Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
De är inte förvånade, det här är exakt enligt plan, de vill inte sälja fler bilar än så här. ”Ta en avgasbil medan du väntar”.
Ligger väll något i kommentaren här. deras satsning på eNiro och Kona EV är för att förstärka märket inom elbilar även om de går med förlust på bilarna. Om så är fallet så är det kanske förståeligt om de begränsar produktionen om de inte tror att ökad produktion kommer kapa kostnaderna tillräckligt.LarsL skrev:De är inte förvånade, det här är exakt enligt plan, de vill inte sälja fler bilar än så här. ”Ta en avgasbil medan du väntar”.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elsuven/
Tror inte att de säljer elbilar med förlust.vigge50 skrev:Ligger väll något i kommentaren här. deras satsning på eNiro och Kona EV är för att förstärka märket inom elbilar även om de går med förlust på bilarna. Om så är fallet så är det kanske förståeligt om de begränsar produktionen om de inte tror att ökad produktion kommer kapa kostnaderna tillräckligt.LarsL skrev:De är inte förvånade, det här är exakt enligt plan, de vill inte sälja fler bilar än så här. ”Ta en avgasbil medan du väntar”.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elsuven/
En bensin driven Hyundai Tucson kostar från 199 000kr och en Kona kostar från 359 900kr
Tar man bort allt relaterat till bensindriven bil blir det minst 100 000kr . Ett batteri med laddare och drivlinan kan inte kosta mer än 250 000kr
Mm, såkallad greenwashing. De lyckas säkert övertala en del att åtminstone ta en hybrid istället.LarsL skrev:De är inte förvånade, det här är exakt enligt plan, de vill inte sälja fler bilar än så här. ”Ta en avgasbil medan du väntar”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gäller det här redan beställda bilar också?
Kia trummar ju på att Sverige är en (av 5?) prioriterad marknad. Kan vi prioriteras i den 12-månaderskön?
Kia trummar ju på att Sverige är en (av 5?) prioriterad marknad. Kan vi prioriteras i den 12-månaderskön?
En bra fråga. Jag har ett kontrakt på en e-Niro med drag som skrevs den 27/12 2018. Den kan naturligtvis inte levereras förrän det (kanske) blir tillåtet med drag på den. Men hur blir det nu? Gäller priset som står på kontraktet eller vill de ha mer betalt eftersom den bil jag skrev kontrakt på inte existerade då?krivik skrev:Gäller det här redan beställda bilar också?
Jag sitter still i båten och avvaktar. Ska bli intressant att höra den dag då det eventuellt finns en bil till mig...

Har ni skrivit kontrakt på ett pris till dessa förutsättningar så gäller kontraktet till det pris och de förutsättningar som ni skrivit under på. Har Kia någon friskrivningsklausul eller någon annan utväg, i kontraktet, så gäller den också på samma sätt. Du får läsa dig till vad som står. Men generellt så om de vill ändra priset så är du inte bunden av kontraktet längre, eftersom det är en ändring. Du kan däremot kräva att de ska uppfylla sina åtaganden enligt kontraktet och priset är en del av dessa.Jerker skrev:En bra fråga. Jag har ett kontrakt på en e-Niro med drag som skrevs den 27/12 2018. Den kan naturligtvis inte levereras förrän det (kanske) blir tillåtet med drag på den. Men hur blir det nu? Gäller priset som står på kontraktet eller vill de ha mer betalt eftersom den bil jag skrev kontrakt på inte existerade då?krivik skrev:Gäller det här redan beställda bilar också?
