätt av dig att blocka! Ända sättet för vissa att lära sig.
Du vet att det kan vara olagligt att blockera någons bil medvetet! Hur känns det att sitta på internet och uppmuntra till brottslighet?
Tagga ner lite.

Men visa mig den paragrafen som säger att det är olagligt att blockera sin egen parkeringsplats.
Och
Var uppuntrar jag till brottslighet? Jag visar en bil som blockerar en annan? Ingen stans har jag bett andra göra detta!
Det inte bara kan vara olagligt, det är helt tveklöst olagligt, och det är i regel allvarligare än felparkering (även om det också kan vara samma brott att ta någons parkeringsplats men då krävs det uppsåt). Brottet ifråga heter egenmäktigt förfarande och beskrivs i brottsbalkens 8 kap 8 §:
Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Du kan få dagsböter (som baseras på inkomsten och därför kan bli rätt saftiga) eller till och med fängelse för det brottet. Så risken är ju att den du parkerat in bestämmer sig för att reagera på samma sätt som du reagerat och eskalerar det hela genom att ringa polisen. Då kan du finna dig själv i en situation där du fått bilen bogserad och sen blir åtalad.

Här kan du läsa om en man som blev åtalad för att göra exakt det du gjort: https://goo.gl/zZZuAA
Egenmäktigtförfarande... Jo så kan det säkert bli, men den som tar parkeringsplatsen utövar ju också egenmäktigtförfarande i så fall. Får båda dagsböter i så fall eller kvittas felen?

Mannen i artikeln: Det står inget om att den han blokerar blokerar hans parkeringsplats så det fallet är nog inte jmfbart till 100%
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

danni skrev:
Intressant! Räknas en leasingbil (på exempelvis operationell leasing) som egen egendom? Räknas parkeringsplatsen som egendom? Det senare är ju särskilt intressant, eftersom det öppnar för en process åt andra hållet.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
kler skrev:
Återigen, se länken precis ovanför ditt inlägg. En man i Uddevalla dömdes till 12000 kr i böter för att ha gjort precis det här. Bötesbeloppet är dessutom inkomstberoende, så tjänar man hyfsat blir det mer än så.
-"Åklagaren yrkar på ...." är väl inte lika med fällande dom? Han nekade till brott.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag har frågat en polis någon gång och fick info om att det var egenmäktigt förfarande blockera eller bogsera bort den som stod på ens parkeringsplats. Den som står på din plats gör sig dock också skyldig till egenmäktigt förfarande enligt Brottsbalken, så det går alldeles utmärkt att polisanmäla vederbörande. Om det leder någonstans är dock en helt annan fråga.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Egenmäktigtförfarande... Jo så kan det säkert bli, men den som tar parkeringsplatsen utövar ju också egenmäktigtförfarande i så fall. Får båda dagsböter i så fall eller kvittas felen?

Mannen i artikeln: Det står inget om att den han blokerar blokerar hans parkeringsplats så det fallet är nog inte jmfbart till 100%
Det kan vara egenmäktigt förfarande att blockera någons tillgång till dennes parkeringsplats, absolut, men då krävs det att man kan bevisa uppsåt vilket du inte hade kunnat göra i det här fallet (eftersom det saknades). Dessutom bedöms det normalt som mindre allvarligt än att rubba besittningen till någons bil, straffet lär bli lägre (det finns faktiskt prejudikat på det också).

Vad gäller huruvida någon blockerade p-platsen för mannen i artikeln spelar ingen som helst roll. Brottet som mannen begick var inte beroende av en sån sak alls.
boreno skrev:
Intressant! Räknas en leasingbil (på exempelvis operationell leasing) som egen egendom? Räknas parkeringsplatsen som egendom? Det senare är ju särskilt intressant, eftersom det öppnar för en process åt andra hållet.
Oklart vad du menar med egendom i sammanhanget eller varför det spelar roll, men självklart spelar det ingen roll om bilen är hyrd eller leasad, det som spelar roll är att man haft besittning som har rubbats. Och det gäller även parkeringsplatsen - man kan absolut ringa polisen om någon tagit ens hyrda parkeringsplats, och det finns exempel på när det lett till fällande domar för egenmäktigt förfarande. Men då måste man, som jag skrev här ovan, kunna bevisa att det fanns ett uppsåt. Om någon gjort det av misstag finns inget uppsåt och då får du nöja dig med att utfärda en kontrollavgift i enlighet med lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
danni skrev:
kler skrev:
-"Åklagaren yrkar på ...." är väl inte lika med fällande dom? Han nekade till brott.
Sant. Media är duktiga på att rapportera om sånt men sämst på att följa upp med vad som faktiskt hände sen. Jag hittar flera exempel på folk som åtalats för liknande brott, men inga referenser till domar. Har begärt ut den här domen från Uddevalla tingsrätt nu så kan vi se vad det står där.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
Det kan vara egenmäktigt förfarande att blockera någons tillgång till dennes parkeringsplats, absolut, men då krävs det att man kan bevisa uppsåt vilket du inte hade kunnat göra i det här fallet (eftersom det saknades). Dessutom bedöms det normalt som mindre allvarligt än att rubba besittningen till någons bil, straffet lär bli lägre (det finns faktiskt prejudikat på det också).
Så om jag också lägger en lapp innanför min ruta, friskriver jag då mig från uppsåt och egenmäktigt förfarande? Efter som den felparkerade friskriver sig med lappen enligt dig.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

gellerstam skrev:
Limbster skrev:
gellerstam skrev:
Limbster skrev:
gellerstam skrev:

ICEad.jpg
Ojdå, fått många ovänner i livet?
Nä, verkligen inte. Bara två som verkligen förtjänar det, totalt osympatiska människor som jag inte saknar som vänner.

Om hen blir ovän med mig för att hen parkerat fel så har hen problem. Det är ju hen som ska be om ursäkt. Hen står på min parkeringsplats där jag har mitt ladduttag. Platsen är väl uppmkärkt som en reserverad/uthyrd parkeringsplats. Det finns ingen annan ledig plats där jag kan ladda bilen.

Ojj vad jag inte gillar ordet hen, speciellt efter detta inlägg. :-)
Tycker du själv att det du gjort är sympatiskt? Med tanke på att människan som tagit din parkering tydligt visat en god vilja att inte förstöra medvetet för någon genom att lämna sitt telefonnummer tycker jag man kan begära lite mer än sandlådenivå. Men såklart har ingen rätt att ta din parkering och såklart ska du ha en ursäkt.
Jag tycker inte alls att det är sandlådenivå. Visst min inparkering var givetvis inte sympatisk. Men det enda rimmliga då mitt alternativ var att ställa mig på en betalparkering 200m bort utan ladd möjlighet. Och i det fallet väljer jag att den som gör fel får jobba lite extra med att hitta mig jmf med att jag skall ställa mig på en betalparkering utan laddmöjlighet. Om jag ställt mig på ledig plats på parkeringen där jag står hade jag blockerat för ngn annan.

God vilja hjälper liksom inte, det ger henne inte rätt att parkera på en reserverad parkeringsplats. Prova med lapp i rutan i stället för att betala nästa gång du parkerar på betalparkering. Är säker på att Q-Park inte kommer ta hänsyn till din goda vilja.
Känner igen problemet från vårt kontor där vi har en gästparkering. Den används (eller snarare användes) flitigt av alla möjliga människor så att våra gäster inte kunde parkera hos oss. I början sökte vi dem via bilregister, företagsmärkning etc. för att ringa upp dem och be dem flytta sig. Det var ohållbart och gav tyvärr dessutom föga effekt. Sedan började vi helt enkelt parkera in dem. De hade inga problem att hitta oss då platsen tydligt är märkt med vårt namn men de blev tvungna att komma och be samt skämmas lite. På så sätt blev faktiskt problemet mindre (boende deras gäster samt hemtjänsten lärde sig).

Det som verkligen gjorde skillnad var när området kom under ett parkeringsbolags kontroll. Nu är det bara att ringa dem och så kommer de och lappar.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
danni skrev:
Så om jag också lägger en lapp innanför min ruta, friskriver jag då mig från uppsåt och egenmäktigt förfarande? Efter som den felparkerade friskriver sig med lappen enligt dig.
Det är inte lappen som avgör i det här fallet. Frågan är som sagt om hon hade uppsåt. Visste hon om att hon ställde sig på en parkering som hon inte hade lov till, och gjorde det med flit? Nej, så var det ju inte. Hon hade frågat fastighetsägaren om lov och sen bara tagit fel på vilken plats hon hade fått lov att stå på. Det var alltså inte meningen att ta en plats hon inte hade rätt att ta, och då fanns det inget uppsåt, bara oaktsamhet, och det räcker inte i det här fallet.

Du däremot visste exakt vad du gjorde. Du visste att du blockerade hennes tillgång till sin bil och du gjorde det avsiktligt. Du hade alltså i allra högsta grad uppsåt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:
danni skrev:
Om de inte flyttar på bilen efter att ha blivit kontaktade så borde det väl finnas uppsåt? Upprepas det efter att de blivit informerade så är det samma sak. Visserligen finns det många idioter och det kan vara tröttsamt att ta kontakt med alla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
gellerstam skrev:
danni skrev:
Det är inte lappen som avgör i det här fallet. Frågan är som sagt om hon hade uppsåt. Visste hon om att hon ställde sig på en parkering som hon inte hade lov till, och gjorde det med flit? Nej, så var det ju inte. Hon hade frågat fastighetsägaren om lov och sen bara tagit fel på vilken plats hon hade fått lov att stå på. Det var alltså inte meningen att ta en plats hon inte hade rätt att ta, och då fanns det inget uppsåt, bara oaktsamhet, och det räcker inte i det här fallet.

