Inget nytt, varit så i några år nu.
Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"
Undrade varför det stod ”Uppgraderad Autopilot” på min gamla. Hade inte märkt att jag hade det, men nu förstår jag

Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Bra insikter i den videon. Precis vad jag tror också, tidig sommar kommer vi nog se betydligt lägre priser.
Undras vad bilarna i Tyskland är nere i för pris då.
Kan flika in med inbytespriser vi fått på vår 2022 MYLR 1100 mil vit/svart m vinterdäck.
Vare sig Kamux eller Fordonsbolaget ville köpa in eller ge pris (köpstopp). Carla erbjöd 608’. Riddermark hörde inte av sig.
Känns som vi behåller den istället, haha.
Vare sig Kamux eller Fordonsbolaget ville köpa in eller ge pris (köpstopp). Carla erbjöd 608’. Riddermark hörde inte av sig.
Känns som vi behåller den istället, haha.
Tack för info

Riddermark bjöd 650’ för min 2021 Svart/vit LR 1800mil i slutet av November utan vinterdäck
Uppgraderad AP
Haha, och Riddermarks som stod i Mall of Scandinavia för ett tag sen och deklarerade att de köper ALLA teslor de kan till bästa pris. (för säljaren)
-
Fram tills nu eller nyligen har väl Tesla i princip kunnat sälja alla bilar de tillverkat. Men det verkar ju som att de inte kan det längre... Om jag vore spekulant på en bil skulle jag nog fråga ifall Tesla skulle kunna tänka sig att sälja bilen utan uppgraderad autopilot, och i så fall till hur mycket lägre pris. Personligen skulle jag hellre ta det lägre priset än den uppgraderade autopiloten. Finns väl såklart en risk att just den bilen säljs till någon annan. Men beroende på hur man själv känner så kan det kanske vara värt att testa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Vet att man har kunnat gjort det med nya bilar. Gjorde det själv med en ny bil, plockade bort FSD och fick rabatten. Men begagnad bil som de uppgraderat gratis till EAP tror jag inte du får någon rabatt på. Men väl värt ett försök, kan vara så att Tesla börjar öppna upp fler möjligheter när marknaden är kallare än istiden.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jan 2023 14:02Fram tills nu eller nyligen har väl Tesla i princip kunnat sälja alla bilar de tillverkat. Men det verkar ju som att de inte kan det längre... Om jag vore spekulant på en bil skulle jag nog fråga ifall Tesla skulle kunna tänka sig att sälja bilen utan uppgraderad autopilot, och i så fall till hur mycket lägre pris. Personligen skulle jag hellre ta det lägre priset än den uppgraderade autopiloten. Finns väl såklart en risk att just den bilen säljs till någon annan. Men beroende på hur man själv känner så kan det kanske vara värt att testa...
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Riddermark bjöd 600 för MYP 1300 mil förra veckan, med 8 hjul. Fick 735 privat.
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Jag har aldrig köpt beg tesla förut(dock två nya) men nu kom det ut en m3 på fordonsbolaget med exakt den spec jag letar efter. Vit klädsel, drag momsbil. 2020 med 4000 mil men det spelar ingen större roll, kommer lägga ganska mkt mil på den. Dom begär 509. På kvd verkar liknande gå för 430 ca. Hur mycket kan man pruta? De har bara haft den en månad och redan sänkt den 30k. Nån som köpt av dom och vet hur säljvilliga de är?
Varför inte köpa via KVD istället? Går säkert att pruta lite hos Fordonsbolaget, men tror inte du kommer ner ens nära de priser man får ge via KVD nu (430 låter korrekt).Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 17:17Jag har aldrig köpt beg tesla förut(dock två nya) men nu kom det ut en m3 på fordonsbolaget med exakt den spec jag letar efter. Vit klädsel, drag momsbil. 2020 med 4000 mil men det spelar ingen större roll, kommer lägga ganska mkt mil på den. Dom begär 509. På kvd verkar liknande gå för 430 ca. Hur mycket kan man pruta? De har bara haft den en månad och redan sänkt den 30k. Nån som köpt av dom och vet hur säljvilliga de är?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Håller förstås ögonen öppna att rätt spec ska dyka upp på kvd… åandra sidan, kan man få ner den runt 470 så är diffen inte jättestor om man slår ut det över några år. Kvd tar ju dessutom 7300 i förmedlingsavgift.Legato skrev: ↑12 jan 2023 17:35Varför inte köpa via KVD istället? Går säkert att pruta lite hos Fordonsbolaget, men tror inte du kommer ner ens nära de priser man får ge via KVD nu (430 låter korrekt).Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 17:17Jag har aldrig köpt beg tesla förut(dock två nya) men nu kom det ut en m3 på fordonsbolaget med exakt den spec jag letar efter. Vit klädsel, drag momsbil. 2020 med 4000 mil men det spelar ingen större roll, kommer lägga ganska mkt mil på den. Dom begär 509. På kvd verkar liknande gå för 430 ca. Hur mycket kan man pruta? De har bara haft den en månad och redan sänkt den 30k. Nån som köpt av dom och vet hur säljvilliga de är?
33 lakan kan man göra mkt kul för imo. Sen skulle jag gissa att det snarare är 480-490 som är rimligt efter prut. Dessutom utan vinterhjul oftast.Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 17:43Håller förstås ögonen öppna att rätt spec ska dyka upp på kvd… åandra sidan, kan man få ner den runt 470 så är diffen inte jättestor om man slår ut det över några år. Kvd tar ju dessutom 7300 i förmedlingsavgift.Legato skrev: ↑12 jan 2023 17:35Varför inte köpa via KVD istället? Går säkert att pruta lite hos Fordonsbolaget, men tror inte du kommer ner ens nära de priser man får ge via KVD nu (430 låter korrekt).Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 17:17Jag har aldrig köpt beg tesla förut(dock två nya) men nu kom det ut en m3 på fordonsbolaget med exakt den spec jag letar efter. Vit klädsel, drag momsbil. 2020 med 4000 mil men det spelar ingen större roll, kommer lägga ganska mkt mil på den. Dom begär 509. På kvd verkar liknande gå för 430 ca. Hur mycket kan man pruta? De har bara haft den en månad och redan sänkt den 30k. Nån som köpt av dom och vet hur säljvilliga de är?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tack för input. Jag det kanske landar där nånstans. Ringer dom imorrn och kollar läget. Köper jag den dyker det väl upp en exakt likadan på kvd dagen efter hahaLegato skrev: ↑12 jan 2023 17:5933 lakan kan man göra mkt kul för imo. Sen skulle jag gissa att det snarare är 480-490 som är rimligt efter prut. Dessutom utan vinterhjul oftast.Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 17:43Håller förstås ögonen öppna att rätt spec ska dyka upp på kvd… åandra sidan, kan man få ner den runt 470 så är diffen inte jättestor om man slår ut det över några år. Kvd tar ju dessutom 7300 i förmedlingsavgift.Legato skrev: ↑12 jan 2023 17:35Varför inte köpa via KVD istället? Går säkert att pruta lite hos Fordonsbolaget, men tror inte du kommer ner ens nära de priser man får ge via KVD nu (430 låter korrekt).Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 17:17Jag har aldrig köpt beg tesla förut(dock två nya) men nu kom det ut en m3 på fordonsbolaget med exakt den spec jag letar efter. Vit klädsel, drag momsbil. 2020 med 4000 mil men det spelar ingen större roll, kommer lägga ganska mkt mil på den. Dom begär 509. På kvd verkar liknande gå för 430 ca. Hur mycket kan man pruta? De har bara haft den en månad och redan sänkt den 30k. Nån som köpt av dom och vet hur säljvilliga de är?
Ska man köpa idag så ska man köpa på KVD. Kan lätt skilja 15-20% mot priserna på blocket. Många beghandlare har inköpsstopp och många privatpersoner likaså. Och ännu fler är det som drar sig från att köpa via KVD... Tror man kan göra otroliga fynd där nu ett tag om man är lagd åt det hållet och inte absolut måste hålla en säljare i handen.
Och så dök det upp en med rätt spec på kvd nu haha. Röd iofs och med uppskrapad sida men det skulle bli en bruksbil ändå. Landar den under 430 så är det ju toppen.Verdi skrev: ↑12 jan 2023 18:30Ska man köpa idag så ska man köpa på KVD. Kan lätt skilja 15-20% mot priserna på blocket. Många beghandlare har inköpsstopp och många privatpersoner likaså. Och ännu fler är det som drar sig från att köpa via KVD... Tror man kan göra otroliga fynd där nu ett tag om man är lagd åt det hållet och inte absolut måste hålla en säljare i handen.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Såpass nya bilar är det ju ingen som helst extra trygghet att köpa via en handlare heller.
Men jag tycker alltid prisläget varit bättre på KvD, när jag funderade på Model S för ett par år sen så var det stor skillnad. Men prisläget var väl uppskruvat även då.
Men jag tycker alltid prisläget varit bättre på KvD, när jag funderade på Model S för ett par år sen så var det stor skillnad. Men prisläget var väl uppskruvat även då.
Model Y LR AWD 2022
Många handlare köper in från KVD och snyggar till de värsta anmärkningarna och lägger på 40-50”
Förstår inte varför man vill ge 40-50” extra till en mellanhand på en bil som fortfarande har nybilsgaranti kvar
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
XLH99N? Ser inget om skrapad sida? Tror den går för 415-430.Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 19:01Och så dök det upp en med rätt spec på kvd nu haha. Röd iofs och med uppskrapad sida men det skulle bli en bruksbil ändå. Landar den under 430 så är det ju toppen.Verdi skrev: ↑12 jan 2023 18:30Ska man köpa idag så ska man köpa på KVD. Kan lätt skilja 15-20% mot priserna på blocket. Många beghandlare har inköpsstopp och många privatpersoner likaså. Och ännu fler är det som drar sig från att köpa via KVD... Tror man kan göra otroliga fynd där nu ett tag om man är lagd åt det hållet och inte absolut måste hålla en säljare i handen.

Dock är det ju väldigt olika om de verkligen säljs eller ej när reservationspris ej nåtts. Många säljare lever ju också kvar i gamla priser.
Jag har vunnit tre auktioner nu på KVD men bara blivit erbjuden att köpa en (som jag till slut valde att avstå).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Japp, xlh. Hoppas du har rätt om pris. Skrapad i tre av fyra hörn(syns på anmärkningsbilder), men det gör mig inte så mkt. Hoppas andra passar på den pga det:)Legato skrev: ↑12 jan 2023 20:11XLH99N? Ser inget om skrapad sida? Tror den går för 415-430.Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 19:01Och så dök det upp en med rätt spec på kvd nu haha. Röd iofs och med uppskrapad sida men det skulle bli en bruksbil ändå. Landar den under 430 så är det ju toppen.Verdi skrev: ↑12 jan 2023 18:30Ska man köpa idag så ska man köpa på KVD. Kan lätt skilja 15-20% mot priserna på blocket. Många beghandlare har inköpsstopp och många privatpersoner likaså. Och ännu fler är det som drar sig från att köpa via KVD... Tror man kan göra otroliga fynd där nu ett tag om man är lagd åt det hållet och inte absolut måste hålla en säljare i handen.
Dock är det ju väldigt olika om de verkligen säljs eller ej när reservationspris ej nåtts. Många säljare lever ju också kvar i gamla priser.
Jag har vunnit tre auktioner nu på KVD men bara blivit erbjuden att köpa en (som jag till slut valde att avstå).
Japp. Med "sida" trodde jag du menade skrapad längs en långsida.Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 20:40Japp, xlh. Hoppas du har rätt om pris. Skrapad i tre av fyra hörn(syns på anmärkningsbilder), men det gör mig inte så mkt. Hoppas andra passar på den pga det:)Legato skrev: ↑12 jan 2023 20:11XLH99N? Ser inget om skrapad sida? Tror den går för 415-430.Rasmussen skrev: ↑12 jan 2023 19:01Och så dök det upp en med rätt spec på kvd nu haha. Röd iofs och med uppskrapad sida men det skulle bli en bruksbil ändå. Landar den under 430 så är det ju toppen.Verdi skrev: ↑12 jan 2023 18:30Ska man köpa idag så ska man köpa på KVD. Kan lätt skilja 15-20% mot priserna på blocket. Många beghandlare har inköpsstopp och många privatpersoner likaså. Och ännu fler är det som drar sig från att köpa via KVD... Tror man kan göra otroliga fynd där nu ett tag om man är lagd åt det hållet och inte absolut måste hålla en säljare i handen.
För mig är den en "betyg 3", dvs genomsnittligt skick med tanke på ålder och mil. Samma nivå som jag förväntar mig för normalbilen hos handlare. Är väl dock bara Carla bland handlarna som verkligen redovisar alla fel.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Helt rätt, de där skadorna värderar en bilfirma till kanske 5000 att fixa till. Sen har den 8 hjul, har carla 8 hjul till bilarna? eller säljer de dem separat som Riddermarks?
Jag tror att den kommer att gå till bra pris. Men synd om du inte värderar rött till något, rätt köpare värderar den en del tror jag. Dyr färg från fabrik.
Rik säljare, kommer nog acceptera bud under reserv.
Jag tror att den kommer att gå till bra pris. Men synd om du inte värderar rött till något, rätt köpare värderar den en del tror jag. Dyr färg från fabrik.
Rik säljare, kommer nog acceptera bud under reserv.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Med Teslas radikala prissänkningar i natt så kan man nog tala om en krasch på riktigt....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Referralkod: ts.la/henric152865
Ja, herregud. Sjukaste prissänkningen. Cirka 140 000 mindre för en ny YLR om jag räknar rätt.mikebike skrev:Med Teslas radikala prissänkningar i natt så kan man nog tala om en krasch på riktigt....
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Säljare på Riddermark:
Jo, en hel del bilhandlare som lär få det tufft. Kikade spontant på en som har lite teslor ute, av 79 ägda bilar är 18 st bilar Model 3/Y.
Som lök på laxen står det även så här: Ponera att priserna behöver justeras ner 100' på 18 bilar...
Tesla Model Y Performance