Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Postat: 14 jul 2018 20:05
Fler i Ödeshög, grymt! Har iofs aldrig varit fullt när jag kommit, men jag har tagit sista platsen två gånger
Jag har absolut inget alls emot varken Norrköping eller Jönköping. Båda platserna ökar valmöjligheterna för trafik i både norr-söder och öst-väst. Kanske finns viktigare platser före dessa men t.ex. Jönköping är bättre för mig då jag i princip inte kan använda Ulricehamn när jag kör från Göteborg till Kalmar. Jag måste ladda till 100% i Ulricehamn och minska farten för att komma hem...EnTraktor skrev:Ödeshög behövs verkligen fler. Dinners är väl nån slags Tesla partner, så det stämmer nog.
Även Norrköping kommer hjälpa.
Jönköping skulle inte vara fel om Tesla kunde lägga till på kartan.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.EnTraktor skrev:För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Det kan vara lite lurigt också... Efter Lagan sattes upp så borde det sett ut som att Toftaholm var en logisk plats att köra förbi mellan Kalmar och Göteborg trotts att det är fler mils omväg på vägar som man aldrig trafikerat innan... Sätts en Supercharger upp i Ljungby slår jag vad om att Toftaholm inte alls kommer vara lika välbesökt. Även ifall det är en vacker plats och mycket bra ombyte mot hamburgehaken så är det ju även en omväg för de som kör på E4:an och kommer i princip inte få några besök av de som kör öst-väst.chaffis75 skrev:Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.EnTraktor skrev:För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Sätter de upp en i Ljungby eller Värnamo kommer de dessutom få mer gratisreklam att sälja Tesla i dina och mina trakter eftersom man inte måste ursäkta sig att Tesla inte förstår när man ska försöka sälja in bilen till andra.Svenssons skrev:Det kan vara lite lurigt också... Efter Lagan sattes upp så borde det sett ut som att Toftaholm var en logisk plats att köra förbi mellan Kalmar och Göteborg trotts att det är fler mils omväg på vägar som man aldrig trafikerat innan... Sätts en Supercharger upp i Ljungby slår jag vad om att Toftaholm inte alls kommer vara lika välbesökt. Även ifall det är en vacker plats och mycket bra ombyte mot hamburgehaken så är det ju även en omväg för de som kör på E4:an och kommer i princip inte få några besök av de som kör öst-väst.chaffis75 skrev:Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.EnTraktor skrev:För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Håller med, då hade de haft riktig data att beräkna på istället för att gissa eller beräkna på sina egna bilar. Norska bilar som åker till kontBjelke skrev:Den enda statistiken Tesla behöver finns hos vägverket mfl. Jag tror inte att vi kör så himla annorlunda än medelbilisten, och utöver info om trafikflöden så här ju Tesla såklart koll på vart ägarna bor, that's ut lixom...
Där i ligger ju hela problemet. Då kommer Tesla sälja mer i Norge och det är självklart bra, men alla som ska till och från sydöstra Sverige tappar de, det är inte många norrmän som kommer åka hit med sin Tesla för enligt deras karta är det ju kass.EnTraktor skrev:Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
Chademo och CCS är perfekt placererade i korsningar mellan E4 eller E22 och andra vägar som går i östlig västlig riktning.12man skrev:Tittar man efter (chademo+CCS) via uppladdning.nu så ser det ganska mörkt ut i Småland/sydöstra Sverige också, konstigt värre?? Så fler än Tesla gör samma bedömning? eller beror det på nått annat?
Eller finns det nån bättre mer rättvisande site/app
Och flera av dem i sydöst är väl nattstängda/Lidl, olidligt
Vore ganska knepigt om dom bara tittade på vart befintliga Teslor rullar, det säger ju mest bara vart det redanEnTraktor skrev:Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
Står någon på laddaren bredvid? Kan det vara att batteriet redan är riktigt varmt pga utetemperatur?hed skrev:Visste inte vilken tråd som passa, men jag är i Toftaholm nu och bilen laddar bara i 28kw. Vad kan va fel?
Du delar laddare med en annan bil är bästa tipset, tex står du på 1b när en annan står på 1a osv...hed skrev:Visste inte vilken tråd som passa, men jag är i Toftaholm nu och bilen laddar bara i 28kw. Vad kan va fel?
Bra poäng! Hur är det nu i nymonterade stolpar, är det 8*16,5 kW laddare? Tyckte jag läste det nånstansSurfaren skrev:Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.
Idag var en av de befintliga uttagen (4B) avspärrad, och markarbetet påbörjade bredvid och bakom 3-4 raden. Killarna sa att det kommer sex nya uttag, men blir klara först efter semesterperioden.nicklasandersson skrev:Ser ut som de börjat bygga ut i Ödeshög?
Idag var det nya gula plaströr nergrävda och sprayat gult med ovaler på asfalten på motsatt sida om Dinners.
Tänkte om det var andra laddare först men det såg ut som platser för Tesla med tanke på formen och med möjlighet att köra in med släp.
Jag gillar att de satsar och bygger ut!Bitman skrev:Idag var en av de befintliga uttagen (4B) avspärrad, och markarbetet påbörjade bredvid och bakom 3-4 raden. Killarna sa att det kommer sex nya uttag, men blir klara först efter semesterperioden.nicklasandersson skrev:Ser ut som de börjat bygga ut i Ödeshög?
Idag var det nya gula plaströr nergrävda och sprayat gult med ovaler på asfalten på motsatt sida om Dinners.
Tänkte om det var andra laddare först men det såg ut som platser för Tesla med tanke på formen och med möjlighet att köra in med släp.