Jag sitter still i båten och avvaktar. Ska bli intressant att höra den dag då det eventuellt finns en bil till mig...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
I kontraktet står också att bilen ska levereras i mars i år, men det visste vi båda att det inte skulle vara möjligt...juristen skrev:Har ni skrivit kontrakt på ett pris till dessa förutsättningar så gäller kontraktet till det pris och de förutsättningar som ni skrivit under på. Har Kia någon friskrivningsklausul eller någon annan utväg, i kontraktet, så gäller den också på samma sätt. Du får läsa dig till vad som står. Men generellt så om de vill ändra priset så är du inte bunden av kontraktet längre, eftersom det är en ändring. Du kan däremot kräva att de ska uppfylla sina åtaganden enligt kontraktet och priset är en del av dessa.Jerker skrev:En bra fråga. Jag har ett kontrakt på en e-Niro med drag som skrevs den 27/12 2018. Den kan naturligtvis inte levereras förrän det (kanske) blir tillåtet med drag på den. Men hur blir det nu? Gäller priset som står på kontraktet eller vill de ha mer betalt eftersom den bil jag skrev kontrakt på inte existerade då?krivik skrev:Gäller det här redan beställda bilar också?
Om det dröjer för länge med bilen vill jag kanske ha en annan bil istället med krok som kan hinna komma ut på marknaden.
Kommer nya 64kWh Soul ha kula?
Den kommer visst i maj-juni.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Låter lite osannolikt att den ska börja levereras i vår då den har samma batteri som e-Niron och borde alltså drabbas av batteribristen, den också.Zalman3 skrev:Kommer nya 64kWh Soul ha kula?
Om Kia inte kan leverera till den tid som angetts så bryter de mot kontraktet och du kan kräva rättelse eller att kontraktet upphör, eftersom kontraktsbrottet är till nackdel för dig. Kia kan dock inte kräva högre pris av dig.Jerker skrev:I kontraktet står också att bilen ska levereras i mars i år, men det visste vi båda att det inte skulle vara möjligt...
Om det dröjer för länge med bilen vill jag kanske ha en annan bil istället med krok som kan hinna komma ut på marknaden.
Det får du fråga i Soul-tråden!Zalman3 skrev:Kommer nya 64kWh Soul ha kula?

Skulle inte tro det. De verkar vara totalt obildbara på konstruktionsledningen i Sydkorea. Annars hade de satt dragkrok på e-Niro direkt eftersom efterfrågan på drag till Niro laddhybrid blev enorm så fort som bilen lanserades här och de kompletterade med det senare. Nu är de i samma process med e-Niro.Zalman3 skrev:Kommer nya 64kWh Soul ha kula?
Tyvärr kommer de att visa upp samma frågande nuna även denna gång, är mitt stalltips.
Grejen är väl att de har tillräcklig efterfrågan på e-Niro, de säljer alla de kan producera oavsett.Jerker skrev:Skulle inte tro det. De verkar vara totalt obildbara på konstruktionsledningen i Sydkorea. Annars hade de satt dragkrok på e-Niro direkt eftersom efterfrågan på drag till Niro laddhybrid blev enorm så fort som bilen lanserades här och de kompletterade med det senare. Nu är de i samma process med e-Niro.Zalman3 skrev:Kommer nya 64kWh Soul ha kula?
Tyvärr kommer de att visa upp samma frågande nuna även denna gång, är mitt stalltips.
Hybriden kan de däremot säkert tillverka i betydligt större volym, och därför är det viktigare att möta önskemål där.
Något nytt ang den här 12-månaders-historien? Att de ska vara 12 månaders leveranstid om man beställer ny nu.
Jag ringde säljaren i måndags och han kollade upp min beställning och i den står fortfarande på samma leveransvecka, dvs 36. Den hade alltså inte förskjutits något. Han hade inte hört något om det här 12-månadersryktet (enligt vad han sa iaf).
Han sa dessutom att han inte fått några fler uppgifter angående dragkrok. Annat än att de fortfarande ska hålla på och testa det.
Jag ringde säljaren i måndags och han kollade upp min beställning och i den står fortfarande på samma leveransvecka, dvs 36. Den hade alltså inte förskjutits något. Han hade inte hört något om det här 12-månadersryktet (enligt vad han sa iaf).
Han sa dessutom att han inte fått några fler uppgifter angående dragkrok. Annat än att de fortfarande ska hålla på och testa det.
När lade du din beställning? Det är ju på beställningar som görs idag som det ska uppges 12 månaders leveranstid.krivik skrev:Något nytt ang den här 12-månaders-historien? Att de ska vara 12 månaders leveranstid om man beställer ny nu.
Det var nog 3 veckor sen jag las in i kön.Jerker skrev:När lade du din beställning? Det är ju på beställningar som görs idag som det ska uppges 12 månaders leveranstid.
Det stod någonstans på det där ryktet att det även kunde påverka redan lagda beställningar och därför undrade jag ifall någon hört något om det.
Men som sagt, åtminstone i måndags hade det inte hänt något med min beställning.
Stor uppdatering av hybrid-versionerna av Niro. Bland annat så får de uppdaterat infotainment-system med en app! Det ska presenteras på Geneve-mässan nästa vecka.
Hoppas det här kommer till e-Niro också.
https://insideevs.com/kia-refreshed-niro-phev-e-niro/
Hoppas det här kommer till e-Niro också.
https://insideevs.com/kia-refreshed-niro-phev-e-niro/
Kollade lite på live-sändningen från Geneve-salongen där de presenterade e-Soul och de uppdaterade Niro-hybrierna.
Bla får hybriderna helt uppdaterat infotainment-system med telematik-system, dvs uppkoppling med app.
På frågan om det här även kommer till e-Niro svarade Kia-representanten att det kommer senare under e-Niros livscykel. Reportern frågade inga uppföljningsfrågor om när det kan tänkas bli, men mao kan vi inte förvänta oss det på e-Niro än. Hybriderna får de här uppdateringarna Q2.
Känns riktigt dåligt att hybriderna får den senaste tekniken medan den riktiga elbilen inte får det.
Bla får hybriderna helt uppdaterat infotainment-system med telematik-system, dvs uppkoppling med app.
På frågan om det här även kommer till e-Niro svarade Kia-representanten att det kommer senare under e-Niros livscykel. Reportern frågade inga uppföljningsfrågor om när det kan tänkas bli, men mao kan vi inte förvänta oss det på e-Niro än. Hybriderna får de här uppdateringarna Q2.
Känns riktigt dåligt att hybriderna får den senaste tekniken medan den riktiga elbilen inte får det.
Dom vill/kan inte sälja fler eniro än dom gör, det är ju redan över ett års väntetid.krivik skrev:Kollade lite på live-sändningen från Geneve-salongen där de presenterade e-Soul och de uppdaterade Niro-hybrierna.
Det dom vill är att sälja fler avgasbilar/hybrider, så då gör dom vad dom kan för att öka efterfrågan på dom.
Nej, det är sant. De behöver inte anstränga sig för att sälja de e-Niro de producerar. De kanske satsar krutet där de behöver konkurrera för att sälja.taliz skrev:Dom vill/kan inte sälja fler eniro än dom gör, det är ju redan över ett års väntetid.
Det dom vill är att sälja fler avgasbilar/hybrider, så då gör dom vad dom kan för att öka efterfrågan på dom.
Fortfarande rätt kass att inte uppdatera hela linjen. De uppdaterade ju hybriderna utseendemässigt för att de ska lira ihop med e-Niron som är senaste medlemmen i Niro-familjen. Att då inte göra detsamma med appen så att alla är enhetliga är riktigt uselt.
Det verkar som att prishöjningar har skett på e-Niro. Nu är det från 444 900kr, tidigare 429 900kr. En höjning med 15000kr på basbil.
Tillgång och efterfrågan...
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
LRF ville ju ha 6% i rabatt.Headline skrev:Det verkar som att prishöjningar har skett på e-Niro. Nu är det från 444 900kr, tidigare 429 900kr. En höjning med 15000kr på basbil.
Det går utmärkt säger KIA.
Men först måste vi höja priset!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
juristen skrev:De får passa på att kräma ut det de kan medan de kan. Om ca 6 månader kommer Tesla model 3 SR och då lär det bli svårare att sälja e-Niro till dagens priser. Tesla lär dessutom inte ha några större leveranstider, till skillnad från Kia.
Ja, känns som vansinne att köpa en E-Niro nu, om man inte absolut vill ha en SUV, eller ogillar Tesla.