BMW iX
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX
Köpte 2012 en fullutrustad Audi A6 Allroad 313 hk diesel för 850 000 kr. Just den modellen finns inte kvar (biturbon överlevde inte dieselskandalen) men jag tror du kan köpa något liknande för ungefär samma peng (eller billigare) nu 12 år senare.
Året efter köpte jag en Porsche 991 Targa för 1,3 Mkr. Motsvarande modell idag 992 kostar runt en miljon mer.
Priset på "vanliga" bilar tror jag därför inte ökat alls lika mycket som inflationen, medan sportbilar som Porsche och Ferrari ökat betydligt mer i pris.
Året efter köpte jag en Porsche 991 Targa för 1,3 Mkr. Motsvarande modell idag 992 kostar runt en miljon mer.
Priset på "vanliga" bilar tror jag därför inte ökat alls lika mycket som inflationen, medan sportbilar som Porsche och Ferrari ökat betydligt mer i pris.
Sant men är ju ändå ganska bra räckvidd man får, 0,7x700= 490 km, räcker för mig, och 25 mil på 17 min känns ok för mig. Och min erfarenhet är att wltp stämmer ganska bra, inte så uppblåsta som tex ett annat känt elbilsmärke.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Man kommer typ 70% av WLTP med BMW iX om man kör motorväg. Har inga problem att stanna och ladda i 35 minuter efter att ha kört 50 mil motorväg.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Om man kör lagligt i fint väder kanske.
Men med 30% moms i regn och motvind? Eller vinterslask?
~145km/h i regn och motvind hoppas jag du är i ett litet sällskap med uppfattning av hur man lämpligen samsas på vägarna.
Men absolut, har du en sådan körstil, utan pauser, kanske iX60 inte är något för dig.
Ja när jag kör långt gör jag det på natten. Så man kan bomba på ordentligt. Ingen trafik att ta hänsyn till.
Då är det också extra irriterande att behöva stanna och ladda. Därför bara gjort två långresor med elbil hittills.
- Sportbilsentusiasten
Otroligt skönt på vintern, vilka andra bilar har liknande?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Vet inte om jag saknar det. Bilen blir ju snabbt varm med förvärmning, men min bättre hälft skulle nog älska det
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Jag hade aldrig haft en tanke på att det är något viktigt. Men sen jag provade iX i höstas så är det en av grejerna jag längtar till i nästa bil. Oväntat bra, och varför har inte fler det i sina bilar?lawe skrev: ↑01 feb 2025 08:48Vet inte om jag saknar det. Bilen blir ju snabbt varm med förvärmning, men min bättre hälft skulle nog älska detFör vissa kan det aldrig bli varmt nog...
Värmepaketet ger iX en knuff upp i komfort/lyx tycker jag.
Jag vet inte om liknande paket finns i någon annan bil.
Jag har i stort sett bestämt mig för en begagnad ix 40 som är tillverkad i november 2022.
Hur lång, realistisk, räckvidd har den bilen på långresa på 80-110-väg?
Hur lång, realistisk, räckvidd har den bilen på långresa på 80-110-väg?
Syrran har en ix40, 23:a. Hon kör regelbundet 38-40 mil utan att ladda på sommaren, 90% motorväg i sydsverige.
På vintern lite mer sketchy, så hon brukar att stanna och ladda en tio minuter.
Edit: 17 tums hjul.
Säker på att det är en ix40, låter mer som en I4 med tanke på hjulstorleken bla. Minsta på IX är vad jag vet 20” och några 38-40 mil kan jag lova att man inte kommer med en IX40. Med min IX50 så körde jag Linköping solsidan tor på sommaren och det är knappt 40 mil och det är väl ca 90-95% motorväg så att man skulle klara detta med en IX40 är inte rimligt.
Kollade lite snabbt i ex-database och den har något kortare räckvidd än Audi e-tron 55 som jag hade innan och med den kom jag inte till stugan på Tjörn dit det är 32 utan det krävde ett laddstopp på typ 5 min.
Skulle säga att man kommer ca 25-28 mil med en IX40.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Mycket möjligt jag har fel, har bara trott att det var en ix. 17 tums hjul vet jag däremotDafro skrev: ↑08 apr 2025 06:14Säker på att det är en ix40, låter mer som en I4 med tanke på hjulstorleken bla. Minsta på IX är vad jag vet 20” och några 38-40 mil kan jag lova att man inte kommer med en IX40. Med min IX50 så körde jag Linköping solsidan tor på sommaren och det är knappt 40 mil och det är väl ca 90-95% motorväg så att man skulle klara detta med en IX40 är inte rimligt.
