Sida 18 av 27

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 nov 2022 21:34
av NiklasTesla
Nect skrev:


Nice! Bra beslut <3 Tack

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 nov 2022 21:59
av Skabb1
Frågan är vad detta innebär för priser off peak i SE3 och 4?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 nov 2022 22:18
av krille
Skabb1 skrev:
Frågan är vad detta innebär för priser off peak i SE3 och 4?
SE3:
C75873C1-A2D8-4402-9C0F-B8FFDF274224.jpeg
SE4:
A5CF03F8-DE97-4BDA-991D-B052442C370C.jpeg

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 nov 2022 22:21
av Dexter86
Lönt :lol:

Är 5kr/kWh offpeak i SE1 och 2?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 nov 2022 22:44
av B99
krille skrev:
Skabb1 skrev:
Frågan är vad detta innebär för priser off peak i SE3 och 4?
SE3:
C75873C1-A2D8-4402-9C0F-B8FFDF274224.jpeg
SE4:
A5CF03F8-DE97-4BDA-991D-B052442C370C.jpeg
Medlem betalar ju 5,50/6,30 i Jkp.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 14 nov 2022 23:27
av Nect
krille skrev:
Skabb1 skrev:
Frågan är vad detta innebär för priser off peak i SE3 och 4?
SE3:
Bilagan C75873C1-A2D8-4402-9C0F-B8FFDF274224.jpeg finns inte längre
SE4:
Bilagan A5CF03F8-DE97-4BDA-991D-B052442C370C.jpeg finns inte längre

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 05:33
av Camper63
Laddat för över 8 kronor / kwh ett tag nu. Verkat lite världsfrånvänt av Tesla med de priserna. Börjat snegla på andra alternativ. Troligen är jag inte ensam. Så om Tesla kan hålla rimligare priser vore det bra annars riskerar man nog tappa kunder. Gillar enkelheten när man ska ladda med SC. Men inte till vilket pris som helst. Tittat på Ionity och med abbonemang skulle det kosta 3,50 kr/kwh. Nackdelen med Ionity är att de har så få platser och stå i kö vill man ju inte. Laddar i Varberg ibland på SC. Där finns Ionity också. Alltid många som laddar där på Ionity, ibland kö. På SC. Aldrig kö och med 8 kr/kwh blir det nog ingen.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 06:02
av Johan-noob
Camper63 skrev:
Laddat för över 8 kronor / kwh ett tag nu. Verkat lite världsfrånvänt av Tesla med de priserna. Börjat snegla på andra alternativ. Troligen är jag inte ensam. Så om Tesla kan hålla rimligare priser vore det bra annars riskerar man nog tappa kunder. Gillar enkelheten när man ska ladda med SC. Men inte till vilket pris som helst. Tittat på Ionity och med abbonemang skulle det kosta 3,50 kr/kwh. Nackdelen med Ionity är att de har så få platser och stå i kö vill man ju inte. Laddar i Varberg ibland på SC. Där finns Ionity också. Alltid många som laddar där på Ionity, ibland kö. På SC. Aldrig kö och med 8 kr/kwh blir det nog ingen.
Med ett abbonemang från ELLI skulle det bli billigare men det kostar 129 kr i månaden.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 06:57
av Dexter86
Vadå så dom har infört medlemskap för oss med Teslor nu också så man kan ladda billigare? :shock: :o

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 07:14
av Yrsir
Vi har automatiskt medlemskap.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 07:33
av mikebike
Intressant med differentierat pris över dygnet, men inte annat pris på helger....

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 07:50
av Dexter86
Priserna under da ?
Vilket pris är det vi betalar …

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 09:06
av jonasl
De är för icke Tesla som inte betalar medlemsavgift.

Elli är ändå intressant, men över ett år är jag högst tveksam till om jag skulle gå plus jämfört med att bara ladda hos Tesla. Och går jag minus är det inte med många hundralappar på ett år..

Har fortfarande gratisladdning kvar så det är en ickefråga i nuläget, hoppas det stabiliserar sig lite.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 10:01
av simin
Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 12:16
av CrazyGang
De laddare jag brukar ladda på (Ånge, Sundsvall, Hudik, Söderhamn) har alla samma pris som tidigare förutom en höjning på 1-1,5kr mellan klockan 16-20. :?

