Sida 171 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 29 aug 2018 19:06
av Svenssons
lator skrev:Svenssons skrev:
"Långfärd med Sveriges populäraste elbilar" och inte ett ord om Tesla?
Kan det ha att göra med att man får typ 3 av de andra för priset av en Tesla...

Även ifall Tesla kostar 3 gånger så mycket så är ju Tesla Model S den populäraste elbilen i Sverige. Att inte ens nämna Tesla i en artikel som säger sig kolla på "Sveriges populäraste elbilar" gör ju att man anar en agenda och inte oberoende journalistik...
Top10.png
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
Re: Artikel i media
Postat: 29 aug 2018 19:14
av lator
Svenssons skrev:lator skrev:Svenssons skrev:
"Långfärd med Sveriges populäraste elbilar" och inte ett ord om Tesla?
Kan det ha att göra med att man får typ 3 av de andra för priset av en Tesla...

Även ifall Tesla kostar 3 gånger så mycket så är ju Tesla Model S den populäraste elbilen i Sverige. Att inte ens nämna Tesla i en artikel som säger sig kolla på "Sveriges populäraste elbilar" gör ju att man anar en agenda och inte oberoende journalistik...
Det kanske borde stå "populistiska" istället...

Re: Artikel i media
Postat: 29 aug 2018 19:17
av TeslaTissel
Svenssons skrev:lator skrev:Svenssons skrev:
"Långfärd med Sveriges populäraste elbilar" och inte ett ord om Tesla?
Kan det ha att göra med att man får typ 3 av de andra för priset av en Tesla...

Även ifall Tesla kostar 3 gånger så mycket så är ju Tesla Model S den populäraste elbilen i Sverige. Att inte ens nämna Tesla i en artikel som säger sig kolla på "Sveriges populäraste elbilar" gör ju att man anar en agenda och inte oberoende journalistik...
Top10.png
https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
Mycket intressantl
Lter lite konstigt att även Mestmotor/Recharge skulle vara slarviga och vara (inom just parantereser, köpta) av någon främmande källa?
Men som det ser ut just detta år förvånar mig ingenting.
Hepp!
Re: Artikel i media
Postat: 29 aug 2018 23:56
av Fandorin
Även ifall Tesla kostar 3 gånger så mycket så är ju Tesla Model S den populäraste elbilen i Sverige. Att inte ens nämna Tesla i en artikel som säger sig kolla på "Sveriges populäraste elbilar" gör ju att man anar en agenda och inte oberoende journalistik...!
Vilken som är populärast beror på om man väljer att se ackumulerad försäljning alla år eller på tex augusti 2018. Naturligtvis.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 00:55
av Svenssons
Fandorin skrev:Även ifall Tesla kostar 3 gånger så mycket så är ju Tesla Model S den populäraste elbilen i Sverige. Att inte ens nämna Tesla i en artikel som säger sig kolla på "Sveriges populäraste elbilar" gör ju att man anar en agenda och inte oberoende journalistik...!
Vilken som är populärast beror på om man väljer att se ackumulerad försäljning alla år eller på tex augusti 2018. Naturligtvis.
Att de skulle kolla på augusti 2018 blir rätt svårt eftersom denna månad inte är slut och det inte finns någon statistik ännu. Kollar man inte på den ackumulerade utan för t.ex. senaste månaden, juli 2018, så är Model S den tredje mest populära elbilen i Sverige:
De mest sålda elbilarna under juli månad
1. Renault Zoe – 126 stycken
2. Nissan NV200 – 74 stycken
3. Tesla Model S – 65 stycken
4. Nissan Leaf – 62 stycken
5. VW Golf – 54 stycken
6. BMW I3 – 50 stycken
7. Tesla Model X – 31 stycken
8. Kia Soul – 26 stycken
9. Hyundai Ioniq – 16 stycken
10. Jaguar I-Pace – 9 stycken
11. VW Up! – 7 stycken
12. Smart – 1 stycken
https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-e ... ge-6926025
Här ser man att de även missar Nissan NV200.
Att de inte testar alla bilar är väl helt OK. Det som inte är OK är att säga att de testar "Sveriges populäraste elbilar" iställer för några av de populäraste bilarna eller beskriva några kriterier varför de valt de bilar de valt. I detta fall tror jag att det främst är rubriksättaren som gjort fel och att de som skrev artikeln inte var särskilt noga med vilka bilar det blev, hur testet gjordes och vad som kommer fram. De plockade bara bilar de hade tillgång till just då antagligen och körde sedan lite på måfå. Artikeln kan möjligen vara köpt av Vattenfall och deras laddnätverk, det är ju endast deras laddplatser som får användas.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 05:30
av bjelkeman
Artikeln kan möjligen vara köpt av Vattenfal
Något som var förvånansvärt effektivt för 15 år sedan var att skriva artiklar åt mindre nogräknade tidningar, som om man var journalist, och skicka till tidningen, som sedan publicerade dem.som sina egna artiklar. Inom IT branschen fick jag långa artiklar publicerade på det viset. Det är nog ännu effektivare idag.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 06:21
av Bjelke
Läste att Tesla släppt en trådlös mobilladdare, går den att köpa här i Sverige?
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 07:22
av chaffis75
Svenssons skrev:
Även ifall Tesla kostar 3 gånger så mycket så är ju Tesla Model S den populäraste elbilen i Sverige. Att inte ens nämna Tesla i en artikel som säger sig kolla på "Sveriges populäraste elbilar" gör ju att man anar en agenda och inte oberoende journalistik...
Kan ju faktiskt vara så enkelt att Tesla inte har velat/kunnat låna ut en Tesla till detta testet då jag antar de behövde bilen några dagar men visst borde man nämna Tesla och Modell 3 som förhoppningsvis kommer bli mer överkomlig i pris åtminstone när bas versionen börjar säljas.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 07:54
av Svenssons
chaffis75 skrev:Svenssons skrev:
Även ifall Tesla kostar 3 gånger så mycket så är ju Tesla Model S den populäraste elbilen i Sverige. Att inte ens nämna Tesla i en artikel som säger sig kolla på "Sveriges populäraste elbilar" gör ju att man anar en agenda och inte oberoende journalistik...
Kan ju faktiskt vara så enkelt att Tesla inte har velat/kunnat låna ut en Tesla till detta testet då jag antar de behövde bilen några dagar men visst borde man nämna Tesla och Modell 3 som förhoppningsvis kommer bli mer överkomlig i pris åtminstone när bas versionen börjar säljas.
Fel rubriksättning oavsett och det borde kunnat nämnas i artikeln hur de gjorde valet. Oavsett anser jag att "testet" är dåligt eftersom de enbart brytt sig om Vattenfalls laddare och inte vilka laddplatsen som visats i bilarna eller i någon annan app än Vattenfalls.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 09:30
av Swede1
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 09:44
av HerrNilsson
Man kan också blocka Tinypass i browsern med t.ex. Ghostery, då syns hela artikeln och betalnings-widgeten försvinner...
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 09:48
av Svenssons
De skriver om Model X att det inte är ovanligt att falkvingedörrarna krånglar. Jag har inte sett många fall där dessa krånglar, det hör snarare till ovanligheterna att de krånglar. Det är sannolikt vanligare att framdörrarna krånglar. Det finns sedan andra saker som är viktigare att kolla som tex drivaxlarna fram.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 10:02
av TiborBlomhall
Något konstigt att vinnaren bästa begagnade elbilen är enligt dem... en laddhybrid.
Och elbilarna man kan hitta för under 100', trillingarna Mitsubishi i-MiEV / Peugeot iOn / Citroën C-Zero nämns inte ens.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 10:35
av Verdi
TiborBlomhall skrev:
Något konstigt att vinnaren bästa begagnade elbilen är enligt dem... en laddhybrid.
Och elbilarna man kan hitta för under 100', trillingarna Mitsubishi i-MiEV / Peugeot iOn / Citroën C-Zero nämns inte ens.
Jag har en i3 Rex och tänker inte på den som "laddhybrid". För mig är det en renodlad elbil med nödgenerator. En hybrid körs i min värld mest på bensin men man har möjligheten att köra korta sträckor på el.
Men visst, på det här forumet ska man tydligen trycka till "tyskarna" så fort man får chansen...
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 10:44
av TiborBlomhall
Har inget med "tyskarna" att göra. Rent definitionsmässigt har en hybrid bil två olika drivlinor, (oftast) el och bensin.
BMW i3 REX är hur vi än tittar på det en laddhybrid.
BMW i3 (utan REX) är en elbil.
Så enkelt är det.
Skulle de utnämnt BMW i3 som vinnare skulle jag inte opponerat mig (lika mycket

