Sida 18 av 22

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 23 okt 2022 10:29
av LarsL
backe skrev:
Jag har samma version som dig, jag tycker automatiken är sjukt jobbig i stan, blinkar på och av hela tiden även om det inte är särskilt mörkt. Bländar andra bilar mest hela tiden.
Ja, i villaområden har den lite problem. Tidigare bilar har löst det genom att inte aktivera helljus under 30-40 km/h, vilket Model Y tycks göra. Å andra sidan funkar inte min AP inne i städer ändå.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 23 okt 2022 12:14
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
backe skrev:
Jag har samma version som dig, jag tycker automatiken är sjukt jobbig i stan, blinkar på och av hela tiden även om det inte är särskilt mörkt. Bländar andra bilar mest hela tiden.
Ja, i villaområden har den lite problem. Tidigare bilar har löst det genom att inte aktivera helljus under 30-40 km/h, vilket Model Y tycks göra. Å andra sidan funkar inte min AP inne i städer ändå.
Man ska väl kunna använda helljusautomatiken även utan AP?
Behöver man stänga av den för att man kör i villaområden eller stan så fungerar ju inte automatiken.

Var aldrig ett problem med AP1 bilen jag hade tidigare.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 23 okt 2022 12:27
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
ANLI skrev:
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Har en ny Model Y och den har minst lika bra helljusautomatik och regnsensor som Model S hade, vilket var i princip samma som på min tidigare MB. Model 3 från 2019 har sämre koll på både regn och ljus.
Ja lika bra som en Model S utan regn- och ljus-sensorer. Ingen större skillnad av förklarliga skäl.
Men en Model S med riktiga sensorer för regn och ljus är fullständigt överlägsen den MYP jag har nu.
Nej, min Model S från 2016 har regnsensor och helljusautomatik. (Kan vi lägga ner näbbigheten?).

Det är konstigt att så många har så olika intryck av detta. Jag kommer från MB innan Tesla så det är ju där någonstans jag har referensen, även om det var 3-4 år sedan.
Tog för givet att du hade en S med AP2 eftersom du tycker den är så dålig.

Ja det är verkligen konstigt att det är så olika upplevelser. Av det du skrivit i olika trådar verkar du ha en AP1-bil som är klart under medel, samtidigt som du har en Tesla Vision-bil som är överlägsen de flesta andras bilar med samma system.

Min AP1-bil från 2014 hade den bästa helljusautomatiken jag någonsin provat i någon bil till dags dato. Samtidigt har min Tesla Vision-bil från 2022 den överlägset sämsta helljusautomatiken jag någonsin provat i någon bil.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 12:04
av mikebike
Jag har felanmält farthållaren eftersom den fungerar mycket sämre numera (utan radar).
För en stund sedan blev jag uppringd av någon engelsktalande från Tesla som hävdade att de arbetar på en ny "firmware" som förhoppningsvis skall lösa problemen. Tanken är att det skall bli klart "before the end of the year."
Det är nog lite optimistiskt att tro på ett återinförande av radarn, men.....

Han tröstade mig med att jag åtminstone har parking assist. :roll:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 12:09
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev:
Jag har felanmält farthållaren eftersom den fungerar mycket sämre numera (utan radar).
För en stund sedan blev jag uppringd av någon engelsktalande från Tesla som hävdade att de arbetar på en ny "firmware" som förhoppningsvis skall lösa problemen. Tanken är att det skall bli klart "before the end of the year."
Det är nog lite optimistiskt att tro på ett återinförande av radarn, men.....

Han tröstade mig med att jag åtminstone har parking assist. :roll:
Än så länge...

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 12:36
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Jag har felanmält farthållaren eftersom den fungerar mycket sämre numera (utan radar).
För en stund sedan blev jag uppringd av någon engelsktalande från Tesla som hävdade att de arbetar på en ny "firmware" som förhoppningsvis skall lösa problemen. Tanken är att det skall bli klart "before the end of the year."
Det är nog lite optimistiskt att tro på ett återinförande av radarn, men.....

Han tröstade mig med att jag åtminstone har parking assist. :roll:
Än så länge...
Ja, det var nästan så jag tolkade honom.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 12:39
av dstr
mikebike skrev:
Jag har felanmält farthållaren eftersom den fungerar mycket sämre numera (utan radar).
För en stund sedan blev jag uppringd av någon engelsktalande från Tesla som hävdade att de arbetar på en ny "firmware" som förhoppningsvis skall lösa problemen. Tanken är att det skall bli klart "before the end of the year."
Det är nog lite optimistiskt att tro på ett återinförande av radarn, men.....

