Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
i Korea kan man boka snabbladdare 1h i förväg (hos en annan tillverkares nätverk) kanske det kommer på suc så man inte behöver oroa sig för att inte ha en ledig plats när man kommer fram.

Det vore rena rama katastrofen.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)

Då tänker de alltså även ta bort den absolut största fördelen med SuC. Tillgängligheten. Vore rena självmordet.
Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.
Det måste ju Tesla ändå känna till. Så dumma är de väl inte?
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Vad är det SuC kompenserar för?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)

Då tänker de alltså även ta bort den absolut största fördelen med SuC. Tillgängligheten. Vore rena självmordet.
Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.
Det måste ju Tesla ändå känna till. Så dumma är de väl inte?
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Vad är det SuC kompenserar för?

Inte bara. Om jag utgår från min Model S så är den snabbare, rymligare och har mycket längre räckvidd än konkurrenterna. En annan stor fördel för mig är att extrautrustning inte behövs på en Tesla och det sänker i praktiken förmånsvärdet jättemycket jämfört med alternativen. Ska man ha t ex en E-Tron så drar förmånsvärdet snabbt iväg när man börjar kryssa i listorna.

I övrigt så är Teslan en "sämre" bil. Dock är den alltså klart bättre på avgörande kvaliteter. Jag ser fortfarande inte ett enda alternativ till Model S förutom fossilbilar. För vår del. Och så länge jag har fri SuC så är det bara att se glad ut. 8-)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)

Då tänker de alltså även ta bort den absolut största fördelen med SuC. Tillgängligheten. Vore rena självmordet.
Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.
Det måste ju Tesla ändå känna till. Så dumma är de väl inte?
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Vad är det SuC kompenserar för?

Inte bara. Om jag utgår från min Model S så är den snabbare, rymligare och har mycket längre räckvidd än konkurrenterna. En annan stor fördel för mig är att extrautrustning inte behövs på en Tesla och det sänker i praktiken förmånsvärdet jättemycket jämfört med alternativen. Ska man ha t ex en E-Tron så drar förmånsvärdet snabbt iväg när man börjar kryssa i listorna.

I övrigt så är Teslan en "sämre" bil. Dock är den alltså klart bättre på avgörande kvaliteter. Jag ser fortfarande inte ett enda alternativ till Model S förutom fossilbilar. För vår del. Och så länge jag har fri SuC så är det bara att se glad ut. 8-)
Ja. Mati skrev att det skulle vara helt förödande för Tesla om man släppte in andra på SuC och att det är en stor konkurrensfördel. Därav min fråga.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av holden »

Som förstagångsköpare av elbil vägde jag naturligtvis in detta med Teslas proprietära laddnätverk som en stor konkurrensfördel, uppskrämd av ICE-lobbyns mediastrategier. Fem månader senare har jag ännu aldrig besökt en SUC och har heller inga planer på att göra det.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Ja. Mati skrev att det skulle vara helt förödande för Tesla om man släppte in andra på SuC och att det är en stor konkurrensfördel. Därav min fråga.
Vet inte vad Mati menade med det men för min del så bygger det här med elbil på att det inte är besvärligt. Skulle det bli sämre tillgänglighet på SuC så skulle jag helt enkelt köpa en dieselbil igen. Eller åtminstone komplettera med en dieselbil och ha för långresorna. Och har vi det så behöver inte elbilen vara så stor och ha så lång räckvidd så då kan jag t ex ha en Polestar 2 eller nåt lite billigare till vardags att pendla i. En bil som även rymmer familjen på helgutflykten men som inte behöver rymma full packning och där räckvidden inte heller är särskilt avgörande.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Emg »

Det kanske kommer tillbaka fri laddning på Model S och X. Då får de billigare 3/Y betala för det, samt att S får ännu en fördel utöver faceliftet för att få upp volymerna.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av yps »

Är Teslas höjning enbart i Sverige eller Europa också?
Känns som den hänger ihop med de höga elpriserna som är just nu.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

point1 skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
Det kan vara en förberedelse för att släppa in andra på nätverket. Tror doc att dessa kommer betala mer (eller får prenumerera som på ionity)

Då tänker de alltså även ta bort den absolut största fördelen med SuC. Tillgängligheten. Vore rena självmordet.
Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.
Det måste ju Tesla ändå känna till. Så dumma är de väl inte?
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Vad är det SuC kompenserar för?
I söndags funderade jag på om jag skulle ladda lite i Kårböle på deras enda snabbladdare, för att ha lite mer marginal, när jag kom dit stod en ID3 där som inte laddade, laddaren var trasig. Han fick vänta tills reparatören kom, när nu det blev på en söndag. Jag åkte bara vidare till Hudiksvall istället och laddade på Teslas laddare, visst jag fick ändra min rutt från inlandsvägen, en omväg på 2 mil, men ingen direkt tidsförlust enligt google maps som föreslår vägen via Hudik ändå. Det är största anledningen till varför jag inte vill ha en annan elbil än Tesla. Inte så kul att förlita sig på enstaka laddare, dels kan det vara kö, men också om den är ur drift så är man körd.
Men skulle du gå så långt som att säga att du inte skulle köpa en Tesla om dom hade samma laddförutsättningar som andra elbilar?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

Min poäng är att jag tycker många överdriver betydelsen av Teslas laddnätverk. Visst är det en stor fördel men det finns också en stor kundgrupp som bara ser snabbladdare som ett komplement och primärt laddar hemma.
Jag tror jag skulle klara mig fint med att bara ladda hemma faktiskt.

Jag tror Tesla hade sålt ungefär lika många bilar ändå.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av yps »

Fredrik j skrev:
Min poäng är att jag tycker många överdriver betydelsen av Teslas laddnätverk. Visst är det en stor fördel men det finns också en stor kundgrupp som bara ser snabbladdare som ett komplement och primärt laddar hemma.
Jag tror jag skulle klara mig fint med att bara ladda hemma faktiskt.
Instämmer, har man två bilar i familjen, och elbilen som andra bil då spelar inte nätverket någon roll.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av d3marcus »

yps skrev:
Är Teslas höjning enbart i Sverige eller Europa också?
Känns som den hänger ihop med de höga elpriserna som är just nu.
Nej det är säsongsvariationer på elpriser.

Om vi zoomar ut var 2020 ett år med historiskt låga elpriser i Sverige - då höjde Tesla priset med 20%. Sedan 2019 har priset på SuC gått upp 90% samtidigt som elpriserna gått ner. Det är uppenbart att Tesla legat alldeles för lågt i sin prissättning och nu justerar den, så sker även i Norge. Gissar på 4.50-5:-/kWh om ett år.

Här kan du se spotpriserna och gruppera per år, månad, vecka osv: https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Vad är det SuC kompenserar för?
Det jag menar är att tillgången till SuC är ett argument för många att välja en Tesla före en annan elbil av ett annat märke. Att SuC är helt överlägsen alla andra laddnätverk är ingen hemlighet. Den som någon gång har stått och slöladdat vid en ensam 50kW-laddare, kanske till och med stått i kö och väntat, medan det fanns 20 stycken mest lediga SuC-stalls bredvid, vet vad jag pratar om.
Med en Tesla vet du att du kommer få laddning, du vet att det finns lediga laddare, du vet att det kommer garanterat fungera. Och du kan ta dig nästan överallt i Europa utan att behöva fundera på var du ska ladda. Framförallt i norra Sverige och Norge är SuC det enda som finns. Allt annat är inte praktikabelt.
Det är en klar fördel för Tesla och en nackdel för alla andra. Jag skulle vilja gå så långt och påstå att på långfärd är fossilbilar den enda verkliga konkurrensen för Tesla. Säg att du ska åka på semester och du får välja mellan en valfri dieselbil, en Tesla och en e-tron eller Polestar 2. Vilken bil skulle du välja?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Min poäng är att jag tycker många överdriver betydelsen av Teslas laddnätverk. Visst är det en stor fördel men det finns också en stor kundgrupp som bara ser snabbladdare som ett komplement och primärt laddar hemma.
Jag tror jag skulle klara mig fint med att bara ladda hemma faktiskt.

Jag tror Tesla hade sålt ungefär lika många bilar ändå.
Man ska akta sig för att dra för stora växlar på sina egna behov. Även om man inte brukar SuC särskilt ofta så är det skönt att känna att möjligheten finns om man vill.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Det är en klar fördel för Tesla och en nackdel för alla andra. Jag skulle vilja gå så långt och påstå att på långfärd är fossilbilar den enda verkliga konkurrensen för Tesla. Säg att du ska åka på semester och du får välja mellan en valfri dieselbil, en Tesla och en e-tron eller Polestar 2. Vilken bil skulle du välja?
Dieselbilen kommer ju inte vinna det där. Om Tesla ska uppfylla sina mycket aggressiva expantionsplan kan inte dieselbilen fortfarande, om ett par år, vara ett alternativ.
För att Tesla ska nå sina utlovade volymer måste ju tvärt om ganska många inbitna fossilbilsåkare övertalas till att byta.
Tesla kommer ju även behöva konkurrera ut dom flesta andra elbilar. Hänger allt det där på att det finns snabbladdare? Jag tror inte det.

Försäljningen av andra elbilar än Tesla tyder ju inte heller på det. Det är ju bara 25% av sveriges elbilar som kan använda SoC.

Om man ser på försäljningen 2020 ökar ju skillnaden.
20% av alla elbilar sålda i sverige under 2020 kan använda SoC.
80% verkar ju hitta ägare ändå.
Är Tesla mer beroende av eget laddnätverk än andra elbilar?
Hur många procent av Teslas försäljning tror vi beror på SoC-nätverket?
Kommer andelen sålda elbilar under 2021 som kan använda SoC öka tror ni?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Min poäng är att jag tycker många överdriver betydelsen av Teslas laddnätverk. Visst är det en stor fördel men det finns också en stor kundgrupp som bara ser snabbladdare som ett komplement och primärt laddar hemma.
Jag tror jag skulle klara mig fint med att bara ladda hemma faktiskt.

Jag tror Tesla hade sålt ungefär lika många bilar ändå.
Man ska akta sig för att dra för stora växlar på sina egna behov. Även om man inte brukar SuC särskilt ofta så är det skönt att känna att möjligheten finns om man vill.
Det är ju precis det jag tror man gör när man säger att SoC är helt avgörande för Teslas konkurrenskraft.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Dieselbilen kommer ju inte vinna det där. Om Tesla ska uppfylla sina mycket aggressiva expantionsplan kan inte dieselbilen fortfarande, om ett par år, vara ett alternativ.
För att Tesla ska nå sina utlovade volymer måste ju tvärt om ganska många inbitna fossilbilsåkare övertalas till att byta.
Tesla kommer ju även behöva konkurrera ut dom flesta andra elbilar. Hänger allt det där på att det finns snabbladdare? Jag tror inte det.

Försäljningen av andra elbilar än Tesla tyder ju inte heller på det. Det är ju bara 25% av sveriges elbilar som kan använda SoC.

Om man ser på försäljningen 2020 ökar ju skillnaden.
20% av alla elbilar sålda i sverige under 2020 kan använda SoC.
80% verkar ju hitta ägare ändå.
Är Tesla mer beroende av eget laddnätverk än andra elbilar?
Hur många procent av Teslas försäljning tror vi beror på SoC-nätverket?
Kommer andelen sålda elbilar under 2021 som kan använda SoC öka tror ni?
Du kan inte dra alla elbilar över en kam. Många av dessa elbilar som säljs idag är förhållandevis små bilar med moderat räckvidd som troligen oftast används för pendling och kortare turer. Man klarar sig ypperligt med vilken elbil som helst så länge man laddar hemma och inte behöver ta sig på långtur. Men åker du mycket långa sträckor som kräver mycket snabbladdning så kommer du inte köpa en Leaf eller en Zoe. Jag är ganska säker på att de som köper elbil idag i de flesta fallen har en fossilbil kvar som de använder på långfärd. Det finns inte många elbilar som är en fullvärdig ersättare till familjens fossilbil. Det är i princip bara Tesla som klarar detta till nästan 100%. För alla andra elbilar innebär det någon form av mer eller mindre jobbig kompromiss, som de flesta inte är beredda att ingå.
Min rekommendation för folk som funderar på elbil är enkel. Kan du ladda hemma och vill du inte använda bilen till turer som är längre än bilens räckvidd så fungerar alla elbilar. Annars får du köpa en Tesla, eller så behåller du din diesel.
Och detta beror naturligtvis på att Tesla har tillgång till SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Credde »

