Sida 18 av 18
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 16:52
av MWall
RagWal skrev:Jordad skrev:jpetters skrev:Jordad skrev:Tiden på ringen är ändå imponerande med tanke på att de körde med standarddäck, stålbromsar och hade begränsad toppfart. Att bara ta bort begränsningen på toppfart kommer nog ge en del.
Vad var det för toppfartsbegränsning? Någon skrev att de körde up till 279km/h i videon. Jag såg inte att det var mer än 269 km/h, vilket väl är ungefär 162 mph som ska vara max nu.
Om man tittar på långa rakan så slog den i taket rätt snabbt. Jag såg inte heller högre än 269 och det begränsar tiden.
Men det är väl bara ett par sekunder på totalen va?
Nej, det kan inte vara många sekunder man tjänar på att ligga över 269 km/h. Kan inte vara så lång sträcka?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 16:53
av fth
RagWal skrev:Men det är väl bara ett par sekunder på totalen va?
Ja, det bör väl ändå inte påverka slutresultatet särskilt mycket, det var väl bara ett par tillfällen och under några få sekunder som den var över 260 km/h?
/fth
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 16:53
av Jordad
backe skrev:Jordad skrev:Tiden på ringen är ändå imponerande med tanke på att de körde med standarddäck, stålbromsar och hade begränsad toppfart. Att bara ta bort begränsningen på toppfart kommer nog ge en del.
Vart har du läst vilka däck dom körde på?
Sen om man ska jämföra med Porschen så har väl Plaid nästan 400 hk mer än den som dom körde sin tid med?
Elon nämnde att de skulle göra tider med bandäck nu efter de hade gjort en tid med standardbil. Då borde väl däcken också varit standard? Jobbigt att ingen biltillverkare som gör tider på ringen nämner alla detaljer som kan påverka tiden ordentligt.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 17:04
av Jordad
fth skrev:RagWal skrev:Men det är väl bara ett par sekunder på totalen va?
Ja, det bör väl ändå inte påverka slutresultatet särskilt mycket, det var väl bara ett par tillfällen och under några få sekunder som den var över 260 km/h?
/fth
Det är rätt långa sektioner som farten var begränsad. Jag kommer ihåg att man nämnde att Taycans tid med samma toppfart var så dålig jämfört med motsvarande bensinbilar just pga det. Säg 20 sekunder totalt per varv. Men frågan är om plaid skulle kunna utnyttja all högfartsektioner fullt ut när den har så begränsat grepp och bromsar? Jag hade aldrig vågat göra det varvet iaf.
Högre topphastighet, bättre däck, keramiska bromsar och lite aero för stabilitet så kan den nog göra de där 7 minuterna som Elon talade om.
Edit: Någon räknade på det här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5903719/
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 17:20
av Jordad
Okej. Officiella tiden var 7:35 och toppfarten 279kmh:
https://nuerburgring.de/news/tesla-faeh ... ofahrzeuge
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 17:41
av backe
Jordad skrev:backe skrev:Jordad skrev:Tiden på ringen är ändå imponerande med tanke på att de körde med standarddäck, stålbromsar och hade begränsad toppfart. Att bara ta bort begränsningen på toppfart kommer nog ge en del.
Vart har du läst vilka däck dom körde på?
Sen om man ska jämföra med Porschen så har väl Plaid nästan 400 hk mer än den som dom körde sin tid med?
Elon nämnde att de skulle göra tider med bandäck nu efter de hade gjort en tid med standardbil. Då borde väl däcken också varit standard? Jobbigt att ingen biltillverkare som gör tider på ringen nämner alla detaljer som kan påverka tiden ordentligt.
De flesta brukar uppge det, kolla kolumn längst till höger.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... _lap_times
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 19:31
av hooked
backe skrev:
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Går inte att jämföra med Porsches rekordtid. En tvåsitsig racebil mot en omodifierad familjesedan som väger över 2 ton.
Ska något jämföras med Porsches Manthey GT2 RS bör det vara en unplugged performance plaid med keramiska bromsar, bandäck och modifieringar på fjädring och aero. Det kommer säkert sådana tider så småningom, men nu fick vi åtminstone bekräftat att Plaid är extremt kompetent även på NBR i standardutförande.
“The 911 GT2 RS sticks to the track like glue with the Manthey Performance Kit,” Kers said. “You feel as if you’re in a racing car, especially on faster corners. It is truly breathtaking how the car puts its 700PS (691bhp) down, and how incredibly well it brakes while always remaining easy to control.”
That Performance Kit is only available as a package, although Porsche is evaluating the purchase of individual parts. It includes new flaps on the front spoiler, a carbon underbody and air guide elements around the front wheels. As a result, there’s now 70kg of downforce (up from 49kg) at 124mph on the front axle. Thanks to a new rear spoiler, modified diffuser and ‘aerodiscs’ on the wheels, rear downforce rises to a whopping 200kg (up from 93kg) at the same speed.
The front shocks are adjustable, it gets special racing brake pads, steel-encased brake lines, and magnesium wheels offering up a 11.4kg weight saving over standard. Plus, there’s an additional water tank for the intercoolers that increases capacity by nine litres."
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 19:58
av backe
hooked skrev:backe skrev:
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Går inte att jämföra med Porsches rekordtid. En tvåsitsig racebil mot en omodifierad familjesedan som väger över 2 ton.
Ska något jämföras med Porsches Manthey GT2 RS bör det vara en unplugged performance plaid med keramiska bromsar, bandäck och modifieringar på fjädring och aero. Det kommer säkert sådana tider så småningom, men nu fick vi åtminstone bekräftat att Plaid är extremt kompetent även på NBR i standardutförande.
“The 911 GT2 RS sticks to the track like glue with the Manthey Performance Kit,” Kers said. “You feel as if you’re in a racing car, especially on faster corners. It is truly breathtaking how the car puts its 700PS (691bhp) down, and how incredibly well it brakes while always remaining easy to control.”
That Performance Kit is only available as a package, although Porsche is evaluating the purchase of individual parts. It includes new flaps on the front spoiler, a carbon underbody and air guide elements around the front wheels. As a result, there’s now 70kg of downforce (up from 49kg) at 124mph on the front axle. Thanks to a new rear spoiler, modified diffuser and ‘aerodiscs’ on the wheels, rear downforce rises to a whopping 200kg (up from 93kg) at the same speed.
The front shocks are adjustable, it gets special racing brake pads, steel-encased brake lines, and magnesium wheels offering up a 11.4kg weight saving over standard. Plus, there’s an additional water tank for the intercoolers that increases capacity by nine litres."
Men varför jämför man en Plaid på över 1000 Hk med Taycan som kördes med 400 Hk mindre? Känns inte riktigt rättvist?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 20:08
av Maw
backe skrev:hooked skrev:backe skrev:
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Går inte att jämföra med Porsches rekordtid. En tvåsitsig racebil mot en omodifierad familjesedan som väger över 2 ton.
Ska något jämföras med Porsches Manthey GT2 RS bör det vara en unplugged performance plaid med keramiska bromsar, bandäck och modifieringar på fjädring och aero. Det kommer säkert sådana tider så småningom, men nu fick vi åtminstone bekräftat att Plaid är extremt kompetent även på NBR i standardutförande.
“The 911 GT2 RS sticks to the track like glue with the Manthey Performance Kit,” Kers said. “You feel as if you’re in a racing car, especially on faster corners. It is truly breathtaking how the car puts its 700PS (691bhp) down, and how incredibly well it brakes while always remaining easy to control.”
That Performance Kit is only available as a package, although Porsche is evaluating the purchase of individual parts. It includes new flaps on the front spoiler, a carbon underbody and air guide elements around the front wheels. As a result, there’s now 70kg of downforce (up from 49kg) at 124mph on the front axle. Thanks to a new rear spoiler, modified diffuser and ‘aerodiscs’ on the wheels, rear downforce rises to a whopping 200kg (up from 93kg) at the same speed.
The front shocks are adjustable, it gets special racing brake pads, steel-encased brake lines, and magnesium wheels offering up a 11.4kg weight saving over standard. Plus, there’s an additional water tank for the intercoolers that increases capacity by nine litres."
Men varför jämför man en Plaid på över 1000 Hk med Taycan som kördes med 400 Hk mindre? Känns inte riktigt rättvist?
Men det är väl en jädra skillnad! Jämfört med Taycan var ju Teslan snabbare, då blir det rättvist att jämföra tiderna på ett helt annat sätt

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 21:17
av martinot
backe skrev:hooked skrev:backe skrev:
Ska dom börja jämföra sig med icke gatlegala bilar så kommer den nog stå sig ganska dåligt, nu gör den iofs det även mot gatlegala då Porsche 911 har kört ca 50 sekunder snabbare än Plaid.
Går inte att jämföra med Porsches rekordtid. En tvåsitsig racebil mot en omodifierad familjesedan som väger över 2 ton.
Ska något jämföras med Porsches Manthey GT2 RS bör det vara en unplugged performance plaid med keramiska bromsar, bandäck och modifieringar på fjädring och aero. Det kommer säkert sådana tider så småningom, men nu fick vi åtminstone bekräftat att Plaid är extremt kompetent även på NBR i standardutförande.
“The 911 GT2 RS sticks to the track like glue with the Manthey Performance Kit,” Kers said. “You feel as if you’re in a racing car, especially on faster corners. It is truly breathtaking how the car puts its 700PS (691bhp) down, and how incredibly well it brakes while always remaining easy to control.”
That Performance Kit is only available as a package, although Porsche is evaluating the purchase of individual parts. It includes new flaps on the front spoiler, a carbon underbody and air guide elements around the front wheels. As a result, there’s now 70kg of downforce (up from 49kg) at 124mph on the front axle. Thanks to a new rear spoiler, modified diffuser and ‘aerodiscs’ on the wheels, rear downforce rises to a whopping 200kg (up from 93kg) at the same speed.
The front shocks are adjustable, it gets special racing brake pads, steel-encased brake lines, and magnesium wheels offering up a 11.4kg weight saving over standard. Plus, there’s an additional water tank for the intercoolers that increases capacity by nine litres."
Men varför jämför man en Plaid på över 1000 Hk med Taycan som kördes med 400 Hk mindre? Känns inte riktigt rättvist?
Det beror på hur mycket priset skiljer tycker jag.
Är Plaid väsentligt dyrare så är det absolut inte rättvist kan jag hålla med om.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 sep 2021 21:20
av martinot
Kul inte bara med elbilsrekordet, men även att det var en svensk som satte det!

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 14 okt 2021 21:35
av helix
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 14 okt 2021 21:38
av Bjelke
Ooohhh spännande

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 15 okt 2021 07:14
av dd88
Lite beroende på däck, men drar till med en gissning på 7.15 för det långa varvet med gatlegala däck.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 15 okt 2021 08:40
av Frippanecci
Track Package har dom ju inte släppt till M3P än i Sverige, men dom måste banne mig göra det till Plaiden.

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 15 okt 2021 19:44
av martinot
Frippanecci skrev:Track Package har dom ju inte släppt till M3P än i Sverige, men dom måste banne mig göra det till Plaiden.

Tycker de borde sälja till både M3P och MSP i EU.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 aug 2022 21:51
av Credde
https://www.topgear.com/car-news/electr ... lap-record
Så är Porsche tillbaka, 7:33, hela 2 sekunder snabbare än Plaid.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 10 aug 2022 21:54
av MWall
Ja otroligt.

Tycker dock man gott kan använda en ICE om man håller på med dylikt.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 aug 2022 00:34
av Pontus
Vart går gränsen för standardbil? Är inte Rimac standard men den kanske bara inte är körd på ringen?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 aug 2022 08:42
av Legato
Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 aug 2022 10:12
av [JM]
Legato skrev:Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord

Nu vet jag inte vad det satt för däck på Teslan när den kördes men när man specialutvecklar ett bandäck och sätter på som "standardutrustning" så börjar det lukta lite.
Oavsett vem som gör det.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 aug 2022 11:01
av Legato
[JM] skrev:Legato skrev:Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord

Nu vet jag inte vad det satt för däck på Teslan när den kördes men när man specialutvecklar ett bandäck och sätter på som "standardutrustning" så börjar det lukta lite.
Oavsett vem som gör det.
Vet inte heller, men läste någonstans att Teslan hade däck med treadwear 300 och Porschens 40... Stämmer det så är det som natt och dag. Helt vanliga "sportdäck" för vardagsbruk vs extrema racingdäck.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 aug 2022 11:11
av R_Edvinsson
Legato skrev:[JM] skrev:Legato skrev:Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord

Nu vet jag inte vad det satt för däck på Teslan när den kördes men när man specialutvecklar ett bandäck och sätter på som "standardutrustning" så börjar det lukta lite.
Oavsett vem som gör det.
Vet inte heller, men läste någonstans att Teslan hade däck med treadwear 300 och Porschens 40... Stämmer det så är det som natt och dag. Helt vanliga "sportdäck" för vardagsbruk vs extrema racingdäck.
Porschen rullade på Pirelli P Zero Corsas.
Helt vanliga prestandadäck du kan köpa via valfri webbhandlare idag.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 aug 2022 13:32
av Legato
R_Edvinsson skrev:Legato skrev:[JM] skrev:Legato skrev:Sätt på Porschens däck på Plaid så har vi ett nytt rekord

Nu vet jag inte vad det satt för däck på Teslan när den kördes men när man specialutvecklar ett bandäck och sätter på som "standardutrustning" så börjar det lukta lite.
Oavsett vem som gör det.
Vet inte heller, men läste någonstans att Teslan hade däck med treadwear 300 och Porschens 40... Stämmer det så är det som natt och dag. Helt vanliga "sportdäck" för vardagsbruk vs extrema racingdäck.
Porschen rullade på Pirelli P Zero Corsas.
Helt vanliga prestandadäck du kan köpa via valfri webbhandlare idag.
"Helt vanliga" är de ju knappast. Model S Plaids PS4:or däremot är "helt vanliga".
"Even if technically road legal the Pirelli P Zero Corsa are really
designed for track use only and Porsche suggests its customers should swap the wheel and tyre package for the standard road wheels once off the race track."
""Their tire compound is similar to that of
racing tires,” Porsche said"
För övrigt körde ju en Plaid S på 7:30.9 i september 2021, men antar att det inte var ett officiellt rekordförsök.
Hur som helst helt uppenbart att Plaid lätt slår 7:33 med mer racinganpassade däck och bättre bromsar. Plaid utan track package har ju tyvärr riktigt trötta bromsar.
Sen är ju uppenbarligen Porschen ett bättre banbygge i grunden, prestandamässigt är ju bilarna i helt olika ligor egentligen.