Läs inlägg 378 i denna tråd så får du svaret.nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche ... 48,33270&=
Nu vill jag höra vad taliz har att sega.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jepp, way ahead of you nek0.Hok skrev:Läs inlägg 378 i denna tråd så får du svaret.nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche ... 48,33270&=

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ganska intressant företeelse ang Taycan. En bekant har förbokat bilen och har nu fått inbjudan till en bandag med Porsche, men enbart de fossila varianterna. Visserligen kul att köra Porsche på bana, men det blir ju lite fel när ingen elbil kan provköras.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bilen finns ju inte riktigt än så det är svårt. Det är väl mer ett tecken på uppskattning från Porsches sida.HelectriC skrev:ganska intressant företeelse ang Taycan. En bekant har förbokat bilen och har nu fått inbjudan till en bandag med Porsche, men enbart de fossila varianterna. Visserligen kul att köra Porsche på bana, men det blir ju lite fel när ingen elbil kan provköras.
Personligen hoppas jag på nåt liknande här i Sverige.
Jag vill inte förta att Porsche faktiskt klarade det....nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche ... 48,33270&=
...men på avlyst bana med dedikerade laddare och spezialförare.
Bjørn gjorde det med en standard 3 på allmän väg i publikt nätverk med några polare (ja, jag vet att de fick hjälp av Ionity så de slapp strul)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Jag ville inte sega titta den är bättre än M3 utan sluta smacka skit om allt som inte är Tesa för det är inte sant..Räckvidden på en dag är inte dålig tycker jag.Walker skrev:Jag vill inte förta att Porsche faktiskt klarade det....nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche ... 48,33270&=
Bjørn gjorde det med en standard 3 på allmän väg i publikt nätverk med några polare (ja, jag vet att de fick hjälp av Ionity så de slapp strul)
Walker skrev:Jag vill inte förta att Porsche faktiskt klarade det....nek0 skrev:https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche ... 48,33270&=
Tror inte du ska jämföra. Båda bilarna är imponerande. Dock tror jag Porschen laddar rätt mycket snabbare. Frågan är om Teslans lägre förbrukning klarar att kompensera för det?
Har du förbokat?Verdi skrev:Bilen finns ju inte riktigt än så det är svårt. Det är väl mer ett tecken på uppskattning från Porsches sida.HelectriC skrev:ganska intressant företeelse ang Taycan. En bekant har förbokat bilen och har nu fått inbjudan till en bandag med Porsche, men enbart de fossila varianterna. Visserligen kul att köra Porsche på bana, men det blir ju lite fel när ingen elbil kan provköras.
Jag försökte, men det var inte lätt för mig som vill göra saker online

Kanske har de löst det nu?
Kanske är det iofs ett tecken på att de haft så bra intresse att de inte ens behövt bry sig om att fixa en vettig webb-lösning

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:Har du förbokat?Verdi skrev:Bilen finns ju inte riktigt än så det är svårt. Det är väl mer ett tecken på uppskattning från Porsches sida.HelectriC skrev:ganska intressant företeelse ang Taycan. En bekant har förbokat bilen och har nu fått inbjudan till en bandag med Porsche, men enbart de fossila varianterna. Visserligen kul att köra Porsche på bana, men det blir ju lite fel när ingen elbil kan provköras.
Jag försökte, men det var inte lätt för mig som vill göra saker onlineTror det slutade med att jag lämnade ett meddelande till något random Porsche Center i Tyskland som aldrig hörde av sig.
Kanske är det iofs ett tecken på att de haft så bra intresse att de inte ens behövt bry sig om att fixa en vettig webb-lösning
Se pm.
Lustigt... Googlade "reservera Taycan" just och då fick man bland annat denna undertext vid länken till Porsche:
"Taycan. Namnet översätts "livlig ung häst" och ...
Pris: Från 549 000 kr inkl. moms Effekt: 220 kW (300 hk) vid 6,500 1/min"
Väldigt märkligt. Så lågt har den väl aldrig planerats att börja i pris?
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vem vet kanske kommer en version utan lack, utan inredning, utan hjul och med 20 kWh batteri resten är tillvalLegato skrev:Lustigt... Googlade "reservera Taycan" just och då fick man bland annat denna undertext vid länken till Porsche:

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Låter som ID3 som skulle kosta 25k euro...Legato skrev:Lustigt... Googlade "reservera Taycan" just och då fick man bland annat denna undertext vid länken till Porsche:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Namnet Cayman är lite för likt Taycan.Legato skrev:Lustigt... Googlade "reservera Taycan" just och då fick man bland annat denna undertext vid länken till Porsche:

Apropå det så längtar jag efter en eldriven Cayman också.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Testa att kontakta Johan Ehrenpol (vår gamla Tesla-säljare) för han är ju jäkligt engagerad iafLegato skrev:Har du förbokat?Verdi skrev:Bilen finns ju inte riktigt än så det är svårt. Det är väl mer ett tecken på uppskattning från Porsches sida.HelectriC skrev:ganska intressant företeelse ang Taycan. En bekant har förbokat bilen och har nu fått inbjudan till en bandag med Porsche, men enbart de fossila varianterna. Visserligen kul att köra Porsche på bana, men det blir ju lite fel när ingen elbil kan provköras.
Jag försökte, men det var inte lätt för mig som vill göra saker onlineTror det slutade med att jag lämnade ett meddelande till något random Porsche Center i Tyskland som aldrig hörde av sig.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Interiören i Porsche Taycan officiell. Måste säga att jag är lite besviken och tycker det ser ganska rörigt ut. Men det är samtidigt ungefär som man kunde förvänta sig. En moderniserad 911-layout.
https://www.motor1.com/news/366633/pors ... -official/

https://www.motor1.com/news/366633/pors ... -official/

Jag tycker det är ganska stilrent. Alla skärmar är ju integrerade i inredningen. Hur det fungerar i praktiken är svårt att svara på men nog tror jag att det blir "good enough". Finns viktigare saker hos en bil (jo, jag är gammal).helix skrev:Interiören i Porsche Taycan officiell. Måste säga att jag är lite besviken och tycker det ser ganska rörigt ut. Men det är samtidigt ungefär som man kunde förvänta sig. En moderniserad 911-layout.

- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Jag tycker det ser najs ut - jag gillar det. Liknar ju Panamera, så det är ju som förväntad.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- OfarligTesla
- Teslaägare
Gillar inredningen skarpt, så mycket att jag funderar på att reservera den och då byta lite tidigare än jag planerade.
OfarligTesla skrev:Gillar inredningen skarpt, så mycket att jag funderar på att reservera den och då byta lite tidigare än jag planerade.
Reservera innan livestreamen den 4 september så har du lite större chans att få en bil innan 2021.

Inredningen ser bra ut tycker jag också även ifall jag skulle vilja ha än färre knappar och vred. Man blir nog dock lurad av bilden när skärmarna visar otal olika ikoner. Ser ut som det är plottrigt med en massa små knappar men skulle man stänga av skärmarna lär det bli en helt annan känsla:
(ps Tänker på de som klagar på att Model 3 har hastighetsmätaren på mittenskärmen...)
Men hur kan de ha klockan i mitten, då går det ju inte se vad klockan är och måste vara trafikfarligt att kolla åt sidan... 
(ps Tänker på de som klagar på att Model 3 har hastighetsmätaren på mittenskärmen...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Haha, helst vill jag väl inte byta bil innan 2021 ändå :p, kommer vara svårt att få med mig frun på att byta bil efter 2 år när nu Teslan redan tappat så mycket i värde.Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Gillar inredningen skarpt, så mycket att jag funderar på att reservera den och då byta lite tidigare än jag planerade.
Reservera innan livestreamen den 4 september så har du lite större chans att få en bil innan 2021.
Av vad jag förstått efter kontakt med Porsche verkar det ju även vara så att reservationen gäller bara fram tills bilen är presenterad samt att ett riktigt avtal kan upprättas. Så om jag inte faktiskt beställer då så har jag förstått det som att jag förlorar platsen i kön.
Inte jag heller egentligen. Min Model S blir kvar till hösten 2021 i vilket fall eftersom jag har återköpsgaranti. Kan dock tänka mig att ha två dyra bilar under en begränsad period. Max ett år dock. Men att jag skulle få en Taycan innan september 2020 är väl inte så troligt?OfarligTesla skrev:Haha, helst vill jag väl inte byta bil innan 2021 ändå :p, kommer vara svårt att få med mig frun på att byta bil efter 2 år när nu Teslan redan tappat så mycket i värde.Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Gillar inredningen skarpt, så mycket att jag funderar på att reservera den och då byta lite tidigare än jag planerade.
Av vad jag förstått efter kontakt med Porsche verkar det ju även vara så att reservationen gäller bara fram tills bilen är presenterad samt att ett riktigt avtal kan upprättas. Så om jag inte faktiskt beställer då så har jag förstått det som att jag förlorar platsen i kön.
Jag kommer nog gå på en (relativt sett) budget-variant av Taycan. Kan man inte få nåt vettigt runt miljonen så får det vara.
ser schysst ut. Undrar om passageraren kan se på film på sin egna skärm under tiden bilen är i rörelse?
Det enda som inte ser helt lyckat ut, tycker jag, är Sport Chrono klockan. Formen passar liksom inte in. Ser ut lite som ett ventilationsrör på en båt eller nåt
Det enda som inte ser helt lyckat ut, tycker jag, är Sport Chrono klockan. Formen passar liksom inte in. Ser ut lite som ett ventilationsrör på en båt eller nåt

Model 3-24/Polestar 3-24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Gillar det också men håller med om klockan, ta bort den helt enkelt så blir det bra 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag är verkligen ingen Porsche-expert men brukar inte sport chrono vara ett tillval? Iofs blir man av med en massa annat fint om man inte väljer det paketet men på en sån här kärra kanske man kan vara utan det?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.