Mickep skrev:i Korea kan man boka snabbladdare 1h i förväg (hos en annan tillverkares nätverk) kanske det kommer på suc så man inte behöver oroa sig för att inte ha en ledig plats när man kommer fram.
Det vore rena rama katastrofen.
Moderator: Redaktion
Mickep skrev:i Korea kan man boka snabbladdare 1h i förväg (hos en annan tillverkares nätverk) kanske det kommer på suc så man inte behöver oroa sig för att inte ha en ledig plats när man kommer fram.
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?mati skrev:Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.MWall skrev:Mickep skrev:Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)
Då tänker de alltså även ta bort den absolut största fördelen med SuC. Tillgängligheten. Vore rena självmordet.
Det måste ju Tesla ändå känna till. Så dumma är de väl inte?
Fredrik j skrev:Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?mati skrev:Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.MWall skrev:Mickep skrev:Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)
Då tänker de alltså även ta bort den absolut största fördelen med SuC. Tillgängligheten. Vore rena självmordet.
Vad är det SuC kompenserar för?
Ja. Mati skrev att det skulle vara helt förödande för Tesla om man släppte in andra på SuC och att det är en stor konkurrensfördel. Därav min fråga.MWall skrev:Fredrik j skrev:Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?mati skrev:Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.MWall skrev:Mickep skrev:Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)
Inte bara. Om jag utgår från min Model S så är den snabbare, rymligare och har mycket längre räckvidd än konkurrenterna. En annan stor fördel för mig är att extrautrustning inte behövs på en Tesla och det sänker i praktiken förmånsvärdet jättemycket jämfört med alternativen. Ska man ha t ex en E-Tron så drar förmånsvärdet snabbt iväg när man börjar kryssa i listorna.
I övrigt så är Teslan en "sämre" bil. Dock är den alltså klart bättre på avgörande kvaliteter. Jag ser fortfarande inte ett enda alternativ till Model S förutom fossilbilar. För vår del. Och så länge jag har fri SuC så är det bara att se glad ut.
Vet inte vad Mati menade med det men för min del så bygger det här med elbil på att det inte är besvärligt. Skulle det bli sämre tillgänglighet på SuC så skulle jag helt enkelt köpa en dieselbil igen. Eller åtminstone komplettera med en dieselbil och ha för långresorna. Och har vi det så behöver inte elbilen vara så stor och ha så lång räckvidd så då kan jag t ex ha en Polestar 2 eller nåt lite billigare till vardags att pendla i. En bil som även rymmer familjen på helgutflykten men som inte behöver rymma full packning och där räckvidden inte heller är särskilt avgörande.Fredrik j skrev:Ja. Mati skrev att det skulle vara helt förödande för Tesla om man släppte in andra på SuC och att det är en stor konkurrensfördel. Därav min fråga.
Men skulle du gå så långt som att säga att du inte skulle köpa en Tesla om dom hade samma laddförutsättningar som andra elbilar?point1 skrev:I söndags funderade jag på om jag skulle ladda lite i Kårböle på deras enda snabbladdare, för att ha lite mer marginal, när jag kom dit stod en ID3 där som inte laddade, laddaren var trasig. Han fick vänta tills reparatören kom, när nu det blev på en söndag. Jag åkte bara vidare till Hudiksvall istället och laddade på Teslas laddare, visst jag fick ändra min rutt från inlandsvägen, en omväg på 2 mil, men ingen direkt tidsförlust enligt google maps som föreslår vägen via Hudik ändå. Det är största anledningen till varför jag inte vill ha en annan elbil än Tesla. Inte så kul att förlita sig på enstaka laddare, dels kan det vara kö, men också om den är ur drift så är man körd.Fredrik j skrev:Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?mati skrev:Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.MWall skrev:Mickep skrev:Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)
Instämmer, har man två bilar i familjen, och elbilen som andra bil då spelar inte nätverket någon roll.Fredrik j skrev:Min poäng är att jag tycker många överdriver betydelsen av Teslas laddnätverk. Visst är det en stor fördel men det finns också en stor kundgrupp som bara ser snabbladdare som ett komplement och primärt laddar hemma.
Jag tror jag skulle klara mig fint med att bara ladda hemma faktiskt.
Nej det är säsongsvariationer på elpriser.yps skrev:Är Teslas höjning enbart i Sverige eller Europa också?
