Re: Audi e-tron GT
Postat: 25 maj 2021 11:54
Audi-Kris Rifa har testat laddningen 10-80% SoC. Dryga 18 min och snitteffekt på 207kW. Vad jag såg låg den på 89kW efter 80% SoC. Pretty impressive.
Det där är hans arctic circle test. 100-mils testet klarade den på 9 timmar och 35 minuter.dd88 skrev:E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns 100-milstest:
Förutsatt att det finns laddare med tillräckligt hög effekt på rätt plats och att det alltid finns någon fungerande och ledig när man ska ha den...dd88 skrev:E-Tron GT en halvtimme snabbare än nästa bil i listan i Björns 100-milstest:
Noterat, tack!iAkita skrev:Det där är hans arctic circle test. 100-mils testet klarade den på 9 timmar och 35 minuter.
taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Det är grymt bra!macky skrev:Audi-Kris Rifa har testat laddningen 10-80% SoC. Dryga 18 min och snitteffekt på 207kW. Vad jag såg låg den på 89kW efter 80% SoC. Pretty impressive.
Noterade att han på slutet, när han upptäckt hur snabbt det gått började hitta lite ursäkter. Å andra sidan säger han ju i mitten att om han vetat hur snabbt GT laddar och vilken effektivitet den hade så hade han lagt upp lite annan planering för att vinna tid. Två norska elbilstestare, den ena kallas Tesla-Björn och den andra (inofficiellt) Audi-Kris. Man ska nog väga in det lite också.MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Och jag som trodde Tesla-Björn var gud till alla frälsta?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Kundbemötande är en tidlös kvalitet.dfa skrev:Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).MWall skrev:taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Säger vem? Munro?
Hur kommer det sig då att de har bäst betyg av alla märken, enligt oberoende ägarundersökningar, när det kommer till service?dfa skrev:Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Mäter man allt i räckvidd och acceleration så kanske det stämmer.taliz skrev:Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).MWall skrev:taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Säger vem? Munro?
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
Jaha, mig kan de inte ens svara på om de skulle ha en lånebil tillgänglig åt mig IMORGON. De kunde inte ens garantera att de hade uber-vouchers. "Det får du se när du kommer hit. Är det superviktigt för dig att få en lånebil kanske du ska hyra en bil istället?"taliz skrev:Hur kommer det sig då att de har bäst betyg av alla märken, enligt oberoende ägarundersökningar, när det kommer till service?dfa skrev:Tesla är lika mycket före i sin tekniska utveckling som dom är efter i sitt kundbemötande. Vem säger det då? Jag.taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
På vilket sätt är en köraktiv GT med begränsat bagage och 4+1 säten en konkurrent till en storlastande familjebil med 5+2 säten?Eller tänker du enbart på hur lång bilen är? Jag vill nog påstå att de inte alls är konkurrenter.taliz skrev:Model 3 LR som matchar eller t.o.m. överträffar etron gt kostar mindre än hälften(400k NOK vs 900k NOK).MWall skrev:taliz skrev:De är fortfarande flera år före i utvecklingen så det är väl fullt rimligt, eller?MWall skrev:taliz skrev:I videon förklarade han dock att han pushat max med Audin, ätit i bilen medan han körde etc.
Med Model 3 tog han det lugnt, laddade nästan fullt medan han åt tex.
Hade han kört lite mer aggressivt som med Audin beräknade han att han skulle sparat åtminstone 15 minuter.
Som jag tolkade var det då beräknat på SUC V2, dvs skulle han stannat på IONITY likt med Audin borde det gå ännu lite snabbare.
ABRP beräknar också att Model 3 är lite snabbare än etron GT på den rutten.
Tänk att det alltid är nån orättvisa som drabbat Tesla när de "förlorar".
Säger vem? Munro?
Var är Audis svar på Model 3?
Etron GT är ju främst en konkurrent till Model S, och den har inte ens samma räckvidd som gamla nu obsolete S.
dd88 skrev:Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.
Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.
En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.