Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 26 nov 2023 23:31
Är det verkligen schack matt? Vad jag förstår så måste ju Transportstyrelsen skicka skyltarna till ägarna, om de saknas. Så jag tror inte någon ska ta ut något i förskott.
Nu får du inte missförstå mig och jag talar definitivt inte ner dina erfarenheter. Men jag skulle vilja påstå att planering och framförhållning är bland deras starkaste egenskaper om vi talar om masstillverkning.
Det är praxis i branschen att inte förlita sig på en enda leverantör av de komponenter vi talar om. Därtill har man, utan undantag, strategier som eliminerar risken att en fabrik står still. Jag kan inte understryka hur centralt detta är i arbetet kring masstillverkning.
Hur kunde vi då ha flera år med komponentbrist hos flera tillverkare? Mikrochip, USS, kabelhärvor…Leon skrev: ↑27 nov 2023 00:16
Det är praxis i branschen att inte förlita sig på en enda leverantör av de komponenter vi talar om. Därtill har man, utan undantag, strategier som eliminerar risken att en fabrik står still. Jag kan inte understryka hur centralt detta är i arbetet kring masstillverkning.
Javisst. Men trots att man har en strategi kan det ju uppstå en ställtid. Det var det jag undrade. Om konfliktåtgärden orsakat någon störning för tesla.Leon skrev: ↑27 nov 2023 00:16Det är praxis i branschen att inte förlita sig på en enda leverantör av de komponenter vi talar om. Därtill har man, utan undantag, strategier som eliminerar risken att en fabrik står still. Jag kan inte understryka hur centralt detta är i arbetet kring masstillverkning.
Ja - eller gå upp. Det var ju en artikel tex igår i DN där de tog upp ett scenario om parallellimport av Tesla framöver.
Äh, facket har undergrävt förtroendet för sig själva. Om Tesla drivs ut ur landet så blir det nån slags pyrrhusseger för IF Metall. Alla ser ju med blotta ögat att deras agerande inte är proportionerligt mot "brottet".
Jag håller med dig, men alla här i forumet t.ex. ser det inte på samma sätt.
Du blandar ihop tillverkare av elektroniska kretsar och biltillverkare. Den sistnämnda är beroende av den förstnämnda.
Även om man inte förvarnade Tesla och således helt plötsligt kapade av tillgången till fabriken så har man delar för att hålla igång produktionen tills man kan ställa om. Man arbetar inte efter så små marginaler.
Säker? När jag jobbade som konsult åt Volvo Lastvagnar så var det extremt känsligt för störningar i leveranserna, det var inte många dagars produktion de hade lager för. Lagerhållning både binder kapital och kostar pengar i form av yta och hantering hette det då. Det var dock 20-25 år sedan så det kanske har ändrats.
Några har säkerligen gjort läxan och insett att det inte är lämpligt att ha hela sitt lager och produktionskedja på rullande lastbilar.jonasl skrev: ↑27 nov 2023 09:30Säker? När jag jobbade som konsult åt Volvo Lastvagnar så var det extremt känsligt för störningar i leveranserna, det var inte många dagars produktion de hade lager för. Lagerhållning både binder kapital och kostar pengar i form av yta och hantering hette det då. Det var dock 20-25 år sedan så det kanske har ändrats.
Jag skulle precis berätta att mina källor inom Tesla berättat att alla bilar kommer levereras utan problem.
Tesla byggde väl ut samtidigt som många övriga bilfabriker hade chipbrist, så har väl en hel del att göra med att ledningen hos olika företag är olika kompetenta.Airlift skrev: ↑27 nov 2023 05:48Börjar den där värmande känslan av att ”kissa i byxan” att avta? Läste att fler än jag drog parallell till löntagarfonderna-debaclet.
https://bulletin.nu/gustavsson-teslastr ... fondsstrid
Hur kunde vi då ha flera år med komponentbrist hos flera tillverkare? Mikrochip, USS, kabelhärvor…Leon skrev: ↑27 nov 2023 00:16
Det är praxis i branschen att inte förlita sig på en enda leverantör av de komponenter vi talar om. Därtill har man, utan undantag, strategier som eliminerar risken att en fabrik står still. Jag kan inte understryka hur centralt detta är i arbetet kring masstillverkning.
Klokt av dem! De som jobbar på Metall är ju också läskunniga..TiborBlomhall skrev: ↑27 nov 2023 10:17Jag skulle precis berätta att mina källor inom Tesla berättat att alla bilar kommer levereras utan problem.
Innan ni ens frågar: nej, de ville inte berätta hur de löst det.
Kan du inte rödflagga sådana inlägg som "fake news" så att folk som bara läser första meningen inte tror att det är sant?TiborBlomhall skrev: ↑27 nov 2023 10:17Jag skulle precis berätta att mina källor inom Tesla berättat att alla bilar kommer levereras utan problem.
Innan ni ens frågar: nej, de ville inte berätta hur de löst det.