)
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 10:54
av Verdi
TiborBlomhall skrev:Har inget med "tyskarna" att göra. Rent definitionsmässigt har en hybrid bil två olika drivlinor, (oftast) el och bensin.
BMW i3 REX är hur vi än tittar på det en laddhybrid.
BMW i3 (utan REX) är en elbil.
Så enkelt är det.
Skulle de utnämnt BMW i3 som vinnare skulle jag inte opponerat mig (lika mycket

)
BMW i3 Rex har bara EN drivlina. Räckviddsgeneratorn är helt fristående och har inget med framdriften av fordonet att göra. I övrigt är den bättre lämpad som elbil än alla Zoe, Leaf och annat. Den kan laddas med trefas, med CCS, den har batterikylning/uppvärmning och kan snabbladdas gång på gång utan överhettningsproblematik. Inte heller degraderas batterikapaciteten nämnvärt. Till skillnad från vissa konkurrenter...
Men visst, ska du vara på det humöret så kan du väl låtsas att den är som en Passat GTE eller liknande... Det känns bara onödigt sekteristiskt. Ungefär som att vara helnykterist och fördöma nån som dricker en enstaka folköl ibland.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 11:02
av zyax
Verdi skrev:TiborBlomhall skrev:Har inget med "tyskarna" att göra. Rent definitionsmässigt har en hybrid bil två olika drivlinor, (oftast) el och bensin.
BMW i3 REX är hur vi än tittar på det en laddhybrid.
BMW i3 (utan REX) är en elbil.
Så enkelt är det.
Skulle de utnämnt BMW i3 som vinnare skulle jag inte opponerat mig (lika mycket

)
BMW i3 Rex har bara EN drivlina. Räckviddsgeneratorn är helt fristående och har inget med framdriften av fordonet att göra. I övrigt är den bättre lämpad som elbil än alla Zoe, Leaf och annat. Den kan laddas med trefas, med CCS, den har batterikylning/uppvärmning och kan snabbladdas gång på gång utan överhettningsproblematik. Inte heller degraderas batterikapaciteten nämnvärt. Till skillnad från vissa konkurrenter...
Men visst, ska du vara på det humöret så kan du väl låtsas att den är som en Passat GTE eller liknande... Det känns bara onödigt sekteristiskt. Ungefär som att vara helnykterist och fördöma nån som dricker en enstaka folköl ibland.
Jag vill inte vara sån, men Tibor har ju rätt och när du besiktigar och servar bilen så blir även den lilla delen som laddar batteriet att betrakta som en del av bilen. Att du vill att den ska vara en ren elbil när det inte är så känns ju lika REX-sekteristiskt. Sedan att den inte riktigt går att jämföra med vilken laddhybrid som helst spelar ingen roll för laddhybrider går knappt ens att jämföra med varandra i hur de går att köra utan att blanda in motorn.
För övrigt anser jag att allt vad laddhybrider heter inklusive REX borde försvinna ganska snart då det känns som en fet parentes i övergången till ren el.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 11:05
av Teslaspolen
REX är för fegisar.

Men fegisar måste få finnas dom med.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 11:22
av Swede1
Bmw i3 Rex är en mycket speciell elbil med en bensingenerator, du kan aldrig ladda upp batterierna med den, utan endast hålla laddnivån, så du måste ladda när du kommit fram. Helt suveränt när det är fel på snabbladdare eller den är upptagen, jag ser nog hur ni gnäller på snabbladdningen i upplands Väsby, taxibilar etc.
I3 är byggd som en ren elbil med Rex tillagd efteråt när de upptäckte att behovet fanns. Den ger samma frihetskänsla som en bensinbil.
Tycker alla nya personbilar ska vara på el med minst 20 kWh batteri och en Rex. Dubbla priset för de som vill ha enbart bensin som i Norge. Japp jag är miljötaliban.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 11:23
av Verdi
zyax skrev:Verdi skrev:TiborBlomhall skrev:Har inget med "tyskarna" att göra. Rent definitionsmässigt har en hybrid bil två olika drivlinor, (oftast) el och bensin.
BMW i3 REX är hur vi än tittar på det en laddhybrid.
BMW i3 (utan REX) är en elbil.
Så enkelt är det.
Skulle de utnämnt BMW i3 som vinnare skulle jag inte opponerat mig (lika mycket

