MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
X Plaid kändes faktiskt väldigt ointressant, den enda egentliga skillnaden mot LR som jag kunde se var en dryg sekund 0-100.
262 eller 250 km/h spelar förstås ingen roll öht, och vad tre motorer skulle ge förstår jag inte heller riktigt, i övrigt är dom ju identiska, eller missar jag något?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Typ det enda som kan göra detta bättre är om den har CCS port eller iaf klarar 250 kW med adapter...
Med 840 km räckvidd måste det vara ett ordentligt batteri. och ett ordentligt batteri mår bra av 250kW-laddning. Jag skulle se det som en konstruktionsmiss om de inte har CCS allihop. Tesla fasar dessutom ut typ2-kablar på SuC..
Med 840 km räckvidd måste det vara ett ordentligt batteri. och ett ordentligt batteri mår bra av 250kW-laddning. Jag skulle se det som en konstruktionsmiss om de inte har CCS allihop. Tesla fasar dessutom ut typ2-kablar på SuC..
Ja man hoppas på det men det har snackats om att de inte har plats för en CCS port med nuvarande lösning av lsddporten och det ser inte ut att ha ändrat ställe för den. Så då är det ifall adaptern klarar av 250 kW vilket det stått på deras hemsida att den gör ett tag nu.
Frippanecci skrev:
Kommer in sent.. Performance ersätts av Plaid, vi som beställt Plaid har beställt?
Arachnid fälgar som enda tillval, kanske Teslas fulaste fälgar genom alla tider..
Antingen Plaid eller avbeställning antar jag. Och de fulaste måste väl ändå vara tempest fälgarna, jag som inte gillar 21" får väl leva med dem...
- Nu har dom släppt en ny mo...
- HAR DEN DRAGKROK??????
Utan att lägga några värderingar i detta eller för den delen förminska folks behov, men det är verkligen fascinerande hur den ligga grejen där bak ska behöva vara så viktig för typ 97% av svenska bilköpare. Samtidigt så är det ungefär 0,004% av bilarna ute i trafiken man ser dra något. Jag vet, jag överdriver en del och jämförelsen må halta. Men, men...
"Uppskattad leveranstid: september" kan väl inte stämma hoppas jag?
Eller räknar dom med att allal bilar kommer att sugas upp av hemmamarknaden tills dess?
I amerikanska konfiguratorn står det inget om leveranstid, det måste väl betyda att dom räknar med att kunna leverera bilarna i närtid?
/fth
FWIW - Jag har en Model X beställd sedan tidigare (beställd mitten på december). Har inte stått något leveransdatum öht men ändrades nu till mars.
Har också mars på min beställd för ett par veckor sedan.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
"Uppskattad leveranstid: september" kan väl inte stämma hoppas jag?
Eller räknar dom med att allal bilar kommer att sugas upp av hemmamarknaden tills dess?
I amerikanska konfiguratorn står det inget om leveranstid, det måste väl betyda att dom räknar med att kunna leverera bilarna i närtid?
/fth
FWIW - Jag har en Model X beställd sedan tidigare (beställd mitten på december). Har inte stått något leveransdatum öht men ändrades nu till mars.
Har också mars på min beställd för ett par veckor sedan.
Mars för model s i usa
April för model x i usa
Dvs september blir väl att Europas Bilar tillverkas Q2.
Med 840 km räckvidd måste det vara ett ordentligt batteri. och ett ordentligt batteri mår bra av 250kW-laddning. Jag skulle se det som en konstruktionsmiss om de inte har CCS allihop. Tesla fasar dessutom ut typ2-kablar på SuC..
Ja man hoppas på det men det har snackats om att de inte har plats för en CCS port med nuvarande lösning av lsddporten och det ser inte ut att ha ändrat ställe för den. Så då är det ifall adaptern klarar av 250 kW vilket det stått på deras hemsida att den gör ett tag nu.
Frippanecci skrev:
Kommer in sent.. Performance ersätts av Plaid, vi som beställt Plaid har beställt?
Arachnid fälgar som enda tillval, kanske Teslas fulaste fälgar genom alla tider..
Antingen Plaid eller avbeställning antar jag. Och de fulaste måste väl ändå vara tempest fälgarna, jag som inte gillar 21" får väl leva med dem...
Kollar man specen närmare - så ersätter Long Range Performance (pratar MS nu), Plaid blir mellanmjölk, Plaid+ blir mellanmjölk med lite Likör 43 i (dvs inget extra).
Fula fälgar, svart interiör är snyggare än vit, modesta yttre detaljskillnader, FSD som ej funkar kostar 30k mer...
Varför... orkar inte... måste telefonterra Elon...
Kommer in sent.. Performance ersätts av Plaid, vi som beställt Plaid har beställt?
Arachnid fälgar som enda tillval, kanske Teslas fulaste fälgar genom alla tider..
Hur menar du? Vi som beställd Plaid tidigare har ju Plaid+ nu (samma pris, 1499k).
