Sida 172 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2018 15:35
av fth
Bjelke skrev:
Det var ett tag sedan jag hörde något om denna (och trodde väl inte riktigt att det skulle bli så mycket av det här heller kanske) men nu så... :)
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-el-k ... la-6928085
och journalisterna har lika stor fantasi som vanligt, man är ju hyfsat trött på rubriker med "Tesla-dödare" :roll:

Det blir ju inte roligare av att det nästan alltid rör sig om bilar som finns någonstans på skalan "launching soon - pre-production - concept - wishful thinking - pure fantasy"...

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2018 15:52
av vigge50
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Om BMW i3 REX ska anses som en elbil med endast räckviddförlängare så är frågan om detsamma inte gäller Chevrolet Volt/Opel Ampera. Den har också fossilmotorn som i huvudsak driver en generator för att driva elmotorn. Om det behövs extra kraft så kan fossilmotorn kopplas in och driva hjulen direkt till skillnad från i3 men i de flesta fall så funkar Volt och i3 REX på samma sätt.

Har den också verklig räckvidd på över 20 mil enbart på el?
Nä, men var går gränsen för elbil och plug-in hybrid?

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2018 15:56
av TiborBlomhall
Verdi skrev:
Men visst, ska du vara på det humöret så kan du väl låtsas att den är som en Passat GTE eller liknande... Det känns bara onödigt sekteristiskt. Ungefär som att vara helnykterist och fördöma nån som dricker en enstaka folköl ibland.
Då är väl amerikanska trafikmyndigheten EPA också sekteristisk som klassificerar BMW i3 BEV som elbil och BMW i3 REX som laddhybrid:
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... 9&id=36030

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2018 16:12
av Verdi
TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Men visst, ska du vara på det humöret så kan du väl låtsas att den är som en Passat GTE eller liknande... Det känns bara onödigt sekteristiskt. Ungefär som att vara helnykterist och fördöma nån som dricker en enstaka folköl ibland.
Då är väl amerikanska trafikmyndigheten EPA också sekteristisk som klassificerar BMW i3 BEV som elbil och BMW i3 REX som laddhybrid:
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... 9&id=36030

Du förstår säkert vad jag menar.

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2018 17:24
av LarsL
Så länge det finns en avgasmotor så måste den köras ibland och servas.

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2018 17:44
av Tars
Teslaspolen skrev:
REX är för fegisar. ;) Men fegisar måste få finnas dom med.
Så då är jag en fegis. Bild

Re: Artikel i media

Postat: 30 aug 2018 23:16
av bylund
TiborBlomhall skrev:
Då är väl amerikanska trafikmyndigheten EPA också sekteristisk som klassificerar BMW i3 BEV som elbil och BMW i3 REX som laddhybrid:
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... 9&id=36030
Så de har ändrat från att bli miljöskyddsmyndighet till att bli trafikmyndighet under den nya ledningen ;)

Re: Artikel i media

Postat: 31 aug 2018 09:32
av mati
En bil är en hybrid när det finns två olika drivlinor eller energikällor. Det är ju inget konstigt. Att den i praktiken används som en vanlig elbil gör den inte mindre till en hybrid.
Ta det hypotetiska exemplet med en bil som kan laddas som en elbil men ändå har en vätgastank och bränslecell. En sådan bil skulle jag också kalla för (ladd-)hybrid, eftersom det finns två olika sätt att ladda/tanka bilen på. Även om det inte är bensin man tankar. Det är ungefär som en REX, man laddar batteriet i vanliga fall som i vilken elbil som helst, men det går att tanka vätgas/bensin/whatever. Hybrid liksom. Hade det inte varit så jäkla komplicerat, platskrävande, ineffektivt och dyrt med två olika parallella system hade jag nästan tyckt att det är en bra lösning eftersom man klarar sig med ett mindre batteri.

Re: Artikel i media

Postat: 31 aug 2018 11:50
av Bjelke
Lite ballt att dom kör här i Sverige med visningen av nya Mercan :)
http://www.svenskverkstad.se/mercedes-v ... ldspremiar

Re: Artikel i media

Postat: 31 aug 2018 19:10
av TeslaTissel
Tycker nog att det här ÄR intressant också?

Enligt TOPGEAR har Koenigsegg kläckt en idé hur man kan klå TESLAS Roadster
Verkar vara TOPGEAR som är källan?

Läs även kommentarerna nedanför artikeln!

https://www.topgear.com/car-news/pebble ... g-its-game

Re: Artikel i media

Postat: 31 aug 2018 19:26
av LarsL
Koenigsegg är ju också en stor elbilsfantast och skulle under lite mer gynnsamma förhållanden kunnat vara en svensk Musk.

Re: Artikel i media

Postat: 03 sep 2018 18:53
av frippan
Jay Leno beskriver varför han gillar Tesla

https://www.cnbc.com/2018/08/30/jay-len ... uture.html

Re: Artikel i media

Postat: 03 sep 2018 19:35
av Verdi
TeslaTissel skrev:
Tycker nog att det här ÄR intressant också?

Enligt TOPGEAR har Koenigsegg kläckt en idé hur man kan klå TESLAS Roadster
Verkar vara TOPGEAR som är källan?

Läs även kommentarerna nedanför artikeln!

https://www.topgear.com/car-news/pebble ... g-its-game
Läs aldrig kommentarerna om Tesla på Top Gear-artiklar om ni har högt blodtryck. :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 05 sep 2018 11:44
av zyax

Re: Artikel i media

Postat: 05 sep 2018 19:35
av TeslaTissel
ELEKTREK - Jaguar satsar på samma batteriteknik som Tesla

Funderade på var jag skulle lägga detta, i Jaguar I-pace-tråden eller här i Artikel i Media.
Men det får bli här.

Varsågoda!

http://vuef.se/jaguar-satsar-pa-samma-b ... som-tesla/

Hepp!

Re: Artikel i media

Postat: 05 sep 2018 20:27
av Bjelke
Lite intressant faktiskt, kan det bli så att dom tom byter på Ipace tro? Eller "bara " på kommande?
Någon koppling till Northvolt tro?

Re: Artikel i media

Postat: 05 sep 2018 23:36
av TeslaTissel
Bjelke skrev:
Lite intressant faktiskt, kan det bli så att dom tom byter på Ipace tro? Eller "bara " på kommande?
Någon koppling till Northvolt tro?

Nej, det står ju inget om Northvolt alls i artikeln. Det är ett samarbete startat med Samsung.

Men det visar ju hur kampen om batterileverantörerna går över till och in i den teknik som TESLA använder och Jaguar har förstås förstått att det ligger något i alla positiva rapporter som kommit om TESLA’s lösning.
Att kämpa om leverantörer som levererar separata batterier paketerade var för sig är antagligen rätt hård.
Det finns säkert många fördelar med det sättet implementera batterier, men TESLAS teknik är ju överlägsen och i och med Model 3 så ligger andra tillverkare i lä helt enkelt.

Vore intressant se hur Samsungs lösning ser ut så småningom då vi får veta mer.

Re: Artikel i media

Postat: 06 sep 2018 06:54
av vigge50
I USA så brukar man skilja på fordon och bilar där större suvar inte räknas in bland vanliga bilar även om de skulle göras i Sverige. Om man dock gör detta och räknar att BMWs bilar är följande modeller så sålde Tesla Model 3 fler än samtliga tillsammans under augusti. Nu ger Tesla inte ut försäljning varje månad eller uppdelat per land men de har historiskt sätt varit väldigt nära och deras uppskattning på 17800 är tillräckligt stor för att vara hyfsat säker på att de överstiger. Att Elon också delar länken via Twitter ökar ju dess trovärdighet.

Bild

Slår man ihop siffrorna för Model 3, Model S och Model X så kommer man upp i 23 175, inte riktigt tillräckligt för att klå BMWs totala försäljning.

Bild

https://insideevs.com/tesla-model-3-out ... nger-cars/

Re: Artikel i media

Postat: 06 sep 2018 13:20
av evilirish
Stulen Tesla återfunnen i Skåne:
http://www.skd.se/2018/09/05/polisen-fann-norsk-tesla/

Gruppen är om den var stulen på riktigt eller "bara" införskaffad mha bedrägeri.

Re: Artikel i media

Postat: 06 sep 2018 13:57
av Geni87
TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Lite intressant faktiskt, kan det bli så att dom tom byter på Ipace tro? Eller "bara " på kommande?
Någon koppling till Northvolt tro?

Nej, det står ju inget om Northvolt alls i artikeln. Det är ett samarbete startat med Samsung.

Men det visar ju hur kampen om batterileverantörerna går över till och in i den teknik som TESLA använder och Jaguar har förstås förstått att det ligger något i alla positiva rapporter som kommit om TESLA’s lösning.
Att kämpa om leverantörer som levererar separata batterier paketerade var för sig är antagligen rätt hård.
Det finns säkert många fördelar med det sättet implementera batterier, men TESLAS teknik är ju överlägsen och i och med Model 3 så ligger andra tillverkare i lä helt enkelt.

Vore intressant se hur Samsungs lösning ser ut så småningom då vi får veta mer.
Hur menar du med "separata batterier paketerade var för sig", förstår inte riktigt meningen? Mig veterligen så använder de flesta biltillverkare battericeller med formfaktorn prismatiska eller pouch, förutom Tesla som använder cylindriska celler. I det stora hela är det egentligen bara en skillnad i hur man packar ihop cellen, en cylindrisk cell är mer eller mindre en pouch-cell utan påsen som man har rullat ihop och stoppat i ett rör. Och en prismatisk cell är mer eller mindre en puch-cell utan påse som man har vikt ihop och stoppat i en "låda". De olika formfaktorerna har olika fördelar och nackdelar. Valet av formfaktor påverkar främst hur man måste designa modulerna och packet. Pouch och prismatiska går att packa tätare vilket ger en högre energitäthet, men man behöver då istället mer mekanisk styrka i modul och pack för at undvika för mycket swelling.

Teslas fördelar ligger inte så mycket i själva cellernas egenskaper som så, utan mer i att de har designat sina moduler och sitt pack på ett nära optimalt sätt om man ser till de cylindriska cellernas förutsättningar och egenskaper.

Anledningen till att Jaguar ska börja köpa cylindriska celler kan man ju bara spekulera i. Men det kan vara så enkelt att den leverantör (Samsung) i närheten (Ungern) som kunde leverera tillräckliga volymer, kör på cylindriska celler i just den fabriken, och då får de helt enkelt gå över till det. Sannolikt kommer de ha två varianter av sitt batteripack, ett för pouch-celler och ett för cylindriska i framtiden. Eller så ska de börja producera ett lägre pack för låga bilar och då passar cylindriska celler bättre rent fysiskt i och med deras låga höjd.

Re: Artikel i media

Postat: 06 sep 2018 14:17
av chaffis75
Geni87 skrev:

Hur menar du med "separata batterier paketerade var för sig", förstår inte riktigt meningen? Mig veterligen så använder de flesta biltillverkare battericeller med formfaktorn prismatiska eller pouch, förutom Tesla som använder cylindriska celler. I det stora hela är det egentligen bara en skillnad i hur man packar ihop cellen, en cylindrisk cell är mer eller mindre en pouch-cell utan påsen som man har rullat ihop och stoppat i ett rör. Och en prismatisk cell är mer eller mindre en puch-cell utan påse som man har vikt ihop och stoppat i en "låda". De olika formfaktorerna har olika fördelar och nackdelar. Valet av formfaktor påverkar främst hur man måste designa modulerna och packet. Pouch och prismatiska går att packa tätare vilket ger en högre energitäthet, men man behöver då istället mer mekanisk styrka i modul och pack för at undvika för mycket swelling.

Teslas fördelar ligger inte så mycket i själva cellernas egenskaper som så, utan mer i att de har designat sina moduler och sitt pack på ett nära optimalt sätt om man ser till de cylindriska cellernas förutsättningar och egenskaper.

Anledningen till att Jaguar ska börja köpa cylindriska celler kan man ju bara spekulera i. Men det kan vara så enkelt att den leverantör (Samsung) i närheten (Ungern) som kunde leverera tillräckliga volymer, kör på cylindriska celler i just den fabriken, och då får de helt enkelt gå över till det. Sannolikt kommer de ha två varianter av sitt batteripack, ett för pouch-celler och ett för cylindriska i framtiden. Eller så ska de börja producera ett lägre pack för låga bilar och då passar cylindriska celler bättre rent fysiskt i och med deras låga höjd.
Du verkar ha bra koll på detta med batteri celler. Har du även någon kunskap att dela med dig om batteri kylning. Skull den ena eller andra typen av cell vara lättare att kyla?

Re: Artikel i media

Postat: 06 sep 2018 15:42
av Geni87
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:

Hur menar du med "separata batterier paketerade var för sig", förstår inte riktigt meningen? Mig veterligen så använder de flesta biltillverkare battericeller med formfaktorn prismatiska eller pouch, förutom Tesla som använder cylindriska celler. I det stora hela är det egentligen bara en skillnad i hur man packar ihop cellen, en cylindrisk cell är mer eller mindre en pouch-cell utan påsen som man har rullat ihop och stoppat i ett rör. Och en prismatisk cell är mer eller mindre en puch-cell utan påse som man har vikt ihop och stoppat i en "låda". De olika formfaktorerna har olika fördelar och nackdelar. Valet av formfaktor påverkar främst hur man måste designa modulerna och packet. Pouch och prismatiska går att packa tätare vilket ger en högre energitäthet, men man behöver då istället mer mekanisk styrka i modul och pack för at undvika för mycket swelling.

Teslas fördelar ligger inte så mycket i själva cellernas egenskaper som så, utan mer i att de har designat sina moduler och sitt pack på ett nära optimalt sätt om man ser till de cylindriska cellernas förutsättningar och egenskaper.

Anledningen till att Jaguar ska börja köpa cylindriska celler kan man ju bara spekulera i. Men det kan vara så enkelt att den leverantör (Samsung) i närheten (Ungern) som kunde leverera tillräckliga volymer, kör på cylindriska celler i just den fabriken, och då får de helt enkelt gå över till det. Sannolikt kommer de ha två varianter av sitt batteripack, ett för pouch-celler och ett för cylindriska i framtiden. Eller så ska de börja producera ett lägre pack för låga bilar och då passar cylindriska celler bättre rent fysiskt i och med deras låga höjd.
Du verkar ha bra koll på detta med batteri celler. Har du även någon kunskap att dela med dig om batteri kylning. Skull den ena eller andra typen av cell vara lättare att kyla?
Hyfsat, man är ju en nörd. :) Nja rent principiellt skulle jag inte säga att det är någon skillnad på hur lätta de är att kyla, den ena eller andra avger inte mer eller mindre värme givet en viss uttagen effekt. Men utformningen på cellen kan spela viss roll, och kylsystemets utformning måste anpassas till batteritypen det ska kyla för att få ett bra resultat. Prismatiska celler tenderar att vara ganska tjocka, medans pouch är tunna. Om man då tänker sig att det sitter en kylplatta på vardera sida om de celltyperna så blir avståndet som värmen behöver vandra till kylplattorna längre för den prismatiska cellen eftersom den är tjockare, och de kan därför tendera att bli varma i mitten. Om man däremot har en tunn prismatisk cell blir det såklart lättare att avleda värme från den.

Cylindriska är lite kniviga i och med avsaknaden av plana ytor att montera kylpattor på, men det har Tesla löst smart genom en flexibel "kylplatta" som slingrar sig mellan cellerna.

Det går dock att utforma effektiva kylsystem för alla tre celltyper. Teoretiskt så bör man dock kunna utforma det mest effektiva kylsystemet om man använder pouch-celler i och med tunn- och planheten. Sen är det ju alltid en fråga om pris och volym också, kylsystemet och dess kylplattor snor plats som hade kunnat fyllas med battericeller, så det är alltid en avvägning.

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 17:10
av TiborBlomhall
Ganska bra synpunkter på Mercedes EQC: https://www.dn.se/ekonomi/motor/kortare ... nya-elbil/

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 18:05
av Elmil
Bilens egen vätskekylda laddare kan ge 7,4 kW. Köper man bilföretagets laddbox ges 22 kW och används publik snabbladdare så klaras upp till 110 kW
Så Mercedes har en DC-laddbox?

Re: Artikel i media

Postat: 07 sep 2018 18:30
av fth
Elmil skrev:
Så Mercedes har en DC-laddbox?
Nej, dom ljuger ;)

Finns mer info i Mercedes-tråden.

/fth