Hade det varit möjligt för andra märken att ladda på Teslas superchargers, är det faktisk inte säkert, att jag själv hade köpt en Tesla. Då kanske jag hade sneglat mer mot en E-Tron. Men nu var det inte caset och även om det inte har blivit många långa resor under det året jag har haft min Model S, så uppskattar jag smidigheten med Tesla Superchargers och det gör, att jag i nuläget inte riktigt tittar på andra märken.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mati »

Credde skrev:
Hade det varit möjligt för andra märken att ladda på Teslas superchargers, är det faktisk inte säkert, att jag själv hade köpt en Tesla. Då kanske jag hade sneglat mer mot en E-Tron. Men nu var det inte caset och även om det inte har blivit många långa resor under det året jag har haft min Model S, så uppskattar jag smidigheten med Tesla Superchargers och det gör, att jag i nuläget inte riktigt tittar på andra märken.
Jag har sagt det tidigare, eftersom jag haft både Teslor och icke-Teslor kan jag jämföra för- och nackdelarna. Och det enda jag verkligen saknar från min Tesla-tid är SuC-nätverket. I det stora hela tycker jag att fördelarna jag får med min e-tron väger tyngre än nackdelarna, jämfört med Tesla då. Men just när det kommer till laddning och laddnätverket är det tyvärr så att man måste fortfarande vara elbilsentusiast för att stå ut med nackdelarna. Detta relativeras till större del när man åker söderut. I Tyskland är tillgången till HPC-laddare numera så bra att SuC börjar spela en underordnad roll, även om det naturligtvis fortfarande är mycket smidigare än att hålla på och fippla med en massa kort och appar.
Men just här i Sverige är ju laddinfrastrukturen i det stora hela ganska kass, det är bara SuC som verkligen finns överallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av EnTraktor »

Jag tror att prishöjningen beror på att Tesla vill markera att SuC inte är avsedda för vardagsladdning. Folk ska inte göra sin elbilskalkyl baserat på att dom ska åka till en SuC och ladda var 5:e dag. Det är inte det elbilsägande går ut på och det kommer inte finnas laddare och framförallt el för att folk ska snabbladda sina bilar till vardags. Redan nu, med 2-3% elbilar, är det diskussion i Tyskland att snabbladdarna kommer överbelasta elnätet och om möjligheten att bryta elen till snabbladdare när belastningen i nätet är för hög.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

point1 skrev:
Fredrik j skrev:
point1 skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Ja, det vore helt korkat. För övriga elbilister som mig skulle det såklart vara en fördel att kunna ladda på SuC. Så sett skulle jag naturligtvis inte bli ledsen om Tesla skulle öppna för andra. Men för Teslas egen del så tror jag att det skulle vara förödande eftersom det är en så pass stor konkurrensfördel de har. Tillgång till SuC-nätverket är enda argumentet som skulle få mig att köpa en Tesla igen, och det är ett mycket starkt argument faktiskt. För då skulle man få sin rörelsefrihet tillbaka, samtidigt som räckviddsångesten skulle försvinna igen. Men om man hade kunnat SuC-ladda med vilken elbil som helst så hade jag aldrig ens tänkt tanken. Jag tror inte att jag är helt ensam om detta.
Det måste ju Tesla ändå känna till. Så dumma är de väl inte?
Menar ni alltså att Tesla skulle sälja färre elbilar än dom andra tillverkarna om man hade identiska laddförutsättningar?
Vad är det SuC kompenserar för?
I söndags funderade jag på om jag skulle ladda lite i Kårböle på deras enda snabbladdare, för att ha lite mer marginal, när jag kom dit stod en ID3 där som inte laddade, laddaren var trasig. Han fick vänta tills reparatören kom, när nu det blev på en söndag. Jag åkte bara vidare till Hudiksvall istället och laddade på Teslas laddare, visst jag fick ändra min rutt från inlandsvägen, en omväg på 2 mil, men ingen direkt tidsförlust enligt google maps som föreslår vägen via Hudik ändå. Det är största anledningen till varför jag inte vill ha en annan elbil än Tesla. Inte så kul att förlita sig på enstaka laddare, dels kan det vara kö, men också om den är ur drift så är man körd.
Men skulle du gå så långt som att säga att du inte skulle köpa en Tesla om dom hade samma laddförutsättningar som andra elbilar?
Självklart, hade aldrig köpt varken min första Model S som jag köpte 2014 eller min nuvarande Model 3 om inte superchargers hade funnits. Hade garanterat köpt en diesel/bensin/hybrid då.
Om inte SoC hade funnits kan jag förstå att det blivit ett avbräck.
Men frågan var ju om du inte köpt en Tesla ändå även om alla elbilar hade haft samma laddförutsättningar?

