VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Det känns som om VW är måna om att ID4 ska lyckas i USA när deras högsta chef för e-Mobilitet läser och försöker lösa problem som rapporteras i Facebook-grupper:
Screenshot_20210416-084703_Chrome.jpg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Det känns som om VW är måna om att ID4 ska lyckas i USA när deras högsta chef för e-Mobilitet läser och försöker lösa problem som rapporteras i Facebook-grupper:
Lite coolt. Påminner om ett litet startup-bolag. Ungefär som när jag får tillfälle att prata med en slutkund som rimligen tror att jag är nån support-kille, ända tills de inser att jag är den som har byggt mjukvaran och att jag kan fixa buggar medan de sitter i telefon och väntar. Oväntat att se detta från VW. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kan man skriva på facebook utan att ha en profil?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe

Inlägg av backe »

mati skrev:
iAkita skrev:
Lite coolt. Påminner om ett litet startup-bolag. Ungefär som när jag får tillfälle att prata med en slutkund som rimligen tror att jag är nån support-kille, ända tills de inser att jag är den som har byggt mjukvaran och att jag kan fixa buggar medan de sitter i telefon och väntar. Oväntat att se detta från VW. :)

Haha, även lite kul skrivet, Google me :)

Får hoppas att VW tar tillfället i akt och är lite mer proaktiva och verkligen jobbar på mjukvaran. Det som talar för är väl att det slår igenom på så många fronter då man delar MEB mellan så många bilar, det som talar emot är väl att det är VW...

Men jag får ändå försöka vara lite positiv nu och ge dom möjligheten att motbevisa mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Kan man skriva på facebook utan att ha en profil?!
Nej, det går nog inte. Man måste ju ha ett konto åtminstone. Det han menade var kanske att profilen inte var ifylld så att det inte går att se vem snubben är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe

Inlägg av backe »

Intervju med Dustin Krause och vad hans uppgift hos VW är och lite kring id4.
Han jobbade på Tesla mellan 2009 och 2018 eller nåt sånt.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

GTX blir den nya beteckningen på Volkswagens elbilar i ID-familjen med extra prestanda. Modellerna med beteckningen kommer sticka ut när det gäller prestanda och design. Speciella designdetaljer och en egen ljussignatur ska förstärka sportigheten hos GTX.

En ytterligare elmotor på framaxeln tar fyrhjulsdrift till ID-familjen. Den extra motorn aktiveras när mycket hög prestanda eller stark dragkraft krävs. I det nya körläget Traction kan föraren aktivera fyrhjulsdriften permanent.

– Bokstäverna GT har länge stått för körglädje. Nu bygger X bron för framtidens rörlighet. Hållbarhet och sportighet utesluter inte varandra, utan kompletterar varandra på ett intelligent sätt, säger Klaus Zellmer, styrelsemedlem för märket Volkswagen med ansvar för marknadsföring och försäljning.

Den första modellen att anamma den nya beteckningen blir Volkswagen ID.4 GTX som kommer ha premiär den 28 april.
Köper man hellre en Volkswagen ID.4 GTX än en Audi Q4 50 Quattro?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
GTX blir den nya beteckningen på Volkswagens elbilar i ID-familjen med extra prestanda. Modellerna med beteckningen kommer sticka ut när det gäller prestanda och design. Speciella designdetaljer och en egen ljussignatur ska förstärka sportigheten hos GTX.

En ytterligare elmotor på framaxeln tar fyrhjulsdrift till ID-familjen. Den extra motorn aktiveras när mycket hög prestanda eller stark dragkraft krävs. I det nya körläget Traction kan föraren aktivera fyrhjulsdriften permanent.

– Bokstäverna GT har länge stått för körglädje. Nu bygger X bron för framtidens rörlighet. Hållbarhet och sportighet utesluter inte varandra, utan kompletterar varandra på ett intelligent sätt, säger Klaus Zellmer, styrelsemedlem för märket Volkswagen med ansvar för marknadsföring och försäljning.

