Sida 173 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 19:57
av Stefan T
https://www.nyteknik.se/fordon/elbilar- ... eu-6929494

usch vad hemskt elbilar kommer ta jobben från bilarbetarna

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 20:35
av fth
Stefan T skrev:
usch vad hemskt elbilar kommer ta jobben från bilarbetarna
Det kan iofs bli ett reellt problem, jag har sett siffror på mellan 600-900k anställda i Tyskland inom bara fossil-drivlinan (tillverkning, service, underhåll etc). Vid en omställning till eldrift blir i princip samtliga dessa individers kompetenser överflödiga.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 20:52
av LarsL
Det är väl typ vad ”vi” har sagt i över 5 år. Elbils omställningen kommer att slå ut de som ännu inte fattat att de måste ställa om.

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 21:03
av Kraftverksdoktorn
Störst blir väl problemet inom EU om man inte tillverkar några elbilar och batterier alls och måste importera allt. Det blir konsekvensen om man försöker leva kvar i det gamla för länge.

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 22:35
av Jerka
Älskar att de har en Mirai som bild till artikeln. Ja, jäklar vad biltillverkarna blir skakis om det lanseras fler såna bilar. Försäljningen av de vanliga bilarna kommer gå ner med flera dussin om året!

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 23:36
av Svenssons
Jerka skrev:
Älskar att de har en Mirai som bild till artikeln. Ja, jäklar vad biltillverkarna blir skakis om det lanseras fler såna bilar. Försäljningen av de vanliga bilarna kommer gå ner med flera dussin om året!
Fast en jäkla massa får ju jobba med bilbyggande. Den bilen är ju i princip helt byggd för hand, alla 5000 bilar som byggts...

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 23:57
av Teslaspolen
Jerka skrev:
Älskar att de har en Mirai som bild till artikeln. Ja, jäklar vad biltillverkarna blir skakis om det lanseras fler såna bilar. Försäljningen av de vanliga bilarna kommer gå ner med flera dussin om året!
Mirai, med bränsleceller löser dom ju problemet. Massor med service som lär behövas då allt rostar sönder..!

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 08:13
av bonath
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst...
Jobba dygnet runt.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 08:15
av Verdi
bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Vet inte hur ofta det händer. Har någon här blivit stående med tomt batteri?

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 08:20
av Svenssons
Verdi skrev:
bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Vet inte hur ofta det händer. Har någon här blivit stående med tomt batteri?
Att få helt slut på krämen i batteripacken är nog mer ovanligt än soppatorsk. Att vara osäker på att man kommer fram och tvingas snigelladda någonstans är troligen betydligt vanligare.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 09:16
av LarsL
bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Har sett den lösningen några gånger, men det är ju ganska meningslös. Dels så kommer det vara riktigt ovanligt att elbilar får batteritorsk, de ”småbilar” som kommer nu verkar få 500km i räckvidd, mer än vad de flesta åker under en dag. Men framför allt varför stå med en bärgare i en halvtimme och ladda elbilen istället för att bara lyfta upp den på flaket och köra den till en snabbladdare?

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 09:21
av Svenssons
LarsL skrev:
bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Har sett den lösningen några gånger, men det är ju ganska meningslös. Dels så kommer det vara riktigt ovanligt att elbilar får batteritorsk, de ”småbilar” som kommer nu verkar få 500km i räckvidd, mer än vad de flesta åker under en dag. Men framför allt varför stå med en bärgare i en halvtimme och ladda elbilen istället för att bara lyfta upp den på flaket och köra den till en snabbladdare?
Finns ju inget som hindrar att bilen har snabbladdare 50 kW. På 5 minuter så får du ett par mils räckvidd vilket borde räcka för de flesta tillfällen, det borde gå snabbare än att ta upp bilen på flaket pch åka till närmaste snabbladdare. Kräver dock att bilen kan snabbladdas.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 09:26
av Teslaspolen
Vilka kan inte det som säljs idag?

För övrigt var det riktigt nära med batteritorsk en gång då jag körde 15 mil med vår gamla Leaf (24 kWh) i början på april (var kallt då) i år. Hade sköldpadda i displayen och bilen startade om sig självt (aldrig sett det förut) under färd en gång under de sista 400 metrarna innan (samtliga i nedförsbacke sån tur var!) jag rullade in på gården hemma.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 09:38
av evilirish
Like a baws Teslaspolen!

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 09:40
av LarsL
Varit illa ute en gång med Leaf då en laddare inte fungerade. Men med 50 mils räckvidd och lika tätt med laddare som utmed E4 så kommer jag köra tills jag behöver äta/ta paus och då passar jag på att ladda. Kommer på den pausen få så mycket laddning att jag i princip alltid kommer fram till målet.

Hur vanligt är det att bärgare har med sig en bensindunk idag?

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 11:15
av TiborBlomhall
bonath skrev:
En bärgningsbil som har möjlighet att ladda elbilar måste vara framtiden. Det förstår alla som kan läsa vilken tidningsartikel som helst... Bild
Jobba dygnet runt.
Svårt med ironi, många fattade inte smajlin du hade med ;)

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 11:49
av chaffis75
LarsL skrev:
Varit illa ute en gång med Leaf då en laddare inte fungerade. Men med 50 mils räckvidd och lika tätt med laddare som utmed E4 så kommer jag köra tills jag behöver äta/ta paus och då passar jag på att ladda. Kommer på den pausen få så mycket laddning att jag i princip alltid kommer fram till målet.

Hur vanligt är det att bärgare har med sig en bensindunk idag?
Jag pratade med en bärgare om de där med soppatorsk en gång. Han sa att de aldrig har bensin med och de åker inte heller och hämtar utan de lyfter upp bilen istället och tar den till en mack. Lär ju bli samma sak för elbilar.
Sen är väl nackdelen att man kan inte ringa en vän som kommer med en dunk utan de är bärga som gäller samtidigt har jag själv aldrig fått varken soppatorsk eller slut på el.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 13:23
av Pontus
Ny bärgningsfirma.
Långa sladden
Förlängssladden
Mobilladdare

Många roliga namn kan den som vill starta en sådan firma få av mig ;)

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 14:01
av vigge50
Jag är ganska säker på att det redan finns i Kalifornien, vet dock inte vad jag ska söka efter för att hitta den.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 14:13
av LarsL
chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Varit illa ute en gång med Leaf då en laddare inte fungerade. Men med 50 mils räckvidd och lika tätt med laddare som utmed E4 så kommer jag köra tills jag behöver äta/ta paus och då passar jag på att ladda. Kommer på den pausen få så mycket laddning att jag i princip alltid kommer fram till målet.

Hur vanligt är det att bärgare har med sig en bensindunk idag?
Jag pratade med en bärgare om de där med soppatorsk en gång. Han sa att de aldrig har bensin med och de åker inte heller och hämtar utan de lyfter upp bilen istället och tar den till en mack. Lär ju bli samma sak för elbilar.
Sen är väl nackdelen att man kan inte ringa en vän som kommer med en dunk utan de är bärga som gäller samtidigt har jag själv aldrig fått varken soppatorsk eller slut på el.
Bra då är det utrett, får du eltorsk så kommer det även i framtiden hanteras som dagens bensintorsk. Du kommer bärgas till närmaste laddastation.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 14:27
av Bjelke
Det vi kan förvänta oss på lite sikt är väl att man kan
ladda en elbil från en annan elbil, och då såklart med
typ snabbladdning beroende på vilken kapacitet bilarna har osv...
Då får vi typ miljoner "bärgare" för eltorsk iaf :)

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 14:44
av Kraftverksdoktorn
Sono sion ska ha Typ2 uttag, dock bara 7,6 kW så man får nog ta med kaffe också vid bärgning.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 15:05
av Hammar
Kraftverksdoktorn skrev:
Sono sion ska ha Typ2 uttag, dock bara 7,6 kW så man får nog ta med kaffe också vid bärgning.
7,6Kkw är ju ungefär 4 mil/timme. Så 30-60 minuters kaffe/laddning borde förhoppningsvis räcka för att ta sig till ett snabbare uttag.

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 15:09
av 12man
vigge50 skrev:
Jag är ganska säker på att det redan finns i Kalifornien, vet dock inte vad jag ska söka efter för att hitta den.
Chargery Berlin Tyskland cykel
chargery-bicycle-trailer-electric-vehicle-charging-2.jpg

Re: Artikel i media

Postat: 08 sep 2018 15:35
av Jerker
Kraftverksdoktorn skrev:
Sono sion ska ha Typ2 uttag, dock bara 7,6 kW så man får nog ta med kaffe också vid bärgning.
Nädå, minst 11 kW och de strävar efter 22 kW. Det är en kostnadsfråga, om de får in det i budgeten.