Inte så kul, dom var inte behjälpliga. Bor 35 mil bort så det blev bitterljuvt det här…Tars skrev: ↑27 dec 2022 10:55
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
19" sitter på. Men det känns som den drog mindre i 115 konstant fart än på 2-1 vägarna där vi höll 105 men som sagt gjorde några omkörningar som kändes som att dom tog 1% styckNEO skrev: ↑27 dec 2022 11:58Största frågan är om du kör med 21”? Då är det faktiskt ganska imponerande. Kör du med 19” är det sämre förbrukning än Raven. Din snittfart var 97km/h exkl. felmarginal på din mätare, egentligen är det lägre snitt och högre förbrukning om mätaren visar 1-2% fel.Pontus skrev: ↑27 dec 2022 11:0320221226_144102.jpg
20221226_144111.jpg
Det är efter kom till Södertälje ifrån Västervik. 95% av vägen var 100 eller 110 och vi körde typ 5 för fort hela tiden, några få plusgrader och duggregn hela tiden. Plus 4-5 relativt kraftiga omkörningar. Tycker ändå det är ganska ok förbrukning.
Skulle ge 439km från 100-0% inkl användning av 4.5% buffer dvs köra efter 0%.
Min Raven snittar 203Wh/km sedan ny. Och i plusgrader med snittfart på runt 100km/h drar den omkring 200-205Wh/km.

Sedan ska väl inte tre motorer dra mindre än två så din raven borde vara lite snålare skulle jag gissa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Klantade till det och råkade uppgradera min gamla telefon till Android 13 men den verkar fortsätta fungera som nyckel för det mesta. Så kanske är det så att det bara inte går att lägga till en ny telefon med Android 13 som nyckel, det är ju i den processen den hakar upp sig?Pontus skrev: ↑23 dec 2022 14:30Det är Andoid 13 som ställer till det. Provade med Fold 2 som har Android 12 och den fungerade på 2 sekunder. På Tesla sa dom att det bästa var att vänta och se om det kommer någon fix som hjälper, om man nu kan vänta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Fick en updatering till telefon idag och nu gick det i varje fall att installera mobilen som nyckel, vi får se om den fortsätter att fungeraPontus skrev: ↑27 dec 2022 15:24Klantade till det och råkade uppgradera min gamla telefon till Android 13 men den verkar fortsätta fungera som nyckel för det mesta. Så kanske är det så att det bara inte går att lägga till en ny telefon med Android 13 som nyckel, det är ju i den processen den hakar upp sig?Pontus skrev: ↑23 dec 2022 14:30Det är Andoid 13 som ställer till det. Provade med Fold 2 som har Android 12 och den fungerade på 2 sekunder. På Tesla sa dom att det bästa var att vänta och se om det kommer någon fix som hjälper, om man nu kan vänta.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Noterade idag när jag flyttade sommarhjulen idag att dom inte hade några kåpor på sig. Trodde dessa skulle vara exakt samma som vinterhjulen men med andra däcka bara. Eller är det något Tesla missat när dom bytt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Med tanke på hur Tesla har implementerat torque sleep i alla tidigare modeller har jag väldigt svårt att tänka mig att den inte gör det på plaid när man kör med små pedalrörelser i motorvägsfart. Det säger mig att man inte effektiviserat särskilt mycket. De bredare däcken än tidigare 245/45-19 borde kompenseras av aero kåporna. River man av kåporna på 19” tempest fälgarna blir nog förbrukningen mycket hög. Någon som provat köra utan och kan ge lite siffror?Pontus skrev: ↑27 dec 2022 15:2019" sitter på. Men det känns som den drog mindre i 115 konstant fart än på 2-1 vägarna där vi höll 105 men som sagt gjorde några omkörningar som kändes som att dom tog 1% styckNEO skrev: ↑27 dec 2022 11:58Största frågan är om du kör med 21”? Då är det faktiskt ganska imponerande. Kör du med 19” är det sämre förbrukning än Raven. Din snittfart var 97km/h exkl. felmarginal på din mätare, egentligen är det lägre snitt och högre förbrukning om mätaren visar 1-2% fel.Pontus skrev: ↑27 dec 2022 11:0320221226_144102.jpg
20221226_144111.jpg
Det är efter kom till Södertälje ifrån Västervik. 95% av vägen var 100 eller 110 och vi körde typ 5 för fort hela tiden, några få plusgrader och duggregn hela tiden. Plus 4-5 relativt kraftiga omkörningar. Tycker ändå det är ganska ok förbrukning.
Skulle ge 439km från 100-0% inkl användning av 4.5% buffer dvs köra efter 0%.
Min Raven snittar 203Wh/km sedan ny. Och i plusgrader med snittfart på runt 100km/h drar den omkring 200-205Wh/km.![]()
Sedan ska väl inte tre motorer dra mindre än två så din raven borde vara lite snålare skulle jag gissa.
Vinterhjul inkluderar inte aero kåpor, du får antingen flytta över varje säsong eller köpa nya i shopen för 1620kr.
https://shop.tesla.com/sv_se/product/te ... or-model-s
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Vad tycker ni om halv/helljus på S, markant bättre än gamla, lika/bättren på senaste 3/Y?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Förbrukningen för min X är hittills extremt låg. Runt 240 Wh/km i snitt hittills med mestadels relativt korta/kalla körningar i minusgrader.
Skulle definitivt landa över 300 med vår e-tron och på ca 300 med vår gamla X under samma omständigheter.
Har 20" Nitro-fälgar, dock något smalare däck än original (245/255).
Är det någon som lyckats avaktivera att backspeglarna fälls in när man låser bilen? Vill inte ha det aktivt på vintern och det gick att stänga av på vår gamla X men hittar ej på Plaiden.
Skulle definitivt landa över 300 med vår e-tron och på ca 300 med vår gamla X under samma omständigheter.
Har 20" Nitro-fälgar, dock något smalare däck än original (245/255).
Är det någon som lyckats avaktivera att backspeglarna fälls in när man låser bilen? Vill inte ha det aktivt på vintern och det gick att stänga av på vår gamla X men hittar ej på Plaiden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Låter som min MX Raven med 20” ungefär. Den står i varmgarage förvisso.Legato skrev: ↑27 dec 2022 20:07Förbrukningen för min X är hittills extremt låg. Runt 240 Wh/km i snitt hittills med mestadels relativt korta/kalla körningar i minusgrader.
Skulle definitivt landa över 300 med vår e-tron och på ca 300 med vår gamla X under samma omständigheter.
Har 20" Nitro-fälgar, dock något smalare däck än original (245/255).
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Varmgarage gör stor skillnad som bekant. Men ja, Raven är säkert nästan lika effektiv.spacecoin skrev: ↑27 dec 2022 20:52Låter som min MX Raven med 20” ungefär. Den står i varmgarage förvisso.Legato skrev: ↑27 dec 2022 20:07Förbrukningen för min X är hittills extremt låg. Runt 240 Wh/km i snitt hittills med mestadels relativt korta/kalla körningar i minusgrader.
Skulle definitivt landa över 300 med vår e-tron och på ca 300 med vår gamla X under samma omständigheter.
Har 20" Nitro-fälgar, dock något smalare däck än original (245/255).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det står klart och tydligt på Teslas hemsida att vinterhjulen inkluderar tempest navkapslar. Så det måste ha blivit någon miss. Ska åka förbi imorgon.NEO skrev: ↑27 dec 2022 18:15Med tanke på hur Tesla har implementerat torque sleep i alla tidigare modeller har jag väldigt svårt att tänka mig att den inte gör det på plaid när man kör med små pedalrörelser i motorvägsfart. Det säger mig att man inte effektiviserat särskilt mycket. De bredare däcken än tidigare 245/45-19 borde kompenseras av aero kåporna. River man av kåporna på 19” tempest fälgarna blir nog förbrukningen mycket hög. Någon som provat köra utan och kan ge lite siffror?Pontus skrev: ↑27 dec 2022 15:2019" sitter på. Men det känns som den drog mindre i 115 konstant fart än på 2-1 vägarna där vi höll 105 men som sagt gjorde några omkörningar som kändes som att dom tog 1% styckNEO skrev: ↑27 dec 2022 11:58Största frågan är om du kör med 21”? Då är det faktiskt ganska imponerande. Kör du med 19” är det sämre förbrukning än Raven. Din snittfart var 97km/h exkl. felmarginal på din mätare, egentligen är det lägre snitt och högre förbrukning om mätaren visar 1-2% fel.Pontus skrev: ↑27 dec 2022 11:0320221226_144102.jpg
20221226_144111.jpg
Det är efter kom till Södertälje ifrån Västervik. 95% av vägen var 100 eller 110 och vi körde typ 5 för fort hela tiden, några få plusgrader och duggregn hela tiden. Plus 4-5 relativt kraftiga omkörningar. Tycker ändå det är ganska ok förbrukning.
Skulle ge 439km från 100-0% inkl användning av 4.5% buffer dvs köra efter 0%.
