Sida 19 av 38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 07 okt 2020 08:25
av bylund
mati skrev:
bylund skrev:
I så fall blir ju den som får dessa extra 10 000 kr mer motiverad att sälja elbilar, så stödet kanske fortfarande fungerar då, om t ex handlaren tjänar lite mer.

Den som betalar ut stödet är rimligen mest intresserad av att försäljningen styrs mot elbilar. Exakt i vilken ficka det hamnar torde vara sekundärt.
Fast nu tror jag att du gör en tankevurpa. Idén med stödet är ju att elbilar ska bli mer överkomliga så att vanliga dödliga har bättre möjligheter att välja elbil istället för fossilbil. Det kommer knappast säljas fler elbilar när det i slutändan enbart är tillverkaren (eller till viss del återförsäljarna) som tjänar på den ökade bonusen.
Varför inte? Det gnälls ju en del på att fossilhandlarna inte vill sälja elbilar. Men ökad motivation hos säljare ökar nog försäljningen också. Annars skulle man ju inte ha bonus för säljare t ex.

Jag säger inte att det bättre, bara att det inte behöver vara bortkastat även om det inte hamnar i slitkundens ficka.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 07 okt 2020 10:54
av martinot
bylund skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
I så fall blir ju den som får dessa extra 10 000 kr mer motiverad att sälja elbilar, så stödet kanske fortfarande fungerar då, om t ex handlaren tjänar lite mer.

Den som betalar ut stödet är rimligen mest intresserad av att försäljningen styrs mot elbilar. Exakt i vilken ficka det hamnar torde vara sekundärt.
Fast nu tror jag att du gör en tankevurpa. Idén med stödet är ju att elbilar ska bli mer överkomliga så att vanliga dödliga har bättre möjligheter att välja elbil istället för fossilbil. Det kommer knappast säljas fler elbilar när det i slutändan enbart är tillverkaren (eller till viss del återförsäljarna) som tjänar på den ökade bonusen.
Varför inte? Det gnälls ju en del på att fossilhandlarna inte vill sälja elbilar. Men ökad motivation hos säljare ökar nog försäljningen också. Annars skulle man ju inte ha bonus för säljare t ex.

Jag säger inte att det bättre, bara att det inte behöver vara bortkastat även om det inte hamnar i slitkundens ficka.
Håller med att det är bra, oavsett om dessa incitament uppmuntrar tillverkaren av elbilar, ÅF, leasingföretag eller slutkunden. Kommer att uppmuntra till elbilar oavsett (även om på olika plan/led).

Sedan brukar sådana här saker, iaf. långsiktigt, att jämna ut sig på marknaden oavsett vad som sker kortsiktigt. ÅF börjar slåss om elbilskunder med diverse kampanjer och rabatter (bättre marginaler ger mer utrymme för det), och elbilar och elbilskunder gynnas i slutändan oavsett. Konkurrensen på marknaden brukar lösa sådant av sig självt på lite sikt.

Så jag är precis som du inte oroad av att detta inte kommer till nytta för elbilsförsäljningen.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 09 okt 2020 13:30
av Zalman3
En sammanfattning om vad som gäller.

Vad kostar företagsbilen – egentligen?
För att kunna jämföra bilmodeller, användande och avtal krävs att man tittar på hela kostnaden för bilinnehavet. I och med de förändringar med som sker med start vid årsskiftet krävs en ny genomgång av kalkylen. För den som inte ser över sin tjänstebilsflotta i tid kan det bli onödigt dyrt.

Att utgå från den totala innehavskostnaden, även kallat Total Cost of Ownership (TCO) är ett sätt att förutse kostnader på ett träffsäkert sätt. En TCO-kalkyl innefattar både fasta och rörliga kostnader som bland annat finanskostnaden, värdeminskning, skatter, försäkring, service och reparationer. Det innebär att man räknar på mer än bara leasingavgift.

En TCO-kalkyl underlättar när du ska jämföra bilar vid budgetering, upphandling och förhandling med förarna. Kalkylen kan påverka t.ex. vilka bilval som är möjliga för förarna och hur policyn ser ut.

Förändringar under våren 2021 påverkar TCO
Den största kostnaden för en företagsbil är värdeminskningen och TCO påverkas därför också i hög grad av vad företaget får ut för bilen vid avyttring. Under våren sker många förändringar som kommer påverka TCO. Därför blir det ännu viktigare att se över vad som går att påverka med befintlig fordonsflotta (exempelvis slitage och service som i förlängningen påverkar värdet vid avyttring).

Här ser du de kommande förändringarna i lagstiftningen kring bilförmåner och bilinnehav:

1 januari
Slopande av nedsättning av förmånsvärde pga el och laddbil 40% eller 10000 kr avdraget upphör. Gäller samtliga bilar dvs även bilar som rullar idag. Konsekvensen för detta är att förmånsvärdet på dessa bilar öka med 10000 kr från 1/1
1 april
Proposition (Budget) Förändring av bonusmalus Detta innebär att bilar som registreras efter 1 april erhåller den nya bonusen eller ny vägtrafikskatt.
Förslag för ett återbetalningssystem för bonusbilar som exporteras. Obs att detta endast är ett förslag idag som ej har beslutats än.
1 juli
Nya beräkningsgrunder för bilförmånsvärde för bilar som registreras efter detta datum. Bilar innan har dagens beräkningmetod

https://www.tjanstebilsfakta.se/

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 09 okt 2020 15:11
av Tomas L
fnystrom skrev:
Capde skrev:
pejvic skrev:
Visst är det så att 60.000 motsvarar en rabatt på 75.000:- nu på nypriset inkl moms?

60.000 dras på leasingkostnaden exkl moms, (iallafall hos DnB). Så man skall alltid kolla hur ens leasingbolag tänker. För mig var Dnb självklarhet just pga detta.
Vänta nu...du säger att DnB drar av 75000kr på priset?
Miljöbonusen är ju 60000kr

Den som köper privat tex får ju exakt 60000kr tillbaks efter 6 månader.
Tror knappast att det kan bli 75000kr på ngt sätt någonstans
Effekterna av bonusen skiljer sig mellan privatköp och företagsleasing.

Företag har leasingavtal och de baseras på priser utan moms. Bonusen innehåller inte heller någon moms. Det innebär att bonusen blir en avbetalning på bilens pris utan moms och att företaget får en bonus som är 75000 kr ink moms.
Delvis korrekt, miljöbonusen är momsfri men samtidigt råder ett avdragsförbud på moms vid köp av företagsbilar. Så om man köper en bil på ett företag så får man inte dra av momsen. Om du hyr en företagsbil, d v s det de flesta kalla "leasing", så får du dra av halva momsen på hyran. Men det får inte vara ett köp, d v s det får inte finnas någon klausul som tvingar en lösen vid leasingperiodens slut. Däremot så kan man begära att få en lösenoffert efter leasingens utgång och då köpa ut bilen. Men man får då inte dra moms på lösensummen då det ju är ett köp. Ett normalt restvärde är runt 50% så i de allra flesta fall så har man bara möjlighet att dra av halv moms moms för cirka halva kostnaden.

Leasingbolaget skulle kunna använda miljöbonusen för att direkt amortera bort 60k på restvärdet efter månad 6, vilket skulle innebära att man får en lägre amortering och ränta fr o m månad 7, men de behåller istället miljöbonusen och drar av 2000 kr på fakturan varje månad mellan månad 7-36. Man får alltså betala ränta på hela beloppet under hela perioden, annuiteten räknas inte om p g a miljöbonusen fallit ut.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:02
av Zalman3
Förmånsvärden 2021.
förmånsvärde=.jpg

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:14
av Gargamel
Zalman3 skrev:
Förmånsvärden 2021.
förmånsvärde=.jpg
Jag antar listan inte är komplett, då jag inte set EQC:n där.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:25
av mans71
Zalman3 skrev:
Förmånsvärden 2021.
förmånsvärde=.jpg
Var kommer listan ifrån? Stämmer den verkligen?

Tesla 3 +49% dyrare
Audi A6 sotlok +25% dyrare

Varför är det inte krigsrubriker i dagspressen?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:28
av jos32
Precis vad är det för lista?

Finns inget på skatteverket hemsida än..

Verkar vara en hittepålista..

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:30
av Zalman3
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Förmånsvärden 2021.
förmånsvärde=.jpg
Var kommer listan ifrån? Stämmer den verkligen?

Tesla 3 +49% dyrare
Audi A6 sotlok +25% dyrare

Varför är det inte krigsrubriker i dagspressen?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngar-2021/

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:43
av mati
jos32 skrev:
Precis vad är det för lista?

Finns inget på skatteverket hemsida än..

Verkar vara en hittepålista..
Utan att granska alla siffror så är det ganska rimligt att det blir så. Fossilbilar blir rakt av 25% dyrare. Elbilar och laddhybrider blir först av med sin nedsättning på 40% (10 000kr) för att sedan få samma 25%-höjning som fossilbilarna. Helt uppenbart att en billig elbil som e-Niro drabbas hårdast. Siffrorna är nog tyvärr allt annat än hittepå utan tvärtom helt realistiska.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:43
av fimpen
Zalman3 skrev:
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Förmånsvärden 2021.
förmånsvärde=.jpg
Var kommer listan ifrån? Stämmer den verkligen?

Tesla 3 +49% dyrare
Audi A6 sotlok +25% dyrare

Varför är det inte krigsrubriker i dagspressen?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngar-2021/
Stämmer detta innebär en rejäl "vinst" för de med leasingbilar från före -20 eller tidigare... "andrahandsmarknaden" för icke momssmittade bilar, d.v.s. överlåtelse av leasingavtal, torde bli het för den som är beredd att släppa sin efter årsskiftet.

/Fimpen

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:45
av fth
Om denna lista stämmer så har ju Bensinupproret 2.0 lyckats dupera våra politiker fullständigt.

Detta kommer ju att helt rasera marknaden för elbilar som förmånsbilar, man undrar hur dom resonerar?

Kan verkligen MP tycka det är en bra idé att elbilsförsäljningen saboteras till förmån för bensin och diesel?

/fth

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:46
av mans71
Zalman3 skrev:
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Förmånsvärden 2021.
förmånsvärde=.jpg
Var kommer listan ifrån? Stämmer den verkligen?

Tesla 3 +49% dyrare
Audi A6 sotlok +25% dyrare

Varför är det inte krigsrubriker i dagspressen?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngar-2021/
Har inte abonnemang tyvärr. Framgår det i artikeln om källan till kolumnen förmånsvärde 2021 är Skatteverket?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 11:51
av Tomas L
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
Förmånsvärden 2021.
förmånsvärde=.jpg
Var kommer listan ifrån? Stämmer den verkligen?

Tesla 3 +49% dyrare
Audi A6 sotlok +25% dyrare

Varför är det inte krigsrubriker i dagspressen?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngar-2021/
Har inte abonnemang tyvärr. Framgår det i artikeln om källan till kolumnen förmånsvärde 2021 är Skatteverket?
Gissar att dessa siffror gäller förmånsvärden efter 1/7 2021: d v s efter att nedsättningen av förmånsvärdet försvunnit (1/1 2021, upp till 10.000 kr/år) och att förmånsvärdet dessutom höjts med "cirka 25%" för "alla bilar" efter den 1/7 2021?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 12:53
av lano
Precis, M3 LR har idag 4285 kr per månad och efter 1/7-21 ca 6400 kr per månad om det blir 25% höjning. Det blir 49% ökning.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 13:48
av BEV[e-Rage]
lano skrev:
Precis, M3 LR har idag 4285 kr per månad och efter 1/7-21 ca 6400 kr per månad om det blir 25% höjning. Det blir 49% ökning.
Jo, förmånsvärdet (utan tillval) ökar med ca 20% (till 5119:-/mån för tillverkningsår 2020) för alla M3 LR nu vid årsskiftet när förmånsvärdet ökar med 10-tusen/år för alla elbilar, laddhybrider och gasbilar.
För nya M3 LR registrerade efter den 1/7 2021 ökar förmånsvärdet med ytterligare 25% till 6395:-/mån om nu det förmånsgrundande priset blir samma för tillverkningsår 2021 som för 2020.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 16:53
av Dannte0
Gäller höjning även om man har förmåns bil redan nu tex om man har en 2020 år MS LR ? eller är det bara får dom som reg från 1/1 Jan 2021?

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 16:56
av mati
Dannte0 skrev:
Gäller höjning även om man har förmåns bil redan nu tex om man har en 2020 år MS LR ? eller är det bara får dom som reg från 1/1 Jan 2021?
Den 25%-iga höjningen från 1/7 gäller tack och lov bara nya bilar. Men bortfallet av nedsättningen drabbar alla, även befintliga. Från och med 1 januari blir alltså alla förmånselbilar 10.000kr dyrare per år.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 16:59
av Dannte0
Tack lite lättnad då eftersom jag får min MS LR i Feb/April beroende om dom har benat ut om det finns miljö bonuspå 60k 2021Q1 eller om den kommer 2021Q2

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 20:05
av Bjelke
Det här ser bara tragiskt ut, och jag antar att vi (Sverige) skämmer ut oss rejält internationellt :(

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 21:17
av mati
Bjelke skrev:
Det här ser bara tragiskt ut, och jag antar att vi (Sverige) skämmer ut oss rejält internationellt :(
Danmark gjorde ju nåt liknande för ett antal år sedan, då med samma idiotiska argumentation som vi nu hör i Sverige, dvs allt detta görs för att gynna elbilar. Det gynnade inte elbilarna hos dem, och det kommer det inte göra här heller. Tragiskt är ordet.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 21:37
av fth
mati skrev:
Bjelke skrev:
Det här ser bara tragiskt ut, och jag antar att vi (Sverige) skämmer ut oss rejält internationellt :(
Danmark gjorde ju nåt liknande för ett antal år sedan, då med samma idiotiska argumentation som vi nu hör i Sverige, dvs allt detta görs för att gynna elbilar. Det gynnade inte elbilarna hos dem, och det kommer det inte göra här heller. Tragiskt är ordet.
I Danmark syntes det förut tydligt när incitamenten togs bort, i princip alla S hade noskon och X fanns i princip inte. Jag vet inte hur 3 har sålt där, men S/X dödade man iaf marknaden för över en natt.

/fth

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 22:08
av binsell-gerdin
Jag diskuterar saken på Twitter med centerns normalt mycket vettiga klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin. Delta gärna i debatten. Han har stort inflytande över de förslag som når riksdagen.


Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 23:31
av Julleruff
binsell-gerdin skrev:
Jag diskuterar saken på Twitter med centerns normalt mycket vettiga klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin. Delta gärna i debatten. Han har stort inflytande över de förslag som når riksdagen.

Han är tyvärr helt lost och rabblar bara inövade floskler som svar. Undviker svara på det som är inte passar in i det dom är tillsagda att svara. Helt omöjlig att föra en vuxen dialog med....

Bortkastad tid....

Partipiskan har vin’it....

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 12 okt 2020 23:48
av LarsL
Jag tycker det är rätt att ta bort de stora förmånerna för personalbilar eller förmånsbilar om det kompenserats med en ökad bonus. Det är ju betydligt mer rättvist om alla kan få ta del av bidragen och inte bara de utvalda med arbetsgivare som erbjuder bil. Bonusen borde ju vara 150-200 000kr om den ska vara på samma nivå som personalbilsbonusen. Nu kanske man inte vill så så långt? Men Centern borde ju åtminstone vilja komma upp till sitt förslag om 100 000kr i bonus.