Har ju en e-tron sedan tidigare och nu beställt en polestar 2 som skall gå som andra bil.
Leverans först i oktober så det är sjukt segt!
Stort grattis till en jättefin bil!
Jo, det var extremt långa leveranstider. Har de produktionsproblem i Kina med PS2, eller är det den berömda chip-bristen som spökar för Volvo/Geely?
Jag beställde 16e April och ska hämta om 2 veckor. Fick bokad leveranstid idag. Men att det är lång tid nu på nya är för att de ändrar modellår. Man kan fortfarande få en bil snabbt om man tar nån av de färdigkonfade bilar som de erbjuder, men vill man plocka själv har dom nya årsmodellen först i oktober. Då kan man bl.a få den med värmepump.
Ok, då de kanske medvetet håller på de för att årsmodell "2022" inte skall få släppas tidigare på året än brukligt?
Förklarar ju skillnaden isf. (även fast jag personligen tycker det känns som lite gammaldags feltänk att göra så).
Är själv inne på att ersätta min nuvarande förmånsbil, med en ny med värmepump (utan är inte aktuellt idag för mig att köpa en elbil utan värmepump, oavsett Tesla eller inte). Blir dock troligen en M3 (för mig personligen) igen, även om jag sneglat lite på både Taycan, PS2 och Audi (alltid kul att byta om något bättre dykt upp).
För mig kvittar värmepump.. i allafall var det inte värt både väntan samt att samma bilkonfuguration med värmepump och MY22 blev 30k dyrare.
Då det känns som att den har störst betydelse behöver man den som minst.. alltså vid stadstrafik eller långsam körning vintertid. Värmen har ju konsumtion på tid, och det gör att vid högre fart har värmens förbrukning mindre effekt på totalförbrukningen.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 00:29
av martinot
joel80 skrev:
Värmen har ju konsumtion på tid, och det gör att vid högre fart har värmens förbrukning mindre effekt på totalförbrukningen.
2021 Tesla Model 3 heat pump & octovalve real world test
Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3
Blir spännande att se om skillnaden blir lika stor hos PS2 med/utan värmepump som för M3.
Blir den i närheten lika bra och effektiv (vilket jag misstänker finns goda möjligheter till), så kan det nog vara klart värt att överväga.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 08:31
av lawe
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 08:42
av Zalman3
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Värmepump är bäst höst och vår.
I minus 30 grader gör värmepumpen ingen nytta.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 08:55
av HelectriC
Zalman3 skrev:
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Värmepump är bäst höst och vår.
I minus 30 grader gör värmepumpen ingen nytta.
De flesta åker ju på längre resor antingen under vinter (skidresor) eller sommaren, så behovet för extra räckvidd under vår och höst känns ju sådär viktigt när det ofta är kortare resor som företas.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 08:59
av MWall
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Värmepump är bäst höst och vår.
I minus 30 grader gör värmepumpen ingen nytta.
De flesta åker ju på längre resor antingen under vinter (skidresor) eller sommaren, så behovet för extra räckvidd under vår och höst känns ju sådär viktigt när det ofta är kortare resor som företas.
Fast det är inte -30 på vintern särskilt ofta. Inte ens i Umeå. En normal vinterdag för de flesta svenskar är runt nollan. Åker du till fjällen i januari när det är som kallast kan man kanske räkna med lite kallare väder dock. Men knappast -30 mer än nån gång per vinter. Högst.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 09:01
av martinot
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Det beror nog på var man bor. Hos oss blir det aldrig kallare än -3 på vintern, och oftast är det runt 5-7 grader.
Så för oss i södra Sverige (där majoriteten bor) så tror jag att Björns tester är extremt relevanta.
VP verkar kunna göra stor skillnad under; höst, vinter och vår för oss som i Danmark, och de södra delarna av Sverige och Norge (många).
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 11:05
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
lawe skrev:
TB gör testet när det är +3 grader. Det vore intressant att se motsvarande jämförelse i -15.
Värmepump är bäst höst och vår.
I minus 30 grader gör värmepumpen ingen nytta.
De flesta åker ju på längre resor antingen under vinter (skidresor) eller sommaren, så behovet för extra räckvidd under vår och höst känns ju sådär viktigt när det ofta är kortare resor som företas.