Den första modellen att anamma den nya beteckningen blir Volkswagen ID.4 GTX som kommer ha premiär den 28 april.

För mig så tror jag det beror på vem som paketerar den bäst för oss som har förmånsbil, om båda gör en typ ist Max där förmånsvärdet blir rimligt med mycket utrustning så spelar det inte så stor roll bara priset ligger någorlunda nära varandra, kanske en liten övervikt åt Audi om dom hamnar typ lika.
Men om Audi gör som dom brukar och man måste lägga till extrautrustning vilket drar upp förmånsvärdet så blir det definitivt VW.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare

Inlägg av JorgenM »

Zalman3 skrev:
Är väl som vanligt, alla tycker olika och alla prioriterar olika!

För mig så är det en MEB oberoende av dekal och kan tänka mig vilken av dem som helst ;).
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

VW har ju länge sålts parallellt med Audi, inte sällan av samma återförsäljare. Förstår inte varför det skulle bli annorlunda i framtiden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Det som brukar skilja mest är finare interiör i högre byggkvalitet, mer avancerade tillval, och högre motoreffekt att välja på hos Audi än VW (och Skoda, Seat).

Har alltid sett Audi som "duktiga" på fina och välbyggda interiörer, samt stolar (men det är ju allt VAG, så handlar ju mer om medveten marknadspositionering och varumärkesdifferentiering, än om kunskap gällande hur man bygger bilar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
B99

Inlägg av B99 »

Haha, har ni sett Sandy Munros senaste video? It´s a great car for an old person. Haahaha
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

B99 skrev:
Haha, har ni sett Sandy Munros senaste video? It´s a great car for an old person. Haahaha
Länk?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Munro.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Munro är rätt kul. Han var ju likadan mot Tesla i början. De var totalt usla och skulle gå i konkurs.
Sen såg han ljuset. Han kommer kanske göra det med elbilar överlag om ett tag, men det tar en stund för han att förstå...
Men han har ju inte fel i det han säger. Tesla var väldigt dåliga på att bygga bilar i början, och VW är väldigt dåliga på mjukvara och laddnätverk idag.
Det betyder ju dock inte att bilarna är helt värdelösa, bara att de inte ace'ar alla metrics, men det har typ aldrig någon bil gjort sen tidernas begynnelse.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Munro.

Tackar! :D
Bild
macky

Inlägg av macky »

martinot skrev:
Det som brukar skilja mest är finare interiör i högre byggkvalitet, mer avancerade tillval, och högre motoreffekt att välja på hos Audi än VW (och Skoda, Seat).

Har alltid sett Audi som "duktiga" på fina och välbyggda interiörer, samt stolar (men det är ju allt VAG, så handlar ju mer om medveten marknadspositionering och varumärkesdifferentiering, än om kunskap gällande hur man bygger bilar).
I VAG räknar du då in Porsche också? Det är ju inte så att allt är samma. Håller med om att de plattformar som i grunden är VW så är det rätt marginell skillnad mellan audi och VW eller Skoda för den delen, tex MEB eller MQB. Men pratar vi MLB eller MLB evo så är ju det en plattform framtagen av audi, A4 och uppåt. Det är helt egna bilar som har lite att göra med VW. Sen lånas den av VW Touareg och Porsche Macan/Cayenne, Bentley Bentayga och Lambo Urus men i grunden en audiprodukt. Nu verkar det som att den framtida strategin är att de billigare/mindre modellerna baseras på en VW plattform som badgas med VW/Skode eller Audi (MEB ex.) och de dyrare audimodellerna utvecklas tillsammans med Porsche, J1 och kommande PPE. Så nog är det skillnad på audi och VW och audi och audi. Gäller bara att veta vilken produkt som är vad. Porsche-audi eller VW-audi.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Har varit lite sugen på en Taycan, men kan även tänka mig systermodellen e-tron GT.

Tycker generellt att MEB-plattformen är rätt underpresterande. Varken bättre effektivitet hos ID3 vs gamla e-Golf. Laddeffekt lägre och längre laddtider än hos e-tron.