”Detta beslag av registreringsskyltar utgör en diskriminerande attack utan något som helst stöd i lag riktad mot Tesla”, skriver bolaget.
Eftersom ni inte verkade ha koll på att samma företag tillverkar samma produkter i USA, och även har fabriker i Kina, så tänkte jag att det har relevant information? Det påpekandet var ingen killgissning.Fredrik j skrev: ↑26 nov 2023 23:04Killgissat har vi ju redan gjort sedan flera dagar. Vi killgissade att åtgärden inte skulle påverka teslas produktion. Men jag undrade om det fanns något besked om hur det verkligen förhöll sig.Andersen skrev: ↑26 nov 2023 22:12Kom igen nu, ni får väl googla lite. Den världsomspännande koncernen Hydro har jobbat med Tesla i USA sedan Model S, och har fabriker över hela världen. Inklusive Kina:Fredrik j skrev: ↑26 nov 2023 14:20
]"Hydro has representative offices in Bejing, Xian, Suzhou and Taicang. We have manufacturing plants in Taicang and in Suzhou, and aluminium building systems offices in Beijing, Shanghai and Shenzhen. We serve customers in many industries, including automotive, HVACR and Building & Construction"
https://www.hydro.com/en/about-hydro/hy ... sia/china/
Vill ni killgissa vem som gör exakt samma högspecialiserade aluminiumprofil åt Tesla till fabrikerna i USA och Kina? Och som relativt enkelt skulle kunna skicka en del av produktionen till Berlin?
Och du är med och killgissar. Så roligt.
JonasH kommer ju med information av det slaget jag sökte.
Återigen så är det en massa OT. Förstår verkligen inte hur en olycka i Bangladesh har något med Teslas ståndpunkt att inte vilja teckna kollektivavtal.SwedishAdvocate skrev: ↑26 nov 2023 16:05Vet ärligt talat inte hur jag ska kunna göra det tydligare, så ser ingen vits med att försöka.niklas12 skrev: ↑26 nov 2023 15:23Jag förstår inte vart du vill komma att inte ha KA i Sverige påverkar inte arbetsmiljön detta styrs av arbetsmiljölagen.SwedishAdvocate skrev: ↑26 nov 2023 15:16Läs igen.niklas12 skrev: ↑26 nov 2023 15:13Jämför du på riktigt Sverige med Bangladesh?SwedishAdvocate skrev: ↑26 nov 2023 14:59
Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
SwedishAdvocate skrev: ↑26 nov 2023 14:59Jag håller inte med om det ovanstående. Dessutom finns det en global solidaritetsaspekt. Det här hände för lite drygt tio år sedan. 1134 textilarbetare dog och ca. 2500 blev skadade i olika omfattning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rana_Plaza_collapse
Hade de KA på fabriken i Bangladesh ? Och hur har det med den svenska fackliga rörelsen att göra ?
För 100år sedan så fanns det en mening med facket i Sverige men knappast idag.
Är det verkligen samma produkter i USA, kina och Berlin? Ner på komponentnivå?Andersen skrev: ↑27 nov 2023 11:32Eftersom ni inte verkade ha koll på att samma företag tillverkar samma produkter i USA, och även har fabriker i Kina, så tänkte jag att det har relevant information? Det påpekandet var ingen killgissning.Fredrik j skrev: ↑26 nov 2023 23:04Killgissat har vi ju redan gjort sedan flera dagar. Vi killgissade att åtgärden inte skulle påverka teslas produktion. Men jag undrade om det fanns något besked om hur det verkligen förhöll sig.Andersen skrev: ↑26 nov 2023 22:12Kom igen nu, ni får väl googla lite. Den världsomspännande koncernen Hydro har jobbat med Tesla i USA sedan Model S, och har fabriker över hela världen. Inklusive Kina:
]"Hydro has representative offices in Bejing, Xian, Suzhou and Taicang. We have manufacturing plants in Taicang and in Suzhou, and aluminium building systems offices in Beijing, Shanghai and Shenzhen. We serve customers in many industries, including automotive, HVACR and Building & Construction"
https://www.hydro.com/en/about-hydro/hy ... sia/china/
Vill ni killgissa vem som gör exakt samma högspecialiserade aluminiumprofil åt Tesla till fabrikerna i USA och Kina? Och som relativt enkelt skulle kunna skicka en del av produktionen till Berlin?
Och du är med och killgissar. Så roligt.
JonasH kommer ju med information av det slaget jag sökte.
Jag kan också tvärsäkert påstå att jag "hört" att det ska vara på ett visst sätt, utan att ange källa. Men det gör jag inte, för jag tycker vi ska hålla fakta och antaganden skilda.
diskriminerande attack
De kan omöjligt ha löst det, såhär skriver de själva i sin "stämning".TiborBlomhall skrev: ↑27 nov 2023 10:17Jag skulle precis berätta att mina källor inom Tesla berättat att alla bilar kommer levereras utan problem.
Innan ni ens frågar: nej, de ville inte berätta hur de löst det.