Sida 18 av 25
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 23:17
av Liibo
Herr X skrev:Liibo skrev:Stort tack för infon!
Har du impregnerat dina säten något?
Som jag tolkat det så har teslas säten blivit bättre med åren så det inte fastnar lika mycket smuts

Har inte gjort någonting med sätena. De är hela och fina. Jag köpte vit interiör precis när den kom, dvs. den första varianten av dessa säten och de har hållit sig helt fina. Jag skulle köpt vit interiör igen och kommer absolut köpa vit interiör till vår M3 när vi väl bestämmer oss för att konfigurera den. Bilen blir ljus och fin och det ser väldigt snyggt ut.
Men det är klart - om man är en slarver och låter barnen sitta och sparka hårt på den vita instrumentpanelen med leriga skor fulla med grus så skulle jag nog inte valt vit interiör. Då skulle jag istället köpt en Volvo 240 från 1986.
Tack för infon. Var nog det som slutligen får man att välja vit interiör.
Vitt ser så enormt mycket snyggare och lyxigare ut men jag var bara orolig för smutsen och fläckarna
Har själv två 6 åringar så var orolig över det också.
Vad använder du för sätesakydd till bilbarnstolarna?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 05 dec 2018 23:39
av Herr X
Liibo skrev:Vad använder du för sätesakydd till bilbarnstolarna?
Inga sätesskydd alls. har dock skyddat baksidan av förarstolarna och stolarna på rad 2 med
Besafe:s sparkskydd.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 09:29
av gellerstam
Hur ser det ut för er som konfigurerar idag? Finns alla kombinationer idag? Igår var det någon som saknade en färg och Bullen saknade vit klädsel. Har de hittat fler bilar eller är det numera längre leveranstid?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 10:08
av helix
gellerstam skrev:Hur ser det ut för er som konfigurerar idag? Finns alla kombinationer idag? Igår var det någon som saknade en färg och Bullen saknade vit klädsel. Har de hittat fler bilar eller är det numera längre leveranstid?
Det ser ut precis samma idag som igår och det är inga färger eller kombinationer som ändrats. De som rapporterat sådant i tråden har nog bara missat det i konfiguratorn

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 12:30
av Liibo
Vet ni varför man inte ser avdrag på reservationsdelen som man betalat för på 10 000 när man beställer?
Dras detta efter eller är allt detta medräknat?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 12:52
av Leo
De 10000 räknas av den dag du faktiskt köper/hämtar bilen skulle jag tro.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 13:11
av Liibo
En dum fråga kanske.
Men vilka kablar följer med tesla model 3?
Om man inte vill ha tesla wall charger. Ska man ha vanlig industriuttag isf?
För vill kunna ladda säkert så det inte finns risk för brand.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 13:17
av Bod
Skulle tro att du får med en kabel med Teslakontakt; en variant av typ 2. Till den kommer en adapter, "pigtail", för att kunna ladda i vanligt uttag. Ang risken för brand är det inget du direkt behöver oroa dig för. Det är inte värre än att koppla in ett elelement i ett vanligt uttag.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 13:32
av Tellus
Lyckas inte posta mitt inlägg så testar med en skärmdump istället
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 13:34
av Jeppe_E
Tellus skrev:Lyckas inte posta mitt inlägg så testar med en skärmdump istället
Det är din telefonsmiley som fuckar upp SQL-databasen

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 13:50
av Liibo
Bod skrev:Skulle tro att du får med en kabel med Teslakontakt; en variant av typ 2. Till den kommer en adapter, "pigtail", för att kunna ladda i vanligt uttag. Ang risken för brand är det inget du direkt behöver oroa dig för. Det är inte värre än att koppla in ett elelement i ett vanligt uttag.
Men man hör ju massa rykten att hus brunnit upp pga laddat elbil hemma?
Vad kör ni för laddning hemma? Kommer det funka om man får 3 fas uttag med industriuttag, och sen ha någon omvandlare till sladden som följer med?
Mvh Daniel
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 13:58
av Jeppe_E
Liibo skrev:Bod skrev:Skulle tro att du får med en kabel med Teslakontakt; en variant av typ 2. Till den kommer en adapter, "pigtail", för att kunna ladda i vanligt uttag. Ang risken för brand är det inget du direkt behöver oroa dig för. Det är inte värre än att koppla in ett elelement i ett vanligt uttag.
Men man hör ju massa rykten att hus brunnit upp pga laddat elbil hemma?
Vad kör ni för laddning hemma? Kommer det funka om man får 3 fas uttag med industriuttag, och sen ha någon omvandlare till sladden som följer med?
Mvh Daniel
Låt oss gräva lite i Internetet...
"Under 2018 har Elsäkerhetsverket fått kännedom om att bränder startat i samband med elbilsladdning där timer använts. Ett vanligt misstag är att man använder timers och andra elprodukter utomhus fast de enbart är avsedda för inomhusmiljö."
"– Branden orsakades antingen av vägguttaget eller av timern där laddaren var ansluten, säger Michael Steen till Elinstallatören.
Flera viktiga uppgifter går dock inte att slå fast, exempelvis vilken ström som flöt genom kabeln eller vilken IP-klass timern hade."
"Elsäkerhetsverket rekommenderar inte att man laddar elbilen hemma i en normal stickkontakt eftersom belastningen på hushållets elsystem blir hög och kan leda till brand."
Så, gör rätt - köp en laddbox. Det är en billig investering. Ladda hemma stöd finns.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 14:32
av Kalle
Har du 2,5 mm2 kabel kan du ju ladda 16A där, men schunko kontackter (två hål i väggen) gillar bara 10A en lämgre tid. Så best och billigast är att sätta dit ett röt 3-fas utag. (Typ 150 spän)
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 14:37
av Jeppe_E
Kalle skrev:Har du 2,5 mm2 kabel kan du ju ladda 16A där, men schunko kontackter (två hål i väggen) gillar bara 10A en lämgre tid. Så best och billigast är att sätta dit ett röt 3-fas utag. (Typ 150 spän)
Friskt kopplat, hälften brunnet?
Kostar nog lite mer än 150kr att sätta dit ett 3-fas om en elektriker ska göra det (på tal om bränder).
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 14:47
av Liibo
Någon som vet något om vilka däck som kommer till dom första model 3?
Tänkte om dom har vinterdäck på eller sommardäck?
Sen läser man att det finns speciella däck för elbilar, men är inte skillnaden bara bullernivå och bränsleförbrukning.
Har sett många däck som ska vara optimerade för elbil som har C klassade på båda dom sakerna. Alltså om man kör ett B däck på både buller och förbrukning så borde det räcka?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 14:56
av TeslaMartin
Vinterdäck?
Jag hittar inte något i konfiguratorn. Någon som hört något om Tesla kommer erbjuda original vinterdäck eller får man ordna det själv?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 14:58
av TeslaTissel
TeslaMartin skrev:Vinterdäck?
Jag hittar inte något i konfiguratorn. Någon som hört något om Tesla kommer erbjuda original vinterdäck eller får man ordna det själv?
Det ordnar man själv. ;^)
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 15:01
av helix
TeslaMartin skrev:Vinterdäck?
Jag hittar inte något i konfiguratorn. Någon som hört något om Tesla kommer erbjuda original vinterdäck eller får man ordna det själv?
Finns paket med vinterdäck i USA-shoppen för Model 3. Finns både 18,19 och 20 tum. Kommer säkert varianter till Sverige också så småningom
Kika här:
https://shop.tesla.com/ca/en/category/v ... eels.tires
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 15:20
av HelectriC
TeslaTissel skrev:TeslaMartin skrev:Vinterdäck?
Jag hittar inte något i konfiguratorn. Någon som hört något om Tesla kommer erbjuda original vinterdäck eller får man ordna det själv?
Det ordnar man själv. ;^)
ja, det blir väl som när Model S kom till Norge hösten 2013. När vintern väl kom fanns det inga vinterdäck att få tag på från Tesla SC, vilket medförde att ägare köpte tredjeparts fälgar, vilket i sin tur medförde att Tesla inte ville acceptera en del garantianspråk

vilket Moment 22 alltså!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 15:22
av lobbin
Jeppe_E skrev:
"Elsäkerhetsverket rekommenderar inte att man laddar elbilen hemma i en normal stickkontakt eftersom belastningen på hushållets elsystem blir hög och kan leda till brand."
Så, gör rätt - köp en laddbox. Det är en billig investering. Ladda hemma stöd finns.
Det finns billigare alternativ mellan laddbox och schuko. Ett vanligt rött tre-fas uttag räcker långt.
Speciellt om man kollar på alla andra laddboxar förutom Tesla WC.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 15:23
av anna__
Ni som fått ett mail, finns det något alternativ att välja vänta?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 15:29
av gellerstam
anna__ skrev:Ni som fått ett mail, finns det något alternativ att välja vänta?
Nope.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 15:37
av Lasse S
Är det någon som sett uppgifter om när luftfjädring blir möjligt att välja till?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 15:38
av Johnalm
anna__ skrev:Ni som fått ett mail, finns det något alternativ att välja vänta?
Om man ändå väljer att vänta så kanske en "köplats" inte spelar så stor roll? Du kan ju alltid själv välja att vänta genom att inte klicka på länken i mailet

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 06 dec 2018 16:28
av Swede1
Vad har den för ac laddning? Trefas 11 kW? Ingen adaptiv farthållare för en bil som kostar 670? Var finns alla exakta tekniska spexar? Nä, blir inget köp utan provkörning in flera dagar