Tycker det borde vara en enkel sak för Tesla att i sin egen app ha ett kösystem för när/om stationen är full. Och om en plats är blockerad så borde det finnas en rapportera funktion och om t ex flera rapporterar den som blockerad så flaggas den laddplatsen som upptagen.Yoque skrev:Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
Efter jag fått min plats så räknade jag till 7 bilar i kö varav 5 inte va Teslor. Det sprang folk fram och tillbaka som stod och väntade och frågade oss som laddade när vi hade laddat klart. Vissa gick runt i cirklar kring hela laddstationen och det kändes som att dom försökte hitta bilar som inte laddade.
Stämningen var inte den trevligaste och den kö som fanns var otroligt otydlig så jag tror folk struntade i den till slut. Tyvärr var det och det här säger jag inte för att jag själv kör en Tesla men de personer som betedde sig mest illa var förare/passagerare av de andra märkena. Det kan ju vara en ren slump men där och då kände jag att tesla har gjort bort sig gällande sin egna kunder när dem öppnade upp SuC.
Jag hoppas att Tesla skapar ett kösystem för om det fortsätter som det var i Linköping idag så lär det bli bråkigt och stökigt framöver.
När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
När den gråa klocksymbolen visas hämtas info, lyckas hämtningen blir symbolen röd med en siffra för antal lediga stolpar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- OfarligTesla
- Teslaägare
Satt personen i ID4an kvar i sin bil eller? Annars förstår jag inte hur man vågar vara ett sådant arsle. Hände det mig så hade jag åtminstone avbrutit personens laddning några gånger medan jag var där.Yoque skrev:Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
Efter jag fått min plats så räknade jag till 7 bilar i kö varav 5 inte va Teslor. Det sprang folk fram och tillbaka som stod och väntade och frågade oss som laddade när vi hade laddat klart. Vissa gick runt i cirklar kring hela laddstationen och det kändes som att dom försökte hitta bilar som inte laddade.
Stämningen var inte den trevligaste och den kö som fanns var otroligt otydlig så jag tror folk struntade i den till slut. Tyvärr var det och det här säger jag inte för att jag själv kör en Tesla men de personer som betedde sig mest illa var förare/passagerare av de andra märkena. Det kan ju vara en ren slump men där och då kände jag att tesla har gjort bort sig gällande sin egna kunder när dem öppnade upp SuC.
Jag hoppas att Tesla skapar ett kösystem för om det fortsätter som det var i Linköping idag så lär det bli bråkigt och stökigt framöver.
Jag tror de är väldigt komplext, då måste alla fatta detta kösystem.. Då får ingen laddare bara blockerad eller trasig.Nect skrev:Tycker det borde vara en enkel sak för Tesla att i sin egen app ha ett kösystem för när/om stationen är full. Och om en plats är blockerad så borde det finnas en rapportera funktion och om t ex flera rapporterar den som blockerad så flaggas den laddplatsen som upptagen.Yoque skrev:Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
Hur lång tid har man på sig att ställa sig på platsen? Kan man boka långt ifrån, finns fake gps lösningar även om de är krav på att vara på plats. Obs glöm inte de har öppnat för andra så appen måste stödja detta.
Med tanke på att Tesla inte ens klarar visa vilka som är lediga så lär detta bli svårt..
Men visst jag är egentligen för ett sådant system om de hade fungerat.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Kösystemet är bara aktivt när stationen är ”full” så man ska inte kunna boka en plats i förväg. För att kunna ställa sig i kö måste du dessutom vara på plats (hämtas via gps). Alla andra behöver Tesla appen för att kunna starta laddningen. Så ett kösystem i appen kan nog inte bli tydligare. För en Tesla ägare borde det på samma sätt gå att integrera i bilens navigation.chaffis75 skrev:Jag tror de är väldigt komplext, då måste alla fatta detta kösystem.. Då får ingen laddare bara blockerad eller trasig.Nect skrev:Tycker det borde vara en enkel sak för Tesla att i sin egen app ha ett kösystem för när/om stationen är full. Och om en plats är blockerad så borde det finnas en rapportera funktion och om t ex flera rapporterar den som blockerad så flaggas den laddplatsen som upptagen.Yoque skrev:Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
Hur lång tid har man på sig att ställa sig på platsen? Kan man boka långt ifrån, finns fake gps lösningar även om de är krav på att vara på plats. Obs glöm inte de har öppnat för andra så appen måste stödja detta.
