Re: Artikel i media
Postat: 07 sep 2018 19:57
https://www.nyteknik.se/fordon/elbilar- ... eu-6929494
usch vad hemskt elbilar kommer ta jobben från bilarbetarna
usch vad hemskt elbilar kommer ta jobben från bilarbetarna
Det kan iofs bli ett reellt problem, jag har sett siffror på mellan 600-900k anställda i Tyskland inom bara fossil-drivlinan (tillverkning, service, underhåll etc). Vid en omställning till eldrift blir i princip samtliga dessa individers kompetenser överflödiga.Stefan T skrev:usch vad hemskt elbilar kommer ta jobben från bilarbetarna
Fast en jäkla massa får ju jobba med bilbyggande. Den bilen är ju i princip helt byggd för hand, alla 5000 bilar som byggts...Jerka skrev:Älskar att de har en Mirai som bild till artikeln. Ja, jäklar vad biltillverkarna blir skakis om det lanseras fler såna bilar. Försäljningen av de vanliga bilarna kommer gå ner med flera dussin om året!
Mirai, med bränsleceller löser dom ju problemet. Massor med service som lär behövas då allt rostar sönder..!Jerka skrev:Älskar att de har en Mirai som bild till artikeln. Ja, jäklar vad biltillverkarna blir skakis om det lanseras fler såna bilar. Försäljningen av de vanliga bilarna kommer gå ner med flera dussin om året!
Vet inte hur ofta det händer. Har någon här blivit stående med tomt batteri?bonath skrev:En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst...
Jobba dygnet runt.
Att få helt slut på krämen i batteripacken är nog mer ovanligt än soppatorsk. Att vara osäker på att man kommer fram och tvingas snigelladda någonstans är troligen betydligt vanligare.Verdi skrev:Vet inte hur ofta det händer. Har någon här blivit stående med tomt batteri?bonath skrev:En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst...
Jobba dygnet runt.
Har sett den lösningen några gånger, men det är ju ganska meningslös. Dels så kommer det vara riktigt ovanligt att elbilar får batteritorsk, de ”småbilar” som kommer nu verkar få 500km i räckvidd, mer än vad de flesta åker under en dag. Men framför allt varför stå med en bärgare i en halvtimme och ladda elbilen istället för att bara lyfta upp den på flaket och köra den till en snabbladdare?bonath skrev:En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst...
Jobba dygnet runt.
Finns ju inget som hindrar att bilen har snabbladdare 50 kW. På 5 minuter så får du ett par mils räckvidd vilket borde räcka för de flesta tillfällen, det borde gå snabbare än att ta upp bilen på flaket pch åka till närmaste snabbladdare. Kräver dock att bilen kan snabbladdas.LarsL skrev:Har sett den lösningen några gånger, men det är ju ganska meningslös. Dels så kommer det vara riktigt ovanligt att elbilar får batteritorsk, de ”småbilar” som kommer nu verkar få 500km i räckvidd, mer än vad de flesta åker under en dag. Men framför allt varför stå med en bärgare i en halvtimme och ladda elbilen istället för att bara lyfta upp den på flaket och köra den till en snabbladdare?bonath skrev:En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst...
Jobba dygnet runt.
Svårt med ironi, många fattade inte smajlin du hade medbonath skrev:En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst...
Jobba dygnet runt.
Jag pratade med en bärgare om de där med soppatorsk en gång. Han sa att de aldrig har bensin med och de åker inte heller och hämtar utan de lyfter upp bilen istället och tar den till en mack. Lär ju bli samma sak för elbilar.LarsL skrev:Varit illa ute en gång med Leaf då en laddare inte fungerade. Men med 50 mils räckvidd och lika tätt med laddare som utmed E4 så kommer jag köra tills jag behöver äta/ta paus och då passar jag på att ladda. Kommer på den pausen få så mycket laddning att jag i princip alltid kommer fram till målet.
Hur vanligt är det att bärgare har med sig en bensindunk idag?
Bra då är det utrett, får du eltorsk så kommer det även i framtiden hanteras som dagens bensintorsk. Du kommer bärgas till närmaste laddastation.chaffis75 skrev:Jag pratade med en bärgare om de där med soppatorsk en gång. Han sa att de aldrig har bensin med och de åker inte heller och hämtar utan de lyfter upp bilen istället och tar den till en mack. Lär ju bli samma sak för elbilar.LarsL skrev:Varit illa ute en gång med Leaf då en laddare inte fungerade. Men med 50 mils räckvidd och lika tätt med laddare som utmed E4 så kommer jag köra tills jag behöver äta/ta paus och då passar jag på att ladda. Kommer på den pausen få så mycket laddning att jag i princip alltid kommer fram till målet.
Hur vanligt är det att bärgare har med sig en bensindunk idag?
Sen är väl nackdelen att man kan inte ringa en vän som kommer med en dunk utan de är bärga som gäller samtidigt har jag själv aldrig fått varken soppatorsk eller slut på el.
7,6Kkw är ju ungefär 4 mil/timme. Så 30-60 minuters kaffe/laddning borde förhoppningsvis räcka för att ta sig till ett snabbare uttag.Kraftverksdoktorn skrev:Sono sion ska ha Typ2 uttag, dock bara 7,6 kW så man får nog ta med kaffe också vid bärgning.
Chargery Berlin Tyskland cykelvigge50 skrev:Jag är ganska säker på att det redan finns i Kalifornien, vet dock inte vad jag ska söka efter för att hitta den.
Nädå, minst 11 kW och de strävar efter 22 kW. Det är en kostnadsfråga, om de får in det i budgeten.Kraftverksdoktorn skrev:Sono sion ska ha Typ2 uttag, dock bara 7,6 kW så man får nog ta med kaffe också vid bärgning.