Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar...
/fth
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar...
/fth
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar...
/fth
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Jo, dom hade -76% i Q3, jag tror det blev närmare -100% i Q4.
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar...
/fth
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar...
/fth
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Nej då har något gått riktigt snett.
Ford EV gick back $4.7 miljarder helåret 2024.
/fth
Så förlusten ökar för varje såld bil? Jag tvivlar...
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar...
/fth
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Nej då har något gått riktigt snett.
Ford EV gick back $4.7 miljarder helåret 2024.
/fth
Fast det säger ju inget om täckningsbidraget per såld bil. Det är rimligtvis positivt även efter prissänkningen.
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Har de fixat till förvärmning inför snabbladdning eller ska man förvänta sig typ max 50 kW när det är kallt ute?
För mig är det en dealbreaker, men jag kan vara felinformerad gällande Mustangens bristande förvärmning av batteripacket.
Hade en förut och det är som på telsorna att den värmer om man navigerar till en snabbladdare. Min RWD kunde ladda med som mest 155 KW i början vid låg soc.
Edit: det dumma var att man såg ingenstans på instrumentpanelen att den förvärmde…. Kan ju ha blivit uppstyrt med ny mjukvara dock.
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Hmm, blir intressant att se hur länge Stellantis och K.W. Bruun tror sig kunna hålla uppe sina priser i Sverige.
Vad sägs om en liten e-208 (51kWh) för samma pris som en stor ”Mustang” (70kWh)? https://konfigurator.peugeot.se/?digita ... er%2FE-208
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Hmm, blir intressant att se hur länge Stellantis och K.W. Bruun tror sig kunna hålla uppe sina priser i Sverige.
Vad sägs om en liten e-208 (51kWh) för samma pris som en stor ”Mustang” (70kWh)? https://konfigurator.peugeot.se/?digita ... er%2FE-208
Dom får gärna fortsätta hålla höga priser. Vill inte ha skiten de säljer oavsett.
(Well, en röd 500e är ju rätt tuff iofs )
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Hmm, blir intressant att se hur länge Stellantis och K.W. Bruun tror sig kunna hålla uppe sina priser i Sverige.
Vad sägs om en liten e-208 (51kWh) för samma pris som en stor ”Mustang” (70kWh)? https://konfigurator.peugeot.se/?digita ... er%2FE-208
Ett annat problem med Stellans/Bruun gällande deras prissättning, är att skillnaden i pris mellan deras bilar med fossilmotorer och elmotorer är omotiverat sjukt högt.
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Hmm, blir intressant att se hur länge Stellantis och K.W. Bruun tror sig kunna hålla uppe sina priser i Sverige.
Vad sägs om en liten e-208 (51kWh) för samma pris som en stor ”Mustang” (70kWh)? https://konfigurator.peugeot.se/?digita ... er%2FE-208
Dom får gärna fortsätta hålla höga priser. Vill inte ha skiten de säljer oavsett.
(Well, en röd 500e är ju rätt tuff iofs )
Jo, 500e är rätt vettigt prissatt hos Stellantis (kul och charmig bil också).
Men inte deras elbilar som bygger på konverterade fossilbilsplattformar, som tex 208, etc. Där är priserna galet höga gällande just elbilsversionerna.
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Hmm, blir intressant att se hur länge Stellantis och K.W. Bruun tror sig kunna hålla uppe sina priser i Sverige.
Vad sägs om en liten e-208 (51kWh) för samma pris som en stor ”Mustang” (70kWh)? https://konfigurator.peugeot.se/?digita ... er%2FE-208
Ett annat problem med Stellans/Bruun gällande deras prissättning, är att skillnaden i pris mellan deras bilar med fossilmotorer och elmotorer är omotiverat sjukt högt.
Framförallt verkar Bruun inte vilja sälja elbilar i Sverige om vi jämför med priserna i Norge. NOK och SEK är ungefär samma nu men det tillkommer moms i Sverige så då blir det knappt 452-tusen för en norsk e-208 GT jämfört med 540-tusen för den svenska. https://www.peugeot.no/content/dam/peug ... _E-208.pdf
Men låt oss glömma Stellantis och Bruun tills de skärper sig, och återgå till ämnet.
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar...
/fth
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Jo, dom hade -76% i Q3, jag tror det blev närmare -100% i Q4.
/fth
Inte bruttovinstmarginal väl? Det skulle betyda att kostnaden att tillverka en bil varit dubbelt så hög som intäkterna när de sålt den under Q4.
Re: Ford Mustang Mach-e
Postat: 23 okt 2024 10:14
av Oscar11
Nu ska äntligen MME komma med värmepump enligt allt om elbil. Blir intressant att följa då jag gillar utseendet.
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar...
/fth
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Nej då har något gått riktigt snett.
Ford EV gick back $4.7 miljarder helåret 2024.
/fth
Fast det säger ju inget om täckningsbidraget per såld bil. Det är rimligtvis positivt även efter prissänkningen.
Eller så lyssnar ni på chefen själv.
"Elbilar förlust i 5år till"
Ford CEO Jim Farley discusses the rapid evolution of electric vehicles
De lär ju inte ha negativ bruttovinstmarginal på bilarna?
Nej då har något gått riktigt snett.
Ford EV gick back $4.7 miljarder helåret 2024.
/fth
Fast det säger ju inget om täckningsbidraget per såld bil. Det är rimligtvis positivt även efter prissänkningen.
Eller så lyssnar ni på chefen själv.
"Elbilar förlust i 5år till"
Ford CEO Jim Farley discusses the rapid evolution of electric vehicles
Jag har tyvärr inte tid stt lyssna mu men säger han verkligen att täckningsbidraget per producerad bil skulle vara negativt? (Det är inte samma sak som att elbilsverksamheten som helhet går med vinst eller förlust)