Känns som den hänger ihop med de höga elpriserna som är just nu.
Det jag menar är att tillgången till SuC är ett argument för många att välja en Tesla före en annan elbil av ett annat märke. Att SuC är helt överlägsen alla andra laddnätverk är ingen hemlighet. Den som någon gång har stått och slöladdat vid en ensam 50kW-laddare, kanske till och med stått i kö och väntat, medan det fanns 20 stycken mest lediga SuC-stalls bredvid, vet vad jag pratar om.Fredrik j skrev:Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Man ska akta sig för att dra för stora växlar på sina egna behov. Även om man inte brukar SuC särskilt ofta så är det skönt att känna att möjligheten finns om man vill.Fredrik j skrev:Min poäng är att jag tycker många överdriver betydelsen av Teslas laddnätverk. Visst är det en stor fördel men det finns också en stor kundgrupp som bara ser snabbladdare som ett komplement och primärt laddar hemma.
Jag tror Tesla hade sålt ungefär lika många bilar ändå.
Dieselbilen kommer ju inte vinna det där. Om Tesla ska uppfylla sina mycket aggressiva expantionsplan kan inte dieselbilen fortfarande, om ett par år, vara ett alternativ.mati skrev:Det är en klar fördel för Tesla och en nackdel för alla andra. Jag skulle vilja gå så långt och påstå att på långfärd är fossilbilar den enda verkliga konkurrensen för Tesla. Säg att du ska åka på semester och du får välja mellan en valfri dieselbil, en Tesla och en e-tron eller Polestar 2. Vilken bil skulle du välja?
Det är ju precis det jag tror man gör när man säger att SoC är helt avgörande för Teslas konkurrenskraft.MWall skrev:Man ska akta sig för att dra för stora växlar på sina egna behov. Även om man inte brukar SuC särskilt ofta så är det skönt att känna att möjligheten finns om man vill.Fredrik j skrev:Min poäng är att jag tycker många överdriver betydelsen av Teslas laddnätverk. Visst är det en stor fördel men det finns också en stor kundgrupp som bara ser snabbladdare som ett komplement och primärt laddar hemma.
Jag tror Tesla hade sålt ungefär lika många bilar ändå.
Du kan inte dra alla elbilar över en kam. Många av dessa elbilar som säljs idag är förhållandevis små bilar med moderat räckvidd som troligen oftast används för pendling och kortare turer. Man klarar sig ypperligt med vilken elbil som helst så länge man laddar hemma och inte behöver ta sig på långtur. Men åker du mycket långa sträckor som kräver mycket snabbladdning så kommer du inte köpa en Leaf eller en Zoe. Jag är ganska säker på att de som köper elbil idag i de flesta fallen har en fossilbil kvar som de använder på långfärd. Det finns inte många elbilar som är en fullvärdig ersättare till familjens fossilbil. Det är i princip bara Tesla som klarar detta till nästan 100%. För alla andra elbilar innebär det någon form av mer eller mindre jobbig kompromiss, som de flesta inte är beredda att ingå.Fredrik j skrev:Dieselbilen kommer ju inte vinna det där. Om Tesla ska uppfylla sina mycket aggressiva expantionsplan kan inte dieselbilen fortfarande, om ett par år, vara ett alternativ.
För att Tesla ska nå sina utlovade volymer måste ju tvärt om ganska många inbitna fossilbilsåkare övertalas till att byta.
Tesla kommer ju även behöva konkurrera ut dom flesta andra elbilar. Hänger allt det där på att det finns snabbladdare? Jag tror inte det.
Försäljningen av andra elbilar än Tesla tyder ju inte heller på det. Det är ju bara 25% av sveriges elbilar som kan använda SoC.
Om man ser på försäljningen 2020 ökar ju skillnaden.
20% av alla elbilar sålda i sverige under 2020 kan använda SoC.
80% verkar ju hitta ägare ändå.
Är Tesla mer beroende av eget laddnätverk än andra elbilar?
Hur många procent av Teslas försäljning tror vi beror på SoC-nätverket?
Kommer andelen sålda elbilar under 2021 som kan använda SoC öka tror ni?
Jag har sagt det tidigare, eftersom jag haft både Teslor och icke-Teslor kan jag jämföra för- och nackdelarna. Och det enda jag verkligen saknar från min Tesla-tid är SuC-nätverket. I det stora hela tycker jag att fördelarna jag får med min e-tron väger tyngre än nackdelarna, jämfört med Tesla då. Men just när det kommer till laddning och laddnätverket är det tyvärr så att man måste fortfarande vara elbilsentusiast för att stå ut med nackdelarna. Detta relativeras till större del när man åker söderut. I Tyskland är tillgången till HPC-laddare numera så bra att SuC börjar spela en underordnad roll, även om det naturligtvis fortfarande är mycket smidigare än att hålla på och fippla med en massa kort och appar.Credde skrev:Hade det varit möjligt för andra märken att ladda på Teslas superchargers, är det faktisk inte säkert, att jag själv hade köpt en Tesla. Då kanske jag hade sneglat mer mot en E-Tron. Men nu var det inte caset och även om det inte har blivit många långa resor under det året jag har haft min Model S, så uppskattar jag smidigheten med Tesla Superchargers och det gör, att jag i nuläget inte riktigt tittar på andra märken.
Om inte SoC hade funnits kan jag förstå att det blivit ett avbräck.point1 skrev:Självklart, hade aldrig köpt varken min första Model S som jag köpte 2014 eller min nuvarande Model 3 om inte superchargers hade funnits. Hade garanterat köpt en diesel/bensin/hybrid då.Fredrik j skrev:Men skulle du gå så långt som att säga att du inte skulle köpa en Tesla om dom hade samma laddförutsättningar som andra elbilar?point1 skrev:I söndags funderade jag på om jag skulle ladda lite i Kårböle på deras enda snabbladdare, för att ha lite mer marginal, när jag kom dit stod en ID3 där som inte laddade, laddaren var trasig. Han fick vänta tills reparatören kom, när nu det blev på en söndag. Jag åkte bara vidare till Hudiksvall istället och laddade på Teslas laddare, visst jag fick ändra min rutt från inlandsvägen, en omväg på 2 mil, men ingen direkt tidsförlust enligt google maps som föreslår vägen via Hudik ändå. Det är största anledningen till varför jag inte vill ha en annan elbil än Tesla. Inte så kul att förlita sig på enstaka laddare, dels kan det vara kö, men också om den är ur drift så är man körd.Fredrik j skrev:Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?mati skrev:Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.
Men nu är det ju det frågan handlar om.point1 skrev:Sen antal bilar per laddstation är ett konstigt mått tycker jag, viktigaste för mig som kund är att det finns lediga platser och att det finns en geografisk spridning av laddstationer som passar mina behov.
Jag tror att dom snarare menar att det vore förödande av följande anledning:Fredrik j skrev:Men nu är det ju det frågan handlar om.point1 skrev:Sen antal bilar per laddstation är ett konstigt mått tycker jag, viktigaste för mig som kund är att det finns lediga platser och att det finns en geografisk spridning av laddstationer som passar mina behov.
Om Tesla låter andra kunder än Teslakunder ladda på SoC kommer antalet bilar/laddstation öka.
Det är ju det som får många att påstå att det vore förödande för Teslas konkurrenskraft.
Frågan handlar alltså inte om att Teslas laddstationer skulle försvinna utan att belastningen skulle öka.
Om nu Tesla öppnar upp SuC för t.ex. endast FCA och Honda och för det får pengar att kraftigt öka utbyggnaden av SuperCharger-stationer i Europa och Asien, vore inte detta bra för Tesla?Bjelke skrev:Jag tror att dom snarare menar att det vore förödande av följande anledning:
Om jag vill kunna utnyttja Tesla laddare så måste jag idag köpa en Tesla, finns inget annat sätt liksom.
Skulle dom däremot öppna upp för andra så kan jag ju helt plötsligt köpa vilken bil jag vill (om vi leker med tanken
att det skulle bli helt öppet för alla typ) och då kan jag ju tex köpa en Porsche eller Audi eller vad jag nu vill ha,
och DET gör ju att jag inte är låst till att köpa just Tesla.
Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna gynna Tesla öht förutom rent ekonomiskt på kort sikt... Men det skulle iaf
definitivt inte göra mitt val av Tesla som nästa bil direkt mer positivt utan bara tillföra nackdelar.
Det enda skälet som blir kvar då är om jag gillar Teslas bilar och organisationen mer än alternativen, och i mitt eget fall
ligger iaf Tesla rejält risigt till...