Sida 177 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 12:31
av [JM]
Esterox skrev:mati skrev:Visa bara inte den här bilden för någon. Vilken fossilbilist skulle frivilligt betala 119kr för 1,4 liter diesel egentligen? Det motsvarar 85kr/liter för samma energimängd. Är det egentligen ingen som förstår hur groteskt billigt det är att tanka fossil energi jämfört med att snabbladda en elbil?

Nej för det som hyllar priserna på snabbladdning ljuger rätt så mycket och eftersom fossilbilisterna inte har någon erfarenhet kan det inte kontra med ren fakta tyvärr.
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Du menar att det är ett skämt att ladda på ionity som elbilist?
Lite skilland om man laddar på SuC eller andra operatörer som har rimligare prissättning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 12:47
av renes
Esterox skrev:
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 12:55
av Niklas Z
Esterox skrev:
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Jag sitter just nu och planerar en bilresa till Tyskland med min Tesla M3LR. Det vore ju lite synd om det visar sig bli ett skämt. Kan du förklara för mig vad som är så illa med det alternativ jag just nu planerar, så jag kan undvika en djup besvikelse?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 13:04
av Svenssons
Niklas Z skrev:Esterox skrev:
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Jag sitter just nu och planerar en bilresa till Tyskland med min Tesla M3LR. Det vore ju lite synd om det visar sig bli ett skämt. Kan du förklara för mig vad som är så illa med det alternativ jag just nu planerar, så jag kan undvika en djup besvikelse?
Jag gjorde en Tysklandsresa med min Model X 2016 (kortare räckvidd än Model 3). Gjorde ingen särskild planering, fungerade helt utan problem och det lär inte fungerar sämre idag. Skämtet är väl att fundera på att ta avgasbil på en långväga resa om man istället kan ta en Tesla.
En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 13:06
av Niklas Z
Svenssons skrev:Niklas Z skrev:Esterox skrev:
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Jag sitter just nu och planerar en bilresa till Tyskland med min Tesla M3LR. Det vore ju lite synd om det visar sig bli ett skämt. Kan du förklara för mig vad som är så illa med det alternativ jag just nu planerar, så jag kan undvika en djup besvikelse?
Jag gjorde en Tysklandsresa med min Model X 2016 (kortare räckvidd än Model 3). Gjorde ingen särskild planering, fungerade helt utan problem och det lär inte fungerar sämre idag. Skämtet är väl att fundera på att ta avgasbil på en långväga resa om man istället kan ta en Tesla.
En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Jag vet Svenssons, jag ställde bara en retorisk fråga till Esterox.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 13:54
av Esterox
renes skrev:Esterox skrev:
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?
Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.
Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 15:21
av Hoppsan_84
martinot skrev:
Hur går det förresten med Ionitys flera år långa projekt att börja ta betalt med Plug & Charge (dvs. utan appar, kort och brickor)?
Någon som vet status på den?
Alla Tritium laddare på Ionity har funktionen aktiverad sen typ ett år tillbaka.
Mig veterligen är den enda bilen som fått det aktiverat Tycan men jag har aldrig sett det i verkligheten.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 16:48
av renes
Esterox skrev:renes skrev:Esterox skrev:
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?
Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.
Den här meningen får jag inte ihop. Annat än om du menar att det är billigt för mig eftersom någon annan, tidigare, betalat åt mig? Var fick du det ifrån?
Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
Tråkigt nog måste jag meddela dig att Tesla faktiskt
är världsbäst på långresa. Det är bara att bita ihop och medge.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 17:20
av mati
Esterox skrev:renes skrev:Esterox skrev:
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?
Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.
Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
Du har naturligtvis helt rätt. Jag håller med. Jag skulle kanske inte gå så långt att säga att en elbil är ett skämt på långresa, men det är ingen hemlighet att elbilarna har sina styrkor någon annanstans. Det var en annan sak när snabbladdning var billig eller rentav gratis. Då kunde man förbise alla nackdelar som elbilarna ändå medför på långresa. Kostar det inget, eller väldigt lite, så klagar man ju inte heller när det blir lite besvärligt eller omständligt. Men med dagens priser för snabbladdning, som inte sällan med råge överstiger priset för att tanka en dieselbil, är långresor inte längre så roliga med elbil. Det funkar rent tekniskt, men inte mer. Jag har en kollega som hittills har kört V90 diesel. Nu är han lite sugen på att byta till elbil. Men han jobbar huvudsakligen som säljare och kör väldigt långt och mycket. Och jag har faktiskt rekommenderat honom att låta bli att skaffa elbil i nuläget. Han måste ju snabbladda hela tiden och det blir inte särskilt många mil med hemmaladdning. Det lönar sig helt inte för honom att byta till elbil. Och med tanke på att han inte kan ta sig överallt så som dagens laddinfrastruktur ser ut måste han ändå ta med i kalkylen att han tvingas ta familjens fossilbil rätt ofta. Tyvärr är det så. Jag sa till honom att hans enda alternativ, om han verkligen vill byta till elbil, är en Tesla. Men då skrattade han bara. Det var inget realistiskt alternativ sa han.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 17:21
av Lophornis
Hyundai har skapat avtal.
45kr i mån och då 15% på laddningen.
https://www.hyundai.se/agare/charge-myh ... _myhyundai
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 17:31
av heldiggrisen
Fast det gäller inte Ionity?
Ionity avtalet med chargemyHuyndai kostar 139kr/mnd minimum 12 månader och 3,1kr/kWh.
ChargemyHuyndai är en app/kort som ger användaren tillgång till et gäng laddstolpar (typ alla i Sverige och många i Europa om jag förstått rätt) Fördelen är att enbart dra med sig en app/laddkort, nackdelen är att du får betala 5kr extra per laddsession om du väljer gratisabonnemanget(Flex).
Om du lägger till 45kr/mnd, så får du et s.k. Smart-abonnemang, och betalar ingen extraavgift per session, och får dessutom 15% på "pumppriset".
Så chargemyHuyndai består av två(tre) delar; Flex(0kr) eller Smart(45kr) och om man i tillägg vill ha ett Ionityabonnemang(139kr).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 18:07
av Lophornis
heldiggrisen skrev:
Fast det gäller inte Ionity?
Ionity avtalet med chargemyHuyndai kostar 139kr/mnd minimum 12 månader och 3,1kr/kWh.
ChargemyHuyndai är en app/kort som ger användaren tillgång till et gäng laddstolpar (typ alla i Sverige och många i Europa om jag förstått rätt) Fördelen är att enbart dra med sig en app/laddkort, nackdelen är att du får betala 5kr extra per laddsession om du väljer gratisabonnemanget(Flex).
Om du lägger till 45kr/mnd, så får du et s.k. Smart-abonnemang, och betalar ingen extraavgift per session, och får dessutom 15% på "pumppriset".
Så chargemyHuyndai består av två(tre) delar; Flex(0kr) eller Smart(45kr) och om man i tillägg vill ha ett Ionityabonnemang(139kr).
Japp jag läste det i PDF filen.
Laddar man i Norge på Ionity kostar det under 2kr kwh men i Sverige kostar det över 3kr kwh när man har premium abb.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 22:30
av Erxon
Fråga bara, om man inte har något abonnemang hos Ionity och kommer för att ladda med kreditkort, drar Ionity en deposition då och vad ligger den på?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 22:36
av heldiggrisen
Erxon skrev:Fråga bara, om man inte har något abonnemang hos Ionity och kommer för att ladda med kreditkort, drar Ionity en deposition då och vad ligger den på?
€1 eller motsvarande. I Sverige 10 kr.
https://support.ionity.eu/en/payment-bi ... authorised
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 jun 2021 23:13
av Erxon
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 10:15
av HelectriC
Har dom slutat med 800kr för varje försök?
Edit: bra ändring!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 10:55
av martinot
Bra ändring, men märkligt att de bara ändrat för appen, och inte för betalning via hemsidan? Idealt så borde ju detta vara synkat.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 15:20
av M3apan
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 15:21
av heldiggrisen
M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 15:35
av martinot
M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Humor när den är som syrligast!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 16:01
av Zalman3
M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Bäst idag!!!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 17:10
av taliz
M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Du kommer garanterat snabbt få massvis med Audi-förare som klientel.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 17:34
av Maw
heldiggrisen skrev:
M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Tesla SuC kommer också med där i en helt egen liga, kostar minst 500 000 kr att för att få ladda på dem

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 19:01
av mati
taliz skrev:M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Du kommer garanterat snabbt få massvis med Audi-förare som klientel.

...som tycker att det ändå egentligen är ganska billigt, oavsett vad det kostar?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jun 2021 19:50
av Fredrik j
Svenssons skrev:En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Stämpel? Man behöver miljöbiletiketten i rutan för att köra i dom flesta tyska städer.