)
BMW i3 Rex har bara EN drivlina. Räckviddsgeneratorn är helt fristående och har inget med framdriften av fordonet att göra. I övrigt är den bättre lämpad som elbil än alla Zoe, Leaf och annat. Den kan laddas med trefas, med CCS, den har batterikylning/uppvärmning och kan snabbladdas gång på gång utan överhettningsproblematik. Inte heller degraderas batterikapaciteten nämnvärt. Till skillnad från vissa konkurrenter...
Men visst, ska du vara på det humöret så kan du väl låtsas att den är som en Passat GTE eller liknande... Det känns bara onödigt sekteristiskt. Ungefär som att vara helnykterist och fördöma nån som dricker en enstaka folköl ibland.
Jag vill inte vara sån, men Tibor har ju rätt och när du besiktigar och servar bilen så blir även den lilla delen som laddar batteriet att betrakta som en del av bilen. Att du vill att den ska vara en ren elbil när det inte är så känns ju lika REX-sekteristiskt. Sedan att den inte riktigt går att jämföra med vilken laddhybrid som helst spelar ingen roll för laddhybrider går knappt ens att jämföra med varandra i hur de går att köra utan att blanda in motorn.
För övrigt anser jag att allt vad laddhybrider heter inklusive REX borde försvinna ganska snart då det känns som en fet parentes i övergången till ren el.
Klart han har rätt i teorin. Precis som att folk som märker ord har rätt. Min invändning är att den i praktiken är en ren elbil. Iaf som vi använder den. Rex-en går bara igång när den måste för att motionera sig själv och när min fru glömt ladda den. (hon kör den mest) På tal om det, i3:an och vår Tesla wallbox tycker inte om varandra längre. Förr var det aldrig problem. Nu får i3:an wallboxen att lysa rött och sluta ladda titt som tätt. Lite jobbigt för man måste hela tiden ha koll på laddningen.
Jag hade hellre haft en BEV eftersom de är snålare, lättare och snabbare. Däremot skäms jag inte ett dugg för de där 10-15 literna bensin som vi gjort av med på 1500 mil... Försöker ju sälja min Tesla. Lyckas det kommer jag antagligen köpa en begagnad dieselkombi. Kanske går miljön plus på det också? Den som köpt dieselbilen istället för mig kanske hade kört mer än vad jag kommer göra.

Och kanske hade den som köper Teslan istället köpt en NY dieselbil. Rena storkovan för miljön isf.

Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 11:33
av Verdi
Teslaspolen skrev:REX är för fegisar.

Men fegisar måste få finnas dom med.
Ja, och för att begagnatutbudet av BEV med stora batteriet och rätt utrustning var försvinnande litet (obefintligt) när jag köpte min i mars 2017.
Sen är det inte bara av feghet. Det är en bekvämlighetsgrej också. Jag upplever det som betydligt krångligare att snabbladda i3:an jämfört med Teslan. Svårare att veta var stolparna står, ofta problem att få igång laddningen, krångligt med olika betallösningar, risk för kö då de står en och en...
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 12:34
av Swede1
Det va nog snällt menat Verdi. Strunta i personangreppen Verdi, de visar bara att de inte några andra argument. Dvs du har rätt.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 14:12
av vigge50
Om BMW i3 REX ska anses som en elbil med endast räckviddförlängare så är frågan om detsamma inte gäller Chevrolet Volt/Opel Ampera. Den har också fossilmotorn som i huvudsak driver en generator för att driva elmotorn. Om det behövs extra kraft så kan fossilmotorn kopplas in och driva hjulen direkt till skillnad från i3 men i de flesta fall så funkar Volt och i3 REX på samma sätt.
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 14:18
av Bjelke
Det var ett tag sedan jag hörde något om denna (och trodde väl inte riktigt att det skulle bli så mycket av det här heller kanske) men nu så...
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-el-k ... la-6928085
Re: Artikel i media
Postat: 30 aug 2018 15:03
av Verdi
vigge50 skrev:Om BMW i3 REX ska anses som en elbil med endast räckviddförlängare så är frågan om detsamma inte gäller Chevrolet Volt/Opel Ampera. Den har också fossilmotorn som i huvudsak driver en generator för att driva elmotorn. Om det behövs extra kraft så kan fossilmotorn kopplas in och driva hjulen direkt till skillnad från i3 men i de flesta fall så funkar Volt och i3 REX på samma sätt.
Har den också verklig räckvidd på över 20 mil enbart på el?