Han tröstade mig med att jag åtminstone har parking assist. :roll:
Before the end of the year 2027?

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 13:14
av Lophornis
Har fått ökade avbrutna autopilot sessioner pga man inte hållt i ratten fast jag vet jag har gjort det. Detta har blivit värre med vision systemet.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 13:53
av mikebike
Lophornis skrev:
Har fått ökade avbrutna autopilot sessioner pga man inte hållt i ratten fast jag vet jag har gjort det. Detta har blivit värre med vision systemet.
Jag har aldrig fått avbruten AP, men numera får jag påminnelser om att vrida på ratten även när jag har min vikt monterad. Dock inte lika ofta som utan vikt.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 14:06
av RagWal
mikebike skrev:
Lophornis skrev:
Har fått ökade avbrutna autopilot sessioner pga man inte hållt i ratten fast jag vet jag har gjort det. Detta har blivit värre med vision systemet.
Jag har aldrig fått avbruten AP, men numera får jag påminnelser om att vrida på ratten även när jag har min vikt monterad. Dock inte lika ofta som utan vikt.
Man har väl gjort om detekteringen. Kanske är det så att man analyserar pålagda vridmomentet... Är det för konstant så antar man att du busar med vikt.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 14:55
av mikebike
RagWal skrev:
mikebike skrev:
Lophornis skrev:
Har fått ökade avbrutna autopilot sessioner pga man inte hållt i ratten fast jag vet jag har gjort det. Detta har blivit värre med vision systemet.
Jag har aldrig fått avbruten AP, men numera får jag påminnelser om att vrida på ratten även när jag har min vikt monterad. Dock inte lika ofta som utan vikt.
Man har väl gjort om detekteringen. Kanske är det så att man analyserar pålagda vridmomentet... Är det för konstant så antar man att du busar med vikt.
Ja, eller att de ändrat tröskelvärdet.
Jag kör ofta med båda händerna på ratten och då känns det märkligt att lägga mer vikt på den ena handen.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 17:19
av CrazyGang
Körde 57 mil idag med 2022.28.4, Ösd-Sthlm.

E4 från Sundsvall gick inte längre att köra med autopilot förens det blev motorväg. Avbröt utan förvarning 4-5 gånger. Även farthållaren strulade mycket med reducerad hastighet osv.

Värdelöst. Stor försämring från innan. Och der var inte ens nederbörd. :cry:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 17:43
av mikebike
CrazyGang skrev:
Körde 57 mil idag med 2022.28.4, Ösd-Sthlm.

E4 från Sundsvall gick inte längre att köra med autopilot förens det blev motorväg. Avbröt utan förvarning 4-5 gånger. Även farthållaren strulade mycket med reducerad hastighet osv.

Värdelöst. Stor försämring från innan. Och der var inte ens nederbörd. :cry:
Söder om Sundsvall var samma sträcka som jag hade problem. AP slog av p.g.a. dimma och bilen läste fel på 110-skyltar (när det inte var dimma).

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 20:16
av agehall
Skyltavläsningen blir jag inte klok på - åkte förbi 40-skyltar som bilen så (och visualiserade i displayen) men helt ignorerade.

Jag kan förstå om bilen läser fel, men om den ser skyltarna och lyckas läsa av dem rätt kan jag tycka att det är väldigt konstigt att den sedan ignorerar dem om den nu verkligen går på det kamerorna ser.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 24 okt 2022 21:02
av Nicke Nyfiken
agehall skrev:
Skyltavläsningen blir jag inte klok på - åkte förbi 40-skyltar som bilen så (och visualiserade i displayen) men helt ignorerade.

Jag kan förstå om bilen läser fel, men om den ser skyltarna och lyckas läsa av dem rätt kan jag tycka att det är väldigt konstigt att den sedan ignorerar dem om den nu verkligen går på det kamerorna ser.
Men det gör den väl inte?

Den struntar ju alltid i vad det står på skyltarna så länge det finns en hastighetsangivelse i kartdatan.
För det är som du säger att den visualiserar skyltarna rätt på displayen men ändrar inte hastighetsgränsen efter det. Ändringarna av hastighetsgränsen på displayen, sammanfaller ytterst sällan med att man passerar en skylt. Den brukar komma en bit före eller efter skylten, vilket tyder på att det är kartdatan som avgör vilken hastighetsgräns bilen visar.

På AP1-bilarna följer bilen det som står på skyltarna till 100%. Ändringen av hastighetsgränsen sker alltid precis när man passerar skyltarna. Saknas skyltar så går den över på kartdata. Det gör att den visar rätt hastighetsgräns i displayen 99% av tiden.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 07:05
av agehall
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 08:14
av mikebike
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Snarare tvärtom, bilen läser fel på 110-skyltar och läser inte alls i mörker när man kör på AP.
Min teori är att Vision tar för mycket kapacitet och att skyltavläsning är nedprioriterat.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 08:19
av loftux
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 08:33
av backe
loftux skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Du kan ha det via GPS. Du sätter hastighet i olika zoner och sen ändras det när man kör in och ut i dess. Förutsätter att den databasen hänger med.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 09:31
av spacecoin
mikebike skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Snarare tvärtom, bilen läser fel på 110-skyltar och läser inte alls i mörker när man kör på AP.
Min teori är att Vision tar för mycket kapacitet och att skyltavläsning är nedprioriterat.
Skyltavläsning borde inte vara kostsamt. Det som är nedprioriterat är allt utanför USA. Skulle tro att den funkar bättre där.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 09:43
av mikebike
spacecoin skrev:
mikebike skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Snarare tvärtom, bilen läser fel på 110-skyltar och läser inte alls i mörker när man kör på AP.
Min teori är att Vision tar för mycket kapacitet och att skyltavläsning är nedprioriterat.
Skyltavläsning borde inte vara kostsamt. Det som är nedprioriterat är allt utanför USA. Skulle tro att den funkar bättre där.
Det funkade riktigt bra i våras, men efter 2022.24.8 och 2022.28.2 så funkar det mycket sämre. Förr i tiden visualiserades inte skyltar alls på motorväg, så våren och sommaren 2022 var en slags höjdpunkt. :lol:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 10:40
av Fredrik j
backe skrev:
loftux skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Du kan ha det via GPS. Du sätter hastighet i olika zoner och sen ändras det när man kör in och ut i dess. Förutsätter att den databasen hänger med.
Den fysiska skylten trumfar alltid en kartdatabas.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 11:04
av backe
Fredrik j skrev:
backe skrev:
loftux skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Du kan ha det via GPS. Du sätter hastighet i olika zoner och sen ändras det när man kör in och ut i dess. Förutsätter att den databasen hänger med.
Den fysiska skylten trumfar alltid en kartdatabas.
Jag håller med, men då det finns ett patent på att läsa skyltarna så tänkte jag att Tesla går en annan väg? Har dock ingen aning.

Min gamla(2021 så inte så gammal) Volvo löste detta nära på perfekt men min ID4 inte lika bra. Och Teslan inte så bra heller tyvärr.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 11:41
av BrooklynS
...och märkligt nog så fungerar skyltavläsningen i min MY (lev 31/3-22) riktigt bra, inklusive momentana skyltar vid vägarbeten. Vilket i sig inte behöver betyda mer än att det i vart fall inte är en feature att INTE fungera...

Ibland tar den fel på 50/90 (tex snö/smuts på skylten) men brukar efter ett tag återställa till rätt fart, antar efter kartdata/nästa utfart. Har kört ca 3000 mil hittills, mestadels i norra Sverige men även ned till Skåne och upp igen. Har inget större att anmärka på förutom att det är betydligt enklare på motorväg S Gävle än 2+1-vägen norrut om man kör E4. Man jag kör flera gånger i veckan mellan Luleå och Pajala och kör nog 95% med autopilot sommar som vinter. Även Luleå-Hemavan kör jag mestadels med AP och det fungerar skitbra.

Det som är väldigt tydligt är att AP/Autosteer utgår ganska mycket från kartdata vilket kanske kan förklara de geografiska skillnaderna.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Postat: 25 okt 2022 12:42
av John Galt
mikebike skrev:
numera får jag påminnelser om att vrida på ratten även när jag har min vikt monterad. Dock inte lika ofta som utan vikt.
Jag tänkte också på det efter långresa förra veckan.

Bilen bromsar också senare och kraftigare när den kommer ifatt en annan bil. På ett lite jobbigt sätt. Gäller kanske främst stadstrafik.


MX19