Sida 18 av 21

Re: Audi e-tron GT

Postat: 25 maj 2021 11:54
av macky
Audi-Kris Rifa har testat laddningen 10-80% SoC. Dryga 18 min och snitteffekt på 207kW. Vad jag såg låg den på 89kW efter 80% SoC. Pretty impressive.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 07:32
av Zalman3
Att kunna ladda 10-50% på 8 minuter är bra.
Medelladdeffekt på 260kW.
Blir intressant att se om Tesla MS Plaid kan slå det.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MjA5NDA7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjQxN2YwMDc2MWYwNjVkMGM4NzEwMjhlYjNiNzYzZGQ4NDRkMDhhOGYiO30=.jpeg

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 08:30
av dd88
E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns test:
tid.JPG

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 08:45
av iAkita
dd88 skrev:
E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns 100-milstest:
tid.JPG
Det där är hans arctic circle test. 100-mils testet klarade den på 9 timmar och 35 minuter.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 08:50
av MWall
dd88 skrev:
E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns 100-milstest:
tid.JPG
Förutsatt att det finns laddare med tillräckligt hög effekt på rätt plats och att det alltid finns någon fungerande och ledig när man ska ha den...

Det är ju det som är det största argumentet för t ex EQS med extra lång räckvidd. Att man slipper vara lika beroende av ett laddnätverk.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 08:55
av dd88
iAkita skrev:
Det där är hans arctic circle test. 100-mils testet klarade den på 9 timmar och 35 minuter.
Noterat, tack!

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 09:02
av taliz
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 09:04
av MWall
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 09:28
av dd88
9:35 för 100-milstestet måste bero på något annat.
100.jpg

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 10:16
av martinot
macky skrev:
Audi-Kris Rifa har testat laddningen 10-80% SoC. Dryga 18 min och snitteffekt på 207kW. Vad jag såg låg den på 89kW efter 80% SoC. Pretty impressive.
Det är grymt bra! :D

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 10:58
av macky
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
Noterade att han på slutet, när han upptäckt hur snabbt det gått började hitta lite ursäkter. Å andra sidan säger han ju i mitten att om han vetat hur snabbt GT laddar och vilken effektivitet den hade så hade han lagt upp lite annan planering för att vinna tid. Två norska elbilstestare, den ena kallas Tesla-Björn och den andra (inofficiellt) Audi-Kris. Man ska nog väga in det lite också.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 14:46
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 15:06
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Säger vem? Munro? :lol:

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 15:16
av Gargamel
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
Och jag som trodde Tesla-Björn var gud till alla frälsta?

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 15:26
av dd88
Han var det förr, till konkurenterna kom ikapp, vilket han får lida för nu.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 15:45
av OfarligTesla
Skulle önska att det gjordes mer tester baserade på mer vanligt körmönster på längre resor, dvs inte hoppa mellan laddare så snabbt som Björn gör samt ha lite högre hastigheter på vägarna. Det skulle gynna bilar som e-tron GT som är rätt aerodynamiska och laddar med hög genomsnittseffekt. Bästa vore ju om de större bilrecensenterna gjorde det i allmänhet så det satte lite mer press på tillverkarna.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 16:22
av dfa
taliz skrev:
MWall skrev:
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 16:45
av MWall
dfa skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.
Kundbemötande är en tidlös kvalitet. :).

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 18:01
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Säger vem? Munro? :lol:
Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 18:04
av taliz
dfa skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.
Hur kommer det sig då att de har bäst betyg av alla märken, enligt oberoende ägarundersökningar, när det kommer till service?

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 18:24
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Säger vem? Munro? :lol:
Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
Mäter man allt i räckvidd och acceleration så kanske det stämmer.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 18:31
av MWall
taliz skrev:
dfa skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.
Hur kommer det sig då att de har bäst betyg av alla märken, enligt oberoende ägarundersökningar, när det kommer till service?
Jaha, mig kan de inte ens svara på om de skulle ha en lånebil tillgänglig åt mig IMORGON. De kunde inte ens garantera att de hade uber-vouchers. "Det får du se när du kommer hit. Är det superviktigt för dig att få en lånebil kanske du ska hyra en bil istället?"

Så jag bokade om min tid för garantiåtgärder en femte gång. Jag får väl hyra en bil då för att vara på säkra sidan. Problemet är att de inte verkar samarbeta med någon hyrfirma så jag måste själv rodda med att få dit en bil. Nuförtiden vill ju dessutom hyrfirmorna att man kommer till dem och skriver på papper osv först. Antar att man får se mer av Upplands Väsby... Men nu bokade jag 07:15 nästa fredag istället. Tänker att om man är där först av alla så borde man få en lånebil. :D

Nu är det här sista gången jag kommer få lånebil av Tesla då garantin kommer gå ut typ imorgon. Så i fortsättningen blir det garanterat hyrbil.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 18:33
av dd88
Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.

Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.

En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 18:36
av HelectriC
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.

Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar". ;)
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?

Säger vem? Munro? :lol:
Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
På vilket sätt är en köraktiv GT med begränsat bagage och 4+1 säten en konkurrent till en storlastande familjebil med 5+2 säten?Eller tänker du enbart på hur lång bilen är? Jag vill nog påstå att de inte alls är konkurrenter.

Re: Audi e-tron GT

Postat: 26 maj 2021 18:46
av MWall
dd88 skrev:
Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.

Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.

En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.

Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn! :D