Sida 18 av 26

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:05
av EnTraktor
:o :o

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:07
av B99
reven skrev:
LarsL skrev:
reven skrev:
Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då :)
Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
Det är väl en tävling, om än vänskaplig så är det fortfarande en tävling? Först från Ystad till Haparanda och sedan en tävling på vägen tillbaka. Varför ska man annars slå rekord?
Ska ärligt säga att jag inte läst precis alla sidor men har inte sett något där det står om en överenskommelse.
t

Tävlingen består väl i att olika bilar, laddnätverk och strategi ställs mot varandra. Om det vore fri hastighet är det en helt annan tävling. Osäker på vad som skulle vara roligt med det. Möjligen om det vore ett startfält med blandade drivmedel.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:11
av ReNewAble
EnTraktor skrev:
:o :o
Funkar det inte får du hoppas att någon av de andra har en bogserlina :-)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:16
av EnTraktor
Ser trångt ut i Hudiksvall

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:20
av B99
Borde väl vara halvvägs i Söderhamn ca? Dvs där entraktor är just nu efter 9.20

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:27
av TiborBlomhall
Gruppsamling i Huddiksvall! :D

Lator, Bozzman, Generalbogge och Shven på samma laddare :D

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:27
av EnTraktor
Halvvägs är väl typ runt Tönnebro

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:31
av TiborBlomhall
EnTraktor skrev:
Halvvägs är väl typ runt Tönnebro
Geografiskt ja. Men söder om Gävle kan man åka snabbare än i norra sverige. Fin 120 motorväg istället för kostig 2+1 väg med vajerräcke. Så andra hälften av tävlingen borde gå ännu snabbare :shock:

Man måste nog upp tidigt i morgon för att se målgången :?

BTW målgång Ystad Stortorget eller Sankt Knut?

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 19:36
av TiborBlomhall
Glympse (eller snarare karttjänsten HERE som de använder) stavar Gävle "Gavle" :lol:

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:03
av Jerker
B99 skrev:
reven skrev:
LarsL skrev:
reven skrev:
Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då :)
Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
Det är väl en tävling, om än vänskaplig så är det fortfarande en tävling? Först från Ystad till Haparanda och sedan en tävling på vägen tillbaka. Varför ska man annars slå rekord?
Ska ärligt säga att jag inte läst precis alla sidor men har inte sett något där det står om en överenskommelse.
t

Tävlingen består väl i att olika bilar, laddnätverk och strategi ställs mot varandra. Om det vore fri hastighet är det en helt annan tävling. Osäker på vad som skulle vara roligt med det. Möjligen om det vore ett startfält med blandade drivmedel.
Ska man inte respektera hastighetsgränser så kommer jag inte att visa något intresse för den här tävlingen i fortsättningen. För att förtydliga mig ytterligare. Jag var såpass noggrann med att hålla hastighetsgränserna att jag såg till att sakta in så att bilen höll rätt hastighet när jag passerade en skylt som sänkte hastigheten och började inte accelerera förrän jag passerat skylten med höjd hastighet. Jag körde med farthållare i princip hela tiden och använde hjulet på ratten för att ända hastighet så att den alltid var korrekt.

Utan detta körsätt förlorar man syftet att jämföra olika bilar och laddnätverk.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:04
av EnTraktor
Gävle snart

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:08
av leiflodde
Nu när du leder hade det inte varit gött att vara först till Ystad :D

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:10
av Bjelke
leiflodde skrev:
Nu när du leder hade det inte varit gött att vara först till Ystad :D
Och ta rekordet! :mrgreen: 8-)

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:12
av fth
Jerker skrev:
Utan detta körsätt förlorar man syftet att jämföra olika bilar och laddnätverk.
Jag håller med, vem som helst kan ju vinna genom att köra typ 150km/h.

/fth

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:12
av EnTraktor
Sådär, lite statistik för dom intresserade

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:14
av EnTraktor
fth skrev:
Jerker skrev:
Utan detta körsätt förlorar man syftet att jämföra olika bilar och laddnätverk.
Jag håller med, vem som helst kan ju vinna genom att köra typ 150km/h.

/fth
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering. Hade jag kört lagligt, eller för snabbt, hade jag t.ex. inte kommit fram till Gävle.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:15
av TiborBlomhall
EnTraktor skrev:
Sådär, lite statistik för dom intresserade
:?: :?

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:17
av EnTraktor
TiborBlomhall skrev:
EnTraktor skrev:
Sådär, lite statistik för dom intresserade
:?: :?
Forumet buggar när man laddar upp bilder. Ibland blir det inget och när det fungerar blir det felmeddelande

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:18
av Jerker
EnTraktor skrev:
fth skrev:
Jerker skrev:
Utan detta körsätt förlorar man syftet att jämföra olika bilar och laddnätverk.
Jag håller med, vem som helst kan ju vinna genom att köra typ 150km/h.

/fth
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering. Hade jag kört lagligt, eller för snabbt, hade jag t.ex. inte kommit fram till Gävle.
Vad menar du? Klarar du dig endast genom att köra olagligt?

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:18
av fth
EnTraktor skrev:
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering.
Absolut, men optimal hastighet för alla Tesla är väl >=150km/h, iaf enligt Björns tester.

Jag räknade själv på detta mha ABRP och S LR tror jag hade typ 170km/h som optimal hastighet, är man beredd att köra som en biltjuv är det ju ingen match att vinna detta.

/fth

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:19
av EnTraktor
Jag menade att jag körde under skyltad hastighet

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:20
av EnTraktor
fth skrev:
EnTraktor skrev:
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering.
Absolut, men optimal hastighet för alla Tesla är väl >=150km/h, iaf enligt Björns tester.

Jag räknade själv på detta mha ABRP och S LR tror jag hade typ 170km/h som optimal hastighet, är man beredd att köra som en biltjuv är det ju ingen match att vinna detta.

/fth
OM laddarna står optimalt placerade. Vilket dom aldrig gör.

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:22
av hooked
Är det bara jag som får associationer till den här gamla klassikern med tanke på vem som ligger i ledningen i racet just nu? :D :lol: :lol:


Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:26
av EnTraktor
Helt appropå! En riktig klassiker!

Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020

Postat: 03 aug 2020 20:27
av Jerker
OK, jag vet att jag körde utanför tävlingens datum och på eget bevåg, men jag tänkte ändå att det skulle bli roligt att se hur min bil stod sig emot andra på den här sträckan. Om det är så att andra deltagare inte alltid hållit sig under skyltad hastighet så faller ju hela grejen. Jag såg ju själv på Glympse att vissa bilar långa stunder visade 115 km/h där det definitivt inte var den hastigheten. Det var därför som jag frågade om man har nån vetskap om Glympse redovisar felaktiga hastigheter. Om Glympse inte visar fel så vet jag att somliga har överskridit skyltad hastighet då och då.