Fast det är inte -30 på vintern särskilt ofta. Inte ens i Umeå. En normal vinterdag för de flesta svenskar är runt nollan. Åker du till fjällen i januari när det är som kallast kan man kanske räkna med lite kallare väder dock. Men knappast -30 mer än nån gång per vinter. Högst.
när vi åkte på sportlovsresa i år till Hemsedal, så var det -22. Antar VP inte hade gjort så stor skillnad då.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 11:08
av MWall
HelectriC skrev:
när vi åkte på sportlovsresa i år till Hemsedal, så var det -22. Antar VP inte hade gjort så stor skillnad då.
I vanlig ordning är du väl mest ute efter att försvara din egen Polestar 2.
Jag saknar inte heller värmepump men för vissa kanske det gör skillnad.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 11:17
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
när vi åkte på sportlovsresa i år till Hemsedal, så var det -22. Antar VP inte hade gjort så stor skillnad då.
I vanlig ordning är du väl mest ute efter att försvara din egen Polestar 2.
Jag saknar inte heller värmepump men för vissa kanske det gör skillnad.
Absolut inte, jag saknade den inte på mina Tesla heller och hade samma argument på den tiden. Jag tycker det är lite konstigt att det fokuseras så på utrustning som inte medför någon direkt fördel. Jag ska antagligen sälja Polestaren till sommaren och skaffa en ionic 5 med värmepump (som jag tycker är onödig där också), så varför jag skulle försvara Polestar är ju konstigt i så fall.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 13:05
av Zalman3
Värmepumpens räckviddsförlängring blir mindre ju större batteri man har.
Dels för att om man har 100kWh batteri istället för 50kWh så blir en 10% förlust dubbelt så många kWh för det stora batteriet som kan användas till att värma bilen.
Dels för att eftersom värmebehovet är fast så blir andelen av batteriets kapacitet mindre ju större batteri man har.
Låt säga att du kör i 100km/h. Och förbrukar 20kWh. 10% i förlust ger 2kWh per timme att värma bilen med.
Är det så kallt att du behöver ytterligare 2kWh(2kWh hade du sedan tidigare så 4kWh blir värme) att värma bilen med per timme, så har förbrukningen ökat med ca 10% per timme.
Låt säga att du har en värmepump, och den drar 0,7kWh istället för 2kWh per timme, så har du sänkt elförbrukningen från 22kWh per timme till 20,7kWh.
Då har du sänkt elförbrukningen med ca 6%.
Och det gäller höst och vår när värmepumpen har den bästa verkningsgraden.
Ju kallare det blir då sjunker värmepumpens verkningsgrad.
Så tyvärr, när det är riktigt kallt så hjälper inte värmepumpen alls.
Men visst är en värmepump bra, men det kan vara bra att veta hur den fungerar.
Traditionellt har en PTC värmare varit snabbare på att ge värme än en värmepump.
Den nackdelen med värmepumpen har Tesla i viss mån minskat med Octovalve, där värmer värmepumpen först sig själv, innan den börjar ge bra med effekt.
Vet faktiskt inte någon annan som har en värmepumpsvärmare än Tesla.
SCOP 5.10
Energieffektivitetsklass A+++
Årlig elförbrukning* kWh/a 687
Pdesign vid -10°C kW 2.50
Behov av tillskottsvärme vid -10°C kW 0.15
Garanterad kapacitet vid -10°C kW 2.35
Värmeläge: Varmt klimat
Designtemperatur = 2 °C
SCOP 6.14
Energieffektivitetsklass A+++
Årlig elförbrukning* kWh/a 305
Designbelastning Pdesignh vid 2 °C kW 1.35
Behov av tillskottsvärme vid 2 °C kW 0.00
Garanterad kapacitet vid 2 °C kW 1.35
Värmeläge: Kallt klimat
Designtemperatur = -22 °C
SCOP
Energieffektivitetsklass
Årlig elförbrukning* kWh/a
Designbelastning Pdesignh vid -22°C kW
Behov av tillskottsvärme vid -22 °C kW
Garanterad kapacitet vid -22°C kW 0
Traditionellt har en PTC värmare varit snabbare på att ge värme än en värmepump.
Den nackdelen med värmepumpen har Tesla i viss mån minskat med Octovalve, där värmer värmepumpen först sig själv, innan den börjar ge bra med effekt.
Vet faktiskt inte någon annan som har en värmepumpsvärmare än Tesla.
Jo, det är en fördel med PTC-element över VP. Går otroligt fort och effektivt att värma bilen.
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 21:13
av iAkita
De flesta (alla?) elbilar som har värmepump har väl även ett PTC-element?
Re: Polestar 2
Postat: 06 maj 2021 22:28
av joel80
martinot skrev:
joel80 skrev:
Värmen har ju konsumtion på tid, och det gör att vid högre fart har värmens förbrukning mindre effekt på totalförbrukningen.
