Sida 171 av 239

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 dec 2022 11:20
av Rennwagen
mikebike skrev: 29 dec 2022 10:37
Rennwagen skrev: 29 dec 2022 10:19
Väntar fortfarande på leveransdatum på min nya S LR.
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?
Till skillnad mot radarn så gör den ingen nytta?
Jomenvisst, det fläktar skönt och man blir brun på flinten :lol: :lol:

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 dec 2022 12:53
av Gustafsson
Rennwagen skrev: 29 dec 2022 10:19
Väntar fortfarande på leveransdatum på min nya S LR.
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?
Använder min taklucka mycket på sommaren, ger lite cab-känsla och ger en skön kontakt med friska luften…Kommer att sakna den!
Jag har fått besked att min bil (LR) står i hamnen, osäker på i vilket land dock. Prel leverans mitten januari.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 dec 2022 17:25
av farvidsson
Erfarenheter efter ca 130 mil med min första elbil som råkar vara en MS Plaid.

- Tyst och bekväm, även i motorvägsfart i 7h spöregn mellan Malmö och Huddinge
- Effektiv. Nu vet jag inte med säkerhet om ~220 Wh/km är bra. Men jag tror det?
- Laddningen är sinnesjukt snabb. Fick som mest 257kW idag i Markaryd. Man hinner knappt gå på toa ju...
- Yoken är bra, man vänjer sig snabbt. Det enda jag stör mig på är blinkersen i rondeller
- Sentry Mode drar sjukt mycket batteri
- Den kör ifrån alla och ofta, även med vinterhjul och Sportläge
- Autopiloten/farthållaren är riktigt kinkig och kräver tillvänjning. Det räcker att man håller lite för hårt i yoken så kopplar den ur
- Ljudsystemet är snudd på världsklass
- Bagageutrymmet rymmer en elefant, och lite till
- Klimatanläggningen är lite annorlunda. Ibland tycker jag det blir tydlig plötslig skillnad i temp. Tror mig uppfatta att det händer när den förvärmer batteriet inför laddning (kan ha fel?)
- Bilen längtar till sommaren med varm och torr asfalt och 21"

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 dec 2022 18:17
av thebishop
Rennwagen skrev: 29 dec 2022 10:19
Väntar fortfarande på leveransdatum på min nya S LR.
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?
viewtopic.php?t=31807

Sammanfattar nog bra varför. Över 50.000:- i kostnader på grund av vattenläckage genom solllucka som sabbat bägge krockgardinerna bak mm. Hade inte hänt med ett fast tak.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 dec 2022 22:08
av SwedishAdvocate
thebishop skrev: 29 dec 2022 18:17
Rennwagen skrev: 29 dec 2022 10:19
Väntar fortfarande på leveransdatum på min nya S LR.
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?
viewtopic.php?t=31807

Sammanfattar nog bra varför. Över 50.000:- i kostnader på grund av vattenläckage genom sollucka som sabbat bägge krockgardinerna bak mm. Hade inte hänt med ett fast tak.
Gissar också att det beror på att det verkar ha varit relativt mycket problem med solluckan på Model S... Minns att det skrevs en hel del på det amerikanska forumet om diverse missljud t.ex. som ibland var svåra att komma tillrätta med... Går nog att hitta en hel del om man söker lite med Google...

Men å andra sidan så är ju du (Rennwagen) nöjd, så för X% av kunderna så funkar det ju tydligen bra hittills. Och vad det beror på att det verkar vara så olika vet inte jag...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 dec 2022 22:31
av Rennwagen
SwedishAdvocate skrev: 29 dec 2022 22:08
thebishop skrev: 29 dec 2022 18:17
Rennwagen skrev: 29 dec 2022 10:19
Väntar fortfarande på leveransdatum på min nya S LR.
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?
viewtopic.php?t=31807

Sammanfattar nog bra varför. Över 50.000:- i kostnader på grund av vattenläckage genom sollucka som sabbat bägge krockgardinerna bak mm. Hade inte hänt med ett fast tak.
Gissar också att det beror på att det verkar ha varit relativt mycket problem med solluckan på Model S... Minns att det skrevs en hel del på det amerikanska forumet om diverse missljud t.ex. som ibland var svåra att komma tillrätta med... Går nog att hitta en hel del om man söker lite med Google...

Men å andra sidan så är ju du (Rennwagen) nöjd, så för X% av kunderna så funkar det ju tydligen bra hittills. Och vad det beror på att det verkar vara så olika vet inte jag...
ok bra input alla. Det förenklar väl produktionen också då det inte är fler karosstyper (med och utan soltak) och därmed färre varianter. Trist att den är borta, då jag som sagt var sjukt nöjd med den.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 29 dec 2022 23:21
av Gustafsson
Lite off topic till, min första S, en 70 D 2015 hade läckage. Plötsligt när man svängde fick man en skvätt vatten mitt på huvudet. Det justerades och sedan inga problem. Luckan förbättrades strax efteråt. Min nuvarande 2018 hade ett märkligt fel- tätningslisten mellan bakre takglaset och vä sidan på bilen var skadad/delad och det kunde potentiellt komma in regnvatten där. Visade sig bero på felmonterad mekanism i takluckan, varje gång den öppnades skar den i mitten av listen, vilken då delade på sig. Hade bilen inne 4 ggr för felet, då det saknades delar, lim mm mm! Gick på garantin. Nu funkar den oklanderligt, men man limmade fast bakre takglaset snett, vilket inte är så snyggt…
De flesta lär nog funka bra.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 10:57
av Dansken
[mention]Tars [/mention] hur har det gått, har du fått någon bil än?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 11:01
av Pontus
Dansken skrev: 30 dec 2022 10:57
[mention]Tars [/mention] hur har det gått, har du fått någon bil än?
Han har två nya Plaid att prova tror du verkligen han har tid att läsa här :D
Fast å andra sidan är det väl snart dax för honom att byta bil.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 11:27
av mikebike
Vad är detta?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 11:32
av NEO
mikebike skrev: 30 dec 2022 11:27
Vad är detta?
OK att köra vagnen till soptunnan.

Skämt åsido, kan det vara Teslas godkända leveranskontroll med krita?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 11:35
av mikebike
NEO skrev: 30 dec 2022 11:32
mikebike skrev: 30 dec 2022 11:27
Vad är detta?
OK att köra vagnen till soptunnan.

Skämt åsido, kan det vara Teslas godkända leveranskontroll med krita?
Båda baklysena, på en ny X Plaid
Förhoppningsvis krita och inte ristat, men tvättar man inte bort det då?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 11:49
av Rennwagen
mikebike skrev: 30 dec 2022 11:35
NEO skrev: 30 dec 2022 11:32
mikebike skrev: 30 dec 2022 11:27
Vad är detta?
OK att köra vagnen till soptunnan.

Skämt åsido, kan det vara Teslas godkända leveranskontroll med krita?
Båda baklysena, på en ny X Plaid
Förhoppningsvis krita och inte ristat, men tvättar man inte bort det då?
Vattnet frös i Trosta för några dagar sedan då man hämtade ut bilar och firman som tvättar dem kunde inte göra det därmed. Då fick vissa kunder ut sina bilar otvättade. Kanske det som är orsaken genom en kvalificerad killgissning :o

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 12:59
av Niclas
Räknar 8 st MS Plaid till salu på blocket, billigaste 1,49
Säljer man för att tjäna (ev) pengar om man köpte billigare? Vad kostade de?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 13:46
av Lystico
Pratade med min säljare - fanns en hel del plaid kvar som inte hämtats upp. Jag erbjöd mig att hjälpa honom med en om jag fick samma pris som gällde tidigare.

Som ni förstår så är jag fortfarande utan plaid

Han rådde mig att vänta och se om de kommer upp som lagerbilar så kanske priset sänks något.

Så om någon fortfarande vill åt en plaid nu innan årskiftet så är det nog goda chanser

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 13:52
av NEO
Niclas skrev: 30 dec 2022 12:59
Räknar 8 st MS Plaid till salu på blocket, billigaste 1,49
Säljer man för att tjäna (ev) pengar om man köpte billigare? Vad kostade de?
Standard vit med 19” kostade 1.288.180kr sedan höjde man grundpriset med 100.000kr. Så finns stoooor fallhöjd på plaid.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 14:08
av Legato
NEO skrev: 30 dec 2022 13:52
Niclas skrev: 30 dec 2022 12:59
Räknar 8 st MS Plaid till salu på blocket, billigaste 1,49
Säljer man för att tjäna (ev) pengar om man köpte billigare? Vad kostade de?
Standard vit med 19” kostade 1.288.180kr sedan höjde man grundpriset med 100.000kr. Så finns stoooor fallhöjd på plaid.
Fallhöjd om någon köper idag för fullpris ja... Lär handla om enstaka exemplar av de hundratals som levererats ut.

Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 16:27
av spacecoin
Legato skrev: 30 dec 2022 14:08
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?

Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.

Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 16:29
av PhR34k
Spricka i vindrutan redan BildBild

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 16:38
av NEO
spacecoin skrev: 30 dec 2022 16:27
Legato skrev: 30 dec 2022 14:08
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?

Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.

Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se :lol: Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.

En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.

Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
PhR34k skrev: 30 dec 2022 16:29
Spricka i vindrutan redan BildBild
Spricka på grund av förvärmning i appen?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 17:43
av Dafro
NEO skrev: 30 dec 2022 16:38
spacecoin skrev: 30 dec 2022 16:27
Legato skrev: 30 dec 2022 14:08
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?

Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.

Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se :lol: Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.

En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.

Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
andrahandsvärdet brukar väl inte heller börja påverkas så mycket förräns de nya kommer ut som beg om säg 3 år. Och dyra bilar tappar mer i värde i kronor räknat

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 17:44
av Dafro
PhR34k skrev: 30 dec 2022 16:29
Spricka i vindrutan redan BildBild
Surt, har den värmeslingor i vindrutan?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 17:53
av NEO
Dafro skrev: 30 dec 2022 17:43
NEO skrev: 30 dec 2022 16:38
spacecoin skrev: 30 dec 2022 16:27
Legato skrev: 30 dec 2022 14:08
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?

Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.

Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Han försöker desperat haussa sin nyinköpta bil och tror byggkvalitet samt värdeminskning är såååå dramatiskt och extreeemt mycket bättre. Den börjar nog snart knaka, FW dörrarna skava och drivaxlarna vibrera sönder ska du se :lol: Vem som helst som hänger på TWC kan se att kvaliteten fortfarande är riktigt riktigt dålig.

En sak som aldrig blivit bättre är bilar byggda i Fremont. Punkt.
Det är en facelift ingen ny bil, fjädringen är densamma, batteristorleken är densamma. Karossen är densamma. Bagageutrymmet i S är mindre än tidigare och plaid drar mer än raven.

Ja den går snabbare, laddar snabbare och har en uppdaterad inredning med halv ratt utan växelspak och blinkersspak. Ventilerade säten finns också på raven.
andrahandsvärdet brukar väl inte heller börja påverkas så mycket förräns de nya kommer ut som beg om säg 3 år. Och dyra bilar tappar mer i värde i kronor räknat
Tidigare har man kunnat gå plus på nya bilar, speciellt när bonusen fanns. Köpte en sprillans XP100DL för 1.024.990, körde 10000km och fick 60k i bonus. Sålde den för 1.020.000 helfolierad och med 22”. Hade säkert fått mer privat men orkade inte.

De dagarna är förbi, nu återgår nog marknaden till det normala. Priserna på nya rasar så fort man hämtar ut. Bara att hämta ut en MYP för 820k ger ett instant ras på 40-50000kr.

Tiden får utvisa, jag tror plaid kommer gå ner till 1.1-1.2 inom ett år.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 18:14
av Legato
spacecoin skrev: 30 dec 2022 16:27
Legato skrev: 30 dec 2022 14:08
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?

Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.

Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Provkör! Eller läs i Plaidgruppen på FB hur många andra som haft en rad Teslor förut upplever bilen.

1030K kostade min X plus moms. Och det var alltså de rabatterade priserna jag skrev med utgångspunkt från.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 30 dec 2022 18:20
av NEO
Legato skrev: 30 dec 2022 18:14
spacecoin skrev: 30 dec 2022 16:27
Legato skrev: 30 dec 2022 14:08
Avsevärt värre för de som köpt gamla S/X (och även 3) den senaste tiden IMO. Där har det verkligen varit brutala ras. Med S & X är det i mina ögon logiskt när det nu kommit en ny modell som är så dramatiskt mycket bättre.
Nyfiken på hur du tänker när du säger att X LR 2023 "dramatiskt mycket bättre" än X LR 2020 räknat i bil/krona?
Snabb-laddningshastighet är definitivt ett lyft. Eventuellt något tystare? Lite bättre infotainment och ventilerade säten. Bygg-kvaliteten verkar ju vara liknande med knakande delar. Prislappen är ju även den dramatiskt mycket högre, 200k-300k + mer kostar den väl?

Min kostade knappt 840kSEK plus moms I baspris, nu kostar den troligen runt 1150kSEK plus moms.

Jag tror andrahandsvärdena är pressade av konjunkturen mer än något annat.
Provkör! Eller läs i Plaidgruppen på FB hur många andra som haft en rad Teslor förut upplever bilen.

1030K kostade min X plus moms. Och det var alltså de rabatterade priserna jag skrev med utgångspunkt från.
Många nöjda kunder ser jag, har du fortfarande problem med din baklucka som öppnar sig sporadiskt?
800337A9-29BC-4DCF-9FEC-06EB5BCE20DC.jpeg
5C09669A-8393-45DB-A705-D2578B74B064.jpeg