Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Guldstrand »

Ginflyer skrev:
Nu ändrades mitt förväntade fönster igen plötsligt. Från en sexveckors period (29 Aug - 12 Sep) till fyra veckor (1 Aug - 31 Aug). Spänningen tilltar :)
Fler som fått tajtare intervall?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Ja. Numera 5 aug - 4 sept istället för tidigare 5 aug - 21 sept. Vit MYP.
Tolkar som att det hänger ihop med att jag bekräftat till SA att jag vill ha bilen.

Har också en grå MYLR 19” där det numera står följande i appen: ” Your delivery is on hold. Let us know if things have now changed and you are ready for delivery.” Kanske kan man hoppas att den kan bli en Mercury Silver med 4680 till Q1 2023.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Ginflyer

Inlägg av Ginflyer »

Hmm, undrar varför bara vissa fått sms. Jag har inte fått något om att jag ska bekräfta att jag fortfarande vill ha bilen. Beställde redan i Januari 2021 och la 15.000:- i deposition, först på en grå/svart som jag sen ändrade till vit/svart i början på juni för att ha en chans på bonusen. Kan det ha med handpenningen/insatsen att göra? Min återbetalas ju om jag hoppar av, men det görs ju inte på de 2.500:- som det sen ändrades till.
Smokingliraren

Inlägg av Smokingliraren »

När har ni beställt som har fått ändrat?
MYP 18/5, Trosta RN11718xxxx, Vit/Svart, ej vinterhjul, VIN PB04208xxx, EDD 16-30/11
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Har någon ändrat färg på senare tid och vet om man får behålla sitt pris, förutom ev. färgtillägg?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

flamman skrev:
Ja. Numera 5 aug - 4 sept istället för tidigare 5 aug - 21 sept. Vit MYP.
Tolkar som att det hänger ihop med att jag bekräftat till SA att jag vill ha bilen.

Har också en grå MYLR 19” där det numera står följande i appen: ” Your delivery is on hold. Let us know if things have now changed and you are ready for delivery.” Kanske kan man hoppas att den kan bli en Mercury Silver med 4680 till Q1 2023.
Hmm, ingen skillnad för mig (Vit MYP uthämtning i Trosta). Fått och svarat på sms, men kvar på 6 aug-20 sep.

4680 LR Q1 2023? Inte ens chans. Lägg till ett år och det är ändå inte säkert :P
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Lite om LR och giga Berlin.. Även om single cast för framvagn, 4680 och 2WD.
Danne_1932

Inlägg av Danne_1932 »

@Lurkern
Jag ändrade en MYLR till MYP förra veckan och fick behålla den gamla prisnivån.
Detta trots att Tesla Advisor sa att nytt pris skulle tillämpas vid ändring men att jag kunde chansa och se om jag ville…
Jag chansade och fick det gamla grundpriset för en MYP 783 990kr.
Användarvisningsbild
Guldstrand
Teslaägare

Inlägg av Guldstrand »

Danne_1932 skrev:
@Lurkern
Jag ändrade en MYLR till MYP förra veckan och fick behålla den gamla prisnivån.
Detta trots att Tesla Advisor sa att nytt pris skulle tillämpas vid ändring men att jag kunde chansa och se om jag ville…
Jag chansade och fick det gamla grundpriset för en MYP 783 990kr.

Vad hade du för datum och vad fick du för nytt?
Danne_1932

Inlägg av Danne_1932 »

Beställd 16 juni. Uppskattad lev 24 okt - 8 dec, detta ändrades inte när jag bytte till MYP.
Nu är status ändrad till pausad till 1dec då jag svarat nej på sms om leverans och har bett om leverans i december istället då min nuvarande leasingbil finns kvar året ut.
Kanske lite riskfyllt att tro på att detta klaffar i december, funderar på ifall jag skulle be om leverans innan så jag inte står utan bil…
kalavun

Inlägg av kalavun »

Är i valet och kvalet att beställa en Model Y LR. Att den blev exkluderad miljöbonus gör att kalkylen inte ser lika god ut. Plus att jag vill hinna titta på de andra alternativen som finns innan beslut.

Om jag skulle lägga en beställning nu. Låser jag priset? Dvs eventuella prisjusteringar påverkar ej min beställning?

Är det möjligt att skjuta på leverans och ändå ligga kvar på sin ursprungliga beställning och pris? Tänker om jag skulle bli knuten till en bil men vill ha senare leverans.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

kalavun skrev:
Är i valet och kvalet att beställa en Model Y LR. Att den blev exkluderad miljöbonus gör att kalkylen inte ser lika god ut. Plus att jag vill hinna titta på de andra alternativen som finns innan beslut.

Om jag skulle lägga en beställning nu. Låser jag priset? Dvs eventuella prisjusteringar påverkar ej min beställning?

Är det möjligt att skjuta på leverans och ändå ligga kvar på sin ursprungliga beställning och pris? Tänker om jag skulle bli knuten till en bil men vill ha senare leverans.
Du låser priset vid beställning. Ofta kan man flytta fram leverans ett kvartal, men finns nog ingen garanti att du får göra det.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Eventuella prissänkningar får man ta del av.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
kalavun

Inlägg av kalavun »

Tack @Tellus och @HenricL för svar!
sccreech

Inlägg av sccreech »

Inga registrerade MYP på car.info och inga indikationer att produktionen är igång i Berlin, är det någon som har några livstecken från Tesla med indikation om leverans inom 1-2 veckor? Några livstecken hade varit trevligt

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lulea

Inlägg av Lulea »

sccreech skrev:
Inga registrerade MYP på car.info och inga indikationer att produktionen är igång i Berlin, är det någon som har några livstecken från Tesla med indikation om leverans inom 1-2 veckor? Några livstecken hade varit trevligt Bild

Inte specifikt 1-2 veckor men blev tillfrågad igår av Tesla om jag är tillgänglig för leverans av MYP vit/vit i aug-sept istället för dec-feb som tidigare indikerat.
sccreech

Inlägg av sccreech »

Lulea skrev:
sccreech skrev:
Inga registrerade MYP på car.info och inga indikationer att produktionen är igång i Berlin, är det någon som har några livstecken från Tesla med indikation om leverans inom 1-2 veckor? Några livstecken hade varit trevligt Bild

Inte specifikt 1-2 veckor men blev tillfrågad igår av Tesla om jag är tillgänglig för leverans av MYP vit/vit i aug-sept istället för dec-feb som tidigare indikerat.
Vit/vit redan i aug/sep, kanske läge att uppdatera sin beställning. Tog svart då jag inte ville vänta till dec/feb som estimerat när jag la beställningen.

Vitoc

Inlägg av Vitoc »

Pratade med min TA, i Malmö innan idag, hon var väldigt säker på att jag skulle få min sv/sv senast september. Har okt-dec som EDD dock, men enligt henne så ”det kommer komma så många bilar, så det räcker till dig med i Q3.

Får väl se… vore inte första gången dom har fel :)
MYP SV/SV - Beställd 2022-06-30 - RN1174XXXXX
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

sccreech skrev:

Car.info:s data uppdaterad varje fredag, så även om fabriken startade i måndags enligt plan (och jag har inte hört något annat!) och bilar förregistrerats i Sverige så får vi inte veta det förrän om ett par dagar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
sccreech

Inlägg av sccreech »

Andersen skrev:
sccreech skrev:

Car.info:s data uppdaterad varje fredag, så även om fabriken startade i måndags enligt plan (och jag har inte hört något annat!) och bilar förregistrerats i Sverige så får vi inte veta det förrän om ett par dagar.
Förregistreraee bilar, syns de på car.info eller är det information som delas här på forumet av personer med tillgång till datan? Vad jag menar är att informationen som man kan se som kommer från transportstyrelsen och uppdateras 5 dagar i veckan. Jag förmodar att dessa siffror är två olika saker?

DmW

Inlägg av DmW »

jag såg idag en lastbila med 3 st SVSV MYP som var oreggade som åkte mot stockholm precis efter nyköping.
vad handlar det om.. :shock:
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jag har fått min blå MYP framflyttad till mars-maj 2023 nu. Beställde i mars 2022, till Norrköping.
Kanske nya batterier....
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
YKC
Teslaägare

Inlägg av YKC »

Vit, svart beställd 220602. SMS för ca tre veckor sedan och idag ringde de och ville stämma av att jag är hemma augusti-september då många leveranser väntas ske med start i augusti. Som redan känt, de vill få ut så många som möjligt i Q3.
Leveransperiod varit samma hela tiden, 27/8-11/10 på kontot, inget VIN.
[
Användarvisningsbild
EVJW
Teslaägare

Inlägg av EVJW »

YKC skrev:
Vit, svart beställd 220602. SMS för ca tre veckor sedan och idag ringde de och ville stämma av att jag är hemma augusti-september då många leveranser väntas ske med start i augusti. Som redan känt, de vill få ut så många som möjligt i Q3.
Leveransperiod varit samma hela tiden, 27/8-11/10 på kontot, inget VIN.
Vilken leveransplats har du?

Beställde V/S 220623 leverans Arlanda. Fick också sms men inga samtal än. Hade okt-nov i appen efter beställning men flyttades till nov-dec för någon vecka sedan.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Svarar i egenskap av den som gör alla statistikberäkningar etc. på car.info.

5 dagar i veckan (typiskt) uppdateras info om registrerade, exporterade och skrotade fordon. Oftast sker den uppdateringen på natten tisdag-lördag och avser då till och med dagen innan. 1 gång i veckan (nästan) får vi detaljerad info om alla fordon och då även info om förregistrerade fordon, d.v.s. fordon som är i t.ex. Teslas ägo i Sverige men som inte nått ut till kund än. Här fungerar det typiskt så att om den 1:e i månaden är en tisdag-fredag kommer infon den dagen och sedan samma veckodag resten av månaden. Ifall den 1:e inträffar lördag-måndag kommer infon först på tisdagen och sedan är det tisdagar resten av månaden. När det gäller slutet av månaden kan det bli uppehåll på ytterligare några dagar.

Våra kartor räknas typiskt ut en gång per natt men baseras på vecko-infon så det är alltså dagen efter en vecko-körning man ser ny data där. Vi har en del info om antalet totala fordon inkl förregistrerade som kan uppdateras under samma dag infon kommer in men kan dröja till natten därpå. Vi håller sakterligen på att göra om dessa sidor så då kommer vi nog fundera lite över hur vi mer tydliggör skillnaden i vad som är registrerat respektive förrgistrerat samt hur färska uppgifterna är. Tyvärr är inte allt så enkelt som man tror. Det förregistreras trots allt en hel del fordon som sedan aldrig säljs i Sverige. Dessa kan ligga kvar i Transportstyrelsens system väldigt länge innan de plockas bort.

Vi visar alltid exakta månader/år medan Mobility Sweden (gamla Bil Sweden) alltid visar siffror första vardagen i månaden oavsett ifall de fått in alla registreringar eller ej. Skillnaderna är typiskt små men ibland har Tesla registrerat många bilar på lördag/söndag i slutet av ett kvartal vilket så hamnat fel i deras statistik.
Driver sajten Car.info
Skriv svar