MEB har jag personligen helt tappat förtroende för. Den är för gammal och dålig redan vid lansering. :?

Ser mycket mer fram emot PPE-plattformen!

Skulle jag se bort från SuC, eller om VAG kom med en motsvarighet i eget laddnät (som det ryktas mycket om), så skulle jag gärna köpa en Audi. Har alltid gillar mycket med eras bilar (både interiör och stolar som är nästan lika bra som Volvos stolar som jag sätter som #1).

Men skulle jag välja Audi så är det för PPE, e-tron eller e-tron GT som gäller (inte MEB, som går fetbort).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
wheels

Inlägg av wheels »

Zalman3 skrev:
Munro.

Undrar om chefen, vad han nu heter, kommer att tvinga mjukvaru utvecklarna att titta på videon på måndag
För han var ju inte precis snäll
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.

Undrar om chefen, vad han nu heter, kommer att tvinga mjukvaru utvecklarna att titta på videon på måndag
Volkswagen har tillverkat ID modeller sedan 4 november 2019 och de har fortfarande inte koll på mjukvaran.
Suck.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.

Mjukvara har ju aldrig varit den tyska bilindustrin starkaste sida (de leder mer på mekanik och byggkvalitet, och andra klassiska ingenjörsmässiga aspekter), men av tyskarna så har jag alltid tyckt att VAG haft sämre fungerande infotainment än både Mercedes och BMW (som inte är ledande, men klart snäppet över VAG).
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

macky skrev:
martinot skrev:

I VAG räknar du då in Porsche också? Det är ju inte så att allt är samma. Håller med om att de plattformar som i grunden är VW så är det rätt marginell skillnad mellan audi och VW eller Skoda för den delen, tex MEB eller MQB. Men pratar vi MLB eller MLB evo så är ju det en plattform framtagen av audi, A4 och uppåt. Det är helt egna bilar som har lite att göra med VW. Sen lånas den av VW Touareg och Porsche Macan/Cayenne, Bentley Bentayga och Lambo Urus men i grunden en audiprodukt. Nu verkar det som att den framtida strategin är att de billigare/mindre modellerna baseras på en VW plattform som badgas med VW/Skode eller Audi (MEB ex.) och de dyrare audimodellerna utvecklas tillsammans med Porsche, J1 och kommande PPE. Så nog är det skillnad på audi och VW och audi och audi. Gäller bara att veta vilken produkt som är vad. Porsche-audi eller VW-audi.
Det som spelar roll är väl inte vilket märke som utvecklat den, utan vad den levererar.
Är väl fullt naturligt att sådant som kostar mer att utveckla lanseras på de märken man har bäst möjlighet att ta betalt för. Sedan "trillar det ner" i hierarkin precis som J1 nu gjort från Porsche till Audi.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om PPE nyttjas till just en ny Touareg om några år, när de vittjat plånböckerna hos tillräckligt många Porsche och Audi-kunder.
Kanske t.o.m. en Skoda med tanke på deras utveckling senaste åren. You heard it here first! :lol:

backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.

Volkswagen har tillverkat ID modeller sedan 4 november 2019 och de har fortfarande inte koll på mjukvaran.
Suck.

Jag har en id4 och den fungerar bra såhär långt till mig och min familjs behov.
Vad är det som dom inte har koll på med mjukvaran?

Självklart så kan mjukvaran bli bättre men det förväntar jag mig att den blir också, knappt lanserats så det är lite synd att avfärda den redan.

Det är ingen Tesla men det var inte det jag ville ha heller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Om man inte ägt en Tesla innan så vet man helt enkelt inte vad man missar. Grattis(?) :lol:

backe

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
Om man inte ägt en Tesla innan så vet man helt enkelt inte vad man missar. Grattis(?) :lol:
Jag har kört (Model 3) och den saknar jag inte, men en av de nya X skulle sitta fint men det är mer pengar än jag vill lägga på bil.
Skriv svar