Felix Björklund på
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/
var på Audi e-tron lanseringen i Usa och ville ha frågor från läsarna om Audi e-tron. Jag får tacka Felix för att jag har fått svar på ca 90% av de frågor jag skickade till honom.
Pris
1. Vad kommer bilen att kosta?
Svar: Det svenska priset är satt till ”cirka” 885 000 kronor. Fullständig prislista är på väg.
KOMMENTAR: Audi e-tron 55 quattro, som är det fullständiga namnet får ett billigare syskon med mindre batteri under 2019.
2. Vad är förmånsvärdet på E-tron?
Svar: från 2 975 kr/mån vid 50 procent netto.
KOMMENTAR: Förmånsvärdet för en elbil är ungefär hälften mot vad motsvarande fossilbil har i samma prisklass.
3. Kommer de haussade digitala sidobackspeglarna vara standard?
Svar: Nej, de hamnar på tillvalslistan. Svenskt pris inte satt, men med tanke på att de kostar 1 500 euro nere i Tyskland, lär priset med svensk moms mm hamna upp emot 20 000 kr. Audi anger att trolig ”take rate” kommer att ligga på 20 procent.
KOMMENTAR: Under förutsättning att de blir godkända i Europa. I USA är dom inte det.
4. Vad kommer bilen kosta att serva?
Svar: E-tron levereras med fri service i tre år eller 4 500 mil. Serviceintervallen är satt till två år och 3 000 mil.
KOMMENTAR: Allt vanligare med att få fri service i 3 år, BMW har haft det upplägget länge.
5. Hur många Audi etron kommer att tillverkas under 2018, 2019?
Svar: Audi vägrar att kommunicera produktionsmål. Men hävdar att målet är att nå full kapacitet redan i år. Det innebär 20 bilar i timmen per produktionslina. Något som innebär runt 50 000 bilar på ett år per lina.
KOMMENTAR: Audi handlare jag pratade med sa att det inte är en papperslansering utan målet är en väntetid på 3-4 månader vid beställning, efter de första månadernas rusch.
Seeking Alpha spekulerade i en årstillverkning på 70.000 bilar, och att det skulle innebära förlust.
6. När kommer Audi E-tron börja levereras ut till kund i Sverige?
Svar: De första bilarna, för de som förbokade, kommer att få leverans i början av nästa år.
KOMMENTAR: Tillverkningen började den 3 september, provkörning av journalister
sker om 3 veckor.
Mått och vikt
7. Hur rymlig är E-tron
Svar: Bilen är 4 901 mm lång, 1 935 mm bred och 1 616 mm hög. Hjulbasen är på 2 928 millimeter. Så storleksmässigt är den närmare Q7 än Q5. Bagageutrymmet är på 600 liter där bak och ytterligare 60 liter i ”frunken”. Dock ska det nämnas att mycket av de bakre utrymmet är beläget under lastgolvet. Fäller man sätena så får man in 1 665 liter där bak.
KOMMENTAR: Enligt Audi handlaren så byggs Audi e-tron på en kinesisk version av Audi Q5 lång karossen. Alltså är den i storlek mellan Q5 och Q7.
8. Hur mycket väger batteriet
Svar: Batteriets totalvikt är på 700 kilo. Dock innehåller den siffran även kyl och krocksäkerhetsstrukturen.
KOMMENTAR: 700kg låter mycket, men det är kanske med den värmepump som Audi har för att värma/kyla batteriet.
9. Hur mycket vikt får man dra med E-tron?
Svar: Max dragvikt ligger på 1 800 kilo.
KOMMENTAR: 1.800kg är bra, Tesla X 2.250kg är bättre, Janguar I-Pace får bara dra 750kg. Drag är standard i Sverige. Vet dock inte om luftfjädring är standard.
Motor, drivlina och batteri
10. Hur stor effekt har bilen
Svar: Den främre motorn är på 120 kW och den bakre motorn på 145 kW. Systemeeffekten ligger på 265 kW (360 hästkrafter), och denna kan hållas i upp till 60 sekunder. Tillfälligt kan den dock ökas till 300 kW (408 hk) i åtta sekunder.
KOMMENTAR: Audi handlaren skryter över att de ska ha bättre elmotorkylning än Tesla, och därmed klara snabb Autobahnkörning bättre. Dessutom används värmepump även för kylningen av elmotorn.
11. Hur snabb är bilen
Svar: Accelerationen 0-100 km/h ligger på 6,6 sekunder. Vid full boost minskas den till 5,7 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 200 km/h.
KOMMENTAR: Tesla är fortfarande herre på täppan med avsevärt bättre acceleration 0-100km/h och en toppfart på 250km/h för vissa modeller.
12. Hur lång är räckvidden vid maxhastighet?
Svar: I praktiken är det nästintill omöjligt utanför ovalbanor att göra detta. I teorin skulle batteriet hålla en timme. Vilket innebär 20 mil.
KOMMENTAR: Enligt Audi handlaren ska batterikylningen vara mycket bättre än för Tesla, så man kan ligga i 200km/h på Autobahn utan att drabbas av överhettningsproblem. Nu kan en Tesla ligga på 200km/h i timmen med viss strypning, så frågan är vem som i verkligheten har en bättre lösning.
13. Hur många kW kan man motorbromsa bilen med?
Svar: 220 kW. Audi anger att man under normalkörning ska kunna ”tjäna in” 30 procent av räckvidden tack vare bromskraftsåtervinning.
KOMMENTAR: Min Tesla kan som mest motorbromsa med 60kW, här är alltså Audi bättre.
14. Vilken typ av elmotorer använder Audi
Svar: Egenutvecklade asynkrona motorer.
KOMMENTAR: Samma typ av motorer som Tesla har i S oxh X, men inte i 3.
Fördelen är att de kan överbelastas rejält, tills värmen blir ett problem, nackdelen är en något sämre verkningsgrad än för en elmotor med permanetmagneter.
15. Hur stort är batteriet – och hur lång räckvidd har bilen?
Svar: 95 kWh, vilket ska ge över 40 mil enligt körcykeln WLTP
KOMMENTAR: Räckvidden ska vara runt 45mil enligt Audi säljaren
16. Är batteriet på 105 kWh, med 5 kWh i säkerhetsmarginal i topp och botten?
Svar: Nej batteriet är på 95 kWh. Av dessa är en viss del reserverat som säkerhetsmarginal för att inte batteriet ska ta skada – exakt hur mycket ville Audi inte avslöja.
KOMMENTAR: Jag utgår ifrån att batteriet är över 100kWh stort. Snabbladdhastighet, och förväntad livslängd talar för det. Batteriet ska klara hela bilens livslängd. Man kan ladda med 150 kW till 80%. Någon nämnvärd sänkning av snabbladdningshastighet, efter många snabbladdningar ska inte ske.
17. Hur lång är garantin på batteriet?
Svar: Högst otydligt svar från Audi. Batteriansvarige menade att batterierna garanterat kommer att hålla hela bilens livslängd. Troligtvis kommer dock en åtta års garantitid eller liknande att sättas.
KOMMENTAR: Hoppas de ger 8 års garanti med obegränsade mil, precis som för Tesla.
18. Vem levererar batteripåsarna till Audi?
Svar: LG.
KOMMENTAR: LG Chem verkar leverera till de flesta elbilstillverkare nu.
19. Tesla har 6 kW batterivärmare. Hur hög effekt har Audi på sin batterivärmare?
Svar: Audi har två batterivärmare om 5 kW vardera.
KOMMENTAR: 2x5kW=10kW är en mycket bra batterivärmare. Dessutom säger Audi säljaren att man enkelt ställer in avgångstid i appen, så man är säker på att batteri och bil är varm vid avfärd.
20. Kan man i appen slå på batterivärme, utan att ha bilen inkopplad på laddning?
Svar: Nej, förtemperering av batteriet är inte möjligt i de fallen bilen inte är inkopplad.
KOMMENTAR: Dåligt att man inte kan värma batteriet när man inte är inkopplad till nätet, för det kan man ju med Teslan. Det blir att idiotköra runt en stund, för att få upp värmen med Audin, om det är -25, innan man kan snabbladda.
21. Stämmer det att E-tron har en kylslinga i botten av batteriet, är det inte risk att ovandelen av batteriet överhettas?
Svar: Ja, det stämmer att kylsystemet ligger i botten av batteriet. Men Audi säger att den indirekta kylningen av batterit via höljet motverkar temperaturskillnader.
KOMMENTAR: Känns som att en kylslinga som täcker hela batteriet är en bättre lösning, tiden lär utvisa om Audis lösning fungerar i praktiken.
22. Hur lång tid tar det att ladda batteriet?
Svar: Via 11 kW laddning är tiden 8,5 timmar. Snabbladdning med 150 kW ska ge 80 procents laddning, alltså motsvarande 30 mil på 30 minuter. I mitten av 2019 kommer även 22 kW laddning att bli tillgängligt vilken kapar laddtiden till 4,5 timmar. Det innebär att de första bilarna som byggs INTE kommer att ha 22 kW ombordladdare.
KOMMENTAR:150kW DC och minst 11kW AC på vänster sida om bilen och minst 11kW AC laddning även på höger sida är bra. 22kW AC klarar ju inte ens Tesla(16,5kW) idag på nya bilar.
23. Har E-tron 22 kW AC 3-fasladdning som standard.
Svar: Nej, se svaret fråga 19.
KOMMENTAR: Kan man eftermontera 22kW? Och till vilket pris i så fall?
24. Hur ser laddkurvan ut vid snabbladdning med 150 kW?
Svar: Man har full effekt upp till 80 procent. Sedan planar laddningen ut.
KOMMENTAR: Detta är bättre än för Tesla som planar ut vid ca 50%.
Tesla 3 kommer upp i ca 750km/h i laddhastighet vid max laddning, Audi kanske kan slå det?
25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
26. Stödjer appen att elbolaget kan styra när bilen ska laddas?
Svar: Nej, vid introduktion kommer inte det vara möjligt. När den uppkopplade 22 kW-laddboxen lanseras nästa år kommer detta bli verklighet med vissa samarbetspartners.
KOMMENTAR: NISSAN och Tesla har det idag via tredjeparts appar.
27. På min Tesla har jag efter 6200 mil inte tappat så mycket räckvidd, däremot har max laddhastighet minskat med 10%. Garanterar Audi att man kan ladda med minst 140kW, under bra förhållanden, även efter 6000mil?
Svar: Ja, Audi garanterar att batterierna inte kommer tappa snabbladdningskapacitet. De var väldigt tydliga med att kvaliteten på deras batterier är högre än Teslas. Eller som batteriutvecklingsansvarige Andreas Nöst sa: ”Tesla har ’conusmer grade-batterier’ vi har ’automotive grade’.
KOMMENTAR: Audi skryter med att de har bättre batterier. Tiden får utvisa om så är fallet.
28. Stödjer Audi E-tron vehicle to grid (V2G)?
Svar: Nej
KOMMENTAR: Stödjer ens CCS V2G?
29. Kommer trådlös laddning vara standard?
Svar: Nej. I dagsläget finns det inte som tillval. Troligtvis kommer det inte att vara aktuellt under den här generationens elbilar.
KOMMENTAR: Man har ju tidigare pratat om trådlös laddning. “Audis e-tron-modeller har stöd för trådlös laddning med en induktionsplatta och kan då laddas med 11 kW. “
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... s-elbilar/
30. Vilken verkningsgrad och maxeffekt har den trådlösa laddningen?
Svar: Se, svaret fråga 26. Just verkningsgraden i dagens system är så pass låg att det inte ses som ett vettigt alternativ för batterielektriska bilar.
KOMMENTAR: 80-90% i verkningsgrad, vid trådlös laddning är hyfsat.
31. Kommer Audi med en egen laddbox?
Svar: Nja. Vid introduktion är man hänvisad till Clever som är Audis samarbetspartner. Längre fram kommer man att erbjuda en egen Audi-specifik
KOMMENTAR: “För de som laddar hemma erbjuds två nivåer av laddboxar, 11 kW eller 22 kW.”
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/
Uppkoppling och övrigt
32. Har Audi gratis 4g som standard?
Svar: Bilen har ett e-sim som standard och via detta hålls allt bilrelaterat uppkopplat. Dock kan man inte använda bilen som en gratis hotspot för internetuppkoppling.
KOMMENTAR: Vad kostar 4G? Kan man man mot extra kostnad få en 4G hotspot?
33. Kan bilen mjukvaruuppgraderas via 4g?
Svar: Ja.
KOMMENTAR: Audi har lärt sig av Tesla!
34. Audi säger att man kan ha ett abonnemang för 72.000 laddstolpar, hur fungerar det?
Svar: Man har slutit avtal med över 220 operatörer runt om i Europa. Det innebär att man med ett kort eller i appen kan betala för laddningen. Smidigt för användaren.
KOMMENTAR: Detta är framtiden! Mycket bra!
35. Kan icke Audi ägare också använda detta abonnemang?
Svar: Nej.
KOMMENTAR: Men varför inte för alla?
36. Audi säger att bilen kommunicerar krypterat med laddstationen och laddningen kan sättas igång utan kort eller app. När är detta i drift?
KOMMENTAR: Audi har lärt sig av Tesla!
37. Kan andra biltillverkare ansluta sig till Ionity?
Svar: Det är en fråga för Ionity.
KOMMENTAR: Volvo med flera biltillverkare ryktas komma med i IONITY.
38. Audi samarbetar ju med Ionity. Var kan man se, var och när snabbladdnings sajterna kommer i drift?
Svar: Ionity ansvarar för den biten. Men i MMI:n kommer man kunna se alla laddningstationer i närheten samt om de är lediga eller ej. Audi jobbar med att få in fler samarbetspartners (Fortum mm) så att även deras stationer kan visas.
KOMMENTAR: Audi har lärt sig av Tesla!
39. Ionity har idag ett specialpris på 80kr per laddningstillfälle, vad kommer normalpriset per kWh att bli?
Svar: Audi har inte gjort klart prissättningen än. Under presentationen avslöjades det att man i USA kommer bjuda på de första 10000 kWh. Hur det blir i Europa återstår att se.
KOMMENTAR: Allt fler elbilssäljare bjuder på lite ström. Dock är det illavarslande att IONITY tidigare talat om att det ska kosta ungefär lika mycket att ladda hos dom som att tanka motsvarande bensinbil. IONITY ska stå på egna ben och inte subventioneras av olika biltillverkare.
40. Toyota har tagit fram en miljökonsekvensbeskrivning på Mirai. The MIRAI Life Cycle Assessment Report. Har Audi också gjort det?
Svar: Ja, när bilen kommer ut på marknaden kommer man ha en miljökonsekvensbeskrivning.
KOMMENTAR: Alla biltillverkare kommer att tvingas att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning av EU.