Med tanke på att Tesla inte ens klarar visa vilka som är lediga så lär detta bli svårt..
Borde vara 100ggr bättre än ett fullständigt kaos?
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Gustafsson
- Teslaägare
Varför inte bara begränsa ytorna så att det bara finns en infart och en utfart? Som i skidliftköerna efter RFID kontrollen fast bättre typ. Visserligen måste det finnas utrymme så att bilar kan utnyttja alla platser, men lite mer organisation borde gå att få till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Varför bygga kösystem när det aldrig är kö, vi har nu under flera veckors tid rest genom europa och laddat på ett stort antal SuC, aldrig behövt köa.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Onödig kommentar då det bevisligen finns köer av och till.holden skrev:Varför bygga kösystem när det aldrig är kö, vi har nu under flera veckors tid rest genom europa och laddat på ett stort antal SuC, aldrig behövt köa.
I USA är det extremt vanligt med kö på många stationer så det är inte särskilt främmande för Tesla.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Ja, det är bevisligen köer från och till även på bensinmackar men är det ett så stort problem så borde väl någon redan löst det? Elon filosofi är väl att inte lösa problem innan de existerar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
-
- Teslaägare
Intressant när detta sker. Jag kan nästan garantera att det fanns lediga laddare i Linköping hos mycket närliggande OKQ8 och Allego och lite längre bort på Circle K. När jag kollat på söndagseftermiddagarna och andra tider med hög belastning har det _aldrig_ varit fullt på alla fyra snabbladdningsstationer i Linköping. Ändå väljer folk att köa.Yoque skrev:Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
lloydfabege skrev:Intressant när detta sker. Jag kan nästan garantera att det fanns lediga laddare i Linköping hos mycket närliggande OKQ8 och Allego och lite längre bort på Circle K. När jag kollat på söndagseftermiddagarna och andra tider med hög belastning har det _aldrig_ varit fullt på alla fyra snabbladdningsstationer i Linköping. Ändå väljer folk att köa.Yoque skrev:Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
När jag kom till Ödeshög förra söndagen så var det kö både på SuC (ej öppet för andra) och på Cirkle K bredvid. Tror det var fyra köande till 6 laddare där. Såg inget roligt ut.
Du kan ärligt talat inte jämföra en bensinpump med en snabbladdare. Det är stor skillnad i tid spenderad per påfyllning.holden skrev:Ja, det är bevisligen köer från och till även på bensinmackar men är det ett så stort problem så borde väl någon redan löst det? Elon filosofi är väl att inte lösa problem innan de existerar.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Det intressanta är ju om kötiden skiljer sig åt mot en bensinmack, finns det evidens på det?DanneLKPG skrev:Du kan ärligt talat inte jämföra en bensinpump med en och snabbladdare. Det är stor skillnad i tid spenderad per påfyllning.holden skrev:Ja, det är bevisligen köer från och till även på bensinmackar men är det ett så stort problem så borde väl någon redan löst det? Elon filosofi är väl att inte lösa problem innan de existerar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Skulle säga att det tar 10 ggr längre tid att ladda än att tanka. Sen är det väl bara att räkna på antalet pumpar/laddare för att få fram genomsnittlig kötid?holden skrev:Det intressanta är ju om kötiden skiljer sig åt mot en bensinmack, finns det evidens på det?DanneLKPG skrev:Du kan ärligt talat inte jämföra en bensinpump med en och snabbladdare. Det är stor skillnad i tid spenderad per påfyllning.holden skrev:Ja, det är bevisligen köer från och till även på bensinmackar men är det ett så stort problem så borde väl någon redan löst det? Elon filosofi är väl att inte lösa problem innan de existerar.
För övrigt verkar det dock vara vanligare med köer på laddare än på mackar. Mackarna är dessutom bättre då det blir separata köer till varje pump. Det funkar ju inte på en laddstation.
Nej, det enda sättet att veta om köer är ett problem är att analysera data - just nu är det gissningsleken.MWall skrev:Skulle säga att det tar 10 ggr längre tid att ladda än att tanka. Sen är det väl bara att räkna på antalet pumpar/laddare för att få fram genomsnittlig kötid?holden skrev:Det intressanta är ju om kötiden skiljer sig åt mot en bensinmack, finns det evidens på det?DanneLKPG skrev:Du kan ärligt talat inte jämföra en bensinpump med en och snabbladdare. Det är stor skillnad i tid spenderad per påfyllning.holden skrev:Ja, det är bevisligen köer från och till även på bensinmackar men är det ett så stort problem så borde väl någon redan löst det? Elon filosofi är väl att inte lösa problem innan de existerar.
För övrigt verkar det dock vara vanligare med köer på laddare än på mackar. Mackarna är dessutom bättre då det blir separata köer till varje pump. Det funkar ju inte på en laddstation.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
holden skrev:Nej, det enda sättet att veta om köer är ett problem är att analysera data - just nu är det gissningsleken.MWall skrev:Skulle säga att det tar 10 ggr längre tid att ladda än att tanka. Sen är det väl bara att räkna på antalet pumpar/laddare för att få fram genomsnittlig kötid?holden skrev:Det intressanta är ju om kötiden skiljer sig åt mot en bensinmack, finns det evidens på det?DanneLKPG skrev:Du kan ärligt talat inte jämföra en bensinpump med en och snabbladdare. Det är stor skillnad i tid spenderad per påfyllning.holden skrev:Ja, det är bevisligen köer från och till även på bensinmackar men är det ett så stort problem så borde väl någon redan löst det? Elon filosofi är väl att inte lösa problem innan de existerar.
Det är ett helt och hållet påhittat scenario från din sida.
Vilket scenario?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Och som jag sa så är gps koordinater lätta att fejka. Utöver detta så finns de en massa utmaningar (läs mitt tidigare inlägg), jag tror du underskattat hur komplext detta är..Nect skrev:Kösystemet är bara aktivt när stationen är ”full” så man ska inte kunna boka en plats i förväg. För att kunna ställa sig i kö måste du dessutom vara på plats (hämtas via gps). Alla andra behöver Tesla appen för att kunna starta laddningen. Så ett kösystem i appen kan nog inte bli tydligare. För en Tesla ägare borde det på samma sätt gå att integrera i bilens navigation.chaffis75 skrev:Jag tror de är väldigt komplext, då måste alla fatta detta kösystem.. Då får ingen laddare bara blockerad eller trasig.Nect skrev:Tycker det borde vara en enkel sak för Tesla att i sin egen app ha ett kösystem för när/om stationen är full. Och om en plats är blockerad så borde det finnas en rapportera funktion och om t ex flera rapporterar den som blockerad så flaggas den laddplatsen som upptagen.Yoque skrev:Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
Fejka GPS osv tror jag nte många kommer göra. I linköping känns det som vad som helst skulle vara bättre än nuläge också
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Att det skulle vara köer på bensinstationer på ett sätt som går att jämföra med köerna på snabbladdare.holden skrev:Vilket scenario?
Nu lägger jag ner. Du verkar inte vara det minsta intresserad av sakfrågan utan försöker bara hitta detaljer att angripa.
Jag efterfrågade bara faktaunderlag på var alla dessa köer till SuC finns, själv har jag aldrig upplevt någon kö men det räcker inte som underlag för ett dra några slutsatser. Att det tar längre tid att ladda än att tanka har inget med sakfrågan att göra, frågan är hur länge man behöver köa - om man behöver köa. Om det står tio Teslor vid tio stolpar som alla ska ladda fullt och dessa anlände samtidigt med 1% kräm kvar blir det givetvis lång kötid, men det är ju ett totalt orealistiskt scenario.MWall skrev:Att det skulle vara köer på bensinstationer på ett sätt som går att jämföra med köerna på snabbladdare.holden skrev:Vilket scenario?