Lite överraskande måste jag säga. Hur mycket sämre behöver SoC-nätverket bli innan du byter in din Model3 mot en ny dieselbil?
Om man tänker sig antal bilar/laddstation.
Dubbelt så många? Tre gånger? Var tror du gränsen går?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Fredrik j »

point1 skrev:
Sen antal bilar per laddstation är ett konstigt mått tycker jag, viktigaste för mig som kund är att det finns lediga platser och att det finns en geografisk spridning av laddstationer som passar mina behov.
Men nu är det ju det frågan handlar om.
Om Tesla låter andra kunder än Teslakunder ladda på SoC kommer antalet bilar/laddstation öka.
Det är ju det som får många att påstå att det vore förödande för Teslas konkurrenskraft.
Frågan handlar alltså inte om att Teslas laddstationer skulle försvinna utan att belastningen skulle öka.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
point1 skrev:
Sen antal bilar per laddstation är ett konstigt mått tycker jag, viktigaste för mig som kund är att det finns lediga platser och att det finns en geografisk spridning av laddstationer som passar mina behov.
Men nu är det ju det frågan handlar om.
Om Tesla låter andra kunder än Teslakunder ladda på SoC kommer antalet bilar/laddstation öka.
Det är ju det som får många att påstå att det vore förödande för Teslas konkurrenskraft.
Frågan handlar alltså inte om att Teslas laddstationer skulle försvinna utan att belastningen skulle öka.
Jag tror att dom snarare menar att det vore förödande av följande anledning:
Om jag vill kunna utnyttja Tesla laddare så måste jag idag köpa en Tesla, finns inget annat sätt liksom.
Skulle dom däremot öppna upp för andra så kan jag ju helt plötsligt köpa vilken bil jag vill (om vi leker med tanken
att det skulle bli helt öppet för alla typ) och då kan jag ju tex köpa en Porsche eller Audi eller vad jag nu vill ha,
och DET gör ju att jag inte är låst till att köpa just Tesla.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna gynna Tesla öht förutom rent ekonomiskt på kort sikt... Men det skulle iaf
definitivt inte göra mitt val av Tesla som nästa bil direkt mer positivt utan bara tillföra nackdelar.

Det enda skälet som blir kvar då är om jag gillar Teslas bilar och organisationen mer än alternativen, och i mitt eget fall
ligger iaf Tesla rejält risigt till...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av mikebike »

Det intressanta är ju om OKQ8 bygger ett väl täckande laddnätverk med vettiga priser. Då "behöver" man inte köpa en Tesla. Då kan man köpa en elbil med rails, fönsterkarmar, avbländning, torkarautomatik, skyltavläsning mm. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Jag tror att dom snarare menar att det vore förödande av följande anledning:
Om jag vill kunna utnyttja Tesla laddare så måste jag idag köpa en Tesla, finns inget annat sätt liksom.
Skulle dom däremot öppna upp för andra så kan jag ju helt plötsligt köpa vilken bil jag vill (om vi leker med tanken
att det skulle bli helt öppet för alla typ) och då kan jag ju tex köpa en Porsche eller Audi eller vad jag nu vill ha,
och DET gör ju att jag inte är låst till att köpa just Tesla.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna gynna Tesla öht förutom rent ekonomiskt på kort sikt... Men det skulle iaf
definitivt inte göra mitt val av Tesla som nästa bil direkt mer positivt utan bara tillföra nackdelar.

Det enda skälet som blir kvar då är om jag gillar Teslas bilar och organisationen mer än alternativen, och i mitt eget fall
ligger iaf Tesla rejält risigt till...
Om nu Tesla öppnar upp SuC för t.ex. endast FCA och Honda och för det får pengar att kraftigt öka utbyggnaden av SuperCharger-stationer i Europa och Asien, vore inte detta bra för Tesla?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar