Sida 18 av 46

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 01 sep 2020 23:19
av BEV[e-Rage]
https://www.skoda.se/_doc/a4ad7c68-753c ... f8c508613d

”DC snabbladdning 50 kW (CCS-kontakt)”
:shock:

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 01 sep 2020 23:29
av Zalman3

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 01 sep 2020 23:38
av RyssenKefir
BEV[e-Rage] skrev:
https://www.skoda.se/_doc/a4ad7c68-753c ... f8c508613d

”DC snabbladdning 50 kW (CCS-kontakt)”
:shock:
Gäller ju EU-standard utrustningen.
Och bör vara för iv50

Enligt pressmaterialet skall iv60 få 100 kW och iv80 iv80x få 125 kW.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 01 sep 2020 23:44
av Credde
Zalman3 skrev:
Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520

Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520

Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520

Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520



Mer rimliga priser, borde ha legat på dessa nivåer (i SEK såklart) här. Vet inte om jag tycker den är lite för dyr.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 04:42
av Zalman3

While the car is being launched as a regularly shaped SUV, a more rakish coupé version is also under development.
När kommer coupé versionen?

EDIT:
Interiör


EDIT:
Luftfjädring?
Conventional and adaptive dampers will be available, but even on the latter locked in Comfort mode, body control was kept in check over rougher surfaces and around twisty bends.

EDIT:
Du som beställer en Enyaq, kommer du välja
den belysta "Crystal face"-grillen som består av 130 ledlampor?
Founders Edition och toppmodellen vRS iV är som standard utrustade med en belyst "Crystal face"-grillen som består av 130 ledlampor.


Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 06:18
av Zalman3

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 06:52
av wector
Kul att akustikrutor verkar vara standard

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:10
av Stevvee
Zalman3 skrev:

EDIT:
Luftfjädring?
Skulle inte tro skodan får det. Utan är ”vanliga” stötdämpare med elektroniskt ställbar hårdhet.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:11
av mati
wector skrev:
Kul att akustikrutor verkar vara standard Bild
Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart. :)
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:16
av frippe
Men varför har den en så stor grill? Ser otroligt löjligt ut för en elbil.

Men men, ska bli spännande att se denna när det går att klämma och känna på den.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:30
av d3marcus
Det här med grill verkar reta elbilsägare lika mycket som fossilbilister pratar räckviddsångest. Se det för vad det är, ett designelement. Mercedes A-klass (med grill) har lägre drag koefficient än alla Teslamodeller så visst går det att bygga karosser med grill och lågt luftmotstånd. Sen är väl M3 (utan grill) inte direkt en skönhet framifrån.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:34
av Jerker
d3marcus skrev:
Det här med grill verkar reta elbilsägare lika mycket som fossilbilister pratar räckviddsångest. Se det för vad det är, ett designelement. Mercedes A-klass (med grill) har lägre drag koefficient än alla Teslamodeller så visst går det att bygga karosser med grill och lågt luftmotstånd. Sen är väl M3 (utan grill) inte direkt en skönhet framifrån.
Över lag är det mycket designsnack på det här forumet. Jag hör till dem som inte är så känslig för sånt och jag tror att jag sällar mig mer till den stora massan. Här finns många bilentusiaster för vilka sådant är viktigt men det är inte representativt för resten av bilköparna. Visst är många sådana att de uppskattar fin design men det spelar inte så stor roll vid ett bilköp. Då är det de praktiska detaljerna och priset som styr.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:42
av HelectriC
Zalman3 skrev:
Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520

Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520

Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520

Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520



iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:43
av Verdi
mati skrev:
wector skrev:
Kul att akustikrutor verkar vara standard Bild
Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart. :)
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Navigering har man ju i mobilen.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:49
av Stevvee
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520

Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520

Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520

Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520



iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!
Undra varför 50 är framtagen och till vilka marknader. Kommer ju exempelvis inte till Sverige.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:53
av Zalman3
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Norska priser.
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520

Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520

Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520

Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520



iV50 är billigare än ID.3, Kona och hela gänget. Den här kommer sälja som smör!
Känns faktiskt som Skoda gjort det mesta rätt med Enyaq.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:54
av mati
Jerker skrev:
Över lag är det mycket designsnack på det här forumet. Jag hör till dem som inte är så känslig för sånt och jag tror att jag sällar mig mer till den stora massan. Här finns många bilentusiaster för vilka sådant är viktigt men det är inte representativt för resten av bilköparna. Visst är många sådana att de uppskattar fin design men det spelar inte så stor roll vid ett bilköp. Då är det de praktiska detaljerna och priset som styr.
Håller med. Jag gillar ju design, oavsett om det handlar om bilar eller heminredning. Men jag låter inte designen styra över plånboken eller användbarheten. Enyaq är i mina ögon inget underverk från ett designperspektiv (och det är ju inte e-tron heller för den delen), men det verkar vara en bra och praktisk bil som ligger prismässigt på en betydligt trevligare nivå än vad jag har kört de senaste åren. Jag är nästan glad att det än så länge inte går att beställa den i Sverige. Då har jag lite mer tid på mig och kan avvakta ID4 i lugn och ro. Annars hade jag nog tryckt på beställ-knappen nu.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 07:55
av Stevvee
mati skrev:
wector skrev:
Kul att akustikrutor verkar vara standard Bild
Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart. :)
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 08:00
av mati
Stevvee skrev:
mati skrev:
wector skrev:
Kul att akustikrutor verkar vara standard Bild
Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart. :)
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?
Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 08:09
av thnis
mati skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
wector skrev:
Kul att akustikrutor verkar vara standard Bild
Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart. :)
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?
Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.
Jag tycker modellen med stora batteriet o RWD är bra prissatt. Täcker nog de flestas behov av en elbil. Hade gissat den skulle vara dyrare.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 08:11
av Verdi
thnis skrev:
mati skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
wector skrev:
Kul att akustikrutor verkar vara standard Bild
Den verkar överlag vara mycket välutrustad. Tar man en iV80 tror jag inte att man behöver lägga till så mycket extrautrustning. Men det verkar som att navigator inte ingår, vilket ju i så fall är konstigt för en elbil. Den måste man ju ha. Och dragkrok såklart. :)
550k blir då exakt halva priset mot vad min e-tron har kostat. Ändå så får man 10 mil mer räckvidd och lägre förbrukning. Undrar om e-tron är så mycket bättre att det rättfärdigar en halv mille i prisskillnad. Skulle inte tro det. Det nog ringarna i loggan som står för skillnaden.
Men då får du en bakhjulsdriven ? Borde väll titta på IV80X för jämförelse va ?
Det är väl bara bra. Jag behöver ingen AWD. Det drar bara en massa ström i onödan. RWD är fullt tillräckligt för mina behov. Det är klart att man borde jämföra likvärdiga utrustningsnivåer för att få en rättvis bild. Men e-tron är ju som den är. Den finns bara med AWD och luftfjädring och en massa hästkrafter osv. Jag förstår att det kostar pengar, men det är ju precis det jag menar. Är det värt det? Nej. Inte för mig.
Jag tycker modellen med stora batteriet o RWD är bra prissatt. Täcker nog de flestas behov av en elbil. Hade gissat den skulle vara dyrare.

Tyvärr har det ju inte kommit några officiella svenska priser så än vet vi inte helt.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 08:22
av mati
Jag är lite förvånad över räckvidden. Även om 51 mil kanske är lite fantasisiffror så skulle det innebära en WLTP-förbrukning på 1,5 kWh/mil, och då räknar jag ändå med en tillgänglig kapacitet på 77kWh.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 08:38
av Verdi
mati skrev:
Jag är lite förvånad över räckvidden. Även om 51 mil kanske är lite fantasisiffror så skulle det innebära en WLTP-förbrukning på 1,5 kWh/mil, och då räknar jag ändå med en tillgänglig kapacitet på 77kWh.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.

Den har Cd-värde på 0,27 vilket inte är superbra. Men 30 mil motorväg borde den klara åtminstone.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 08:42
av Laban
Jag vidhåller min åsikt och delat mati's om att det ser mest ut som en kombi. Autogefühl killen pratade en del om minivan men jag vet inte. Ok, mer minivan blir väl alla moderna elbilar per automatik pga kortare huv. Kanske från denna vinkel :-)
Screenshot 2020-09-02 at 08.11.00.png
LED grillen skulle jag aldrig någonsin välja, den vanliga är väl ok i alla fall. Interiören helt ok. Det går åt rätt håll för mig som gillar 3:ans rena interiör.

Nåväl, grundversionen har alltså 50 kW DC, ingen backkamera, endast parkeringssensorer bak. Den skulle väl iofs inte komma till Sverige heller och det är nog lika bra det. Men räknar man på de norska priserna där AWD versionen kostar ca 6.5% mer så bör IV 80x hamna på ca 586k. 125 kW DC, 0-100 på 6.9s. Inte imponerande siffror på något sätt men definitivt bra nog.

Har alla förutsättningar för att sälja riktigt bra.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 02 sep 2020 08:51
av Laban
mati skrev:
Jag är lite förvånad över räckvidden. Även om 51 mil kanske är lite fantasisiffror så skulle det innebära en WLTP-förbrukning på 1,5 kWh/mil, och då räknar jag ändå med en tillgänglig kapacitet på 77kWh.
Det känns mycket snålt för en så stor bil.
Man får tänka på att medelhastigheten i WLTP testerna är rätt låg. Enyaq blir nog ingen rekordhållare i 120 km/h medelhastighet som Nextmove mfl brukar testa i. Men e-Trons försäljning i Europa indikerar väl att det inte är så viktigt som man kan tro.