Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 27 dec 2022 14:59
Inte så kul, dom var inte behjälpliga. Bor 35 mil bort så det blev bitterljuvt det här…Tars skrev: ↑27 dec 2022 10:55
https://teslaclubsweden.se/forum/
Inte så kul, dom var inte behjälpliga. Bor 35 mil bort så det blev bitterljuvt det här…Tars skrev: ↑27 dec 2022 10:55
19" sitter på. Men det känns som den drog mindre i 115 konstant fart än på 2-1 vägarna där vi höll 105 men som sagt gjorde några omkörningar som kändes som att dom tog 1% styckNEO skrev: ↑27 dec 2022 11:58Största frågan är om du kör med 21”? Då är det faktiskt ganska imponerande. Kör du med 19” är det sämre förbrukning än Raven. Din snittfart var 97km/h exkl. felmarginal på din mätare, egentligen är det lägre snitt och högre förbrukning om mätaren visar 1-2% fel.Pontus skrev: ↑27 dec 2022 11:0320221226_144102.jpg
20221226_144111.jpg
Det är efter kom till Södertälje ifrån Västervik. 95% av vägen var 100 eller 110 och vi körde typ 5 för fort hela tiden, några få plusgrader och duggregn hela tiden. Plus 4-5 relativt kraftiga omkörningar. Tycker ändå det är ganska ok förbrukning.
Skulle ge 439km från 100-0% inkl användning av 4.5% buffer dvs köra efter 0%.
Min Raven snittar 203Wh/km sedan ny. Och i plusgrader med snittfart på runt 100km/h drar den omkring 200-205Wh/km.
Klantade till det och råkade uppgradera min gamla telefon till Android 13 men den verkar fortsätta fungera som nyckel för det mesta. Så kanske är det så att det bara inte går att lägga till en ny telefon med Android 13 som nyckel, det är ju i den processen den hakar upp sig?Pontus skrev: ↑23 dec 2022 14:30Det är Andoid 13 som ställer till det. Provade med Fold 2 som har Android 12 och den fungerade på 2 sekunder. På Tesla sa dom att det bästa var att vänta och se om det kommer någon fix som hjälper, om man nu kan vänta.
Fick en updatering till telefon idag och nu gick det i varje fall att installera mobilen som nyckel, vi får se om den fortsätter att fungeraPontus skrev: ↑27 dec 2022 15:24Klantade till det och råkade uppgradera min gamla telefon till Android 13 men den verkar fortsätta fungera som nyckel för det mesta. Så kanske är det så att det bara inte går att lägga till en ny telefon med Android 13 som nyckel, det är ju i den processen den hakar upp sig?Pontus skrev: ↑23 dec 2022 14:30Det är Andoid 13 som ställer till det. Provade med Fold 2 som har Android 12 och den fungerade på 2 sekunder. På Tesla sa dom att det bästa var att vänta och se om det kommer någon fix som hjälper, om man nu kan vänta.
Med tanke på hur Tesla har implementerat torque sleep i alla tidigare modeller har jag väldigt svårt att tänka mig att den inte gör det på plaid när man kör med små pedalrörelser i motorvägsfart. Det säger mig att man inte effektiviserat särskilt mycket. De bredare däcken än tidigare 245/45-19 borde kompenseras av aero kåporna. River man av kåporna på 19” tempest fälgarna blir nog förbrukningen mycket hög. Någon som provat köra utan och kan ge lite siffror?Pontus skrev: ↑27 dec 2022 15:2019" sitter på. Men det känns som den drog mindre i 115 konstant fart än på 2-1 vägarna där vi höll 105 men som sagt gjorde några omkörningar som kändes som att dom tog 1% styckNEO skrev: ↑27 dec 2022 11:58Största frågan är om du kör med 21”? Då är det faktiskt ganska imponerande. Kör du med 19” är det sämre förbrukning än Raven. Din snittfart var 97km/h exkl. felmarginal på din mätare, egentligen är det lägre snitt och högre förbrukning om mätaren visar 1-2% fel.Pontus skrev: ↑27 dec 2022 11:0320221226_144102.jpg
20221226_144111.jpg
Det är efter kom till Södertälje ifrån Västervik. 95% av vägen var 100 eller 110 och vi körde typ 5 för fort hela tiden, några få plusgrader och duggregn hela tiden. Plus 4-5 relativt kraftiga omkörningar. Tycker ändå det är ganska ok förbrukning.
Skulle ge 439km från 100-0% inkl användning av 4.5% buffer dvs köra efter 0%.
Min Raven snittar 203Wh/km sedan ny. Och i plusgrader med snittfart på runt 100km/h drar den omkring 200-205Wh/km.![]()
Sedan ska väl inte tre motorer dra mindre än två så din raven borde vara lite snålare skulle jag gissa.
Vinterhjul inkluderar inte aero kåpor, du får antingen flytta över varje säsong eller köpa nya i shopen för 1620kr.
Låter som min MX Raven med 20” ungefär. Den står i varmgarage förvisso.Legato skrev: ↑27 dec 2022 20:07Förbrukningen för min X är hittills extremt låg. Runt 240 Wh/km i snitt hittills med mestadels relativt korta/kalla körningar i minusgrader.
Skulle definitivt landa över 300 med vår e-tron och på ca 300 med vår gamla X under samma omständigheter.
Har 20" Nitro-fälgar, dock något smalare däck än original (245/255).
Varmgarage gör stor skillnad som bekant. Men ja, Raven är säkert nästan lika effektiv.spacecoin skrev: ↑27 dec 2022 20:52Låter som min MX Raven med 20” ungefär. Den står i varmgarage förvisso.Legato skrev: ↑27 dec 2022 20:07Förbrukningen för min X är hittills extremt låg. Runt 240 Wh/km i snitt hittills med mestadels relativt korta/kalla körningar i minusgrader.
Skulle definitivt landa över 300 med vår e-tron och på ca 300 med vår gamla X under samma omständigheter.
Har 20" Nitro-fälgar, dock något smalare däck än original (245/255).
Det står klart och tydligt på Teslas hemsida att vinterhjulen inkluderar tempest navkapslar. Så det måste ha blivit någon miss. Ska åka förbi imorgon.NEO skrev: ↑27 dec 2022 18:15Med tanke på hur Tesla har implementerat torque sleep i alla tidigare modeller har jag väldigt svårt att tänka mig att den inte gör det på plaid när man kör med små pedalrörelser i motorvägsfart. Det säger mig att man inte effektiviserat särskilt mycket. De bredare däcken än tidigare 245/45-19 borde kompenseras av aero kåporna. River man av kåporna på 19” tempest fälgarna blir nog förbrukningen mycket hög. Någon som provat köra utan och kan ge lite siffror?Pontus skrev: ↑27 dec 2022 15:2019" sitter på. Men det känns som den drog mindre i 115 konstant fart än på 2-1 vägarna där vi höll 105 men som sagt gjorde några omkörningar som kändes som att dom tog 1% styckNEO skrev: ↑27 dec 2022 11:58Största frågan är om du kör med 21”? Då är det faktiskt ganska imponerande. Kör du med 19” är det sämre förbrukning än Raven. Din snittfart var 97km/h exkl. felmarginal på din mätare, egentligen är det lägre snitt och högre förbrukning om mätaren visar 1-2% fel.Pontus skrev: ↑27 dec 2022 11:0320221226_144102.jpg
20221226_144111.jpg
Det är efter kom till Södertälje ifrån Västervik. 95% av vägen var 100 eller 110 och vi körde typ 5 för fort hela tiden, några få plusgrader och duggregn hela tiden. Plus 4-5 relativt kraftiga omkörningar. Tycker ändå det är ganska ok förbrukning.
Skulle ge 439km från 100-0% inkl användning av 4.5% buffer dvs köra efter 0%.
Min Raven snittar 203Wh/km sedan ny. Och i plusgrader med snittfart på runt 100km/h drar den omkring 200-205Wh/km.![]()
Sedan ska väl inte tre motorer dra mindre än två så din raven borde vara lite snålare skulle jag gissa.
Vinterhjul inkluderar inte aero kåpor, du får antingen flytta över varje säsong eller köpa nya i shopen för 1620kr.
https://shop.tesla.com/sv_se/product/te ... or-model-s
Du kan få prova min sen när jag får den på fredag.Alfa skrev:Finns någon ny X (eller S) för provkörning hos Tesla än? Jag vill nog prova innan vi byter den X vi har.
Kan bara hålla med dig om allt Danny.danni skrev:Igår var det min tur att få min X Plaid! Alltså, den här bilen är ju helt kalaba-bonkers. Galen. En Dr Jekyll & Mr Hyde. Så mysig att finkryssa i och lyssna på den fantastiska ljudanläggningen, med riktigt fin fjädringskomfort. Och så trycker man på gasen och så händer helt ofattbara saker. Skrämmande saker. Trots vätan idag stack den som sjutton. Men inga problem att spinna alla fyra hjulen i 100+. Jag såg en recension av Plaid där han som körde sa: ”borde det här verkligen vara lagligt?”
Det är faktiskt snudd på en befogad fråga. Det här är ju helt sanslöst. Ofattbart.
I övrigt är den sjukt bra. Så gott som allt är förbättrat jämfört med gamla X. Komfort, väghållning, ljudsystemet är galet bra, de nya skärmarna med nya gränssnitt är en enorm förbättring. Interiören och förarmiljön är helt underbara. Vilket jäkla lyft totalt sett.
Det enda jag inte riktigt gillar med bilen är styrningen. Där 3 och Y följer styrningen väldigt direkt så är X Plaid väldigt vevig och sladdrig i styrningen. Den gör vad man vill men känslan i styrningen är absolut noll, den släpar efter hela tiden. Men, totalt sett, sjukt grym bil. Alla som kan: köp en!
Kommer från ca 2500mil i Y och nu 100mil i S Plaid. Jag har aldrig kört äldre S.Segelflygaren skrev: ↑28 dec 2022 09:03Tack för recensionen!
Det är just känslan i styrningen jag känner en oro för gällande S Plaid. Någon som som kan skriva någon rad gällande känslan i styrningen på en S Plaid, i jämförelse med en 3 eller Y?
Tyvärr ingen fix än, TWC är fullt med trådar om vibrationer på 2021 refresh.Lucidor skrev: ↑28 dec 2022 17:11Jag ägde en MX100D 2017 som jag körde i fem år. Ett probem med bilen var att den slet ut drivknutar fram på löpande band. Det ska bli intressant att höra om den nya generationen är förbättrad på den punkten, speciellt med tanke på att effekten är så pass mycket högre.
Jag tror det stod en på laddning utanför entren till Tesla Segeltorp idag där lånebilarna brukar stå, men dom är så lika på utsidan och jag hade ont om tid så jag hann inte kolla mer exakt.
Tack för mycket bra info!KrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:55Kommer från ca 2500mil i Y och nu 100mil i S Plaid. Jag har aldrig kört äldre S.Segelflygaren skrev: ↑28 dec 2022 09:03Tack för recensionen!
Det är just känslan i styrningen jag känner en oro för gällande S Plaid. Någon som som kan skriva någon rad gällande känslan i styrningen på en S Plaid, i jämförelse med en 3 eller Y?
De första Teslorna jag provkörde var X och 3. Båda ca 2-3 år sedan och de var nya då. Upplevde precis det som danni beskriver och tyckte 3an kändes mycket roligare och sportigare medan X kändes mer familje-farsa på landsvägen, liksom.
Intrycket har hängt med med i den model Y som jag nu haft ett år. Känns mycket responsiv och trevlig, tycker jag!
Första S jag satte mig i var min nya Plaid igår. Jag kan bara tala för egen del men jag upplevde noll svampighet i styrningen här utan att den heller kändes överkänslig/orolig på något vis. Helt perfekt för mig. Jag vet inte om det är nödvändigt att nämna men beträffande kraft och väghållning så är det helt sjukt imponerande vilket förstås blir en mycket potent kombination med den responsiva styrningen.
Knappast någon uttömmande recension men i alla fall mitt första intryck.
/KrisJ
Till skillnad mot radarn så gör den ingen nytta?Rennwagen skrev: ↑29 dec 2022 10:19Väntar fortfarande på leveransdatum på min nya S LR.
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?