Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Legato skrev:
Pontus skrev:
Med optioner tror jag inte man har skyldighet att köpa den underliggande aktien vid förfallodagen. Skulle man ha det och säg köper optioner (call) på för 1000 Teslaaktier på nivån 2000 dollar vid årsskiftet. Dessa optioner kanske kostade dig 100.000 kr men om det fanns en skyldighet att köpa aktierna för 2000 dollar vid förfallodagen så skulle du behöva punga ut med 20 mkr. Så fanns den skyldigheten så skulle du med andra ord inte få köpa optionerna för 100 tkr utan att ha 20 mkr på banken.
En annan sak är att det inte skulle vara någon fördel med optionerna om man var tvingad till köp på förfallodagen, dvs det skulle vara billigare att att köpa aktierna direkt i stället för optionerna.
Pontus skrev:
Legato skrev:
Pontus skrev:
Med optioner tror jag inte man har skyldighet att köpa den underliggande aktien vid förfallodagen. Skulle man ha det och säg köper optioner (call) på för 1000 Teslaaktier på nivån 2000 dollar vid årsskiftet. Dessa optioner kanske kostade dig 100.000 kr men om det fanns en skyldighet att köpa aktierna för 2000 dollar vid förfallodagen så skulle du behöva punga ut med 20 mkr. Så fanns den skyldigheten så skulle du med andra ord inte få köpa optionerna för 100 tkr utan att ha 20 mkr på banken.
En annan sak är att det inte skulle vara någon fördel med optionerna om man var tvingad till köp på förfallodagen, dvs det skulle vara billigare att att köpa aktierna direkt i stället för optionerna.
Köper du köpoptionen så har du rätten att köpa den underliggande tillgången till lösenpriset (strike).
Säljer du köpoptionen så har du skydligheten att köpa den underliggande tillgången till lösenpriset (strike).

Men återigen så sker ingen utväxling av aktier, utan det som händer är att man får eller får betala (ägare/utställare) mellanskillnaden mellan strike och aktiekursen.

Alltså... Har du ställt ut köpoptioner (calls) för Tesla på $2000 nivån och aktien stänger på $2500 vid slutdagen så kommer du få betala $500 per option.
Är det inte så att om man ställer ut en köpoption så har man skyldigheten att SÄLJ till den som har köpt köpoptionen om den personen vill köpa?
Köper du köpoptionen så har du rätten att köpa den underliggande tillgången till lösenpriset (strike).
Säljer du köpoptionen så har du skydligheten att köpa den underliggande tillgången till lösenpriset (strike).

Men återigen så sker ingen utväxling av aktier, utan det som händer är att man får eller får betala (ägare/utställare) mellanskillnaden mellan strike och aktiekursen.

Alltså... Har du ställt ut köpoptioner (calls) för Tesla på $2000 nivån och aktien stänger på $2500 vid slutdagen så kommer du få betala $500 per option.
Är det inte så att om man ställer ut en köpoption så har man skyldigheten att SÄLJ till den som har köpt köpoptionen om den personen vill köpa?
Sant, sant, skrev fel.

I praktiken är det dock som sagt inga aktier inblandade, det dras eller krediteras ett belopp till ditt konto som beror på diffen mellan strike och kurs bara (förutsatt att optionen är i pengarna ("itm").
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

För dom som funderar på om Tesla-aktien är övervärderad eller inte...

https://www.facebook.com/alltomtesla/ph ... 53/?type=3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:

Jag undrar exakt lika lite som jag gjorde ang Framfab och Icon Medialab 1999. Det enda jag är nyfiken på är när bubblan kommer spricka.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Legato skrev:
Sabbe skrev:

Jag undrar exakt lika lite som jag gjorde ang Framfab och Icon Medialab 1999. Det enda jag är nyfiken på är när bubblan kommer spricka.
Eftersom Tesla i framtiden kommer att bli världens högst värderade företag så är den fortfarande väldigt köpvärd på lång sikt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:

Eftersom Tesla i framtiden kommer att bli världens högst värderade företag så är den fortfarande väldigt köpvärd på lång sikt.
Tror man att Tesla kommer ha monopol på elbilar, lagring, lastbilar och solceller så visst :lol:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Är det nån här på forumet som daytradar Tesla aktien?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Sabbe skrev:

Ja värderingen riskerar att sjunka snabbt efter en så galen uppgång men det går inte jämföra med förhoppningsbolag under it-bubblan. Tesla är ett långt mer etablerat företag med en fungerande affärsmodell. Tesla har nu 25% av sin marknad globalt med en snabbt stigande marknadsdel. Det är något helt annat. Självklart har värdering sprungit iväg oerhört mycket men det beror också på att investerare känner sig allt mer säkra på att Tesla kommer kunna fortsätta växa i samma takt under lång tid framöver.

Vad finns det för utmanare? Inte en enda traditionell biltillverkare lyckas tillverka 2000 i veckan av någon av deras elbilar. Detta samtidigt som Tesla närmar sig 10000 med M3/Y.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Att investerare känner sig säkra har väl historiskt inte varit någon garanti mot bubblor?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Att investerare känner sig säkra har väl historiskt inte varit någon garanti mot bubblor?
Jag tror få investerare känner sig helt säkra på att Tesla kommer växa in i dagens höga värdering. Men med tanke på hur aggressivt Tesla investerar i ökad produktionskapacitet samtidigt som marknadsandelen ökar gör att investerare känner sig "allt mer" säkra på att Tesla ska lyckas med det.

Vill man få den högsta avkastningen man kan få på aktiemarknaden så ska man hitta företag som har en snabbt växande marknadsandel på en snabbt växande marknad. Tesla är ett perfekt exempel på ett sådant företag och det är många som har upptäckt det vilket har gjort att värderingen har ökat oerhört senaste tiden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:

Ja värderingen riskerar att sjunka snabbt efter en så galen uppgång men det går inte jämföra med förhoppningsbolag under it-bubblan. Tesla är ett långt mer etablerat företag med en fungerande affärsmodell. Tesla har nu 25% av sin marknad globalt med en snabbt stigande marknadsdel. Det är något helt annat. Självklart har värdering sprungit iväg oerhört mycket men det beror också på att investerare känner sig allt mer säkra på att Tesla kommer kunna fortsätta växa i samma takt under lång tid framöver.

Vad finns det för utmanare? Inte en enda traditionell biltillverkare lyckas tillverka 2000 i veckan av någon av deras elbilar. Detta samtidigt som Tesla närmar sig 10000 med M3/Y.
Om du var med när det hände så vet du säkert att det fanns långa rader med ursäkter gällande varför inte fundamenta och vinster var relevanta för Framfab och Icon, precis på samma sätt som det nu argumenteras gällande Tesla.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

För att få någon känsla för börskursens eventuella rimlighet:
Tesla är nu värt nära 3000 miljarder SEK.
Säg att en rimlig värdering av ett företag är 5 gånger en stabil årsvinst.
Kan Tesla lyckas sälja, säg 10 miljoner enheter (bilar, pickups, lastbilar, solcellsanläggningar, batterilager) per år om 5-10 år och göra ett en vinst (efter fasta kostnader) på 60000 SEK per enhet? Det låter mycket, men helt superorimligt är det kanske inte? Eller?
2017 gjorde VW-koncernen en vinst på motsvarande 140 miljarder SEK. Kan Tesla år 2030 överträffa det 4-falt? Kanske.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
Kan Tesla lyckas sälja, säg 10 miljoner enheter (bilar, pickups, lastbilar, solcellsanläggningar, batterilager) per år om 5-10 år och göra ett en vinst (efter fasta kostnader) på 60000 SEK per enhet? Det låter mycket, men helt superorimligt är det kanske inte? Eller?
2017 gjorde VW-koncernen en vinst på motsvarande 140 miljarder SEK. Kan Tesla år 2030 överträffa det 4-falt? Kanske.
Nja... Skulle Tesla fortsätta växa i den takten så får man nog räkna med ett PE-tal på uppåt 30.

VW gjorde vad jag kan se "bara" drygt €11 miljarder 2017, men det är väl mer relevant med 2019 och där gjorde man drygt €13 miljarder.

Jag skulle alltså säga att det "räcker" att Tesla når upp till VWs nuvarande vinst för att växa in i värderingen. MEN, personligen tror jag snarare marginalerna kommer gå ner inom bilindustrin. Tror inte man kommer klara att ens nå upp till VWs nettomarginaler (VW har ju ett par riktiga marginalmaskiner i Audi och än mer Porsche). Tror inte heller man kommer nå upp i närheten av 10 miljoner enheter, når man 2-3 miljoner så tycker jag det är fantastiskt. Det är ju inte så att tillväxten just nu är direkt explosiv, visserligen har vi haft Corona, men volymerna i Q1-Q2 är ju faktiskt aningen ner mot snittet för 2019.

Viktigt är ju också att tänka på att detta då ska vara det förväntade utfallet. Man ska alltså inte se det som ett "blue sky scenario" vilket det i allra högsta grad är i mina ögon, utan man ska ju tro att Tesla minst når dessa nivåer (för man vill ju dessutom att aktien ska öka ytterligare för att det ska vara idé att investera...).

För mig är det helt uppenbart att nedsidan är mycket, mycket större än uppsidan. Tesla gjorde en förlust på ca $1 miljard 2018. Man gjorde ungefär samma förlust 2019. I år blir det troligen en marginell vinst.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Visst är Tesla högt värderat.
Men Tesla måste ha rejält goda nyheter på batteridagen i september.
Gissar att det krävs 20-30% bättre densitet, pris under 100 dollar per kWh på packnivå och en livslängd på över 160.000 mil.

Klarar man detta och bygger Terafactories så man kan leverera batterier åt sig själv och andra, kan det snabbt bli mycket stora vinster.
Eller att man licenserar ut sin batteriteknik för låt säga 10.000 kr per bil.

Blir också gigantiska vinster.

Tesla är ju smarta och dammsuger batterimarknaden och köper massor av batterier från CATL, Panasonic, Samsung och LG Chem.

Problemet för konkurrenterna är att hur ska man få tag på billiga och bra batterier till lågt pris och i stora volymer, när Tesla redan köpt soprent!

Dessutom har Tesla som världens största elbilstillverkare och enligt vissa batteriexperter, världens bästa BMS.

Om Tesla har mer än dubbelt så stora volymer som sina konkurrenter, så kanske man har 20-25% bättre styckpris bara på grund av att man är störst.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elof skrev:
Är inte Tesla mer än en biltillverkare? Har de inte även en affärsenhet som sysslar med energiproduktion och som vänder sig till aktörer som Vattenfall och E.ON? Där handlar det väl om vinster per "enhet" som ligger betydligt högre än 60K SEK?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Zalman3 skrev:
.../ Dessutom har Tesla som världens största elbilstillverkare och enligt vissa batteriexperter, världens bästa BMS. /...
Är "BMS" = Battery Management System?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Legato skrev:
Elof skrev:
Nja... Skulle Tesla fortsätta växa i den takten så får man nog räkna med ett PE-tal på uppåt 30.

VW gjorde vad jag kan se "bara" drygt €11 miljarder 2017, men det är väl mer relevant med 2019 och där gjorde man drygt €13 miljarder.

Jag skulle alltså säga att det "räcker" att Tesla når upp till VWs nuvarande vinst för att växa in i värderingen. MEN, personligen tror jag snarare marginalerna kommer gå ner inom bilindustrin. Tror inte man kommer klara att ens nå upp till VWs nettomarginaler (VW har ju ett par riktiga marginalmaskiner i Audi och än mer Porsche). Tror inte heller man kommer nå upp i närheten av 10 miljoner enheter, når man 2-3 miljoner så tycker jag det är fantastiskt. Det är ju inte så att tillväxten just nu är direkt explosiv, visserligen har vi haft Corona, men volymerna i Q1-Q2 är ju faktiskt aningen ner mot snittet för 2019.

Viktigt är ju också att tänka på att detta då ska vara det förväntade utfallet. Man ska alltså inte se det som ett "blue sky scenario" vilket det i allra högsta grad är i mina ögon, utan man ska ju tro att Tesla minst når dessa nivåer (för man vill ju dessutom att aktien ska öka ytterligare för att det ska vara idé att investera...).

För mig är det helt uppenbart att nedsidan är mycket, mycket större än uppsidan. Tesla gjorde en förlust på ca $1 miljard 2018. Man gjorde ungefär samma förlust 2019. I år blir det troligen en marginell vinst.
Visst, så kan det vara. Jag tänkte bara lyfta några grundläggande siffror så vi får ett överskådligt perspektiv utan att alla ska behöva gräva och räkna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
.../ Dessutom har Tesla som världens största elbilstillverkare och enligt vissa batteriexperter, världens bästa BMS. /...
Är "BMS" = Battery Management System?

BMS= Battery Management System

Tydligen är detta mycket svårt eftersom man inte på ett enkelt sätt kan mäta hur många kWh man har kvar i batteriet.

Hur ska man styra laddhastigheten/effektuttag utifrån batteriets temperatur, ålder, antal snabbladdningar, höga effektuttag, SoC mm.

En fråga till er på detta forum.
Har nån sett statistik på att ett P85 batteri har åldrats mera än ett vanligt 85 batteri?

Förkortar höga effektuttag batteriet livslängd?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

SwedishAdvocate skrev:
Elof skrev:
Är inte Tesla mer än en biltillverkare? Har de inte även en affärsenhet som sysslar med energiproduktion och som vänder sig till aktörer som Vattenfall och E.ON? Där handlar det väl om vinster per "enhet" som ligger betydligt högre än 60K SEK?
Ja, de tillverkar och säljer batterilager och solceller också. Drog till med en snittvinst på 60000 SEK, som exempel på vad som skulle krävas. Vissa produkter kan ge mer, andra mindre.
SwedishAdvocate

Zalman3 skrev:
.../ En fråga till er på detta forum.
Har nån sett statistik på att ett P85 batteri har åldrats mera än ett vanligt 85 batteri?

Förkortar höga effektuttag batteriet livslängd?
Nej tyvärr...

Vet inte, men det är nog inte omöjligt att det skulle kunna finnas lite info om det här på det amerikanska forumet (TMC)...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Om du var med när det hände så vet du säkert att det fanns långa rader med ursäkter gällande varför inte fundamenta och vinster var relevanta för Framfab och Icon, precis på samma sätt som det nu argumenteras gällande Tesla.
Jag argumenterar inte för att dagens värdering är vettig eller inte. Jag försöker bara skriva om orsakerna till varför värderingen blivit hög och ställa den i relation till andra höga värderingar. Att sitta och klaga på dagens värdering känns mest missunsamt. Särskilt på ett forum tillägnat Tesla.

Jo jag minns Jonas Birgersson med fleecetröja och ryggsäck. Att Framfab gick under berodde väl mycket på it-kraschen och att kunderna drog in på köp av tjänster och investeringar efter den?

Tesla har klarat sig bättre än de flesta andra biltillverkare genom corona-krisen. Det är en bidragande orsak till dagens värdering. Det råder inte längre någon tvekan om att försäljning av elbilar kommer växa till att bli en av världens mest inkomstbringande branscher under det här decenniet. Att Tesla redan har 25% av marknaden globalt samtidigt som företaget växer snabbt lockar många investerare. Om man ska jämföra med något företag under it-bubblan så är det någon av de stora globala företagen som redan då hade en dominant ställning och som klarade sig bra genom krisen.

Senast Tesla-aktien hade en liknande värdeökning var för 6 år sedan. Då ansåg investerarna att Tesla var värt mer än halvstora biltillverkare som Ford och GM. Det har blivit tydligt senaste tiden att investerarna antagligen har rätt. Men nu ser investerarna än längre framåt och de anser nu att Tesla kommer bli värt lika mycket som halva bilindustrin. Det låter helt sjukt och framtiden får utvisa om de har rätt.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om dagens värdering. Jag äger långsiktigt. Skulle aktien gå ner så köper jag mer. Jag har inget behov av pengarna närmaste åren så de får vara där de är. Hade jag haft behov av pengarna inom 2-3år skulle jag självklart ha sålt nu då värderingen är väldigt hög.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Lite intressant är att Hyundai är nu passerad av LG Chem vad gäller aktievärdet.

Efter Teslas order hos LG Chem så steg LG Chems aktie till nya höjder.
South Korea’s LG Chem Ltd. has surged more than 62% this year to a valuation of more than $30 billion, becoming the sixth-largest stock on the benchmark Kospi index and leaving Hyundai Motor Co., the nation’s largest automaker, in the dust.
https://www.bloombergquint.com/markets/ ... ttery-firm

20200720_010034.jpg
Marknads andelar maj 2020.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev:
Elof skrev:
"Energy Generation and Storage" heter det affärsområdet. Det går med förlust och har alltid gått med förlust. Q1-20 omsatte det dessutom mindre än något kvartal 2019.

Sen är det såklart omöjligt att gissa hur marginalerna kan se ut där på lång sikt, kanske blir de jättefina, men i dagsläget genererar den verksamheten som sagt bara förluster.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Jag argumenterar inte för att dagens värdering är vettig eller inte. Jag försöker bara skriva om orsakerna till varför värderingen blivit hög och ställa den i relation till andra höga värderingar. Att sitta och klaga på dagens värdering känns mest missunsamt. Särskilt på ett forum tillägnat Tesla.

Jo jag minns Jonas Birgersson med fleecetröja och ryggsäck. Att Framfab gick under berodde väl mycket på it-kraschen och att kunderna drog in på köp av tjänster och investeringar efter den?

Tesla har klarat sig bättre än de flesta andra biltillverkare genom corona-krisen. Det är en bidragande orsak till dagens värdering. Det råder inte längre någon tvekan om att försäljning av elbilar kommer växa till att bli en av världens mest inkomstbringande branscher under det här decenniet. Att Tesla redan har 25% av marknaden globalt samtidigt som företaget växer snabbt lockar många investerare. Om man ska jämföra med något företag under it-bubblan så är det någon av de stora globala företagen som redan då hade en dominant ställning och som klarade sig bra genom krisen.

Senast Tesla-aktien hade en liknande värdeökning var för 6 år sedan. Då ansåg investerarna att Tesla var värt mer än halvstora biltillverkare som Ford och GM. Det har blivit tydligt senaste tiden att investerarna antagligen har rätt. Men nu ser investerarna än längre framåt och de anser nu att Tesla kommer bli värt lika mycket som halva bilindustrin. Det låter helt sjukt och framtiden får utvisa om de har rätt.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om dagens värdering. Jag äger långsiktigt. Skulle aktien gå ner så köper jag mer. Jag har inget behov av pengarna närmaste åren så de får vara där de är. Hade jag haft behov av pengarna inom 2-3år skulle jag självklart ha sålt nu då värderingen är väldigt hög.
Fast vilka orsakerna är vet varken du eller jag. Du gör ett antal antaganden om vilka orsaker som finns, men ingen vet om de stämmer eller ej. Det vore mer klädsamt om du skrev "jag tror..." istället för att presentera mer eller mindre kvalificerade gissningar som fakta.

Klaga på värderingen? Jag tycker värderingen är orimlig, är det en åsikt som inte bör vara tillåten här menar du? Efterfrågar du en ren hausse-tråd där enbart de som tror på aktieuppgång får skriva? Det låter verkligen helt meningslöst IMO.

Jag älskar Tesla som bolag och Teslas produkter. Tyvärr verkar många tycka att man då per automatik måste älska aktien. Sanningen är ju dock att detta är två helt olika saker.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jordad skrev:
Legato skrev:

Lite OT: Bolag som Framfab var själva IT-kraschen. De raggade upp folk som knappt visste det minsta lilla om programmering och kallade de "webutvecklare" som fakturerade långt över tusen spänn timmen. Klart som fan kunderna drog öronen åt sig när de märkte hur lite de fick för pengarna. Det skapade en backlash som skadade även seriösa bolag med kunniga och erfarna konsulter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

IT-bubblan på 1990 talet hade egentligen inget att göra med den underliggande teknikutvecklingen.
Vissa IT-företag konkade, men IT förändringen blev ungefär som man förutspådde.

Likadant med elfordonsmarknaden, alla elbilsleverantörer kommer inte att överleva,
men elfordon är framtiden.
Skriv svar