Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av expat »

Maw skrev:
martinot skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
Kan vara så enkelt att de tror att SuC nätet är öppet för alla?

Har hört från flera att bilförsäljare säljer in bilarna genom att säga att man kan nu ladda på Teslas SuC…
Kanske det troligaste. Jag har de senaste månaderna pratat med flera som beställt elbil (icke tesla) som sagt att de kommer att kunna ladda på SuC när de får sin bil. Det har försäljaren sagt.

Men oavsett anledning så brukar man väl kolla att laddningen startar innan man går?
Exakt.

Nu blir jag oroad igen... SuC har inte ens öppnat, men redan nu har idiotierna börjat... kommer gå åt helvete detta! :evil:
Jag är mest oroad över de personer som går runt och betraktar sina medmänniskor som idioter, tror det är det största problemet… ;)
Kollar man inte upp någonting innan man gör saker, utan bara traskar på i galoscherna och tuggar i sig allt man får höra som dagens sanning.
Då är man en idiot enligt min mening
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Mats E »

Jag tror inte att ägare till andra elbilar är större idioter än Teslaägare. Jag tror att öppnandet kommer att fungera bra överlag, bara det tydliggörs med t.ex. skyltar hur man ska stå beroende på laddport osv. Sedan borde det förstås vara straffbart att ställa sig på laddplats utan att ladda.
När jag passerar SuC uppe i norra Sverige är det ofta tomt eller står enstaka bil. Det borde gå att nyttja de tomma laddplatserna. Det gynnar nog omställningen till eldrivet i det stora hela.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Mickep »

Det borde gå att få parkeringsvakter vid snabbladdarna.
De är oerhört snabba och lever på de som de bötfäller. Har t.o.m. fått böter för att jag stod lite vid sidan om min egen parkeringsplats (som jag betalar för) de flesta platser var lediga. Lite tråkigt dock.
Dock tycker jag icketeslaägare inte är idioter. Har svårt att se den människosyn som acceptabelt.
Man laddar och sedan lämnar och laddportens placering är inte deras val. Gör man rätt för sig ser jag inget större problem.det är laddplatsägaren som bestämmer.
Men kia har ett eget laddnätverk.jodå. Står på hemsidan. För enbart kia? Nej det hade varit konstigt. Hehe.samarbete givetvis.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Dodde »

SuC i Mellbystrand är tom större delen av året förutom på sommaren då det kan vara 60-70% beläggning vissa dagar. Helt ovetenskapligt dock och baseras endast på vad jag ser vid handling på Maxi.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Dodde skrev:
SuC i Mellbystrand är tom större delen av året förutom på sommaren då det kan vara 60-70% beläggning vissa dagar. Helt ovetenskapligt dock och baseras endast på vad jag ser vid handling på Maxi.
Då är den alltså hårt belastad på sommaren redan nu? Eftersom över 50% beläggning på en v2 station gör att laddhastigheterna går ned.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

Jag förstår att det tar mer plats men skulle man inte, där man har plats, kunna ta inspiration från hur bensinpumpar brukar vara placerade? En ”dubbelsidig” laddstation på mitten och en dubbelriktad 6-7 meter lång fil på varje sida. Ett sånt upplägg skulle också fungera bra med släp.
Kanske har man tänkt parkeringsplats istället för tankställe.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
martinot skrev:
Otroligt! :(

Dels att de tar plats i onödan (även om det kanske inte var så fullt just när detta fotot togs), men inte bara att de tar en onödig plats genom att parkera där bilen inte laddar, men potentiellt så är det ännu värre då den dessutom ställt sig på fel plats.

Alltså två platser åt skogen! :evil:
Det är bara att vänja sig. Så kommer det att vara hela tiden när SuC har öppnat.
Kul om Tesla uppfattar det som att det finns en massa stolpar lediga i sitt system, när de i själva verket är blockade. Finns ingen anledning att bygga ut. :lol:
Jo, antar att det bara är att mentalt förbereda sig på att "sötebrödsdagarna" nu snart är över, och nu kommer även vi Teslaförare brabbas av samma elbilskaos och laddköer som resten av samhället.

Eller byta tillbaka till fossilbil (vilket jag helst inte vill då jag verkligen gillar min lilla M3:a som passar mig nästan perfekt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:

Jo, antar att det bara är att mentalt förbereda sig på att "sötebrödsdagarna" nu snart är över, och nu kommer även vi Teslaförare brabbas av samma elbilskaos och laddköer som resten av samhället.

Eller byta tillbaka till fossilbil (vilket jag helst inte vill då jag verkligen gillar min lilla M3:a som passar mig nästan perfekt).
Överdriver du inte lite? Syrran har en id4 och efter att ha åkt på skidhelg med dom förra helgen kan jag inte säga att något laddkaos upplevdes. Möjligen en del påtvingad snabbmat och fika.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Jag är mest oroad över de personer som går runt och betraktar sina medmänniskor som idioter, tror det är det största problemet… ;)
Nu försöker du bara skapa en helt onödig "fight" här genom att provocera och retas. Har aldrig påstått att alla "medmänniskor" är idioter. Det är något som du hittar på för att kunna skapa bråk här på forumet (som vanligt).

Däremot så är det inte så svårt att se att det finns vissa idioter i samhället eller bakom ratten på vissa bilar. Bara att ge sig ut i trafiken så är det inte omöjligt att man stöter på någon som uppför sig idiotiskt när de kör bil. Förvånad att du aldrig noterat att det förekommer?
expat skrev:
Maw skrev:
Jag är mest oroad över de personer som går runt och betraktar sina medmänniskor som idioter, tror det är det största problemet… ;)
Kollar man inte upp någonting innan man gör saker, utan bara traskar på i galoscherna och tuggar i sig allt man får höra som dagens sanning.
Då är man en idiot enligt min mening
Exakt.

Vi kan nog aldrig undvika att det finns en viss % av människor i samhället som beter sig som idioter, eller som inte bryr sig om sina medmänniskor gällande hur de kör, parkerar och agerar (förvånad att MAW inte kan ha någon insikt i att de tyvärr förekommer).

Tror det även förekommer lika mycket bland Tesla-förare som bland andra bilister. Fördelen med Teslas bilar och SuC är att de varit så standardiserade och kontrollerade till en helhet att det är, mer eller mindre, idiotsäkert.

Detta försvinner mycket av just nu när man släpper på bilar som kräver appar för att starta laddning, har laddintag placerade slumpmässigt på olika platser på bilen (tänk så mycket bättre det hade varit om EU hade standardiserat detta när de införde Typ2-standarden), och ingen standardiserad kommunikation mellan laddarna på SuC och BMS i bilarna, och kommunikation till föraren i bilens skärm.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Det borde gå att få parkeringsvakter vid snabbladdarna.
Bra idé i teorin, men tror inte det är ekonomiskt hållbart.

Redan i dag så är det troligen en ekonomisk förlustverksamhet att erbjuda effektiv snabbladdning, och adderar man kostnaderna för vakter på det så kommer kostnaderna skena.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Mickep »

Vad jag vet kostar det inget att ha parkeringsvakter. Deras intäkt är enbart böterna de skriver. Och snabbladdare är oftast nära varandra så flera bolag kan använda dem.
Dock har de för vana att vara nitiska så även de som laddar kan få böter om de står lite snett. Så jag tycker inte det är en väg att gå. Tillåtande och tillrättavisande än straff tycker jag.
Sedan är sådana inte där jämt och ständigt utan det blir i så fall vid stresstider när det blir hög beläggning och de kan hitta anlednigar att bötfälla.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Vad jag vet kostar det inget att ha parkeringsvakter. Deras intäkt är enbart böterna de skriver. Och snabbladdare är oftast nära varandra så flera bolag kan använda dem.
Dock har de för vana att vara nitiska så även de som laddar kan få böter om de står lite snett. Så jag tycker inte det är en väg att gå. Tillåtande och tillrättavisande än straff tycker jag.
Tror inte du kan jämföra en hel stad eller stadsdels underlag med 1-2 laddstationer. Finns inte en chans att något parkeringsbolag kommer nappa på den affärsmöjligheten. Underlaget blir allt för extremt litet.

Dessutom, precis som du är inne på, så kommer det kanske även skapa en dålig miljö och stämning för oss "vanliga" kunder som sköter oss.

Ser inte riktigt mänskliga vakter som går runt vid laddstationerna som en möjlig eller hållbar lösning.