Jag äger en IX40 -24 och kör 80/110 väg varje dag ca 15 mil.
Vintern ca 28-30 mil (20tum)
Sommar ca 36-38 mil (22tum)
Låter för bra för att vara sant.
Den har ju bara ca 70kwh batteri. Dvs knappt motsvarande en Model 3, som ju är extremt mkt mindre och snålare.
Gå in i ABRP och knappa in lite rutter är mitt förslag.
När jag väljer iX40 där kommer jag knappt 20 mil innan första laddstopp.
Då följer jag skyltad hastighet. Kör jag med lite moms blir det laddstopp redan efter 14 ’mil.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 2 gång.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Skillnaden mellan att köra 80 km/h och 110 km/h är stor. Det är svårt att på ett meningsfullt sätt ange en räckvidd när hastighetsspannet är så stort, även om man begränsar sig till fint sommarväder.
Man får nog endera säga hur stor räckvidden är på motorväg i 110 km/h eller någorlunda jämn 80 km/h landsvägskörning.
Man får nog endera säga hur stor räckvidden är på motorväg i 110 km/h eller någorlunda jämn 80 km/h landsvägskörning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag kör varje dag 15 mil och det är ungefär hälften landsväg och hälften motorväg. Kollar jag i BMW appen så har jag en genomsnittsförbrukning i april på 19,8 och detta är då med sommardäcken som är på 22".manneson skrev: ↑08 apr 2025 09:03Låter för bra för att vara sant.
Den har ju bara ca 70kwh batteri. Dvs knappt motsvarande en Model 3, som ju är extremt mkt mindre och snålare.
Då följer jag skyltad hastighet. Kör jag med lite moms blir det laddstopp redan efter 14 ’mil.
I vintras låg jag på samma sträcka runt 2,5kw/mil, vilket då blir ca 28 mil.
Jag syftar då på 100% SOC vid start såklart.
Funderar på att köpa en begagnad iX 40 från 2023.
Vad kan man räkna med för realistisk räckvidd en dag med ca 10 grader i luften, på en torr landsväg i hastigheter mellan 80-110?
Vi leasar idag en MG Marvel och den tar sig drygt 30 mil under samma förutsättningar, och vi vill ju gärna komma lite längre…
Vad kan man räkna med för realistisk räckvidd en dag med ca 10 grader i luften, på en torr landsväg i hastigheter mellan 80-110?
Vi leasar idag en MG Marvel och den tar sig drygt 30 mil under samma förutsättningar, och vi vill ju gärna komma lite längre…
- Sportbilsentusiasten
Otroligt bra.AleJov skrev: ↑08 apr 2025 13:50Jag kör varje dag 15 mil och det är ungefär hälften landsväg och hälften motorväg. Kollar jag i BMW appen så har jag en genomsnittsförbrukning i april på 19,8 och detta är då med sommardäcken som är på 22".manneson skrev: ↑08 apr 2025 09:03Låter för bra för att vara sant.
Hur nära "noll" på batteriet vågar du köra innan du laddar. Stannar bilen vid "noll" eller finns det marginal?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Laddar nästan bara hemma men har ett par gånger varit nere på 2-3 %. Jag vet inte hur bilen beter sig vid 0% men bilen får iallafall ingen påverkan (sänkt hastighet osv) ner till 2-3%. Upplever att bilens estimerade räckvidd stämmer bra överens med verkligheten.Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 apr 2025 15:45Otroligt bra.AleJov skrev: ↑08 apr 2025 13:50Jag kör varje dag 15 mil och det är ungefär hälften landsväg och hälften motorväg. Kollar jag i BMW appen så har jag en genomsnittsförbrukning i april på 19,8 och detta är då med sommardäcken som är på 22".manneson skrev: ↑08 apr 2025 09:03Låter för bra för att vara sant.
Hur nära "noll" på batteriet vågar du köra innan du laddar. Stannar bilen vid "noll" eller finns det marginal?
Här kommer lite mer feedback på räckvidden på en BMW iX40 xDrive från idag i vårvädret!
körningen är nästan bara landsväg och 2+1 väg och startade och slutade på samma ställe.
Däck är Bridgestone Alenza 275/40R22 runt om.

körningen är nästan bara landsväg och 2+1 väg och startade och slutade på samma ställe.
Däck är Bridgestone Alenza 275/40R22 runt om.

Hade ungefär samma konsumtion häromdagen med samma körning. Dock med 21" dubbfria vinterdäck. Dock inga höga farter, dvs sällan över 100 km/h. Upplever den som mkt ekonomisk givet storlek och komfort!