Sida 18 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 jul 2018 20:05
av Remuz
Fler i Ödeshög, grymt! Har iofs aldrig varit fullt när jag kommit, men jag har tagit sista platsen två gånger

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 jul 2018 21:43
av EnTraktor
Ödeshög behövs verkligen fler. Dinners är väl nån slags Tesla partner, så det stämmer nog.
Även Norrköping kommer hjälpa.
Jönköping skulle inte vara fel om Tesla kunde lägga till på kartan.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 jul 2018 21:57
av Svenssons
EnTraktor skrev:
Ödeshög behövs verkligen fler. Dinners är väl nån slags Tesla partner, så det stämmer nog.
Även Norrköping kommer hjälpa.
Jönköping skulle inte vara fel om Tesla kunde lägga till på kartan.
Jag har absolut inget alls emot varken Norrköping eller Jönköping. Båda platserna ökar valmöjligheterna för trafik i både norr-söder och öst-väst. Kanske finns viktigare platser före dessa men t.ex. Jönköping är bättre för mig då jag i princip inte kan använda Ulricehamn när jag kör från Göteborg till Kalmar. Jag måste ladda till 100% i Ulricehamn och minska farten för att komma hem...

Norrköping blir ett bättre alternativ än Sillekrog när jag kör söderut från Stockholm. Misstänker att min bil har ungefär samma räckvid som Short Range Model 3 vilket kan bli intressant inom kort.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 jul 2018 22:00
av EnTraktor
För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 jul 2018 22:02
av chaffis75
EnTraktor skrev:
För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 14 jul 2018 22:27
av Svenssons
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.
Det kan vara lite lurigt också... Efter Lagan sattes upp så borde det sett ut som att Toftaholm var en logisk plats att köra förbi mellan Kalmar och Göteborg trotts att det är fler mils omväg på vägar som man aldrig trafikerat innan... Sätts en Supercharger upp i Ljungby slår jag vad om att Toftaholm inte alls kommer vara lika välbesökt. Även ifall det är en vacker plats och mycket bra ombyte mot hamburgehaken så är det ju även en omväg för de som kör på E4:an och kommer i princip inte få några besök av de som kör öst-väst.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 15 jul 2018 10:34
av zyax
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.
Det kan vara lite lurigt också... Efter Lagan sattes upp så borde det sett ut som att Toftaholm var en logisk plats att köra förbi mellan Kalmar och Göteborg trotts att det är fler mils omväg på vägar som man aldrig trafikerat innan... Sätts en Supercharger upp i Ljungby slår jag vad om att Toftaholm inte alls kommer vara lika välbesökt. Även ifall det är en vacker plats och mycket bra ombyte mot hamburgehaken så är det ju även en omväg för de som kör på E4:an och kommer i princip inte få några besök av de som kör öst-väst.
Sätter de upp en i Ljungby eller Värnamo kommer de dessutom få mer gratisreklam att sälja Tesla i dina och mina trakter eftersom man inte måste ursäkta sig att Tesla inte förstår när man ska försöka sälja in bilen till andra.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 15 jul 2018 10:42
av Bjelke
Den enda statistiken Tesla behöver finns hos vägverket mfl. Jag tror inte att vi kör så himla annorlunda än medelbilisten, och utöver info om trafikflöden så här ju Tesla såklart koll på vart ägarna bor, that's ut lixom...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 15 jul 2018 10:48
av EnTraktor
Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 15 jul 2018 13:32
av zyax
Bjelke skrev:
Den enda statistiken Tesla behöver finns hos vägverket mfl. Jag tror inte att vi kör så himla annorlunda än medelbilisten, och utöver info om trafikflöden så här ju Tesla såklart koll på vart ägarna bor, that's ut lixom...
Håller med, då hade de haft riktig data att beräkna på istället för att gissa eller beräkna på sina egna bilar. Norska bilar som åker till kont
EnTraktor skrev:
Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
Där i ligger ju hela problemet. Då kommer Tesla sälja mer i Norge och det är självklart bra, men alla som ska till och från sydöstra Sverige tappar de, det är inte många norrmän som kommer åka hit med sin Tesla för enligt deras karta är det ju kass.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 15 jul 2018 13:53
av 12man
Tittar man efter (chademo+CCS) via uppladdning.nu så ser det ganska mörkt ut i Småland/sydöstra Sverige också, konstigt värre?? Så fler än Tesla gör samma bedömning? eller beror det på nått annat?

Eller finns det nån bättre mer rättvisande site/app

Och flera av dem i sydöst är väl nattstängda/Lidl, olidligt

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 15 jul 2018 14:05
av zyax
12man skrev:
Tittar man efter (chademo+CCS) via uppladdning.nu så ser det ganska mörkt ut i Småland/sydöstra Sverige också, konstigt värre?? Så fler än Tesla gör samma bedömning? eller beror det på nått annat?

Eller finns det nån bättre mer rättvisande site/app

Och flera av dem i sydöst är väl nattstängda/Lidl, olidligt
Chademo och CCS är perfekt placererade i korsningar mellan E4 eller E22 och andra vägar som går i östlig västlig riktning.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 15 jul 2018 17:08
av Bjelke
EnTraktor skrev:
Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
Vore ganska knepigt om dom bara tittade på vart befintliga Teslor rullar, det säger ju mest bara vart det redan
finns SuC som styr ganska mycket vilka vägval vi gör...
Och jo visst är det logiskt att titta på vart ALL trafik går oavsett märke (har hört att det finns mer än Fiat), att det är
40 länder eller varför inte typ alla i hela världen har inget med det hela att göra för det ÄR ett enormt arbete att
planera vart alla laddare ska stå, så man får ju hoppas och tro att dom anstränger sig lite mer än att bara titta
på vart vi åker omkring för annars skulle det hypotetiskt sluta med antingen enorma SuC med 100 stolpar per
ställe eller en jäkla massa stationer längs nuvarande befintliga sträckor och det vore ju trist (för inte fasiken
står alla spec smart nu iaf)...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 09:01
av OfarligTesla
Jag tror knappast de kollar var folk laddar när de planerar nya stationer, de kan ju gissningsvis enkelt se punkterna folk kör mellan och utifrån det planera nya stationer. För utbyggnad av befintliga lär de däremot använda antalet personer som laddar. Man kommer ju dock få en viss bias i det första fallet då folk som bor på platser där laddningsmönstret i dagsläget inte fungerar optimalt kanske inte skaffa Tesla ännu.

Som alltid handlar det nog om att maximera nyttan för de flesta i första hand, vilket gör att vissa glesbefolkade områden får mindre "kärlek".

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 14:52
av hed
Visste inte vilken tråd som passa, men jag är i Toftaholm nu och bilen laddar bara i 28kw. Vad kan va fel?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 14:54
av vigge50
hed skrev:
Visste inte vilken tråd som passa, men jag är i Toftaholm nu och bilen laddar bara i 28kw. Vad kan va fel?
Står någon på laddaren bredvid? Kan det vara att batteriet redan är riktigt varmt pga utetemperatur?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 14:56
av Bjelke
hed skrev:
Visste inte vilken tråd som passa, men jag är i Toftaholm nu och bilen laddar bara i 28kw. Vad kan va fel?
Du delar laddare med en annan bil är bästa tipset, tex står du på 1b när en annan står på 1a osv...
Eller dålig kontakt men då brukar det inte funka alls... I Väsby var det så tex förut, då var det många som fick typ
30kW fast dom stod ensamma där (även jag flera ggr) och då berodde det antagligen på fel i skåpen eller nåt...
Då kan det löna sig att testa en annan stolpe (helst inte samma nummer så om du står på 1a så testa istället 2a osv)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 14:59
av hed
Tack ska prova. Är ju sjukt varmt här så kanske nåt med värmen. Står ingen bredvid

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 15:10
av hed
Bytte. Nu jäklar gick kw upp :)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 15:30
av Leo
Hade samma i Fullerö häromveckan. Oförklarligt långsamt på den första laddaren. Bytte efter ett tag och vips blev det full fart. (Delade inte laddare med någon, 22gr ute och lugn körning)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 17:54
av AnteF
Kan Superchargern bli överhettad och sänka laddstyrkan?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 22:04
av Surfaren
Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 23:40
av Legato
Surfaren skrev:
Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.
Bra poäng! Hur är det nu i nymonterade stolpar, är det 8*16,5 kW laddare? Tyckte jag läste det nånstans :D

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 16 jul 2018 23:47
av Bitman
nicklasandersson skrev:
Ser ut som de börjat bygga ut i Ödeshög?
Idag var det nya gula plaströr nergrävda och sprayat gult med ovaler på asfalten på motsatt sida om Dinners.

Tänkte om det var andra laddare först men det såg ut som platser för Tesla med tanke på formen och med möjlighet att köra in med släp.
Idag var en av de befintliga uttagen (4B) avspärrad, och markarbetet påbörjade bredvid och bakom 3-4 raden. Killarna sa att det kommer sex nya uttag, men blir klara först efter semesterperioden.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 08:46
av nicklasandersson
Bitman skrev:
nicklasandersson skrev:
Ser ut som de börjat bygga ut i Ödeshög?
Idag var det nya gula plaströr nergrävda och sprayat gult med ovaler på asfalten på motsatt sida om Dinners.

Tänkte om det var andra laddare först men det såg ut som platser för Tesla med tanke på formen och med möjlighet att köra in med släp.
Idag var en av de befintliga uttagen (4B) avspärrad, och markarbetet påbörjade bredvid och bakom 3-4 raden. Killarna sa att det kommer sex nya uttag, men blir klara först efter semesterperioden.
Jag gillar att de satsar och bygger ut!
Tycker att OKQ8 har rätt bra kaffe och så kan tonåringarna få sig en macka också.

Tack för uppdateringen Bild