Re: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad, sommaren 2020
Postat: 03 aug 2020 19:05


https://teslaclubsweden.se/forum/
treven skrev:Det är väl en tävling, om än vänskaplig så är det fortfarande en tävling? Först från Ystad till Haparanda och sedan en tävling på vägen tillbaka. Varför ska man annars slå rekord?LarsL skrev:Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.reven skrev:Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
Ska ärligt säga att jag inte läst precis alla sidor men har inte sett något där det står om en överenskommelse.
Funkar det inte får du hoppas att någon av de andra har en bogserlinaEnTraktor skrev:![]()
Geografiskt ja. Men söder om Gävle kan man åka snabbare än i norra sverige. Fin 120 motorväg istället förEnTraktor skrev:Halvvägs är väl typ runt Tönnebro
Ska man inte respektera hastighetsgränser så kommer jag inte att visa något intresse för den här tävlingen i fortsättningen. För att förtydliga mig ytterligare. Jag var såpass noggrann med att hålla hastighetsgränserna att jag såg till att sakta in så att bilen höll rätt hastighet när jag passerade en skylt som sänkte hastigheten och började inte accelerera förrän jag passerat skylten med höjd hastighet. Jag körde med farthållare i princip hela tiden och använde hjulet på ratten för att ända hastighet så att den alltid var korrekt.B99 skrev:treven skrev:Det är väl en tävling, om än vänskaplig så är det fortfarande en tävling? Först från Ystad till Haparanda och sedan en tävling på vägen tillbaka. Varför ska man annars slå rekord?LarsL skrev:Nej, det är en gentlemannamässigt överenskommelse om att hålla sig till hastighetsbegränsningen. Naturligtvis ska man helst vara strikt som Jerker och sänka hastigheten vi korsningar där det är nersatt till 70\60 km/h.reven skrev:Den enda regeln som finns är väl att inte åka fast. Dvs åker du dit för fortkörning blir du diskad. Tror inte det finns någon hastighetsbegränsning. Handlar ju också om att spara på batterierna och inte behöva ladda så ofta.
Håller däremot med att de borde visa hastigheterna, det är roligare att följa då
Om evenemanget växer så bör det kanske finnas krav på att visa sin hastighet hela tiden.
Ska ärligt säga att jag inte läst precis alla sidor men har inte sett något där det står om en överenskommelse.
Tävlingen består väl i att olika bilar, laddnätverk och strategi ställs mot varandra. Om det vore fri hastighet är det en helt annan tävling. Osäker på vad som skulle vara roligt med det. Möjligen om det vore ett startfält med blandade drivmedel.
Och ta rekordet!leiflodde skrev:Nu när du leder hade det inte varit gött att vara först till Ystad
Jag håller med, vem som helst kan ju vinna genom att köra typ 150km/h.Jerker skrev:Utan detta körsätt förlorar man syftet att jämföra olika bilar och laddnätverk.
På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering. Hade jag kört lagligt, eller för snabbt, hade jag t.ex. inte kommit fram till Gävle.fth skrev:Jag håller med, vem som helst kan ju vinna genom att köra typ 150km/h.Jerker skrev:Utan detta körsätt förlorar man syftet att jämföra olika bilar och laddnätverk.
/fth
EnTraktor skrev:Sådär, lite statistik för dom intresserade
Forumet buggar när man laddar upp bilder. Ibland blir det inget och när det fungerar blir det felmeddelandeTiborBlomhall skrev:EnTraktor skrev:Sådär, lite statistik för dom intresserade![]()
Vad menar du? Klarar du dig endast genom att köra olagligt?EnTraktor skrev:På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering. Hade jag kört lagligt, eller för snabbt, hade jag t.ex. inte kommit fram till Gävle.fth skrev:Jag håller med, vem som helst kan ju vinna genom att köra typ 150km/h.Jerker skrev:Utan detta körsätt förlorar man syftet att jämföra olika bilar och laddnätverk.
/fth
Absolut, men optimal hastighet för alla Tesla är väl >=150km/h, iaf enligt Björns tester.EnTraktor skrev:På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering.
OM laddarna står optimalt placerade. Vilket dom aldrig gör.fth skrev:Absolut, men optimal hastighet för alla Tesla är väl >=150km/h, iaf enligt Björns tester.EnTraktor skrev:På en elbil går det inte alltid snabbare för att man kör snabbare. Man måste hitta balansen mellan laddning och fart i förhållande till laddarnas placering.
Jag räknade själv på detta mha ABRP och S LR tror jag hade typ 170km/h som optimal hastighet, är man beredd att köra som en biltjuv är det ju ingen match att vinna detta.
/fth