Utgår ifrån vi som beställd Performance får vanlig Plaid, iaf gällande X där priset diffar ca 60k. På S kanske priset diffar mer iofs?
Blir väl säkert bra när man vaknat ur chocken - men ser man på MS prestanda siffror, så blev det väldigt otydligt.
Det står i min beställning att den ska vara snabbast, men det är ju ingen prestanda skillnad på Plaid och Plaid+
Typ det enda som kan göra detta bättre är om den har CCS port eller iaf klarar 250 kW med adapter...
"Riktig" CCS-kontakt och 250 kW laddeffekt (gärna också upp i högre SoC) måste väl ändå vara självskrivet?
Gör dom avkall på någon av dessa punkter så blir iaf jag väldigt besviken, varför skulle dom fortsätta harva med gamla kontakten och adapter när dom ändå designar om bilen?
En elegant lösning som faktiskt skulle ge mervärde jämfört med 3/Y vore ju att sätta in en kontakt som stöder både gamla och nya SuC, det skulle ju kännas premium på riktigt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Med 840 km räckvidd måste det vara ett ordentligt batteri. och ett ordentligt batteri mår bra av 250kW-laddning. Jag skulle se det som en konstruktionsmiss om de inte har CCS allihop. Tesla fasar dessutom ut typ2-kablar på SuC..
Ja man hoppas på det men det har snackats om att de inte har plats för en CCS port med nuvarande lösning av lsddporten och det ser inte ut att ha ändrat ställe för den. Så då är det ifall adaptern klarar av 250 kW vilket det stått på deras hemsida att den gör ett tag nu.
Frippanecci skrev:
Kommer in sent.. Performance ersätts av Plaid, vi som beställt Plaid har beställt?
Arachnid fälgar som enda tillval, kanske Teslas fulaste fälgar genom alla tider..
Antingen Plaid eller avbeställning antar jag. Och de fulaste måste väl ändå vara tempest fälgarna, jag som inte gillar 21" får väl leva med dem...
Kollar man specen närmare - så ersätter Long Range Performance (pratar MS nu), Plaid blir mellanmjölk, Plaid+ blir mellanmjölk med lite Likör 43 i (dvs inget extra).
Fula fälgar, svart interiör är snyggare än vit, modesta yttre detaljskillnader, FSD som ej funkar kostar 30k mer...
Varför... orkar inte... måste telefonterra Elon...
"Uppskattad leveranstid: september" kan väl inte stämma hoppas jag?
Eller räknar dom med att allal bilar kommer att sugas upp av hemmamarknaden tills dess?
I amerikanska konfiguratorn står det inget om leveranstid, det måste väl betyda att dom räknar med att kunna leverera bilarna i närtid?
/fth
FWIW - Jag har en Model X beställd sedan tidigare (beställd mitten på december). Har inte stått något leveransdatum öht men ändrades nu till mars.
Har också mars på min beställd för ett par veckor sedan.
Mars för model s i usa
April för model x i usa
Dvs september blir väl att Europas Bilar tillverkas Q2.
September är ju de som beställer nu...
Tror som sagt många i Europa beställt senaste två månaderna. Om de levererar de första i USA så blir det väl kanske juni för oss som redan beställt i Europa och september för de som beställer nu då?
Kommer in sent.. Performance ersätts av Plaid, vi som beställt Plaid har beställt?
Arachnid fälgar som enda tillval, kanske Teslas fulaste fälgar genom alla tider..
Hur menar du? Vi som beställd Plaid tidigare har ju Plaid+ nu (samma pris, 1499k).
Utgår ifrån vi som beställd Performance får vanlig Plaid, iaf gällande X där priset diffar ca 60k. På S kanske priset diffar mer iofs?
Blir väl säkert bra när man vaknat ur chocken - men ser man på MS prestanda siffror, så blev det väldigt otydligt.
Det står i min beställning att den ska vara snabbast, men det är ju ingen prestanda skillnad på Plaid och Plaid+
Jo det är det ju... Framförallt stor skillnad på räckvidd (840+ vs 628 km) men även:
1100+ hk vs 1020 hk
<2,1 sek vs 2,1 sek 0-100
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Det står i min beställning att den ska vara snabbast, men det är ju ingen prestanda skillnad på Plaid och Plaid+
Jo, det är det väl ändå? Prestandan verkar ju inte ens vara helt bestämd för Plaid+, det står ju "0-60 mph: <1.99s" och "1,100+ horsepower".
Jag är helt övertygad om att S Plaid+ kommer att vara ett rejält snäpp upp från S Plaid.
Trist att det inte finns Plaid+ för X, då hade jag nog valt det, "vanliga" Plaid för X kändes ju helt ointressant.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
(Ser senare kommentar att det stått så på US-sidan tidigare, hoppas ändå på nyare batterier mrn då vet vi inte...)
Senast redigerad av Tenk, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD