Fixar de inte vinst nu och S&P500 blir det en väldig väldig stor pladask...
Alla dom där fonderna som ”måste” handla om det blir en liten vinst och S&P500, vill dom verkligen gå in på den här nivån?
De har inget val. Har man en indexfond så är man så illa tvungen att hålla lika stor vikt av aktien i fonden som aktien har i indexet.
Detta helt oberoende av hur stor bubblan är...
Är lekman när det gäller aktiehandel...
Kommer inte ihåg om det var här eller på det amerikanska forumet jag läste följande: Finns det inte sätt för de här aktörerna att köpa på sig -- om inte tillräckligt, så i alla fall en stor andel av de tsla de kan komma att behöva -- innan tsla inkluderas i S&P500?...
Det kan de såklart göra om de vill, men varför skulle de ta den risken?
De vill normalt tjäna sina pengar på avgifterna de tar ur fonden, inte på att ha exponering mot aktier som inte ingår i respektive fond. Än mindre vill de nog ha exponering i en aktie som Tesla med en riktig bubbelvärdering just nu.
Dessutom finns det ju fortfarande en risk att Tesla inte inkluderas i S&P500 (nu och/eller på längre sikt).
Fixar de inte vinst nu och S&P500 blir det en väldig väldig stor pladask...
Alla dom där fonderna som ”måste” handla om det blir en liten vinst och S&P500, vill dom verkligen gå in på den här nivån?
De har inget val. Har man en indexfond så är man så illa tvungen att hålla lika stor vikt av aktien i fonden som aktien har i indexet.
Detta helt oberoende av hur stor bubblan är...
Är lekman när det gäller aktiehandel...
Kommer inte ihåg om det var här eller på det amerikanska forumet jag läste följande: Finns det inte sätt för de här aktörerna att köpa på sig -- om inte tillräckligt, så i alla fall en stor andel av de tsla de kan komma att behöva -- innan tsla inkluderas i S&P500?...
Kan det vara en orsak till varför den rusar? Fonder som köper på sig aktier som kanske kommer vara tvungna att ändå köpa senare. Skulle tesla komma med i S&P500 kan det ju bli ännu dyrare.
Holy baloney. Jag sålde vid 900 och vid 1400. Synd att tesla inte gör utdelningar. (Har iskkonto och får betala schablon på innehållet så en sådan här uppgång kan bli dyrt). Äger en aktie nu.
Undrar hur det kommer stabilisera sig.
Dessutom finns det ju fortfarande en risk att Tesla inte inkluderas i S&P500 (nu och/eller på längre sikt).
Ja, även ifall de gör vinst Q2 så är det väl inte självklart att S&P500 tar med dem? Det är väl egentligen upp till de som styr indexet vilka som ska vara med. Rätt troligt dock att de tar med TSLA ifall de visar vinst under Q2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Holy baloney. Jag sålde vid 900 och vid 1400. Synd att tesla inte gör utdelningar. (Har iskkonto och får betala schablon på innehållet så en sådan här uppgång kan bli dyrt). Äger en aktie nu.
Hur tänkte du nu? När värdet i din ISK ökar blir skatten i kronor högre, men i % är den oförändrad...
Hur tänkte du nu? När värdet i din ISK ökar blir skatten i kronor högre, men i % är den oförändrad...
Jag undrade samma sak. Kanske om aktien går upp rejält, hänger där ett år eller mer, sen går ner igen rejält innan man säljer. Men det ska mycket till innan det blir "dyrt".
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skatten beräknas på 4 tillfällen om året 1 juli är en. Så går värdet upp på dessa dagar men är låg på andra så får man betala mycket skatt (är inte avdragsgill eftersom det är isk).
Sedan kanske det inte är så mycket skatt, det är väl 50 kr per aktie och år man får betala.(baserat på nuvarande nivå)
Siffror är kul. Om aktien steg 250 dollar på 2 timmar så skulle strömförbrukningen i alla sedelräknare som krävas för att räkna motsvarande pengar i tusenlappar som Elons aktier steg i värde vara?