Nu lägger jag ner. Du verkar inte vara det minsta intresserad av sakfrågan utan försöker bara hitta detaljer att angripa.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Nu tror jag inte den stora massan ens vet hur man fejkar en GPS koordinat. Men det är mycket möjlig att det är mer komplext än vad jag tror. Men är det något jag lärt mig i mitt yrke inom styr- och övervakning är att många gör ”julgranar” helt i onödan och att det ofta finns mycket enklare lösningar…chaffis75 skrev:Och som jag sa så är gps koordinater lätta att fejka. Utöver detta så finns de en massa utmaningar (läs mitt tidigare inlägg), jag tror du underskattat hur komplext detta är..Nect skrev:Kösystemet är bara aktivt när stationen är ”full” så man ska inte kunna boka en plats i förväg. För att kunna ställa sig i kö måste du dessutom vara på plats (hämtas via gps). Alla andra behöver Tesla appen för att kunna starta laddningen. Så ett kösystem i appen kan nog inte bli tydligare. För en Tesla ägare borde det på samma sätt gå att integrera i bilens navigation.chaffis75 skrev:Jag tror de är väldigt komplext, då måste alla fatta detta kösystem.. Då får ingen laddare bara blockerad eller trasig.Nect skrev:Tycker det borde vara en enkel sak för Tesla att i sin egen app ha ett kösystem för när/om stationen är full. Och om en plats är blockerad så borde det finnas en rapportera funktion och om t ex flera rapporterar den som blockerad så flaggas den laddplatsen som upptagen.Yoque skrev:Jag var tvungen att ladda i Linköping idag och det var en upplevelse. När vi kom dit var det fullt och tre andra Teslor framför mig i kö. Det var bara att vänta men när en plats blev ledig och jag rullade dit så kom en VW ID4 som inte stod i kö och tog platsen. Jag påpekade det till dem men dom sket fullständigt i vad jag sa. Det blev då en annan plats ledig som han som stod bakom mig försökte ta men när han såg vad som hände mig så lämnade han platsen till mig vilket var riktigt schysst gjort ( tack om du läser det här) då det kändes som vilda västern.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jo de är väl lite min poäng också. Egentligen räcker de med några linjer där det står infart/kö till elbil laddning, på marken istället för en massa mjukvara som kan gå fel (jobbar inom mjukvarutestNect skrev:Nu tror jag inte den stora massan ens vet hur man fejkar en GPS koordinat. Men det är mycket möjlig att det är mer komplext än vad jag tror. Men är det något jag lärt mig i mitt yrke inom styr- och övervakning är att många gör ”julgranar” helt i onödan och att det ofta finns mycket enklare lösningar…chaffis75 skrev:Och som jag sa så är gps koordinater lätta att fejka. Utöver detta så finns de en massa utmaningar (läs mitt tidigare inlägg), jag tror du underskattat hur komplext detta är..Nect skrev:Kösystemet är bara aktivt när stationen är ”full” så man ska inte kunna boka en plats i förväg. För att kunna ställa sig i kö måste du dessutom vara på plats (hämtas via gps). Alla andra behöver Tesla appen för att kunna starta laddningen. Så ett kösystem i appen kan nog inte bli tydligare. För en Tesla ägare borde det på samma sätt gå att integrera i bilens navigation.chaffis75 skrev:Jag tror de är väldigt komplext, då måste alla fatta detta kösystem.. Då får ingen laddare bara blockerad eller trasig.Nect skrev:
Tycker det borde vara en enkel sak för Tesla att i sin egen app ha ett kösystem för när/om stationen är full. Och om en plats är blockerad så borde det finnas en rapportera funktion och om t ex flera rapporterar den som blockerad så flaggas den laddplatsen som upptagen.

Ordnad kö har ju t.o.m. ionity klarat av att fixa i Mantorp och jag vet det finns en del här som inte tycker att ionity är så bra, men då borde väl Tesla som ligger i framkant klara lösa detta. Placeringen i Linköping är väl inte direkt optimal för att fixa en ordnad kö om man inte ska behöva ta ännu mer av parkeringen i anspråk.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Det kanske inte är ett problem för Tesla (än). Jag vet folk som är livrädda för att köpa elbil för att den långsiktiga elförsörjningen i en framtida värld där alla kör elbil inte är löst, förhåller man sig så till saker i livet är det inte lätt att vara människa.Dafro skrev:Ordnad kö har ju t.o.m. ionity klarat av att fixa i Mantorp och jag vet det finns en del här som inte tycker att ionity är så bra, men då borde väl Tesla som ligger i framkant klara lösa detta. Placeringen i Linköping är väl inte direkt optimal för att fixa en ordnad kö om man inte ska behöva ta ännu mer av parkeringen i anspråk.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart