Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 29 jan 2018 11:19
2-fas kan vara USA anpassning
Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh...apkungen skrev:Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Är det medräknat förluster i laddningen? Tyvärr så ligger det ju på några procent.lator skrev:Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh...apkungen skrev:Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Det är svårt att veta vilka förluster det blir vid DC-snabbladdning så därför jämför jag alltid vid samma laddare och olika bilar. Ionic: 32 kWh, Leaf 30: 26 kWh, Golf 36: 33 kWh osv...vigge50 skrev:Är det medräknat förluster i laddningen? Tyvärr så ligger det ju på några procent.lator skrev:Konstigt att jag har mätt upp två bilar här som båda laddar i ca 32 kWh...apkungen skrev:Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Eller en kompromiss p.g.a pris och utrymme.12man skrev:2-fas kan vara USA anpassning
Efterlyser igen om någon vet om nya appen bygger på annan plattform eller är det bara en "facelift" med nya bilder?flaco skrev:Är det någon som vet om nya Leaf får en ny app?
Min personliga erfarenhet av nuvarande app är att den har ”room for improvement” ...
Ställ farthållaren på 100kph och jämför mot GPS i din telefon.Dotz skrev:Är det något ni undrar över eller vill få reda på om bilen får ni gärna hojta till.
Ha de bäst!
Antar att du bor i lägenhet. Då är det dags att börja bearbeta hyresvärd alt bostadsrätt för att få dem att sätta upp ladduttag. Hälften kan betalas av klimatklivet.Dotz skrev:Hej! Helt ny här och äger tyvärr ingen elbil än. Då det tyvärr är dåligt med laddmöjligheter så får vi vänta lite till. Lite intressant och veta om det är någon som har provkört nya Nissan leaf?
Bild på laddkontakterna.Dotz skrev:Hej! Helt ny här och äger tyvärr ingen elbil än. Då det tyvärr är dåligt med laddmöjligheter så får vi vänta lite till. Lite intressant och veta om det är någon som har provkört nya Nissan leaf?
Idag var vi och beställde en ny bil, och kom in i snacket om elbilar med försäljaren. Efter att avtalet va påskrivet fick jag erbjudande om att få provköra nya Nissan leaf.
Man kan ju säga att det var en grym upplevelse, fantastisk att köra. Och det med E-Pedal hur grymt som helst! Kommer även få möjligheten att låna bilen över en hel helg!![]()
Är det något ni undrar över eller vill få reda på om bilen får ni gärna hojta till. Som sagt folk kanske redan har provkört osv men han sa att dom inte hade börjat med provkörningar än iaf.
Ha de bäst!
p1457 skrev:Taskigt att du fick provköra elbil först efter du köpt en fossilare
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...Bjelke skrev:Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt![]()
Måste man inte in i mjukvaran och mecka också för att den ska veta att batteriet är större?lator skrev:Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...Bjelke skrev:Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt![]()
Det finns olika vägar att gå... Vi får se vilken som är den smidigaste.Jerker skrev:Måste man inte in i mjukvaran och mecka också för att den ska veta att batteriet är större?lator skrev:Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...Bjelke skrev:Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt![]()
Ooo spännande.
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...
Håller med! DET vill jag läsa omCargo skrev:Ooo spännande.
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera...
Du borde starta egen tråd om detta och hålla folket uppdaterade om hur det går.
Om vi kollar på elbilar idag så är det bara Hyundai Ioniq, Tesla och Jaguar I Pace som kan ladda snabbare, de flesta modeller är begränsade till 50 kW.frippe skrev:För att återgå till Leaf och den nya modellen, fick jag tillfälle att provköra den igår. Blev cirka en timmes provkörning i växlande vägslag, stadstrafik som kort landsvägstur. Har inte kört den gamla Leafen, bara kört Ioniq, e-Golf och Tesla som elbilar innan så inte så mycket att jämföra med.
Men, helt klart en väldigt trevlig bil att köra och åka i, något kort i sitsen för föraren upplevde jag, men annars klart den bästa elbilen vi kört efter Teslan.
Enda frågetecknen som finns är dels räckvidden samt laddsystemet.
Räckvidden verkar lite omdiskuterad, Tesla-Björn testade den snabbt på Teneriffa och räknade fram en teoretisk räckvidd på runt 245km, men gör samtidigt ett test i vinterklimat just nu.
Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?
Laddning med 50kW är inte dåligt. En Tesla trottlar ganska rejält och 120kW ser man uppenbart bara kortare stunder. Men..... Leaf kommer ALDRIG se 50kW, den toppar ut på 120Ampere gånger batteriets spänning vilket blir som högst 47kW. Sen utöver det trottlar den om SOC är för hög, om tempraturen är fel, om månen är i fel fas, om det är skottår, om du har bråttom osv. Säg att du kör till Ödeshög och laddar 40min till 80% och sedan piper vidare till Örebro. Allt väl. Men skall du till Stockholm så börjar det bli jobbigt. I synnerhet om bilen börjar trottla laddningen.frippe skrev:Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?