Ganska precis lika mycket som i ett fulladdat model 3 batteri
Dvs 75 kWh
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Att Tesla går med vinst, har gjort en lyckad introduktion av MY, fått igång produktion i Kina och börjat göra vissa framsteg med autonomi påverkar självklart dagens värdering men mycket av uppgången senaste halvåret kan också bero på:
1. Handeln med derivat är helt galet stort i Teslaaktien. 10x större än andra jämförbara aktier. Bankerna tvingas täcka upp för optioner och andra derivat genom att köpa aktier. Riskerar tex mängder av calls bli väldigt värdefulla måste bankerna köpa aktier för att täcka upp risken vilket gör att calls går upp ännu mer så bankerna måste köpa ännu mer aktier. Det blir som ett självspelande piano. Det omvända sker på vägen ner med puts och blankning.
2. Alla vill äga en vinnare. Småsparare köper för tillfället Tesla som inget annat. I USA har tex antal ägare på Robin Hood ökat med 300% under senaste halvåret.
3. Mängder av blankare har tvingats köpa tillbaka aktier pga den höga värderingen. Det är ingen squeeze eftersom handelsvolymen är för hög men det påverkar säkert.
4. Banker kan ha börjat förbereda sig inför att Tesla ska tas upp i S&P 500 och handlar aktier med förhoppningen att det är billigare nu.
Sålda min tesla aktier igår.
Jag har fullt förtroende på tesla men aktiekursen är sjukt övervärderad tycker jag.
Räknar med att köpa tillbaka inom en snar framtid.
När jag ser alla här som "skryter" om köpt vid 350 dollar eller liknande tänker jag alltid på en farbror som jag mötte vid en Super Charger som hade köpt nästan 3000 aktier för typ 30 dollar styck. Har han dom kvar nu lär ju han vara glad...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Och så tillbaks på strax över 1500 igen. Volatil och liknar mer än någonsin Elons liknelse med att ha en mäklare utanför dörren som ropar slumpmässiga värden på sitt hus var dag.
Funderar på att investera, men det känns riskabelt nu när den ligger så högt. Tror ni det är klokare att köpa strax före kvartalsrapporten den 22 juli eller strax innan batteridriven? Har fått för mig att aktien brukar gå ner före event och upp efter då. An vet vad de presenterar.
Batteridagen tänker jag har potentialen att ruska om elbilsmarknaden om man har bättre batterier och/eller bättre pris på batterier i rockärmen.
Funderar på att investera, men det känns riskabelt nu när den ligger så högt. Tror ni det är klokare att köpa strax före kvartalsrapporten den 22 juli eller strax innan batteridriven? Har fått för mig att aktien brukar gå ner före event och upp efter då. An vet vad de presenterar.
Batteridagen tänker jag har potentialen att ruska om elbilsmarknaden om man har bättre batterier och/eller bättre pris på batterier i rockärmen.
Omöjligt att säga tyvärr, tror de senaste dagarna(veckorna)s raketuppgångar beror ganska mycket på möjligheten att TSLA kommer tas med i indexet S&P500 om de visar vinst nu i Q2 vilket mycket tyder på.
OBS! Det här är absolut inget råd på något sätt. Jag har ingen aning om vart börskursen kommer ta vägen åt på lång eller kort sikt...
...men en grej som jag ändå tycker mig ha märkt är att vissa saker som påverkar börskursen tenderar att läcka ut i förväg. Som leveranssiffrorna för Q2 t.ex. Och det kändes som det läckte innan Elon e-postade alla företagets anställda. Men visst... Det e-brevet läckte ju också ut...
Och man kan heller inte alltid veta när Elon får för sig att twittra efter han tagit en Ambien eller likn... Och då kan lite vad som helst hända...