Sida 18 av 26

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 13:12
av HelectriC
en C klass sedan mot en GLC SUV?? hade det kanske varit C-klass kombi så hade jag möjligen förstått det, men knappast någon som står och väljer mellan sedan och SUV inom samma märke, så varför skulle det absolut vara så bara för att enda gemensamma nämnare är att de har batteri och elmotor?

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 13:26
av BrooklynS
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.

Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv

Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 13:36
av NiklasTesla
BrooklynS skrev:
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.

Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv

Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 13:38
av HelectriC
NiklasTesla skrev:
BrooklynS skrev:
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.

Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv

Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.
jag tror också Model Y blir riktigt bra, synd bara att den har så extremt tråkig interiör. Har beställt en i alla fall, men tveksam till att jag håller ut så länge när jag väl börjar köra.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 13:41
av NiklasTesla
HelectriC skrev:
NiklasTesla skrev:
BrooklynS skrev:
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.

Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv

Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.
jag tror också Model Y blir riktigt bra, synd bara att den har så extremt tråkig interiör. Har beställt en i alla fall, men tveksam till att jag håller ut så länge när jag väl börjar köra.
Smaksak. När man vant sig med den avskalade men digitala interiören där nästan allt görs via skärmen börjar man ogilla alla knappar som andra bilar har.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 13:41
av Legato
NiklasTesla skrev:
BrooklynS skrev:
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.

Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv

Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.
Varför byta bort 3 mot Y om du inte gillar SUV?

"(prestanda, teknik, miljö per kr/mil)"

Prestanda: 3 är bättre
Miljö: 3 är bättre
kr/mil: 3 är bättre
teknik: Y kanske marginellt bättre, men snarlikt nu med 3s uppdateringar

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 13:45
av NiklasTesla
Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
BrooklynS skrev:
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.

Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv

Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.
Varför byta bort 3 mot Y om du inte gillar SUV?

"(prestanda, teknik, miljö per kr/mil)"

Prestanda: 3 är bättre
Miljö: 3 är bättre
kr/mil: 3 är bättre
teknik: Y kanske marginellt bättre, men snarlikt nu med 3s uppdateringar
Mest för att jag om några år behöver drag och kombiluckan i Y gör det lättare med skrymmande last. Sedan kör jag ganska ofta sträckor på ca 125mil på en dag och då är stort batteri och snabb laddtid trevligt (vilket Model Y med 4680celler lär få).

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 13:59
av Esterox
NiklasTesla skrev:
BrooklynS skrev:
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.

Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv

Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.
Åter igen, vad i tekniken är tesla så grymma på ? Om man nu vill ha en bil och skiter i Netflix o spela mariokart.

AP funkar ju generellt bra, men sen då? Vad är det för tekniska funktioner som är så outstanding?

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 14:16
av BrooklynS
Esterox skrev:
Åter igen, vad i tekniken är tesla så grymma på ? Om man nu vill ha en bil och skiter i Netflix o spela mariokart.

AP funkar ju generellt bra, men sen då? Vad är det för tekniska funktioner som är så outstanding?
Körbarheten
Prestandan
Fyrhjulsdriften
Nya funktioner genom automatiska trådlösa uppdateringar
Sentry mode
Autopilot/FSD
Räckvidd i förhållande till batteristorlek
Servicefriheten
Ruttplanering inkl laddning, tid etc (finns givetvis ännu bättre tredjepartsappar)
Appen och dess tillgänglighet och funktioner
Integreringen i laddnätverket
Track mode (om man har Performance)
...

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 14:21
av Laban
Om man inte behöver ".." leken kan man spela i oändlighet. För mig handlar det i alla fall om snabbladdning, både kapacitet bilmässigt (250 kW) samt nätverket, prestanda, infotainment, interiör relativt priset. Man kan också se på vikten kontra konkurrenterna. Och jag tror att skillnaden kommer bli ännu större när det gäller snabbladdning, vikt med 4680. Sen det BrooklynS nämnde ovan, har ex kört 5k mil nu utan service/problem.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 14:25
av Esterox
Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.

Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.

Lämna drivlinan åt sidan.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 14:36
av BrooklynS
Esterox skrev:
Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.

Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.

Lämna drivlinan åt sidan.
Teknik är inte bara "finesser" typ elhissar eller belysta cigarrettändare... Teknik är det som ligger bakom hela konceptet.

Inte alltid det som märks men det som är svårast att kopiera.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 14:57
av Banane
Esterox skrev:
Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.

Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.

Lämna drivlinan åt sidan.

Teslas styrka är en fungerande helhet. Allt bara fungerar och är noga genomtänkt. Det är enkelt att leva med en Tesla. Det finns ingenting vad gäller eldriften som skaver.

Däremot är det annat som kunde ha varit bättre det håller jag med om.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 15:36
av taliz
Banane skrev:
Esterox skrev:
Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.

Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.

Lämna drivlinan åt sidan.

Teslas styrka är en fungerande helhet. Allt bara fungerar och är noga genomtänkt. Det är enkelt att leva med en Tesla. Det finns ingenting vad gäller eldriften som skaver.

Däremot är det annat som kunde ha varit bättre det håller jag med om.
"It just works" brukade man säga om Apple-produkter. De är inte perfekta, det finns buggar och problem, men helheten är svårslagen. Tesla är bilvärldens Apple.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 15:41
av Legato
NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
BrooklynS skrev:
Nja, nog är det extremt många som väljer mellan olika typer av bilar inom samma märke... Och just när det gäller ECQ så är det ju de facto enda alternativet om man vill åka Mercedes.

Jag valde Tesla 3 för att det var den enda möjlighet som fanns, hade Y funnits då hade jag inte tvekat en sekund. Hyundai har många kunder som velar mellan Kona och Ioniq. Osv

Bara för att tillverkaren marknadsför bilen som en "SUV" så betyder det inte att det ÄR en, i termer av utrymme och kapacitet...
Model Y lär bli grymaste bilen på marknaden (prestanda, teknik, miljö per kr/mil). Gillar inte suvar/crossover men funderar ändå på en Y som ersättare till Model 3 men mest troligtvis lär jag vänta tills Teslas 25kUSD bil presenteras.
Varför byta bort 3 mot Y om du inte gillar SUV?

"(prestanda, teknik, miljö per kr/mil)"

Prestanda: 3 är bättre
Miljö: 3 är bättre
kr/mil: 3 är bättre
teknik: Y kanske marginellt bättre, men snarlikt nu med 3s uppdateringar
Mest för att jag om några år behöver drag och kombiluckan i Y gör det lättare med skrymmande last. Sedan kör jag ganska ofta sträckor på ca 125mil på en dag och då är stort batteri och snabb laddtid trevligt (vilket Model Y med 4680celler lär få).
Drag har du ju även på 3.

Gällande räckvidd och laddhastighet så får vi se, men just nu är det ju tvärtom även där.

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 22:04
av martinot
Offroading in the Mercedes 4x4² EQC. EV G-Wagen next?




Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 23:35
av M3apan
Esterox skrev:
Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.

Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.

Lämna drivlinan åt sidan.
Det är väl tekniken om något som ligger bakom det?

Re: Mercedes EQC

Postat: 27 okt 2020 23:43
av Svenssons
Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...

Re: Mercedes EQC

Postat: 28 okt 2020 00:28
av martinot
M3apan skrev:
Esterox skrev:
Men tekniken, körbarhet är ju inte teknik.
Kom igen svara på frågan istället för att skriva massa annat.

Tesla är jättebra när det gäller räckvidd osv Inge snack. Men annars då, saker som funnits i andra bilar i över ett decennie saknar Tesla fortfarande. Så åter igen VARFÖR skriver ni alltid att tekniken är outstanding när ni inte kan svara på en enkel fråga.

Lämna drivlinan åt sidan.
Det är väl tekniken om något som ligger bakom det?
Absolut!

Teslas high tech och helt grymma teknik ligger just runt batterier, eldriften, drivlina, kontrollelektronik, mjukvara för laddning/reglerteknik och själva konstruktionen av chassi.

Finesser och gadgets? Kanske inte lika mycket. Där är gammelbilindustrin ledande.


Tesla Model 3 – NextGen Battery

http://evtv.me/2018/05/tesla-model-3-gone-battshit/




The Past, Present, and Future of EV's




Re: Mercedes EQC

Postat: 28 okt 2020 06:40
av Esterox
Svenssons skrev:
Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
Fast drivlina är ju just drivlinan kan jag tycka. Räckvidd är räckvidd.
Laddnätverk är inte heller teknik. Det kanske kan höra till räckvidd.

Allt ovan är tesla superduktiga på.

Men som sagt tesla saknar MASSOR utav tekniska funktioner tyvärr. Men det tål inte teslaägare, och kanske för att man inte haft alla dessa funktioner tidigare?

Re: Mercedes EQC

Postat: 28 okt 2020 06:53
av Zalman3
Esterox skrev:
Svenssons skrev:
Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
Fast drivlina är ju just drivlinan kan jag tycka. Räckvidd är räckvidd.
Laddnätverk är inte heller teknik. Det kanske kan höra till räckvidd.

Allt ovan är tesla superduktiga på.

Men som sagt tesla saknar MASSOR utav tekniska funktioner tyvärr. Men det tål inte teslaägare, och kanske för att man inte haft alla dessa funktioner tidigare?

Har kört en EQC.
Tycker att gränssnittet är mer än lovligt rörigt.
Säljaren skulle dema Augmented Reality.
Han letade länge men gav upp.
Visar ju med all önskvärd tydlighet att gränssnittet är kass.

Re: Mercedes EQC

Postat: 28 okt 2020 08:11
av Svenssons
Esterox skrev:
Svenssons skrev:
Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
Fast drivlina är ju just drivlinan kan jag tycka. Räckvidd är räckvidd.
Laddnätverk är inte heller teknik. Det kanske kan höra till räckvidd.

Allt ovan är tesla superduktiga på.

Men som sagt tesla saknar MASSOR utav tekniska funktioner tyvärr. Men det tål inte teslaägare, och kanske för att man inte haft alla dessa funktioner tidigare?
Det är teknik som gör drivlinan till vad den är.
Det är teknik för design, integrering av system, battericeller m.m. som gör räckvidden till vad den är.
Det är teknik som styr integreringen av laddnätverket med navigatorn.

Jag skulle snarare vilja säga att det inte är teknik vilket värde man satt i max bitrate på Spotify.

Oavsett vilka tekniska funktioner som räknas upp så verkar dessa avfärdas. Till listan för teknik som räknas läggs bland annat saker som samtliga Teslor har så som dynamiska strålkastare eller elbaklucka.

Som Laban skrev tidigare: "Om man inte behöver ".." leken kan man spela i oändlighet." Detta gäller särskilt när alla saker som listas inte kvalificeras som teknik eller som teknik som man inte behöver. Du har fått flera svar på både denna tråd om Mercedes EQC, i Polestar-tråden och i Taycan-tråden men ändå skriver du att vi "inte kan svara på en enkel fråga".

Finns nog inte en endast Tesla-ägare som säger att Tesla-bilarna har allt, snarare finns det mängder med inlägg här om saker man skulle vilja se på bilarna eller som man löser själv för att få till bilarna. Frågan jag ställer mig är varför du inte accepterar svaren från de som svarar på dina inlägg? Du behöver inte tycka att det är de viktigaste tekniska lösningarna för dig eller löst på bästa tekniska sätt men att helt avfärda svaren och skriva att du inte får svar efter att flera forummedlemmar get dig långa listor är en annan sak.

Re: Mercedes EQC

Postat: 28 okt 2020 08:31
av Esterox
Svenssons skrev:
Esterox skrev:
Svenssons skrev:
Inte lätt att svara på Esterox fråga när alla svar ignoreras för att det inte gillas av frågeställaren. Teknik för drivlina, räckvidd, batterier, interiört ifall det inte går att använda under körning, OTA, Autopilot/FSD, Sentry-mode, integrering mot laddnätverk, helheten mm är såna saker som inte gillas och därför finns inget svar på frågan enligt Esterox. Teknik är ju vald max bitrate på Spotify...
Fast drivlina är ju just drivlinan kan jag tycka. Räckvidd är räckvidd.
Laddnätverk är inte heller teknik. Det kanske kan höra till räckvidd.

Allt ovan är tesla superduktiga på.

Men som sagt tesla saknar MASSOR utav tekniska funktioner tyvärr. Men det tål inte teslaägare, och kanske för att man inte haft alla dessa funktioner tidigare?
Det är teknik som gör drivlinan till vad den är.
Det är teknik för design, integrering av system, battericeller m.m. som gör räckvidden till vad den är.
Det är teknik som styr integreringen av laddnätverket med navigatorn.

Jag skulle snarare vilja säga att det inte är teknik vilket värde man satt i max bitrate på Spotify.

Oavsett vilka tekniska funktioner som räknas upp så verkar dessa avfärdas. Till listan för teknik som räknas läggs bland annat saker som samtliga Teslor har så som dynamiska strålkastare eller elbaklucka.

Som Laban skrev tidigare: "Om man inte behöver ".." leken kan man spela i oändlighet." Detta gäller särskilt när alla saker som listas inte kvalificeras som teknik eller som teknik som man inte behöver. Du har fått flera svar på både denna tråd om Mercedes EQC, i Polestar-tråden och i Taycan-tråden men ändå skriver du att vi "inte kan svara på en enkel fråga".

Finns nog inte en endast Tesla-ägare som säger att Tesla-bilarna har allt, snarare finns det mängder med inlägg här om saker man skulle vilja se på bilarna eller som man löser själv för att få till bilarna. Frågan jag ställer mig är varför du inte accepterar svaren från de som svarar på dina inlägg? Du behöver inte tycka att det är de viktigaste tekniska lösningarna för dig eller löst på bästa tekniska sätt men att helt avfärda svaren och skriva att du inte får svar efter att flera forummedlemmar get dig långa listor är en annan sak.
Jasså tesla har dynamiska strålkastare ? Det var mer än jag visste, och att Model 3 har elbaklucka visste jag inte heller.

Re: Mercedes EQC

Postat: 28 okt 2020 08:35
av Esterox
Men åter till EQC, bra bil, bra räckvidd, synd på laddningen bara och även storleken. Hade gärna fått vara större.

Det största minuset är priset, den blir dyrare än E-tron då Mercedes inte vill lämna någon större rabatt. Jag valde E-tron.

Re: Mercedes EQC

Postat: 28 okt 2020 08:37
av HelectriC
jo, Model 3 har elbaklucka nu för tiden. Dock inga Matrix LED.