Kanske vid enstaka dagar/event någon gång per år när kaoset och köerna måste styras upp, men inte mer permanent dygnet/året runt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Maxerl »

Mickep skrev:
Vad jag vet kostar det inget att ha parkeringsvakter. Deras intäkt är enbart böterna de skriver. Och snabbladdare är oftast nära varandra så flera bolag kan använda dem.
Dock har de för vana att vara nitiska så även de som laddar kan få böter om de står lite snett. Så jag tycker inte det är en väg att gå. Tillåtande och tillrättavisande än straff tycker jag.
Sedan är sådana inte där jämt och ständigt utan det blir i så fall vid stresstider när det blir hög beläggning och de kan hitta anlednigar att bötfälla.
Det där stämmer inte. Parkeringsvakter jobbar i allmänhet inte mot provision: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... l-p-vakter
Personligen förstår jag inte riktigt varför, känns som en vettig incitamentsmodell att åtminstone en del av lönen skulle vara provisionsbaserad. Men visst, finns såklart nackdelar med ett sådant system också.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Fredrik j »

Maxerl skrev:
Mickep skrev:
Vad jag vet kostar det inget att ha parkeringsvakter. Deras intäkt är enbart böterna de skriver. Och snabbladdare är oftast nära varandra så flera bolag kan använda dem.
Dock har de för vana att vara nitiska så även de som laddar kan få böter om de står lite snett. Så jag tycker inte det är en väg att gå. Tillåtande och tillrättavisande än straff tycker jag.
Sedan är sådana inte där jämt och ständigt utan det blir i så fall vid stresstider när det blir hög beläggning och de kan hitta anlednigar att bötfälla.
Det där stämmer inte. Parkeringsvakter jobbar i allmänhet inte mot provision: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... l-p-vakter
Personligen förstår jag inte riktigt varför, känns som en vettig incitamentsmodell att åtminstone en del av lönen skulle vara provisionsbaserad. Men visst, finns såklart nackdelar med ett sådant system också.
Ja, verkligen. Naturligtvis måste en vakt kunna försörja sig även om ingen parkerar fel vilket ju är målet med att anlita vakten. Som extraknäck möjligen.
Man får inte heller ta ut hur mycket som helst i kontrollavgift.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Mickep »

När det gäller privata tomter finns sk "nollavtal". Där företagens intäkt är bötfällningen. men det betyder givetvis inte att vakterna arbetar på provision. De får lön.
Svepark gillar inte nollavtal av förklarliga skäl. möjligt att det kommer förändras. Jag vill som sagt inte se böter vid snabbladdare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av Mickep »

Nu får alla klagotomtar vatten på hjulen.

Så här kommer det se ut!



vojne vojne!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Nu får alla klagotomtar vatten på hjulen.

Så här kommer det se ut!



vojne vojne!
Det där är mer ett problem för laddarna som ligger i stora städer där folk som inte kan ladda hemma på annat sätt gör det på snabbladdarna, vi har redan det problemet i Bredden. Men ja, det finns såklart en risk för att det bli köer om Tesla öppnar upp utan att hålla koll på kapaciteten. De verkar själva hävda att de har full koll och kommer inte öppna de stationerna då men det återstår att se.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
När det gäller privata tomter finns sk "nollavtal". Där företagens intäkt är bötfällningen. men det betyder givetvis inte att vakterna arbetar på provision. De får lön.
Svepark gillar inte nollavtal av förklarliga skäl. möjligt att det kommer förändras. Jag vill som sagt inte se böter vid snabbladdare.
Det en parkeringsvakt ger dig är inte böter utan en avgift. Skillnaden är att det inte är olagligt och inte kan leda till åtal om man skulle bestrida.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
Nu får alla klagotomtar vatten på hjulen.

Så här kommer det se ut!



vojne vojne!
Det där är mer ett problem för laddarna som ligger i stora städer där folk som inte kan ladda hemma på annat sätt gör det på snabbladdarna, vi har redan det problemet i Bredden. Men ja, det finns såklart en risk för att det bli köer om Tesla öppnar upp utan att hålla koll på kapaciteten. De verkar själva hävda att de har full koll och kommer inte öppna de stationerna då men det återstår att se.
Kan Tesla göra något åt att folk vardagsladdar på Superchargers? Tesla kan ju inte gärna sätta upp destinationsladdare hemma hos folk, pga ägande förhållanden tex en hyresvärd. Annars vet vi ju att parkeringsladdning är det som gäller. Om alla bilar laddades när de stod stilla så skulle problemet i princip försvinna i storstäderna.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
Nu får alla klagotomtar vatten på hjulen.

