Sida 19 av 41
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 18 maj 2016 10:54
av Bjelke
Jan-Sture Larsson skrev:Malung är vettigt alternativ för alla som kommer söderifrån och skall till Sälen eller Idre. Ska dessa resenärer vidare till Åre - Östersund blir Sveg ett bra alternativ.
Malung ser ut att vara ett bra alternativ även om man åker öster/västerut i det området och även kanske västkusten/norrlandskusten (lite väl långt till Moraladdaren och trist att åka över Västerås istället osv)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 18 maj 2016 11:03
av lator
Nu finns ju redan mora iofs... De 7 milen mellan Malung och Mora känns ganska korta jämfört med Norrlands inland.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 18 maj 2016 11:43
av h37
Malung har ju en Chademo som även är gratis än så länge.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 18 maj 2016 15:25
av mickeisol
Ja nu verkar skellefte kraft vakna också.
vet inte hur prisbilden blir, men under sommaren ska det väl bli bättre med laddmöjlighet.
http://norran.se/nyheter/har-kommer-ske ... ram-586343
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 18 maj 2016 16:04
av Gustafsson
Kanon, hoppas det blir en del snabb DC- laddning och inte bara typ 2. För min del acceptabelt med CHAdeMO men inte långsammare om man reser...
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 18 maj 2016 16:25
av tehjimos
Haglund skrev:apkungen skrev:Jag fortsätter diskussionen haha!
Finns ju Chademo för de cirka 10 mil man kan tänkas behöva, vilket tar 30min a 60kr att ladda, cirka 15min längre än med SuC beroende på SoC. Då är det bättre med Norrlands inland och upp mellan Norge och Sverige så att de verkligen täcker hela landet. Jag tror att det skulle vara riktigt bra marknadsföring att säga att man med SuC kan åka över hela Sverige om inte annat.
Skulle vara intressant att se hur många Teslor som passerar Borås/Ulricehamn kontra Luleå/Kiruna. Gissar att underlaget är betydligt större i västra Sverige än i norra Norrland.
Bristen på snabbladdare i norra Sverige är ju delvis skälet till att inte många passerar däruppe... Tycker dom ska fixa en SuC utanför göteborg, men först täcka hela norrland.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 19 maj 2016 07:16
av Bjelke
h37 skrev:Malung har ju en Chademo som även är gratis än så länge.
Tack det visste jag faktiskt inte, jag kanske åker den vägen nästa gång då jag åker Bollnäs/Mora/Oslo

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 19 maj 2016 15:35
av themax
Härligt! Jag frågade dem när jag träffade Skellefteå Kraft i våras och de sa bara "-Vänta lite" när jag påpekade bristen på bra laddmöjligheter i deras område. De är ju ändå Teslavänner, så förhoppningsvis blir det riktiga snabbladdare också.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 22 maj 2016 08:41
av Tjell
Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 22 maj 2016 09:42
av LarsL
Men om du ändå står i en dag eller kanske ännu längre funkar ju en destinationsladdare. Återigen Superchargers är till för långfärder då man snabbt ska komma vidare. När bilen ändå står så är det billigare och enklare med laddare med lägre ström.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 22 maj 2016 12:45
av Gustafsson
LarsL skrev:Men om du ändå står i en dag eller kanske ännu längre funkar ju en destinationsladdare. Återigen Superchargers är till för långfärder då man snabbt ska komma vidare. När bilen ändå står så är det billigare och enklare med laddare med lägre ström.
Alla kommunala parkeringsplatser och gatuparkeringar borde ha var 10:e till var 20:e plats med möjlighet till typ 2 laddning...kan inte kosta mycket när man iordningställer en P-plats. Även CHAdeMO/CCS med 10 mils intervall samt tydliga vägskyltar såsom de för bensinstationer vid motorvägarna borde vara ett infrastrukturellt krav från myndigheterna. Hur svårt kan det vara (Hallå alla Sveriges miljöpartier m.fl.)?
Teslas SC, hur bra de än är, ger ändå bara oss TMS ägare lite sinnesfrid. Kanon, men infrastruktur bör levereras av flera leverantörer och staten bör garantera/ställa krav på denna...Det blir som skillnaden mellan att åka x2000 och intercity typ, bägge funkar (ibland) bra....
/70D
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 22 maj 2016 20:38
av danni
Tjell skrev:Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Flygplatser tycker jag är typexemplet på var det absolut inte behövs snabbladdare, utan bara massa fler långsamladdare. Och just på Landvetter finns det ju ett helt gäng såna, som dessutom är bokningsbara. Så om någon norrman kommer till GOT för att flyga någonstans så lär bilen nog vara fulladdad när hen kommer tillbaks, om det inte rör sig om en endagstripp (men varför skulle man köra hela vägen till GOT för en sån?).
Nej, Borås är vettigare på alla sätt.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 23 maj 2016 08:36
av Haglund
Tjell skrev:Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Fast OK/Q8 på Landvetter har en gratis-Chademo som funkar fint.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 31 maj 2016 09:30
av Mickep
Kanske onödigt (någon borde ha postat denna sida, men har ej hittat att någon gjort det)
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 31 maj 2016 10:17
av Svenssons
Mickep skrev:Kanske onödigt (någon borde ha postat denna sida, men har ej hittat att någon gjort det)
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
Inte alls onödigt. Den behövs postas regelbundet. Känns som den är rätt dold på Teslas sida. Jag har postat den några gånger och även Tibor.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 03 jun 2016 18:21
av Mickep
När man tänker efter så borde den postas mycket fler gånger. Mao så borde varje tesla ägare/spekulant spamma sidan med förslag på laddplatser så de vita områdena en gång för alla försvinner. Dvs bygger laddstationerna enbart för att få tyst på störtfloden av förslag.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 04 jun 2016 08:18
av Leo
Att sätta upp en SuC säger man väl kostar ca 2 milj. Vet inte om man då menar en komplett med 8 laddplatser osv eller en enda. Krävs ju nästan alltid ny elmatning, hus för själva laddarna, markarbeten, tillstånd, hårdvara osc.
Att sätta upp en destinationsladdare är väl mer samma jobb som att sätta upp ett 3-fas uttag för elektikern + kostnaden för burken. De kan ju vissa få av Tesla. Köper man andra liknande laddboxar så är väl prisnivån ca 8000-20000kr har jag för mig. Observera att det endast är lite styrelektronik i en laddbox då man använder bilens inbyggda laddare när man laddar med en destinationsladdare. (På en SuC används motsvarande laddare som bilens, 13st, som då sitter i det lilla "huset" i anslutning till platsen)
Behövs ju inga jättematningar 16 eller 32A, inga markarbeten, inga speciella maskiner, inga tillstånd osv för att montera upp en destinationsladdare.
Så priset att sätta upp en destinationsladdare är ju kanske 1-2% av kostnaden för en SuC som jag förstår det.
Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 04 jun 2016 08:40
av kenhag
Leo skrev:Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Har du ett namn eller länk till företaget. Är intresserad för att övertyga vår förening om att sätta upp laddplatser.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 16:50
av Mikael Karlberg
Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 17:16
av Vidio
Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Mycket intressant och bra! Fick du möjligtvis info om när den tidpunkten skulle vara? Är det på torsdag, möjligen?
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 17:33
av Mikael Karlberg
Vidio skrev:Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Mycket intressant och bra! Fick du möjligtvis info om när den tidpunkten skulle vara? Är det på torsdag, möjligen?
Det hade varit bra, ska själv till Umeå på fredag, Man hade ett möte förra veckan med representanter från Tesla och bygglovskontoret samt Umeå Energi. Skall försöka få fram lite mer i morgon.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 17:46
av bylund
Får du fram något av substans, t ex att bygglovsansökningar är inskickade och exakta adresser, skicka gärna in informationen till
http://supercharge.info/ också, så får vi blåa pluppar där också.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 07 jun 2016 19:18
av Svenssons
Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Tackar för infon! Det blir två stationer som jag kommer stanna vid på resan runt Östersjön. Skulle visserligen behövas ytterligare ett par i norr samt någon mer i Finland för att klara av den norra delen av Östersjön mha Superchargers. Krävs fler i sydöstra Sverige plus utbyggnad i Baltikum och Polen som dock verkar vara på gång.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 09:34
av StefL
Mellan Övik och Umeå är ju inte mer än tio mil - men från Umeå till Haparanda är det närmare 40, så det behövs rimligen ett par till om man ska ta sig runt hela Bottenviken. Men för min del är det ytterst smidigt om det byggs SuC i både Övik och Umeå då jag har sommarstuga ett par mil söder om Umeå. Då kan man toppa upp i Övik så man klarar ett par dagars "närkörning" vid sommarstugan utan att behöva åka in till Umeå.
Och även om de i nuläget bara är på planstadiet räknar jag såklart med att de är färdiga tills jag rullar norrut i min Model 3 för första gången

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Postat: 08 jun 2016 09:42
av kenhag
Skulle sitta bra med SuC:ar i Umeå, Skellefteå, Töre (för dom som skall mot Gällivare) och Haparanda.
EDIT: Kollade på planerade SuC:ar för 2016 och det ser ut som jag hoppades, förutom Haparanda som får ge sin till Uleåborg/Oulu