Min Raven snittar 203Wh/km sedan ny. Och i plusgrader med snittfart på runt 100km/h drar den omkring 200-205Wh/km.![]()
Sedan ska väl inte tre motorer dra mindre än två så din raven borde vara lite snålare skulle jag gissa.
Vinterhjul inkluderar inte aero kåpor, du får antingen flytta över varje säsong eller köpa nya i shopen för 1620kr.
https://shop.tesla.com/sv_se/product/te ... or-model-s
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det är faktiskt snudd på en befogad fråga. Det här är ju helt sanslöst. Ofattbart.
I övrigt är den sjukt bra. Så gott som allt är förbättrat jämfört med gamla X. Komfort, väghållning, ljudsystemet är galet bra, de nya skärmarna med nya gränssnitt är en enorm förbättring. Interiören och förarmiljön är helt underbara. Vilket jäkla lyft totalt sett.
Det enda jag inte riktigt gillar med bilen är styrningen. Där 3 och Y följer styrningen väldigt direkt så är X Plaid väldigt vevig och sladdrig i styrningen. Den gör vad man vill men känslan i styrningen är absolut noll, den släpar efter hela tiden. Men, totalt sett, sjukt grym bil. Alla som kan: köp en!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tack för recensionen!
Det är just känslan i styrningen jag känner en oro för gällande S Plaid. Någon som som kan skriva någon rad gällande känslan i styrningen på en S Plaid, i jämförelse med en 3 eller Y?
Det är just känslan i styrningen jag känner en oro för gällande S Plaid. Någon som som kan skriva någon rad gällande känslan i styrningen på en S Plaid, i jämförelse med en 3 eller Y?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Finns någon ny X (eller S) för provkörning hos Tesla än? Jag vill nog prova innan vi byter den X vi har.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6543
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Du kan få prova min sen när jag får den på fredag.Alfa skrev:Finns någon ny X (eller S) för provkörning hos Tesla än? Jag vill nog prova innan vi byter den X vi har.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5859
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ny leveranstid 16/1
( S LR beställd okt 2020)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Kan bara hålla med dig om allt Danny.danni skrev:Igår var det min tur att få min X Plaid! Alltså, den här bilen är ju helt kalaba-bonkers. Galen. En Dr Jekyll & Mr Hyde. Så mysig att finkryssa i och lyssna på den fantastiska ljudanläggningen, med riktigt fin fjädringskomfort. Och så trycker man på gasen och så händer helt ofattbara saker. Skrämmande saker. Trots vätan idag stack den som sjutton. Men inga problem att spinna alla fyra hjulen i 100+. Jag såg en recension av Plaid där han som körde sa: ”borde det här verkligen vara lagligt?”
Det är faktiskt snudd på en befogad fråga. Det här är ju helt sanslöst. Ofattbart.
I övrigt är den sjukt bra. Så gott som allt är förbättrat jämfört med gamla X. Komfort, väghållning, ljudsystemet är galet bra, de nya skärmarna med nya gränssnitt är en enorm förbättring. Interiören och förarmiljön är helt underbara. Vilket jäkla lyft totalt sett.
Det enda jag inte riktigt gillar med bilen är styrningen. Där 3 och Y följer styrningen väldigt direkt så är X Plaid väldigt vevig och sladdrig i styrningen. Den gör vad man vill men känslan i styrningen är absolut noll, den släpar efter hela tiden. Men, totalt sett, sjukt grym bil. Alla som kan: köp en!
Förutom styrningen kanske. Säger inte alls att du har fel, men har inte själv tänkt på det en enda sekund. Kanske för att jag bara kört på tråkiga vägar än så länge…

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Kommer från ca 2500mil i Y och nu 100mil i S Plaid. Jag har aldrig kört äldre S.Segelflygaren skrev: ↑28 dec 2022 09:03Tack för recensionen!
Det är just känslan i styrningen jag känner en oro för gällande S Plaid. Någon som som kan skriva någon rad gällande känslan i styrningen på en S Plaid, i jämförelse med en 3 eller Y?
De första Teslorna jag provkörde var X och 3. Båda ca 2-3 år sedan och de var nya då. Upplevde precis det som danni beskriver och tyckte 3an kändes mycket roligare och sportigare medan X kändes mer familje-farsa på landsvägen, liksom.

Intrycket har hängt med med i den model Y som jag nu haft ett år. Känns mycket responsiv och trevlig, tycker jag!
Första S jag satte mig i var min nya Plaid igår. Jag kan bara tala för egen del men jag upplevde noll svampighet i styrningen här utan att den heller kändes överkänslig/orolig på något vis. Helt perfekt för mig. Jag vet inte om det är nödvändigt att nämna men beträffande kraft och väghållning så är det helt sjukt imponerande vilket förstås blir en mycket potent kombination med den responsiva styrningen.
Knappast någon uttömmande recension men i alla fall mitt första intryck.
/KrisJ
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
2022 - Y LR - Såld
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag ägde en MX100D 2017 som jag körde i fem år. Ett probem med bilen var att den slet ut drivknutar fram på löpande band. Det ska bli intressant att höra om den nya generationen är förbättrad på den punkten, speciellt med tanke på att effekten är så pass mycket högre.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tyvärr ingen fix än, TWC är fullt med trådar om vibrationer på 2021 refresh.Lucidor skrev: ↑28 dec 2022 17:11Jag ägde en MX100D 2017 som jag körde i fem år. Ett probem med bilen var att den slet ut drivknutar fram på löpande band. Det ska bli intressant att höra om den nya generationen är förbättrad på den punkten, speciellt med tanke på att effekten är så pass mycket högre.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.249344/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... er.272411/
Enligt denna tråden finns även 9st 2023or med vibrationer på TWC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 439/page-6
Tesla erbjuder uppgradering till nya drivaxlar, men verkar bara hålla 2400km.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag tror det stod en på laddning utanför entren till Tesla Segeltorp idag där lånebilarna brukar stå, men dom är så lika på utsidan och jag hade ont om tid så jag hann inte kolla mer exakt.
Bara jag som tycker man kunde kostat på sig några ändringar i designen bara för att även om det väl "bara" är en refresh? Hade varit bättre än den här Yoken som enligt min högst personliga åsikt känns rätt forcerad (aldrig provat den IRL dock).
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Leverans idag, dom första intrycken jämfört med MYP
- tystare
- bekvämare fjädring
- stolarna bekvämare
- lite lägre förbrukning OCH drygt 20% mer batterikapacitet gör gott för räckvidden, även om jag skulle klara mig med halva räckvidden.
Testade chill, sport och plaid. Stor skillnad mellan chill och sport, men mellan sport och plaid ingen skillnad! Pga däcken Nokian r5 som inte får fäste på blött underlag från 60km/t till drygt 100km/t. Så ett däckbyte bör det bli för att kunna bryta mot fysikens lagar.
- tystare
- bekvämare fjädring
- stolarna bekvämare
- lite lägre förbrukning OCH drygt 20% mer batterikapacitet gör gott för räckvidden, även om jag skulle klara mig med halva räckvidden.
Testade chill, sport och plaid. Stor skillnad mellan chill och sport, men mellan sport och plaid ingen skillnad! Pga däcken Nokian r5 som inte får fäste på blött underlag från 60km/t till drygt 100km/t. Så ett däckbyte bör det bli för att kunna bryta mot fysikens lagar.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tack för mycket bra info!KrisJ skrev: ↑28 dec 2022 16:55Kommer från ca 2500mil i Y och nu 100mil i S Plaid. Jag har aldrig kört äldre S.Segelflygaren skrev: ↑28 dec 2022 09:03Tack för recensionen!
Det är just känslan i styrningen jag känner en oro för gällande S Plaid. Någon som som kan skriva någon rad gällande känslan i styrningen på en S Plaid, i jämförelse med en 3 eller Y?
De första Teslorna jag provkörde var X och 3. Båda ca 2-3 år sedan och de var nya då. Upplevde precis det som danni beskriver och tyckte 3an kändes mycket roligare och sportigare medan X kändes mer familje-farsa på landsvägen, liksom.
Intrycket har hängt med med i den model Y som jag nu haft ett år. Känns mycket responsiv och trevlig, tycker jag!
Första S jag satte mig i var min nya Plaid igår. Jag kan bara tala för egen del men jag upplevde noll svampighet i styrningen här utan att den heller kändes överkänslig/orolig på något vis. Helt perfekt för mig. Jag vet inte om det är nödvändigt att nämna men beträffande kraft och väghållning så är det helt sjukt imponerande vilket förstås blir en mycket potent kombination med den responsiva styrningen.
Knappast någon uttömmande recension men i alla fall mitt första intryck.
/KrisJ
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Väntar fortfarande på leveransdatum på min nya S LR.
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9350
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Till skillnad mot radarn så gör den ingen nytta?Rennwagen skrev: ↑29 dec 2022 10:19Väntar fortfarande på leveransdatum på min nya S LR.
Men kom på att det inte finns sollucka längre på S.
Hade det på min förra S och den var både stor och kunde öppnas med rattknapp vilket gjorde att den var öppen mest hela tiden.
Varför togs den bort??? Någon som vet?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.