Så här kommer det se ut!



vojne vojne!
Det där är mer ett problem för laddarna som ligger i stora städer där folk som inte kan ladda hemma på annat sätt gör det på snabbladdarna, vi har redan det problemet i Bredden. Men ja, det finns såklart en risk för att det bli köer om Tesla öppnar upp utan att hålla koll på kapaciteten. De verkar själva hävda att de har full koll och kommer inte öppna de stationerna då men det återstår att se.
Kan Tesla göra något åt att folk vardagsladdar på Superchargers? Tesla kan ju inte gärna sätta upp destinationsladdare hemma hos folk, pga ägande förhållanden tex en hyresvärd. Annars vet vi ju att parkeringsladdning är det som gäller. Om alla bilar laddades när de stod stilla så skulle problemet i princip försvinna i storstäderna.
Det är nog ett problem som försvinner i takt med att fri SuC försvinner. Motivationen att hindra andra billigare alternativ ökar antagligen om man måste betala över 5:- per kWh.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Kan Tesla göra något åt att folk vardagsladdar på Superchargers? Tesla kan ju inte gärna sätta upp destinationsladdare hemma hos folk, pga ägande förhållanden tex en hyresvärd. Annars vet vi ju att parkeringsladdning är det som gäller. Om alla bilar laddades när de stod stilla så skulle problemet i princip försvinna i storstäderna.
Nej, men för långresor är det inte ett speciellt stort problem för de flesta laddare ligger inte i storstäder med folk som inte kan ladda hemma. Det är ju nämligen laddare i typ Kaliforniska städer som är de som tas upp i USA som att ha långa köer, våra städer ser inte ut som deras så man kan lätta hoppa över de laddarna som har det problemet när man är på resa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
Det är nog ett problem som försvinner i takt med att fri SuC försvinner. Motivationen att hindra andra billigare alternativ ökar antagligen om man måste betala över 5:- per kWh.
Ja, gratis Supercharging var dåligt. Åtminstone att erbjuda det för hela bilens livslängd.

Jag har hemmaladdning och haft fri Supercharging i typ 3 år, dels genom referal och dels genom gratis Supercharger. Men tackvare min hemmaladdning har jag bara behövt Supercharging några få gånger. Ingen normalt funtad människa står ju och snålladdar bara för att det är gratis eller? Tyvärr finns det inte så många normala människor :? Kanske?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
MWall skrev:
Det är nog ett problem som försvinner i takt med att fri SuC försvinner. Motivationen att hindra andra billigare alternativ ökar antagligen om man måste betala över 5:- per kWh.
Ja, gratis Supercharging var dåligt. Åtminstone att erbjuda det för hela bilens livslängd.

Jag har hemmaladdning och haft fri Supercharging i typ 3 år, dels genom referal och dels genom gratis Supercharger. Men tackvare min hemmaladdning har jag bara behövt Supercharging några få gånger. Ingen normalt funtad människa står ju och snålladdar bara för att det är gratis eller? Tyvärr finns det inte så många normala människor :? Kanske?
Nej men om du inte kan ladda hemma så åker man nog till SuC istället för en billigare stolpe om man kan ladda gratis där.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av d3marcus »

LarsL skrev:
MWall skrev:
Det är nog ett problem som försvinner i takt med att fri SuC försvinner. Motivationen att hindra andra billigare alternativ ökar antagligen om man måste betala över 5:- per kWh.
Ja, gratis Supercharging var dåligt. Åtminstone att erbjuda det för hela bilens livslängd.

Jag har hemmaladdning och haft fri Supercharging i typ 3 år, dels genom referal och dels genom gratis Supercharger. Men tackvare min hemmaladdning har jag bara behövt Supercharging några få gånger. Ingen normalt funtad människa står ju och snålladdar bara för att det är gratis eller? Tyvärr finns det inte så många normala människor :? Kanske?
Har själv fri SuC och det är ju inte så att en åker till en SuC enbart för att ladda fullt. Däremot kan jag stanna lite extra länge på sista SuC:en innan jag kommer hem. Är rätt bra timtaxa för gratis SuC om en räknar ordentligt: https://cornucopia.se/2021/11/timpennin ... -pa-tesla/

Dessutom blir kalkylen bättre för varje år i och med de kraftiga prisökningarna på laddning.
aikelo
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jul 2021 18:43

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Inlägg av aikelo »

Falkenberg har besök av en helt ny Tesla modell BildBild

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
Skriv svar