2021 Tesla Model 3 heat pump & octovalve real world test
Heat pump test of 2021 Model 3 vs 2019 Model 3
Blir spännande att se om skillnaden blir lika stor hos PS2 med/utan värmepump som för M3.
Blir den i närheten lika bra och effektiv (vilket jag misstänker finns goda möjligheter till), så kan det nog vara klart värt att överväga.
Den där videon stödjer ju det jag säger.
Det har väldigt liten betydelse när man kör längre.
Skillnaden på 3 timmar för honom var ca 4kWh. Ca 2kWh vs 6kWh...
Ca 735-750w vs 2000-2200w drog värmen när han kollade.
Det är 1,3kWh/timme skillnad.
Kör man i 120km/h blir skillnaden alltså 11wh/km eller 0,11kWh/mil. Har man en normal förbrukning på motorväg på 2,2kWh/mil är ökningen på 5%, eller en räckviddsminskning på 5-6km per timme/12 mil.
I 100km/h blir tappet 5,6km/10 mil. Inte så farligt det heller.
Inget jag vill betala 30k extra för samt vänta 4 månader extra för.
I kallare och varmare temp blir skillnaden dessutom än mindre då värmepumpen bör vara effektivast i ungefär den temperatur han testade i.
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 11:26
av wannabee
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 11:53
av joel80
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Den laddar i upp till 150kW. Snittet blir dock lägre eftersom den som många bilar bara klarar den hastigheten när den har låg batterinivå. 10-80% klarar den på ca 40 minuter. Den laddar betydligt mycket snabbare än en Zoe.
Runt 40 mil är WLTP. För alla bilar så handöar det om en körcykel i nära perfekta förhållanden.
Som jag förstått är det ett finansbolag som satt i system att tjäna pengar på sånt här. Nyheten diskuterades här när den kom för nån vecka sen.
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 13:07
av HelectriC
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
27mil är kraftigt underdrivet, jag klarade 30mil i sträng vinterkyla, med takbox och full pakning og hela familjen i bilen på väg upp (dvs altitud) på fjället (i Norge, så hastigheterna är lägre generellt sett). Då har jag också 20" fälgar som gör det sämre. Om sommaren med mer normal temp och utan takbox, så är jag ganska säker på att 40mil ska gå helt fint. Dock inte på motorväg i 150.
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 14:12
av lawe
30 mil i rejäl vinterkyla och laglig körning är också min erfarenhet.
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 15:29
av wannabee
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 15:38
av martinot
wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.
Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 15:38
av joel80
wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Den plattformen är tillverkad med eldrift och ren elbil i planeringen. Det är ingen "omgjord" plattform från en fossilmodell. Men, den har också haft hybriddrift i planeringen.
Viktmässigt bör väl inte heller den biten påverka så väldigt mycket? Det har väl sen med att göra vad man använder för material etc?
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 15:40
av mikebike
wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Samma som XC40, d.v.s. ICE, HEV, PHEV och EV.
Re: Polestar 2
Postat: 07 maj 2021 15:50
av wannabee
martinot skrev:
wannabee skrev:
joel80 skrev:
wannabee skrev:
Hur långt kommer man med bilen? I Norge ska de ha sagt 40 mil, men sen ändrat sig till 27 mil?
Är det även långsam laddning på den? Såg någon lista någonstans och där hamnade den nere bland Zoe, har jag för mig.
Har annars läst mycket beröm för köregenskaperna och upplevelsen typ, men den är ju onödigt tung då den inte är utvecklad som ren elbil, är det även hög förbrukning per mil?
Den är byggs som enbart elbil.
Det verkar inte stämma, det är ju en gemensam plattform som även typ hybrider byggs på
Därför har jag fattat det som att den väger onödigt mycket jämförts med om den utvecklats enbart som elbil. (Tesla lär ju inte ha utvecklat något med hänsyn till nån hybrid version)
Det stämmer. CMA-plattformen har aldrig tagits fram från början att vara för en BEV. Det är en ren efterhandslösning och efterhandskonstruktion.
Med tanke på att CMA och XC40 (som PS2 är närmast) som sagt aldrig varit konstruerade och optimerade för att vara rena BEV, så tycker jag att de ändå gjort ett ganska bra jobb med PS2 under de omständigheterna.
Här skriver de att den väger 200kg mer än model 3, men det är väl inte skrivet i går.. tror det är mer 100kg för mycket?