EDIT: läste priser utan medlemsskap. Sänkningen gäller även ”mina” stationer också såklart. :)

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 12:18
av CrazyGang
simin skrev:
Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 12:33
av simin
CrazyGang skrev:
simin skrev:
Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?
Exakt. Betalar 3,90 idag med WeCharge plus/Drive highway. Så den extra månadskostnaden på 79kr sänker framförallt priset på Ionity.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 12:40
av Skabb1
simin skrev:
CrazyGang skrev:
simin skrev:
Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?
Exakt. Betalar 3,90 idag med WeCharge plus/Drive highway. Så den extra månadskostnaden på 79kr sänker framförallt priset på Ionity.
Det är väldigt bra pris.
Just Recharge tycker jag har byggt upp ett bra nät med bra hastighet och ganska många platser. Tex har jag använt Kungsbacka en del och där finns 6 st snabba och oftast lediga, eftersom vattenhålet är Ionity i Varberg. Så bra tips, tack!

Annars tycker jag det är anmärkningsvärt hur högt priserna stigit även för ganska modesta 50 kw laddare av gammalt snitt. Perfekt när vi ska käka, men tex E.ON tar numera 7,50 kr per kwh.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 12:43
av R_Edvinsson
CrazyGang skrev:
simin skrev:
Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?
Recharge, InCharge, Virta, Allego, Mer, E-on, Lidl och vissa gamla OKQ8 gäller det.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 14:56
av chaffis75
Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 15:06
av Nicke Nyfiken
chaffis75 skrev:
Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Jag undviker hellre köer än högre pris.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 16:24
av Niklas Z
chaffis75 skrev:
Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Jag tror inte det kommer att spela någon roll för min del. Laddkostnaden är inte så stor i vilket fall och någon krona per kWh hit eller dit vid ett enstaka laddtillfälle bryr jag mig inte om. Jag väljer tid och plats för laddning utifrån vad som passar mig bäst under färden, oberoende av laddpris. Jag har aldrig känt mig bunden av SuC, utan laddar lika gärna på andra stationer, om de ligger bättre placerade, vid ett bättre matställe, e d. Jag har hittills aldrig köat och har ingen lust att göra det heller.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 17:18
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
chaffis75 skrev:
Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Jag undviker hellre köer än högre pris.
Det jobbiga är väl att köer och högre pris hänger ihop… inte för att det har varit några köer att tala om
hittills förvisso men principen stämmer väl iaf.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 17:24
av chaffis75
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Jag tror inte det kommer att spela någon roll för min del. Laddkostnaden är inte så stor i vilket fall och någon krona per kWh hit eller dit vid ett enstaka laddtillfälle bryr jag mig inte om. Jag väljer tid och plats för laddning utifrån vad som passar mig bäst under färden, oberoende av laddpris. Jag har aldrig känt mig bunden av SuC, utan laddar lika gärna på andra stationer, om de ligger bättre placerade, vid ett bättre matställe, e d. Jag har hittills aldrig köat och har ingen lust att göra det heller.
Jo men såklart kan man välja andra laddare, poängen var om man anpassar sig på något sätt pågrund av de något högre priset under ett antal timmar.. Som sagt jag gör de ju inte själv och framför allt inte för att spara knappt 50 kr på en 50kwh laddning när den ändå kostar 275 kr vid de högre priset.

Re: Priserna skenar i SUC

Postat: 15 nov 2022 17:37
av Niklas Z
chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Jag tror inte det kommer att spela någon roll för min del. Laddkostnaden är inte så stor i vilket fall och någon krona per kWh hit eller dit vid ett enstaka laddtillfälle bryr jag mig inte om. Jag väljer tid och plats för laddning utifrån vad som passar mig bäst under färden, oberoende av laddpris. Jag har aldrig känt mig bunden av SuC, utan laddar lika gärna på andra stationer, om de ligger bättre placerade, vid ett bättre matställe, e d. Jag har hittills aldrig köat och har ingen lust att göra det heller.
Jo men såklart kan man välja andra laddare, poängen var om man anpassar sig på något sätt pågrund av de något högre priset under ett antal timmar.. Som sagt jag gör de ju inte själv och framför allt inte för att spara knappt 50 kr på en 50kwh laddning när den ändå kostar 275 kr vid de högre priset.
Jag menade bara att jag idag väljer laddare främst utifrån andra parametrar än pris och det ska till radikala prisskillnader för att jag ska tänka annorlunda. I och för sig skulle jag kunna tänka mig ett scenario där klockan närmar sig 16.00 och jag behöver ladda relativt snart. Då kanske jag skulle svänga in till en SuC kl. 15.40, i stället för att fortsätta till nästa och kanske börja ladda kl. 16.00, men då ska det vara så att det är ganska ovidkommande om jag laddar före eller efter 16.00.