Du däremot visste exakt vad du gjorde. Du visste att du blockerade hennes tillgång till sin bil och du gjorde det avsiktligt. Du hade alltså i allra högsta grad uppsåt.
Men jag inte förstår är varför hon la en lapp i rutan om hade fått lov att stå där och hon trodde hon stod rätt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Peter Holm skrev:

Känner igen problemet från vårt kontor där vi har en gästparkering. Den används (eller snarare användes) flitigt av alla möjliga människor så att våra gäster inte kunde parkera hos oss. I början sökte vi dem via bilregister, företagsmärkning etc. för att ringa upp dem och be dem flytta sig. Det var ohållbart och gav tyvärr dessutom föga effekt. Sedan började vi helt enkelt parkera in dem. De hade inga problem att hitta oss då platsen tydligt är märkt med vårt namn men de blev tvungna att komma och be samt skämmas lite. På så sätt blev faktiskt problemet mindre (boende deras gäster samt hemtjänsten lärde sig).

Det som verkligen gjorde skillnad var när området kom under ett parkeringsbolags kontroll. Nu är det bara att ringa dem och så kommer de och lappar.
Vi hade också liknande problem på en tidigare arbetsplats där en återkommande bil ofta tog upp en plats. Herren vägrade till och med lyssna när jag en gång tog honom på bar gärning. Han bara tittade bort och skyndade där ifrån. Efter fortsatt missbruk och ett antal lappar så skruvade vi bort en hjulbult från varje hjul och la i en påse på vindrutan med en lapp. Några dagar senare hade han varit inne på kontoret fly förbannad men tjejen i receptionen hade sagt något till honom så fick vända med svansen mellan benen och kom aldrig tillbaka.
Säkert ett allvarligt brott från vår sida men det fyllde i varje fall sitt syfte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
gellerstam skrev:
danni skrev:

Det var inte fastighetsägaren som gett henne tillåtelse, det var en annan hyresgäst som uppenbarligen inte heller hade koll på parkeringsplatserna. Men visst hennes parkering var inte uppsåtligt bara .... fel.

Men det var ju inte min parkering heller, uppsåtlig, jag behövde bara ladda lite så jag kunde köra till annan laglig parkering. Tomt i tanken+tomt i batteriet.... Är det i så fall uppsåtligt? Det kan ju ha varit nödvändigt för fortsatt färd.

jaja, vi kanske inte kommer längre i denna fråga i just detta fall.

Tack alla för en givande och lärorik diskussion. :-) Gillar detta forum! :)

Det var iaf kul och lärorikt att PHEVa en BMW. Hon lärde sig att inte parkera på fel plats. Hyresvärden kommer informera hyresgästerna bättre på vad som gäller på parkeringen. Och jag har fått lära mig endel om egenmäktigt förfarande. :-) Som jag ser det: En bra och kul fredag.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Pontus skrev:
Men jag inte förstår är varför hon la en lapp i rutan om hade fått lov att stå där och hon trodde hon stod rätt?
Nä, ibland är det inte lätt att förstå hur andra tänker. Håller med.

Lär ju ha gått till typ såhär i hennes huvud ... (OBS: Ironi !!! :) )
Kontoret jag besöker säger att jag ska parkera vid lastkajen. Äsch då kanske jag står ivägen för ngn lastbil! Så jag ställer mig på parkeringen bredvid lastkajen! Här är det skyltat med reserverad parkering men det är säkert ingen som jobbar på en fredag för min kompis är ju ledig på fredagar. Fast det är nog bäst att jag lägger en lapp i rutan om det nu mot förmodan skulle komma ngn som hyr just denna plats. Fast jag har fått lov att stå på ett annat ställe där jag inte vill stå så då går det säkert bra att stå här där jag inte får stå.... Jag har ju iaf skrivit en lapp....
Tesla Model Y
Swede1

Inlägg av Swede1 »

One4event.com. Med rött tycker jag det står "ett skitbra företag"?!

Juat nu känns det som de kan ta bort "bra"....
IMG_20170301_155954.jpg
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

:?: :?: :?:
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Har varit i Kalmarområdet 4 ggr senaste 3 veckorna och på Scandics destinationsladdare har det alla ggr (inte alltid fotat) varit upptaget av "nötter" idag vid lunch stod det (ingen bild) även 4 bilar vid Tesla stationen.

Alltså vad man vill göra kan man ju diskutera.... men skyltningen måste bli bättre, för isåfall borde det ju inte vara parkeringsförbud på en bensinmack och då kan man ju parkera där utan böter eller tänker jag fel?

Lite kul att SLG 186 har varit på plats flera ggr :twisted:
20170221_091126.jpg
20170228_100847.jpg
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Finns det förlängningssladdar man använda, en typ 2 förlängning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Kan man inte använda en vanlig typ 2 sladd som förlängare?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Man skulle samla ihop ett gäng elbilar och åka in på mackar och parkera vid pumparna. Man kan gå en promenad under tiden.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Skriv svar